Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fågelfångst2006

Featured Replies

Publicerat

Tjena  :) 

Har ni fått någen skata ,kråka,kaja ?

Själv har jag fått 5 skator  ;D  . Menn 2 har smitit för mig :-,

jag använder kråkbåset ( trekants fällan ) .fungerar fint för mig ;)

• Svar 132
  • Visningar 18,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tja! Hittils har jag fått fem skator o tre kråkor i min trolle/ljungby. Ha de gött allihopa!

Publicerat

Har fått 4 skator och 7 nötskrikor i min Trolle/Ljungby

Publicerat

två nötskrikor och en skata. I trolle ljungbyfälla.

Kan säga att dessa fällor funkar mkt bra på igelkottar de går i var dag :-

Snyggt jobbat ni andra trappers!

Publicerat

ja en skatunge kom in i min fälla ca 04:00 för en vecka sen.

Publicerat

Fällfångsten har väl hittills gått sådar. En skata sju kajor men ännu har ingen kråka trillat dit :-(. Däremot har det fallit ett gäng framför Berettan :-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Äntligen...  ;D har jag fått konstruerat om min gamla kråkfälla så att den börjat fånga skator också.

Gillrade fällan i går på dan och på kvällen satt det 4 st i och i morse satt det 18 st skator i fällan...otroligt lyckad fångst...få se om fångsten håller i sig och hur länge.  ;D

post-438-1154346604_thumb.jpg

Publicerat

Snygt ;D

Publicerat
Äntligen...  ;D har jag fått konstruerat om min gamla kråkfälla så att den börjat fånga skator också.

Gillrade fällan i går på dan och på kvällen satt det 4 st i och i morse satt det 18 st skator i fällan...otroligt lyckad fångst...få se om fångsten håller i sig och hur länge.  ;D

:o :o :o Vad är det för fälla...

Publicerat
:o :o :o Vad är det för fälla...
Ett eget påhitt...modellen tagen från en kråkfälla som en av mina kompisar gjorde för ca 20 år sen som jag sedan gjort om för att fånga skator med.

Skatorna fick jag nog i den förut också men dom flesta flög ut lika fort som dom gick i...däremot kråkorna hittade inte ut.

Men nu med dom nya ingångarna verkar dom inte hitta ut iaf.  :D

Publicerat

Den fångsten var riktigt bra Foxkiller :D

Grattis..

/Svinhagen

Publicerat

hur kommer dom ner ? i din fälla ? , igenom hål i nätet eller ??

Publicerat
hur kommer dom ner ? i din fälla ? , igenom hål i nätet eller ??
Jag har 6st hål i nätet i taket ca 10 gånger 10 cm
Publicerat

Ser ut som en något modifierad norsk kråkfälla. En vän till mig hade något liknande för många år sedan fast den var betydligt större, han var lat och hade fullängdplank.....Han slängde in en älgvom och lite annat smått och gott i den. han slutade räkna när han hade avlivat 50 korpar och det satt nästan lika mycket korp till i den.

Publicerat
Ser ut som en något modifierad norsk kråkfälla. En vän till mig hade något liknande för många år sedan fast den var betydligt större, han var lat och hade fullängdplank.....Han slängde in en älgvom och lite annat smått och gott i den. han slutade räkna när han hade avlivat 50 korpar och det satt nästan lika mycket korp till i den.
Ursprungsmodellen är nog den norskakråkfällan som jag gjort enligt mina fantasier för att få den att fånga skator också ...och det verkar nu lyckats.

Fick fem skator och en kråka i den i dag igen...tror nog att den skulle fånga betydligt bättre kråka om jag placerade om den till lite bättre kråkmarker.

Publicerat

Ja du gör en fin insatts för viltvården! :)

Publicerat

vad betar ni era kråkfällor med på sommaren?jag har mest fisk på åtlarna sommartid, men tycker det drar lite sämra fågel än med kött

Publicerat
vad betar ni era kråkfällor med på sommaren?jag har mest fisk på åtlarna sommartid, men tycker det drar lite sämra fågel än med kött
Använder mest fiskavfall nu i min fälla...och det funkar bra för skator...den fångar mellan 5 och 10 skator nu dagligen vilket kan anses som hyfsat...dock bara en kråka ännu det verkar som jag har den fel placerad för kråkorna...för kråkor finns det massor av i andra delar av våran by...

Dom får smaka på bly istället.  ;)

Publicerat

jahopp, det är väl fisken från våran sjö som et är fel på...tycker inte heller gäddorna är så välsmakande, hehe....hur många skator är du uppe i än så länge?

Publicerat
jahopp, det är väl fisken från våran sjö som et är fel på...tycker inte heller gäddorna är så välsmakande, hehe....hur många skator är du uppe i än så länge?
Sen den 31/7 har jag fångat 78 st skator 1 kråka... det blev 8 st skator i dag.
Publicerat
Sen den 31/7 har jag fångat 78 st skator 1 kråka... det blev 8 st skator i dag.

ujuj, det var aktningsvärda siffror, vart håller du hus med sådana skatpopulationer??skriv gärna dagsresultatet lite oftare!

Publicerat

2 skator till här

Publicerat
ujuj, det var aktningsvärda siffror, vart håller du hus med sådana skatpopulationer??skriv gärna dagsresultatet lite oftare!
Vi har otroligt mycket skator här i våran by...även kråkor.

Fick 11 st skator till igår och 4st idag...totalt 93 st .  :D

Publicerat

o helsika, deltar du i tidningars predatorjakter, blir ju snabbt poäng med sådana siffror du nämner?vart ligger eran by?

Publicerat
o helsika, deltar du i tidningars predatorjakter, blir ju snabbt poäng med sådana siffror du nämner?vart ligger eran by?
Jag brukar inte deltaga i tidningars predatorjakter...inte ännu iaf.Men däremot var jag med i jaktsidans tävling senaste år...kommer nog att delta i den även i år om det blir någon ny tävling.

Jag har ofta vunnit priser i vår egen jaktförenings predatorjaktstävlingar...Tex flest mårdhund på en säsong,kråkpokalen,viltvårdspokalen,flest rävar skjutna på drev osv...det är några av tävlingar som dom ordnar.Tänker kanske också vara med i jaktjournalens tävling i år ...Själv bor jag i Finland i en by som heter Vexala mittemot Umeå...