Publicerat Oktober 20, 200619 yr här kommer 3 bilder.. kan försöka ta lite bättre och främst mer detaljerade ikväll... På bild nummer 1 så ser ni fällan i helhet, liknar den norska kråkfällan förutom så foxkiller nämnt tidigare att stegen är utbytt på hål istället. på bild nummer 2 så ser ni själva hålen, märk väl att nedanför hålen är en krans byggd runt om så att fåglarna ej kan komma ut ur fällan, detta är gjort utan kycklingnät och har ett djup på ca 10 cm. Hela denna anordning är fäst med gångjärn för att man enkelt kan öppna ovansidan för att slänga ner slaktrens med hjälp av t ex trakorskopan. På bild nummer 3 (dålig bild) så ser ni en liten liten kant på dörren, där har jag gjort fel och måste komma på ett sätt att åtgärda det, problemet är att jag öppnar dörren utåt MEN den går även att öppna en bra bit innåt pga gångjärnen, detta gör att det blir svårt att gå in i fällan när det är en massa fågel i den, flyger nån fågel och sätter sig på dörren så åker dörren upp och fågeln har smitit, detta kommer förmodligen att åtgärdas med ett gångjärn på insidan oxå.. Tar fler bilder ikväll.
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Fin fälla... vänta bara tills den får något år på nacken så ska du se att du har den optimala skat/kråkfällan. Tror att den kanske skulle funka bättre om den varit lite lägre på mitten där som hålen är :- den är nu ungefär lika hög som min där. Skulle själv tro att om den var lägre så skulle dom gärnare hoppa in...men det är ju bara vad jag tror. Skulle vara kul att testa om det hade någon betydelse... :
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Fin fälla... vänta bara tills den får något år på nacken så ska du se att du har den optimala skat/kråkfällan.Tror att den kanske skulle funka bättre om den varit lite lägre på mitten där som hålen är :- den är nu ungefär lika hög som min där. Skulle själv tro att om den var lägre så skulle dom gärnare hoppa in...men det är ju bara vad jag tror. Skulle vara kul att testa om det hade någon betydelse... : Ska bygga en till som jag ska ställa på en annan mark 5 minuter bort.. Ska försöka göra den lite lägre rent generellt, dels för att den inte blir lika ranglig och sårbar vid förflyttning samt för att testa din teori.. Men skulle inte du göra en ny ??? Det är iof lättare att göra detta när det är under icke jakttid..
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Framförallt så är det ju bra mycket lättare att bygga en till fälla när man vet att det funkar så pass bra.. Fångst första dan har man ju tidigare aldrig hört tala om.. den norska modellen tipsar ju om att man ska ha den helt öppen i början och lägga på pinne efter pinne allt efter som.. Denna verkar bara att slå igen och fågeln hoppar i den direkt.. ;D Det är mer min melodi.. ;D
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Ska bygga en till som jag ska ställa på en annan mark 5 minuter bort.. Ska försöka göra den lite lägre rent generellt, dels för att den inte blir lika ranglig och sårbar vid förflyttning samt för att testa din teori.. Men skulle inte du göra en ny ???Det är iof lättare att göra detta när det är under icke jakttid.. Jo... jag skall när jag har tid eller lust. Jag gjorde en ny modell en betydligt mindre och mera lättflyttad, men jag har ändast fått en duvhök i den ännu...jag placerade den på fel ställe tror jag själv .Satte den i för tät skog så dom verkar inte hitta den så jag skall flytta den så småning om.
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Hur och med vad avlidar du fåglarna? ???/Erik Nackar dem eller med 22:a Just nu har jag ingen 22 lr utan endast en 22wm vilket kanske är lite övervåld.. Så nu blir det att jag nackar dem, det är ganska lugnt med tanke på att de sitter och sover när jag kommer..
Publicerat Oktober 20, 200619 yr glömde kameran när jag gick ut ikväll :-, försöker komma ihåg den imorn.. 3 till skator och en tilll brunfläckig rackare.. som givetvis släpptes ut.... Totalt nu 13 skator, 1 kråka
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Nackar dem eller med 22:aJust nu har jag ingen 22 lr utan endast en 22wm vilket kanske är lite övervåld.. Så nu blir det att jag nackar dem, det är ganska lugnt med tanke på att de sitter och sover när jag kommer.. Okej...när du nackar dem, hur gör du då? Jag minns att vi fick nacka höns i lumpen - då tog vi tag dem i benen och svinga dem runt runt så att de blev lite groggy - och sen var det som att öppna en vinflaska ungefär, vrida och dra. Har aldrig varit med på kråkjakt i fälla så jag är lite novis ;D ;D ??? Men det är ju det som är så bra med formunet - man lär sig ju nåt nytt hela tiden!!!
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Okej...när du nackar dem, hur gör du då? Jag minns att vi fick nacka höns i lumpen - då tog vi tag dem i benen och svinga dem runt runt så att de blev lite groggy - och sen var det som att öppna en vinflaska ungefär, vrida och dra. Har aldrig varit med på kråkjakt i fälla så jag är lite novis ;D ;D ??? Men det är ju det som är så bra med formunet - man lär sig ju nåt nytt hela tiden!!! nja, riktigt så gör jag inte. Tar en lämplig käpp och slår dem i bakhuvudet, när klockan närmar sig 20-21 så är fåglarna inne i en ganska djup dvala och bryr sig inte om dig, efter du tagit en brukar de andra sitta kvar eller hoppa ner på marken, inte speciellt märkvärdigt.. dock ska man nog inte ha fåglefobi om man ska in. Ibland händer det att de istället för att flyga ner mot marken flyger mot ljuset, vilket är min pannlampa :- sista skatan jag tog bort flög och satte sig mitt i nyllet på mig, vingarna örfilade upp mig totalt ;D
Publicerat Oktober 25, 200619 yr glömde kameran när jag gick ut ikväll :-, försöker komma ihåg den imorn..3 till skator och en tilll brunfläckig rackare.. som givetvis släpptes ut.... Totalt nu 13 skator, 1 kråka Synd att du får dessa brunfläckiga utan dom i fällan skulle du nog haft tredubbelt mera kråkfåglar...det har jag sätt ganska tydligt > för ingen skata/kråka går i så länge dom sitter där.Kul att din fälla ändå fungerar... ;D
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Synd att du får dessa brunfläckiga utan dom i fällan skulle du nog haft tredubbelt mera kråkfåglar...det har jag sätt ganska tydligt > för ingen skata/kråka går i så länge dom sitter där.Kul att din fälla ändå fungerar... ;D Fick ett tråkigt besök i hönshuset idag.. En grannkärring kom förbi nu på kvällen och sa att det hade varit en duvhök inne i hönsvoljären > men efter att alla höns flytt in i huset så kunde hon glatt öppna dörren och låta duvhöken flyga ut.. Hon var såååå stolt och det såg ut som hon väntade på att jag skulle ge henne beröm...!!! En kyckling fick stryka med så vi hade tur iaf.. Kan meddela att jag riggat fälllan ikväll, det har varit mkt fågel i den nu medans den har varit öppen, grannen ska kolla till den imorn då jag sticker till gotland och jagar..
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Fick ett tråkigt besök i hönshuset idag.. En grannkärring kom förbi nu på kvällen och sa att det hade varit en duvhök inne i hönsvoljären > men efter att alla höns flytt in i huset så kunde hon glatt öppna dörren och låta duvhöken flyga ut.. Hon var såååå stolt och det såg ut som hon väntade på att jag skulle ge henne beröm...!!!En kyckling fick stryka med så vi hade tur iaf.. Kan meddela att jag riggat fälllan ikväll, det har varit mkt fågel i den nu medans den har varit öppen, grannen ska kolla till den imorn då jag sticker till gotland och jagar.. Vad avis man blir...Gottland! Fanns det inte mycket räv där...skulle vara kul någon gång att jaga där det finns riktigt mycket räv. ;D
Publicerat November 11, 200619 yr Får ni nå fågel i fällorna nu?Nej...tyvärr :- provade att åtla med flådda rävkroppar nu...men det har ännu inte fångat något. :-
Publicerat November 13, 200619 yr Får ni nå fågel i fällorna nu? Fick ngr fler skator och en kaja för nån vecka sen, tror jag är uppe i runt 25 fågel nu, gillrade den igår efter att ha lagt i lite mumma.. Får se i kväll om det har hoppat ner nån..
Publicerat November 13, 200619 yr Vad avis man blir...Gottland! Fanns det inte mycket räv där...skulle vara kul någon gång att jaga där det finns riktigt mycket räv. ;D Det var bättre förr säger gotlänningarna, jag sköt en räv denna resa, förra året sköt vi 2 tror jag.. Tydligen så har den kraftiga kungsörns populationen decimerat rävstammen kraftigt.
Publicerat November 17, 200619 yr Efter att det gått ngr dagar utan fångst har jag börjat fundera på vad det är för fel, så idag så satte jag mig ca 150 meter därifrån med kikare. Det var som en lång storstads kö med skator påväg mot fällan, en efter en ser jag hoppa i den, lycklig som få sitter jag och beskådar härligheten. MEN VA FAN..!!! de flyger ju ut igen..!!! dock inte genom ingångshålen utan nedtill, det måste alltså vara antingen ett hål i nätet eller om räven har grävt sig in under fällan, jag ska titta till den ikväll. Gissa om de kommer bli överraskade imorgon när hålet är tilltäppt...!!! ;D
Publicerat November 20, 200619 yr :-[ Jag glömde kameran IGEN :-[ :-[ Jag är helt kass på det här med att komma ihåg, men och åter men, nästa gång åker den med...! Hur som så hittade jag ett litet hål längst ner i ena hörnet, det var tydligen grannen som hade råkat ha ner luckan när han fyllde på med slaktrens, täppte till hålet och dan efter satt sockens alla skator där ;D 8 st vart det den här gången. Tyvärr så har vi inte lika mycket skator som foxkiller har, utan jag tar i stort sett alla skator som finns i byn och sen får jag vänta några veckor tills "förrådet" fylls på igen. Fällan funkar iaf skitbra, dock vet jag inte riktigt varför jag inte får några kråkor, har bara fått 1??
Publicerat November 21, 200619 yr :-[Jag glömde kameran IGEN :-[ :-[ Jag är helt kass på det här med att komma ihåg, men och åter men, nästa gång åker den med...! Hur som så hittade jag ett litet hål längst ner i ena hörnet, det var tydligen grannen som hade råkat ha ner luckan när han fyllde på med slaktrens, täppte till hålet och dan efter satt sockens alla skator där ;D 8 st vart det den här gången. Tyvärr så har vi inte lika mycket skator som foxkiller har, utan jag tar i stort sett alla skator som finns i byn och sen får jag vänta några veckor tills "förrådet" fylls på igen. Fällan funkar iaf skitbra, dock vet jag inte riktigt varför jag inte får några kråkor, har bara fått 1?? Jag själv har också bara fått 1 kråka och den satt i redan första dagen :- ...men har en kompis som fått (det har han själv sagt) 45 st kråkor på en gång i sin fälla.
Publicerat November 21, 200619 yr Jag tror det har att göra med att går en i så kommer resten av packet oxå.. Precis som i Rinkeby ;D Satt och glodde lite på fällan för ett tag sen, 3 lockfåglar sitter i, helt plötsligt kommer en 4:e och hoppar i, 5 minuter senare så ser jag att han klämmer sig ut i ett område där jag dragit ihop 2 nät med ståltråd...!!! > Så ikväll måste jag återigen ut för att modifiera lite. SKA KOMMA IHÅG KAMERAN DÅ...!! ;D
Publicerat November 21, 200619 yr Hej Ripjägarn Och Foxkiller.. Jo jag tänkte mej bygga en fälla likadan som er,ni har ni ju lite tankar om detta samt att ni exprimenrerar lite. Jag tänkte bygga ramen av 45x45 alltså 2 tum2...sen använda hönsnät. Med tanke på ev.transporter med vilka mått skulle ni bygga fällan,var skulle ni sätta ingången för åtling,avlivning mm.? Skall ingångshålen vara 10x10 cm? Och hur många ingångar tycker ni? mvh Token från Telge 8)
Publicerat November 21, 200619 yr Hej Ripjägarn Och Foxkiller..Jo jag tänkte mej bygga en fälla likadan som er,ni har ni ju lite tankar om detta samt att ni exprimenrerar lite. Jag tänkte bygga ramen av 45x45 alltså 2 tum2...sen använda hönsnät. Med tanke på ev.transporter med vilka mått skulle ni bygga fällan,var skulle ni sätta ingången för åtling,avlivning mm.? Skall ingångshålen vara 10x10 cm? Och hur många ingångar tycker ni? mvh Token från Telge 8) 2"2 blir för klent skulle jag gissa, jag körde minst 2"4 som stam och sedan körde jag tjockare bräder som stöttor. Dock är min fälla ganska stor och skulle ej gå att transportera på släpkärra. Kycklingnät är ett måste, skatorna klämmer sig ut om den ser att den har minsta chans. ingångshålen är på mitten av fällan (se bilder tidigare i tråden) och jag skulle rekomendera att bara köra 15x15 cm´s hål, avlivning kan du ju göra praktiskt taget överallt, se bara till att göra en dörr som möjligör att du kan gå in och hämta fåglarna. Antalet ingångar är beroende på hur stor fällan är, min som är stor har jag ca 15 ingångar på, vet ej om det har någon avgörande faktor berende på hur många ingångar man har, kanske skulle funka lika bra med en ingång??
Publicerat December 6, 200619 yr Liten snabb rapport, har fått enstaka skator sen sist, men idag när jag kollade ut så sitter det 4 nya i den.. Dock så sitter kråkorna brevid och bara glor.. Hoppas det blir skillnad när snön kommer och maten börjar tryta för dem..