Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fågelfångst2006

Featured Replies

Publicerat

Det blev 9 st skator och en kråka i dag...102 skator totalt.

• Svar 132
  • Visningar 18,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Det blev 9 st skator och en kråka i dag...102 skator totalt.

Du er ikke bare en Foxkiller , men også en skatekiller ;D

Når starter du revejakta i Finland da ?

Publicerat

ja, jag är mycket imponerad, skall bli kul att se vart resultatet slutar...jag har precis iordningställt en norsk kråkfälla, och väntar tålmodigt på att nåt skall "trilla dit".den största anstormningen av lråkfågel har vi på hösten och vintern då  rävåtlarna drar till sig ohyggliga mängder fågel, nu på sommartid finns det knappt inte ens revirkråkor!

Publicerat
Du er ikke bare en Foxkiller , men også en skatekiller ;D

Når starter du revejakta i Finland da ?

Från 20 augusti får man börja träna hundarna...den 1 september så får man skjuta dom (rävarna).Men jag skjuter nästan inga rävar förran pälsen är mogen...tränar mest hundarna före det.
Publicerat
ja, jag är mycket imponerad, skall bli kul att se vart resultatet slutar...jag har precis iordningställt en norsk kråkfälla, och väntar tålmodigt på att nåt skall "trilla dit".den största anstormningen av lråkfågel har vi på hösten och vintern då  rävåtlarna drar till sig ohyggliga mängder fågel, nu på sommartid finns det knappt inte ens revirkråkor!
Resultatet i den nykonstruerade fällan är mycket bättre än vad jag hoppats på...ser nu att skatorna inte  hittar ut iaf...viket dom tidigare gjort i mina kråkfällor. Skall kanske göra fler ingångar för att testa om den skulle funka ännu bättre då-

Dagens resultat bara en skata...hittils...  ;)

Publicerat

skulle du kunna skriva in dina mått på fällan och berätta lite konstruktion, finns nog fler än jag somn är sugen på en sån mirakelfälla

Publicerat
skulle du kunna skriva in dina mått på fällan och berätta lite konstruktion, finns nog fler än jag somn är sugen på en sån mirakelfälla
Måtten är ungefär som den norskakråkfällan...inget märkvärdigare,men i stället för stegen så har jag galler som jag klipt 10 cm stora hål i... sex st.

Men runt/under hålen har jag satt en 10 cm bred rimsa av galler som gör att inte skatorna kommer ut...det är det som är finessen med min fälla,har man bara hålen så flyger dom ut lika lätt som dom kommer in.Gallerrimsan gör så att det liknar en kort (10 cm) tunnel.

Publicerat

Skatfällan fungerar fint fortfarande...12 nya skator fångade...totalt nu 114 st skator.

Publicerat

jösses...här är det väldigt klent mellan skatorna...sköt 4 på hela förra säsongen, kontraster va?

Publicerat
jösses...här är det väldigt klent mellan skatorna...sköt 4 på hela förra säsongen, kontraster va?
Här vimlar det av skator och har gjort så i flera år nu...det sitter nog så mycket utanför fällan ännu så få se när den slutar att fånga.

Skulle jag ha tid skulle jag nog tillverka en till fälla och placera den där det finns kråkor i massor...ser hundratals dagligen på ett ställe i byn, men det är för nära bebyggelsen annars så skulle nog uven åka upp och dom skulle få smaka på bly.

Publicerat

Skatorna verkar svårfångade nu...  :- men fick ytterligare 6 skator till...totalt 120 st  :D

Publicerat

Ja jävlar  ;D här får man vara glad om man ser en skata.. däremot trutjakten har gått bra. Ligger väl på ett 30-40 tal nu. Notera att det är jakt till havs då  :D ingen tippjakt..

Publicerat

Fick 4 skator till i dag...totalt 124 st  :D

Publicerat

Ytterligare 5 skator till i fällan i dag...totalt nu 129 st skator!

post-438-1155934683_thumb.jpg

Publicerat

Snart behöver du en skat tipp :D

Publicerat
Snart behöver du en skat tipp :D
Njaae! Dom passar fint till rävåtel.  ;)

Fick 2 till i morse...nu 131 st skator.

Publicerat

ujuj, om inte beståndet utrotas så lär du väl komma upp i tusen skator i år....

Publicerat
ujuj, om inte beståndet utrotas så lär du väl komma upp i tusen skator i år....
Tror inte att skatorna utrotas... för här i mina trakter har och skjuts väldigt mycket skator årligen...skulle nog tro att det skjuts närmare 1000 än 500 per år...ungdomarna här som har jaktkort brukar samlas i grupper och skjuta hej vilt på skatorna...så här har dom det inte lätt.

Men 1000 skator tror jag inte att det blir för min del...för dom verkar svårfångade nu,dom sitter runt och på fällan men vill inte gå i...men får se hur slutresultate blir.

Kul iaf att jag äntligen fått en fälla som verkligen fungerar för skator.  :D

Publicerat

Imponerande Foxkiller  :)

Skulle du kunna lägga ut några mått på fällan? såg ut att vara en intressant konstruktion...

Publicerat

ja du kan vell knäppa kort på hur inngångarna ser ut där skatorna kommer inn i fällan... mvh nisse

Publicerat

Härligt Foxkiller.

Kan du inte fota fällan uppifrån så man får se hålen i den?

När börjar du åtla på året?

Har du den öppen först ett tag på året?

Lämnar du någon skata kvar för att locka dit andra?

Hur avlivar du dem när de väl flugit in i fällan?

Jag är mycket nyfiken på hur det funkar. Jagar själv på en soptipp, där skulle en liknande skapelse vara perfekt.

Häls B

Publicerat
Härligt Foxkiller.

När börjar du åtla på året?

Har du den öppen först ett tag på året?

Lämnar du någon skata kvar för att locka dit andra?

Hur avlivar du dem när de väl flugit in i fällan?

Jag är mycket nyfiken på hur det funkar. Jagar själv på en soptipp, där skulle en liknande skapelse vara perfekt.

Häls B

Det skulle jag nog kunna fota någon gång.

Jag åtlade samma dag som jag fixade i gång den och redan på kvällen satt det skator i...denna fälla tillverkade jag för ca tio år sen...då för kråkor men den fungerade inte riktigt bra så den har stått oanvänd tills i sommar då jag fixade om den.

Jag har inte haft upp den före...utan den fångad med detsamma.

Avlivninge är det knepigaste....det  som funkat bäst är med 22 lr ...på kvällarna när dom andra skatorna tagit nattkvisten.

Måtten på fällan är inget speciellt utan det är ingångarna som jag gjort som gör att skatorna hittar in men inte ut.

Har redan ritningarna till en ny fälla i huvudet...för jag tror att det skulle gå att få den ännu effektivare än nu....men har tyvärr lite ont om den extra tid som det tar att göra en ny fälla... men kanske så småning om.

Jag tror om själva ingångarna skulle vara närmare marken så skulle fler hoppa in...tycker att det sitter för mycket på fällan ännu som inte gått in ännu.

Har fått ytterligare 6 st skator till...137 st totalt...skulle kanske behöva byta område med fällan, men den håller knappast att flytta.  :D

Glömde bara att säga att jag brukar lämna två till tre lockfåglar kvar i fällan.

Publicerat

Tack för ditt svar.

Ser fram emot bilderna.

Bra jobbat med "skräpfågeln", samt rävarna..

Publicerat
Härligt Foxkiller.

Häls B

Här är ett foto taget snett uppifrån på fällan...fångsten har avtagit men har fått 5 skator till nu...tot. 142 skator

post-438-1156355092_thumb.jpg

Publicerat

Tack!