Publicerat April 30, 201313 yr På tal om sanning/osanning/lögn/rubrikskapande. Jag drar mig till minnes en märklig händelse för kanske ett år sen. En kille träder fram i press och hävdar att han blev attackerad av ett djur. Om jag kommer i håg rätt så trodde han tror själv att det va björn. På bild håller han upp sin sönderrivna tröja. Man var på plats och spårade med hundar för att se om/vad det var för djur men ingen reaktion alls från hundarna. Den historien dog väldigt snabbt ut. Man undrar vad som hänt och vad som var sanning i det fallet. Som journalist så är jag skeptisk till det mesta. Men som några tidigare skrev: misshandel är INTE okej. Om jag mins rätt så ifrågasattes historien och tom polisen gick ut med att det var falsarier. Tom att dom misskrediterade honom och ansåg honom som en lögnare och opålitlig person, i princip psykiskt instabil. Ca 2 veckor senare så var fallet granskat och polisen bad om ursäkt för att dom anklagade killen för att ha hittat på...... Tror tom att det hittades bevis för att det varit björn i området, trots att där "inte skulle finnas" någon björn i området. Samt att några "experter" kunde intyga om att skadorna var troligen orsakade av björn....
Publicerat April 30, 201313 yr Mats. På sätt och vis så vet vi visst vad som hänt. En äldre man har blivit nedslagen. Så långt ser jag ingen anledning att betvivla den uppgiften. Närmare detaljer, och varför är en annan sak. Och på vilket sätt skulle det skada om man tar avstånd från misshandeln i sig och den senare visar sig ha andra helt orelaterade orsaker? Jag vill jämföra det här med att kommentera kring ev tjuvjakt på Varg. Det är viktigt att vi jägare tar avstånd från tjuvjakt. (Om vi vill fortsätta ´diskussioner/förhandlingar med div politiker och myndigheter) Det betyder inte att vi skall acceptera alla anklagelser och kompetensfritt förfarande från t.ex. åklagare. Men jag skulle reagera väldigt negativt om t.ex. förbundet lät bli att ta avstånd från en eventuell tjuvjakt i väntan på rättegång...
Publicerat April 30, 201313 yr Om jag mins rätt så ifrågasattes historien och tom polisen gick ut med att det var falsarier. Tom att dom misskrediterade honom och ansåg honom som en lögnare och opålitlig person, i princip psykiskt instabil. Ca 2 veckor senare så var fallet granskat och polisen bad om ursäkt för att dom anklagade killen för att ha hittat på...... Tror tom att det hittades bevis för att det varit björn i området, trots att där "inte skulle finnas" någon björn i området. Samt att några "experter" kunde intyga om att skadorna var troligen orsakade av björn.... Aha, det tackar jag för. Har helt missat upplösningen på denna historia. En ganska osanolik historia som blev sannolik och tillslut sann med andra ord. Kommer att tänka på Tage Danielssons underbara monolog om sannolikhetslära...
Publicerat April 30, 201313 yr Aha, det tackar jag för. Har helt missat upplösningen på denna historia. En ganska osanolik historia som blev sannolik och tillslut sann med andra ord. Kommer att tänka på Tage Danielssons underbara monolog om sannolikhetslära... Antar det är denna händelse som du refererar till.... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14782149.ab Och... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14785469.ab Finns säkert fler artiklar.....
Publicerat April 30, 201313 yr Antar det är denna händelse som du refererar till.... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14782149.ab Och... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14785469.ab Finns säkert fler artiklar..... Ja det var den historien. En intressant sak är ju att kommentatorsmöjligheten stängdes av pga många oseriösa kommentarer.
Publicerat Maj 3, 201313 yr Tack för delvis stöd. Naturligtvis är all form av onödigt våld fel, det jag ville framhålla var vad Mats fyllde på med..
Publicerat Maj 3, 201313 yr http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5826952-skulle-posta-brev-blev-nedslagen Nu har det väl gott till överdrift att misshandla en 70-årig man bara för att han vargmotståndare med basebollträ. Läste om detta...är ju helt sjukt att man inte ska kunna få stå för sin åsikt utan att bli halvt ihjälslagen. Vi har ju klara bestämmelser om vad som gäller med vargjakten och sen borde man ju få tycka si och så åt båda håll utan att råka illa ut. Tycker det påminner rätt mycket om fotbollshuliganism, de som gör detta söker en ursäkt för att få misshandla. Tråkigt och hoppas han repar sig bra och fortsätter tycka och tänka fritt. Gillar 2013: Blåvitt, Göteborgsvarvet, Fjällvandringar, Frystorkad mat Ogillar 2013: Många mil på skidor, AIK, Dåliga prognoser, Köer på Liseberg
Publicerat Maj 7, 201313 yr Trovärdigheten får sig en törn: http://dalademokraten.se/2013/05/06/det-finns-inga-upphittade-tander/ -- Mats
Publicerat Maj 7, 201313 yr Trovärdigheten får sig en törn: http://dalademokraten.se/2013/05/06/det-finns-inga-upphittade-tander/ -- Mats Va? Inge rymdskepp? Och jag som satsade på jordens undergång..... Fan! /T
Publicerat Maj 8, 201313 yr Anmält först 5 dagar senare? Hm... Legosoldat i Kongo? Hmm... Inga av de 2-3 herrar jag mött som varit i Kongo skulle kalla sig legosoldater, de var under FN-flagg. Hm...
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ja det börjar verkligen lukta om denna historia! vad har han att vinna på att hitta på en historia om att han blivit ner slagen av vargälskare, sanningen kommer fram förr eller senare. Och sitter han och hittar på så gör han sig bara till åtlöje han har ju inget att vinna på att sitta och ljuga i tidningen
Publicerat Maj 8, 201313 yr Anmält först 5 dagar senare? Hm... Legosoldat i Kongo? Hmm... Inga av de 2-3 herrar jag mött som varit i Kongo skulle kalla sig legosoldater, de var under FN-flagg. Hm... Kallar han sig legosoldat var han knappast där under FN-flagg eller ens som soldat inom Svenska utlandsstyrkan. Svenska medborgare som tjänstgör utomlands för privata företag finns och fanns också på den tiden t ex i Katangas styrkor fanns en hel del sådana personer.
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ja det börjar verkligen lukta om denna historia! vad har han att vinna på att hitta på en historia om att han blivit ner slagen av vargälskare, sanningen kommer fram förr eller senare. Och sitter han och hittar på så gör han sig bara till åtlöje han har ju inget att vinna på att sitta och ljuga i tidningen Lite glad i flaskan och voltar med cykeln ? Fylleslagsmål inom herrklubben ? Och ser sin chans att ge igen/tillbax mot vargvännerna efter att spånat ihop det med de övriga inblandade!? Fritt spånande ifrån min sida bara. Har vi ingen forumist i närheten med lite bykännedom ?
Publicerat Maj 17, 201313 yr http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5884370-polisen-lagger-ned-utredning-efter-attack-mot-jagare "Inte heller teknisk bevisning, förhör med andra personer eller kameraövervakning från platsen styrker mannens version." -- Mats
Publicerat Maj 17, 201313 yr http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5884370-polisen-lagger-ned-utredning-efter-attack-mot-jagare "Inte heller teknisk bevisning, förhör med andra personer eller kameraövervakning från platsen styrker mannens version." -- Mats Inga rymdskepp s¨å långt ögat når...... Den här gången heller. /T
Publicerat Maj 17, 201313 yr ja vad säger man.....utredning nedlagd tydligen inget som styrker mannens version. Jag bara funderar -varför hitta på en sådan historia, varför helt skjukt vad trodde han?? om det nu inte är sant.
Publicerat Maj 17, 201313 yr Hans trovärdighet blir nog svår att återupprätta..... Vi får väl se om något kommer upp till ytan.
Publicerat Maj 17, 201313 yr Nåja, Har han ljugit om sina meningsmotståndare så tycker jag att det är förkastligt. För att inte föga fördjävligt... Men skall vi vara kritiskt granskande av media kanske vi skall påpeka att det inte heller framförs något från vittnen eller videoövervakning som motsäger mannens historia. (Åtminstone inte i länkad artikel) finns två sidor även på det myntet. Därav min inställning till att ta avstånd från vissa saker redan innan det bevisats vad som hänt!
Publicerat Maj 17, 201313 yr ...det inte heller framförs något från vittnen eller videoövervakning som motsäger mannens historia. Eh... Jo. Det är ju liksom precis det som görs. Att kartoffelsvinen väljer att formulera det som "inget som styrker..." beror på att de, i sin yrkesroll, inte får använda frasen "gubbjäveln ljuger". -- Mats
Publicerat Maj 18, 201313 yr Mats, nu tror jag att du har rätt i att gubb fan ljuger. Men jag vidhåller att det i artikeln enbart framförs att de inte lyckats styrka hans påstående. Det lite allvarliga i sättet att utrycka sig ligger i att jag sett en liknande text i ett snarlikt sammanhang. Där fick man så småningom veta att en av anledningarna till att en viss utsaga inte kunde styrkas med hjälp av video från platsen var att platsen inte var video övervakad. Så summa summarium, det kan vara bra att ta avstånd från händelser även om de inte är bevisade. Jag tar avstånd både från falska anklagelser och misshandel och kan därmed raljera lite om vad respektive artikel egentligen säger...
Publicerat Maj 18, 201313 yr Författare Det var en märklig historia. Var det enbart för att dra uppmärksamheten till sig och hänga ut vargkramarna som ett pack?
Publicerat Maj 18, 201313 yr Jag cyklade och vurpade på fyllan eller jag blev misshandlad av vargälskare beväpnade med basebollträ. Vad tror du ger mest uppmärksammhet? T