Publicerat Augusti 13, 201312 yr Det finns ju flera som kört sina bayrare i vildsvinshägn så det är nog inte helt ovanligt. ADB kanske inte borde ligga i en spårhundsklubb egentligen....
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Kanske är fel tråd? ADB används ju med fördel som drivande hund förutom att det är en spårhund. Men jag har i alla fall inte hört om folk som släpper hannoveraner/bayrare på friskt vilt, vad beror denna skillnad på? Att dessa andra är mer skarpa och högbenta? En anledning är om du vill få din Bayrare/Hannoveranare att bli en riktigt duktig eftersökshund så skall du inte uppmuntra den på friskt vilt. Hunden skall bara vara intresserad av skadat vilt. Väldigt bra om flera djur varit samtidigt på skottplatsen och det är lång tid sedan det påskjutning skett. Med vänlig hälsning Einar
Publicerat September 29, 201312 yr Är han lika jävlig vid allt och alla ännu? Han har växt till sig bra men ännu inte kommit ikapp längden på sin egen svans.
Publicerat September 29, 201312 yr Dingo brukar tala om før honom nær han ska lugna ner sig Då e han lugn i någon timma
Publicerat Oktober 14, 201312 yr Detta är en populär post. Go dag för Signe ! o husse Först fälldes en räv för henne i första såten sen upptag i andra på gris som gick i pass och så en hyfsad bock drev hon oxå till skott. Haft 10 olika älgar på benen idag.... totalt 22 älgobs.... ingen skjutbar.. jävla skitregler... Dock har inte Signe drivit en enda älg.. tror inte hon följt en enda älglöpa heller... Där är jag lite besviken men det kan ju bero på att hon aldrig varit i kontakt med någon älg innan eller mina bannor när hon jagat kor o hästar... Måtte vi skjuta nån i morgon så hon får lugga lite. längsta drevet 18 min och några på 8-10min. Perfekta återgångar. totalt blev de väl 7-8 drev av henne. Så jag får nog anse dagen lyckad ändå
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Grattis åter igen! Om ni har möjlighet att spåra nästa fällda älg till fällplatsen så kan det vara bra.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr En kanon dag till Eftersök, Sköt själv en 20-25 kg bukad kulting för Signe Hon skötte sig exemplariskt. Spårade väl nått hundratal meter , släppte och stånd först sen gångstånd. O jag han springa ifatt och avsluta. Fälldes två grisar o en kalv i den såten. Klaven hade en äldre skada i ena frambenet som va svullet och krossat nere vid klöven. Signe drev en gris i 15 min ut mellan två skyttar. Sämre återgång idag.. min bil stod dumt till så hon hamnade vid den ett par ggr och ville nog stanna där. Men envis inkallning så kom hon. Ett par drev till på okänt djur, hon verkade ligga mellan 10-15 min i drevtider idag Bommades på två grisar oxå. Nogsamt kontrollerat med Blackie. Blackie släppte jag förresten på en 8 taggad tjur hon jagade runt halva kommunen men eftersom den bara hade 3 taggar på en sida så klarade den sig. Lite kul när man hör på radion från flera håll att nu passerade en 6-taggare med en svart labrador efter sig :mrgreen: Fast om det va en sexa eller åtta vet ju inte jag... Vi har nog sett 16 olika älgar på två dar... eller några pinntjurar och kvigor kan givet va samma som dagen innan. Mindre kul är att filmen som blev rätt bra är filmad upp och ner.... Hur fan vänder man film ?
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Klippt ur NS inlägg. Mindre kul är att filmen som blev rätt bra är filmad upp och ner.... Hur fan vänder man film ? Gör så här. Greppa skärmen på både vänster och höger sida. snurra skärmen ett halvt varv(varken mer eller mindre) titta på filmen.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Klippt ur NS inlägg. Mindre kul är att filmen som blev rätt bra är filmad upp och ner.... Hur fan vänder man film ? Gör så här. Greppa skärmen på både vänster och höger sida. snurra skärmen ett halvt varv(varken mer eller mindre) titta på filmen. Redan gjort Oxå kommit på hur man vänder film i moviemaker. Har kultingen 40-50 cm från pipan men kan inte skjuta för Signe är bakom... Får läge när den drar iväg så det löste sig.
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Detta är en populär post. Nu skiter vi i älgjakten ett tag. Aldrig har jag varit med om så mycket älg i såterna... Helt sjukt.... Vi bröt första såten idag efter den va halvgången... Vågar ingen fan fortsätta när de står 9 älgar i första halvan av samma såt... inte en tyst sekund från det kopplen ströks på kräken och 2-3 tim. framåt. Gamle skatan Alice gick som i gamla dar. Körde gris och älg på alla håll... tre grisdrev gick ut i samma obesatta pass.... Signe körde två drev ut i ännu ett obesatt pass vet i fan på vad...... Brors Plott-beagel-smålandsstövar korsning har blivit j-vligt bra söker stort som fan och kör allt som rör sig i typ 5 min. Signe kompletterade de hela. Inga av de tre slog sig ihop eller snodde varandras drev. Brorsonen gick med Alice som avslutade med 20min ståndskall på några grisar medans de tog ur ena kvigan som fälldes. De ställde runt lite snabbt men grisarna smet in i såten igen och då hade resten redan brutit. Hur som så har Signe idag drivit sin första hare och även några drev på älg och rådjur. Korta drev idag men inte så konstigt.... hon har nu gått tre dar i sträck.. Men älgar som står är lite otäcka... då vänder hon efter några grova skall. Det blev nästan en kviga skjuten för henne men skytten satt o glodde efter kalv nummer två när det passerade en ko och kalv till vänster. Signes kviga han då smita över 50m från tornet på höger sida... Tror Signe gjorde 3 älgdrev idag... iallafall 2 med säkerhet. Så på tre dar har hon drivit räv, hare, rådjur, gris och älg. Räv, rådjur och gris skjutet för henne. Jo jag är nog rätt nöjd med den valpen från en icke avelsgodkänd kull
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Nu skiter vi i älgjakten ett tag. Aldrig har jag varit med om så mycket älg i såterna... Helt sjukt.... Vi bröt första såten idag efter den va halvgången... Vågar ingen fan fortsätta när de står 9 älgar i första halvan av samma såt... inte en tyst sekund från det kopplen ströks på kräken och 2-3 tim. framåt. Gamle skatan Alice gick som i gamla dar. Körde gris och älg på alla håll... tre grisdrev gick ut i samma obesatta pass.... Signe körde två drev ut i ännu ett obesatt pass vet i fan på vad...... Brors Plott-beagel-smålandsstövar korsning har blivit j-vligt bra söker stort som fan och kör allt som rör sig i typ 5 min. Signe kompletterade de hela. Inga av de tre slog sig ihop eller snodde varandras drev. Brorsonen gick med Alice som avslutade med 20min ståndskall på några grisar medans de tog ur ena kvigan som fälldes. De ställde runt lite snabbt men grisarna smet in i såten igen och då hade resten redan brutit. Hur som så har Signe idag drivit sin första hare och även några drev på älg och rådjur. Korta drev idag men inte så konstigt.... hon har nu gått tre dar i sträck.. Men älgar som står är lite otäcka... då vänder hon efter några grova skall. Det blev nästan en kviga skjuten för henne men skytten satt o glodde efter kalv nummer två när det passerade en ko och kalv till vänster. Signes kviga han då smita över 50m från tornet på höger sida... Tror Signe gjorde 3 älgdrev idag... iallafall 2 med säkerhet. Så på tre dar har hon drivit räv, hare, rådjur, gris och älg. Räv, rådjur och gris skjutet för henne. Jo jag är nog rätt nöjd med den valpen från en icke avelsgodkänd kull Tänk då om den varit godkänd
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Ännu lite klipp från ett inlägg av NS Redan gjort Oxå kommit på hur man vänder film i moviemaker. OCH???? Ska inte vi få se eller??
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Vart jagar du....?! Trodde jag var priviligerad som jagade i det "viltrika" södermanland. Men inser att jag är helt fel ute.......eller är det så att man måste ha en ADB trots allt..... /Urban
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Ännu lite klipp från ett inlägg av NS Redan gjort Oxå kommit på hur man vänder film i moviemaker. OCH???? Ska inte vi få se eller?? Nope ! Dessvärre blev de så bra att jag sålde den filmen... eller sålde... har lovat bort några bra sekvenser i utbyte mot Blackies väst. Men den o fler kommer nog att kunna ses framöver vågar jag lova
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Vart jagar du....?! Trodde jag var priviligerad som jagade i det "viltrika" södermanland. Men inser att jag är helt fel ute.......eller är det så att man måste ha en ADB trots allt..... /Urban Småland mitt i skogen, fan vet varför de är så mycket älg på vårat... fattar de inte själv. Kan ju va så att hela kommunens älgstam fått för sig att de ska va på vårt... Jag klarar fan inte ens att reda ut hur många vi sett på tre dar... O med de nya avskjutningsregler som kom i år lär de inte bli mindre till nästa år..... Va i den såten vi va i idag förra helgen... inte ett upptag...
Publicerat Oktober 16, 201312 yr Nope ! Dessvärre blev de så bra att jag sålde den filmen... eller sålde... har lovat bort några bra sekvenser i utbyte mot Blackies väst. Men den o fler kommer nog att kunna ses framöver vågar jag lova Då får man gratulera. låter som en bra bytesaffär
Publicerat Oktober 20, 201312 yr Liten kortrunda idag, va ute själv med Signe som reste 2 tjädrar och en orre.... rätt korkad är hon.. hon ser fågeln flyga springer efter 15-20m med full drevskall... sen tillbaka till busken där den satt och rotar o skäller.... verkar inte fatta att det va den där som flög iväg som luktade....Men så drog hon igång med grova ståndskall 100m ut i en plantering. kanske 30s till en minut sen fick hon loss grisen/grisarna och drev fint i 6-7 min. tyvärr på grannens... men va gör väl det. hon har dessutom börjat gena när hon går tillbaka. Hon verkar ibland ha en inbyggd kompass likt äldre rutinerad jyckar. Eller är det kanske enbart tur....
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Lite jakt idag... älgar hittade vi en 6-7 st... vi men inget skjutbart. En kviga/ko gick över till grannen som sköt, varsågod ... Största behållningen idag va Signes drev på gris men inte fan blev den skjuten... En svart mindre gris, Va ståndskall först men sen gick det loss, drev och återgång tog väl en kvart nånting. ja o så en jävla massa skogsfågel... De tycker Signe är kul.... o när det smäller... hon jagade inte kvigan/kon men när det smal hos grannen följde hon den löpan ut ur marken... som väl va eller inte... så bröt hon innan hon va framme vid den älgen. Vilket iofs va bra.. hade förmodligen fått hämta henne annars...