Publicerat Oktober 27, 201312 yr Trillade ett par grisar idag, en för Blackie den andra va en stänkgris för hennes drev. Signe har drivit dov idag.. de va kul tyckte hon... i mina ögon allt för kul... inte så roligt när hon driver om dem två ggr i en sådär 4-5 km... Ödsla energi och tid på nått som lämnade såten direkt i starten... Hon bangade lite för en jävligt stor galt oxå.... men drev den dock 200m. Brorsonen hade den i pass o den va stor enl honom oxå..men inget bra läge. Jag såg en skymt när den drog iväg o när björkslyet vek sig av dess framfart...
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Trillade ett par grisar idag, en för Blackie den andra va en stänkgris för hennes drev. Signe har drivit dov idag.. de va kul tyckte hon... i mina ögon allt för kul... inte så roligt när hon driver om dem två ggr i en sådär 4-5 km... Ödsla energi och tid på nått som lämnade såten direkt i starten... Hon bangade lite för en jävligt stor galt oxå.... men drev den dock 200m. Brorsonen hade den i pass o den va stor enl honom oxå..men inget bra läge. Jag såg en skymt när den drog iväg o när björkslyet vek sig av dess framfart... Hur reagerar hon när hon kommer ikapp randiga vildsvin som inte hinner undan,min tog en i ett dike som inte verkade frisk.Den var inte större än en katt.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Hur reagerar hon när hon kommer ikapp randiga vildsvin som inte hinner undan,min tog en i ett dike som inte verkade frisk.Den var inte större än en katt. De vet ja inte, hon har inte träffat på randiga än. Va jag vet.
Publicerat November 7, 201312 yr Detta är en populär post. Dagens skörd, Dubble på gris för Signe Inte av mig men dock... Men desto roligare. Iofs så va grisarna på benen innan Signe reste eller började driva. Det small och 20 sek senare drog tiken igång och drev till skottplats. Fick gå o hämta henne 1km bort för inte tänkte hon lämna sina grisar och leta upp husse...
Publicerat November 8, 201312 yr Var förutom i denna tråden kan jag finna ett bildarkiv eller dylikt med Alpländerrasen? Jag har försökt finna lite bilder på nätet men är väl lite kass på att finna dem.
Publicerat November 8, 201312 yr Var förutom i denna tråden kan jag finna ett bildarkiv eller dylikt med Alpländerrasen? Jag har försökt finna lite bilder på nätet men är väl lite kass på att finna dem. https://www.google.se/search?q=alpenl%C3%A4ndische+dachsbracke&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FAR9UsCmN8aU4ATIzYDgCw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673
Publicerat November 8, 201312 yr Gick rätt bra idag oxå Dock inget för Signe men hon jagade jävligt bra idag men ingen av de grisar hon drev gick i pass och rådjur sköt vi inte. Men hon fick lugga lite av varje ändå.. Eftersom hon utvecklat ett knall= springa så in i h-vete mot ljudet och få dra ragg.... En gris för Blackie + en stänkare, Älgklav och hjortar för brors plott-beagel-smålandsstövar korsning....
Publicerat November 10, 201312 yr https://www.google.se/search?q=alpenl%C3%A4ndische+dachsbracke&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FAR9UsCmN8aU4ATIzYDgCw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673 Tackar!
Publicerat November 11, 201312 yr Tre dagars jakt, tre olika län, tre blöta dagar och tre magra resultat trots bra drev. Dag ett reste han direkt iväg nästan 1km med två älgar, åt det hållet ingen passande såklart, gick dock precis bredvid ett torn. Följande såt gav inget upptag för någon hund. Dag två inbjuden till ett nytt jaktlag, flera bra drev men de sköt inte när drevdjuren kom. Hade ett kortare grisjobb, långsamt gångstånd men sen lät det som den surna till och han kom tillbaka. Skönt det eftersom Tuskproofen inte kommit än.... Dag tre. Stolpe ut. Flera korta drev som snurrade inne i såten. Dyngsura efter hällregnet dag två. Alpinisten rätt pigg trots 3,5mil i benen i blötan och kylan. Igårkväll mindre pigg efter sina 8mil på tre dagar. / H.
Publicerat December 18, 201312 yr Detta är en populär post. Äh fan.. en hel dag i skogen... 5 rådjursdrev och tror det va 4-5 harar... Signe jagar hare som värsta stövaren... jävla hund.. hon ska ju jaga typ allt utom hare va planen... men hare de kan hon driva tappfritt utan bekymmer.... o de kryllade av ulltussarna dessutom... typ rådjursdrev 500m... o hare 20 min tappfritt... va fan har jag skaffat en förkrympt hamiltonstövare ??
Publicerat Januari 4, 201412 yr Detta är en populär post. En go dag. Tre rådjur och en älgkalv blev det. Två rå och kalven för Signe. Ett frambenskjutet rå fick Signe stopp på dessutom. Är jag nöjd... nä... men de tar sig. Är inte nöjd med att det verkade svårt för Signe o få stopp på rådjuret. Borde va avklarat efter nått hundratal meter. Nu blev de nog en 500m minst innan jag kom ifatt. Älgarna drog hon 3-4 grova skall på sen vände hon.. stack sen dit igen då small det långt bort. Då som först drev hon som fan fram till kalven.... men dagen innehöll nyttig lärdom inför livet som jakthund för lille Signe. Om inte annat så har hon i alla fall pälsen full av älglus...
Publicerat Januari 6, 201412 yr Hej! Har tittat lite på denna rasen och blev väldigt intresserad och vill veta mer om den. Har träffat en ung tik och det var en väldigt trevlig vovve Har lite frågor angående hur dom jagar. Har förstått att dom kan driva upp till 45 min och att dom jagar det mesta. Hur är det mot vildsvin, krävs en skyddsväst eller dom är tillräckligt rörliga? Vad föredrar dom att jaga eller är det allt som kommer framför näsan? Hur är dom i söket, går dom i vind eller tar slag och spårar? Kan tillägga att vi haft hund i familjen i hela mitt liv som t.ex. tollare, labbe och gråhund och att det blivit väldigt mycket vildsvinsjakt med dom så om jag ska skaffa en sån här (det finns i funderingarna) så blir det troligtvis mest vildsvin den får gå på... Hoppas nån kan svara på mina frågor
Publicerat Januari 6, 201412 yr En rätt go dag till... Inget skjutet dock men Signe skötte sig rätt bra. Första drevet, rå, va på 3 min... Husse sur.... hon bröt när det gick i pass, dock inget läge att skjuta. Andra drevet oxå rå, get med kid, gick ut på för långt håll men rätt ok drev. ca 5 min. Tredje drevet, get+kid gick i pass men vände för skytten, drev väl en 7min. Helt nöjd med det va jag väl inte.... Fjärde hade jag wachteln och Signe lösa. De reste bägge samtidigt och drev minst 30 min.... Två bukter, geten gick i pass i första svängen, passaren fick stopp på den med en vissling men hon stannade bakom ett träd... typiskt nu när det verkligen va skön musik i skogen och det buktade fint. Wachteln la av och stannade hos polaren, Signe körde en bukt till men när djuret gick in i samma löpa som innan redde hon inte ut det längre. Men det va ett suveränt drev även om de garanterat triggade varandra att hålla i länge. Tog en jävla tid innan jag hade hundarna åter... Polaren fick gå ner mot mig med hundarna i sällskap. Klandrar iofs inte kräken för de blev en jävla massa snurre snurr med löpor på alla håll o kanter. Inge lätt o hitta tillbaka ens för den gamle.... fast hon sket ju i att gå hem av lathet... Markant skillnad på Signe efter det, direkt större sök och hon kändes betydligt säkrare på nått vis. La upp ett fint sök och drog långt iväg på löpor som iofs inte ledde till upptag men ändå. Tror jag ska släppa dem ihop ett par ggr till, Signe verkar lära sig en del vettigt i alla fall. Blir säkrare och mer hemtam i skogen på nått vis. Bäst o tillägga att de inte springer efter varandra i söket. De far på var sitt håll osv. Känns som det kommer bli kanon framöver
Publicerat Januari 7, 201412 yr Skit med... Signe haltar som fan, eller haltar.. hon vill knappt stödja på höger fram. Hittar inga skador, stick osv. Verkar vara nere i tassen. Hon visade inget av detta igår under jakten eller på kvällen. De va först nu på morgonen hon haltar. Kollade tempen nu. Hon har nog lite feber dessutom och är märkbart moloken.. Snackat med vet ikväll och vi ska kolla ordentligt i morgon. Detta va inte alls vad jag behövde... har ju jakt typ hela januari ut... så de får väl bli gammkärringen som ibland PGA ålder inte jagar alls.... eller jaktidioten Blackie ett tag nu...
Publicerat April 16, 201412 yr Hejhopp! Hur gamla har era hundar varit när ni ansett dem kunna reda ut ett riktigt eftersök? Alltså inte tränat på dödssök när bocken gått undan en bit, utan när hunden är redo att börja med eftersök på trafikskadat vilt och dåligt skjuta djur? Kan tänka mig att de fixar rådjur tidigare än vildsvin och älg. Eller?
Publicerat Juni 3, 201411 yr Detta är en populär post. Molly, snart 12 veckor. Lättlärd, sitter fint vid matskålen och väntar vid dörren innan hon gå in. Kämpar dock med att få henne rumsren.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Hej. Min fauve börjar bli till åren och det är dags att skola in arvtagaren. Har fastnat för denna rasen och behöver tips om kennels med bekräftat bra hundar. Planerar att ta en valp till våren. Tack på förhand.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Alpenländische dachsbracke Workingwess Course http://youtu.be/cTI9XnYwgIU
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Herbert- bra drag i linan.. /ChristianKändes som att den skulle ligga nära redan när vi gick på och 150m ut på fältet hade orken tagit slut. Inga skador på ben eller annat synligt i skadeväg.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Inre blödningar dödar läskigt snabbt de med. Väldigt trevlig film. Christian
Publicerat Oktober 30, 201411 yr Verkar vara en trevlig och mångsidig hund. Kollade runt lite på Danska, Norska, Tyska och Österikiska schweisshund klubbars sidor och såg att Sverige är ensamma att ha ADB i samma klubb som Bayersk och Hannoveransk viltspårhund. Vad beror detta på?