Publicerat Oktober 30, 201411 yr Från Eva B Larsson i svshk. Den tillhör än så länge Svenska Schweisshundklubben. Klubbarna i Österrike (rasens hemland) och Tyskland poängterar att det är en av de tre schweisshundraserna varför SKK placerat den i SvSHK. // Hälsningar Eva B
Publicerat November 2, 201411 yr Släpper min unghund varje helg, intresset är stort. Sitter på stubbe och låter henne söka, hon ligger ut till 140 meter i sök. Hittar rådjur varje gång som vi är ute, driver i ca 10 min men skallar inte överhuvudtaget. Har bestämt mig för att inte skjuta för henne innan hon skallar och givetvis håller rådjuren på att springa mer mig när hon driver...
Publicerat November 3, 201411 yr Från Eva B Larsson i svshk. Den tillhör än så länge Svenska Schweisshundklubben. Klubbarna i Österrike (rasens hemland) och Tyskland poängterar att det är en av de tre schweisshundraserna varför SKK placerat den i SvSHK. // Hälsningar Eva B Tack för svaret! Har hunnit läsa på än mer om denna ras och måste säga att den är MYCKET intressant. Blir att följa :-)
Publicerat December 20, 201411 yr Lite nyfiken på detta med adb...jag har velat utöka med en drivande hund ett tag men tanten har inte velat ha tillökning i hundöron iaf...men nu sa hon att hon vill ha ny hund i huset nästa år.så man får smida medens järnet e varmt..ja e lite sugen på adb men har varken träffat eller jagat med ngn..ngn i skåne/blekinge/södra kronoberg som kan tänkas erbjuda en spekulant att följa med o se en adb i action? Mvh Mathias
Publicerat December 22, 201411 yr Lite nyfiken på detta med adb...jag har velat utöka med en drivande hund ett tag men tanten har inte velat ha tillökning i hundöron iaf...men nu sa hon att hon vill ha ny hund i huset nästa år.så man får smida medens järnet e varmt..ja e lite sugen på adb men har varken träffat eller jagat med ngn..ngn i skåne/blekinge/södra kronoberg som kan tänkas erbjuda en spekulant att följa med o se en adb i action? Mvh Mathias Är i nö Skåne över julhelgen (kvar till 27e) . Har en 20 månader gammal hane. Kommer inte att jaga men ett kort släpp för motionen lär det bli. Mvh Fredrik
Publicerat Maj 31, 201510 yr Är det någon som vet vart det kan finnas ADB valpar som blir leveransklara under sommaren? Som inte är tingade naturligtvis.
Publicerat Juni 1, 201510 yr Är det någon som vet vart det kan finnas ADB valpar som blir leveransklara under sommaren? Som inte är tingade naturligtvis. Finns annonser både på blocket och jägareförbundets annonssida mvh
Publicerat Juni 2, 201510 yr Finns annonser både på blocket och jägareförbundets annonssida mvh Tackar, har tingat en valp nu,
Publicerat November 29, 201510 yr Hej, var först inne på en drever till rådjur, räv, hare mm. Men så dök denna upp och jagar förutom ovan arter även vildsvin. Tror den kan komplettera min spets bra då jag bara kommer jaga älg med spetsen. Speciellt vid eftersök. Finns det några tänkta parningar tex till våren som är godkända? Eller får man söka sig utanför Sverige?
Publicerat November 29, 201510 yr Hade jag skaffat ADB idag så hade jag låtit Importera en via http://www.stulander.se han har jobbat ihop med schweissshundsklubbens avelsråd innan. Skickat från min HTC One via Tapatalk
Publicerat November 29, 201510 yr Hade jag skaffat ADB idag så hade jag låtit Importera en via http://www.stulander.se han har jobbat ihop med schweissshundsklubbens avelsråd innan. Skickat från min HTC One via Tapatalk Han verkar väldigt seriös, stort tack för tipset! :-)
Publicerat November 29, 201510 yr Hur funkar det att jaga ensam med en ADB? Buktar det tillräckligt och är drevtiderna långa nog? (Vet att drevtider är individuellt och en träningssak, men generellt) Får ni skjuta ofta själva eller är det oftast passkyttar som får göra det? Allt med en ADB tilltalar mig förutom att jag är frågande till detta. Det som jagas är framförallt rå men också räv och hare.
Publicerat November 30, 201510 yr Såg att Alpjägarens kennel i Norge har godkända avelhundar. Någon som har erfarenhet av dem?
Publicerat December 17, 201510 yr Jag tror att det blir kanonvalpar. Skulle jag köpa nu så skulle det bli därifrån (Fjelljägarns). Verkligen seriösa uppfödare. Det blir sannolikt några ytterligare parningar i Norge under våren. Strulander är också ett bra alternativ. Dessutom så kan det bli några svenska kullar efter avelsgodkända föräldrar under nästa år.
Publicerat December 17, 201510 yr Drevtiderna är upp mot 35-40 minuter och buktar mycket bra. Några bytesdjur per år blir det. Det gäller att ta valpar från avelsgodkända föräldrar och helst bör avelshundarna ha klarat drevprovet i Sverige eller i Norge.
Publicerat December 17, 201510 yr Är det några av dom avelsgodkända hundarna som har gjort vildsvins prov?