Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leo´s slaktbod´s projekt

Featured Replies

Publicerat

Idag började jag på lite mer allvar med ombyggnad av den gamla stalldelen på ladugården som ska bli slaktbod med kylrum.

Har använt utrymmet i vinter lite provisoriskt. Nu har jag rensat ut det mesta och ska renovera. Steg ett var att ta upp hål för avloppet.

Det som är planerat att göra är:

Dra nytt avlopp till kylrum och slaktdel

Flytspackla golvet

epoxi måla golvet

Issolera inner väggen mot stallet

issolera taket

Nytt innertak

Klä väggarna med plåt

Ytterdörren ska bytas

Travers, ska fästas på höloftet för att få högre lyfthöjd, men där uppe ligger det 100m3 med gammalt hö som först ska ut :yucky:

Bygga ett kylrum

Har inget slut datum för bygget men förhoppningsvis ska slakt delen vara färdig till hösten.

Kylrummet hinns inte med i år och där är inte investeringen av kylaggregatet löst med jaktlaget än.

Vet inte vad som är bäst om alla delar på kostnaden eller om de som vil nyttja slaktboden får köpa in sig

Vi har inget bra ställe att slakta på idag, utan varje gård har sin egen loge att hänga vilt på och vi är idag 8 gårdar som jagar tillsammans.

Ska fixa lite bilder för en bild säger mer en drabblet jag skriver.

Tipps och idéer mottages tacksamt under resans gång :yes:  :smile:

• Svar 96
  • Visningar 60,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Slaktbanan på plats Kylaggregat på plats. Elektrikern kommer idag för att få fram el till det. Skickat från min D5803 via Tapatalk

• Projektet ligger i dvala i väntan på att jakt säsongen ska ta slut...   Monterat telfern lagom till älgjakten med lyckat resultat, funkade kanon till vuxen kron takhöjden räckte till bra Telfern

• På tiden med en uppdatering, projektet är fortfarande inte avslutat men det närmar sig[emoji6] Efter mycket velande så är Kylaggregat beställt och kommer på fredag, är ett pluggin aggregat så install

Posted Images

Publicerat

Ska bli intressant att följa denna tråden. Håller själv på att bygga slakt/kylrum. Vad har du tänkt ha för plåt på väggarna?

/Lars.

Publicerat

Ang kylrummet så byggde kompisen ett hemma hos sig för jaktlaget ,,va dit o kollade på detta,,

Allt var i stort sett bra men av nån anlednning så byggde han (höjden till taket för lågt) så nu får laget hänga älgen i kvartar" om du förstår vad jag menar!

Några tips på vägen!

gjut öglor i golvet för avdragningen av hudar

Bygg takskenan så den går ut i slaktboden så det bara är att hänga upp viltet o knuffa in i kylrummet!

Se till att kylrummet har bra ventilation,

Publicerat

Bra tråd att följa så kanske man får tummen ur själv, har en liten sadelkammare i stallet som jag tänkt göra om...i några år nu.

Publicerat

Det är mycket arbete om det ska bli ordentligt gjort. Vårat Vvo har byggt om vårat tidigare slakthus så att vi har ett separat kylrum numera och billigt var det inte heller.

Finns några foton från vårat bygge o framåt i länken.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-19

:thumbsup:

Bra tråd att följa så kanske man får tummen ur själv, har en liten sadelkammare i stallet som jag tänkt göra om...i några år nu.

Då är det väl dags att du börjar nu innan du blir för gammal. :yes:  :cool:

Publicerat
  • Författare

Ska bli intressant att följa denna tråden. Håller själv på att bygga slakt/kylrum. Vad har du tänkt ha för plåt på väggarna?

/Lars.

Har inte kollat plåt sorter än, men den ska vara vit ;)

Publicerat

Vi hade rostfri blank plåt.

Publicerat
  • Författare

Ang kylrummet så byggde kompisen ett hemma hos sig för jaktlaget ,,va dit o kollade på detta,,

Allt var i stort sett bra men av nån anlednning så byggde han (höjden till taket för lågt) så nu får laget hänga älgen i kvartar" om du förstår vad jag menar!

Några tips på vägen!

gjut öglor i golvet för avdragningen av hudar

Bygg takskenan så den går ut i slaktboden så det bara är att hänga upp viltet o knuffa in i kylrummet!

Se till att kylrummet har bra ventilation,

Takhöjden blir max 2,7 i kylrummet ,tanken blir att hänga älgar i kvartar men det mesta viltet blir gris och hjort så då blir det inga problem.

Öglor i golvet har jag tänkt på.

Ventilation i kylrum har jag inte funderat på än men det borde väl räcka med 100mm ut i tak samt 100mm in nere i vägg eller?

Publicerat
  • Författare

post-6209-0-39663700-1370006373_thumb.jp post-6209-0-59956700-1370006395_thumb.jp

post-6209-0-40032300-1370006378_thumb.jp post-6209-0-25754800-1370006401_thumb.jp

post-6209-0-54858500-1370006383_thumb.jp post-6209-0-07305600-1370006407_thumb.jp

post-6209-0-47428800-1370006389_thumb.jp

Slakt delen kommer bli 5*2,5m Totalt är det 10m men en sadelkammare och en liten "hobbyhörna" tar lite plats

Kylrummet blir 2*3m och ska vara där fönstret är.

Publicerat

Ooooo, jag byggde förra året och tog till redigt med takhöjd på 305cm minus skena

och oj vad jag ångrar att jag inte byggde högre.

skulle tagit min 350cm idag, älgar får plats men man får ju sitta på knä om man ska göra något vid huvud/hals

så bygg hellre för högt då går det att sänka ner, bygger du för lågt så är det för lågt hela tiden....

Publicerat

I själva kylrummet kan ju älgarna precis lika gärna hänga i 1/4, då räcker med en banhöjd på 2,2 m, således 2,3 m takhöjd. Där du ska dra av skinnet är det bra med 4 meter takhöjd om du tänkt att dra av större delen av skinnet med hjälp av öglor i golvet. Tänk också på att en bra flåbänk är a och o för att slakten ska kunna ske hygieniskt och under drägliga arbetsförhållanden, att ha älgarna ligga på sidan på golvet när man ska flå ner bakbenen är bra dygt. Banan in i kylutrummet ska helst vara i direkt anknytning till telfern så att älgarna kan kvartas ner direkt på banan, då behöver ni inte lyfta ihjäl er ;)

Jag kan även rekomendera coolbot kylagregat. Kostar runt 12000 kr och ingen installation krävs. Annars kostar det 50-60 med installation om du tänkt sätta in ett nytt riktigt kylagregat. Har själv en coolbot och är supernöjd :)

Publicerat
  • Författare

I själva kylrummet kan ju älgarna precis lika gärna hänga i 1/4, då räcker med en banhöjd på 2,2 m, således 2,3 m takhöjd. Där du ska dra av skinnet är det bra med 4 meter takhöjd om du tänkt att dra av större delen av skinnet med hjälp av öglor i golvet. Tänk också på att en bra flåbänk är a och o för att slakten ska kunna ske hygieniskt och under drägliga arbetsförhållanden, att ha älgarna ligga på sidan på golvet när man ska flå ner bakbenen är bra dygt. Banan in i kylutrummet ska helst vara i direkt anknytning till telfern så att älgarna kan kvartas ner direkt på banan, då behöver ni inte lyfta ihjäl er ;)

Jag kan även rekomendera coolbot kylagregat. Kostar runt 12000 kr och ingen installation krävs. Annars kostar det 50-60 med installation om du tänkt sätta in ett nytt riktigt kylagregat. Har själv en coolbot och är supernöjd :)

Är lite låst på höjden, om jag ska ha högre takhöjd krävs större ombyggnad på takbalkar mm.

Men som sagt, det är mest mindre vilt än älg som kommer hanteras.

Har kollat lite på ett kylaggregat som heter compact, är av "plugg in typen" ligger på ca 15-20 beroende på storlek.

Publicerat

Snyggt :)

Publicerat

Är lite låst på höjden, om jag ska ha högre takhöjd krävs större ombyggnad på takbalkar mm.

Men som sagt, det är mest mindre vilt än älg som kommer hanteras.

Har kollat lite på ett kylaggregat som heter compact, är av "plugg in typen" ligger på ca 15-20 beroende på storlek.

Ok, ska du bara ha in ett par älgar om året är det nog inte värt ombygnationen. Mitt kylrum är på ca 25 m3 och jag har coolbots största modell, är inga problem alls att hålla 3 grader även nu när det är 25 grader varmt ute. Tror jag gav 10500 plus moms. Är också plug-in modell.

Compact har jag inte hört talas om men antar att det är minst lika bra. Eftersom jag jobbat på ett par slakterier som är nöjda med sina coolbot kändes det som ett bra val.

/Oscar

Publicerat
  • Författare

Arbetet går sakta framåt.

Grävt under sockeln på stallet och dragit in nytt avlopp, nästa steg blir att gjuta igen golvet.

Publicerat

Jag säger som flera andra här.

Gör ALLT du kan för takhöjden, varje cm är viktig när du inte har mer att gå på från början. Dom nya reglar man ser i taket på bilderna, är det tänkt att fästa ett innertak i? Om det är så, ta merjobbet och fäll in dom mellan dom gamla balkarna.

Om jag kommer ihåg det ska jag mäta höjden på min skena imorgon. Även den sitter för lågt för att det ska gå smidigt att dra av skinnet på dovhjortarna.

post-10445-0-36591600-1370553820_thumb.j

Hittade en bild i datorn på slaktrummet

Över mannen på bilden ser man lite av vågen som hänger i den översta skenan som även telfern sitter i. Det hade inte gjort något om den satt ännu högre.

Publicerat

Hej igen.

Var inne i slaktboden idag och mätte. Den undre skenan som sitter som ett U i rummet hänger på 225cm. rätt lagom att hänga rådjur och hjortar på. Man når att kroka över slaktgalgen från telfern till skenan.

Den övre skenan sitter på 305 cm och den går från ytterdörr diagonalt genom rummet. I den hänger telfern och det är i den vi hänger älg och ev. tamboskap. Dom är tvungna att hängas i bäckenhålet.

Höjden är för liten när vi flår hjortar med hjälp av telfern och golvkrokar, man måste sänka ner djuret minst 4 gånger och ta omtag för att få bort skinnet.

lycka till.

Publicerat

Hej igen.

Var inne i slaktboden idag och mätte. Den undre skenan som sitter som ett U i rummet hänger på 225cm. rätt lagom att hänga rådjur och hjortar på. Man når att kroka över slaktgalgen från telfern till skenan.

Den övre skenan sitter på 305 cm och den går från ytterdörr diagonalt genom rummet. I den hänger telfern och det är i den vi hänger älg och ev. tamboskap. Dom är tvungna att hängas i bäckenhålet.

Höjden är för liten när vi flår hjortar med hjälp av telfern och golvkrokar, man måste sänka ner djuret minst 4 gånger och ta omtag för att få bort skinnet.

lycka till.

Studera det här fotot ordentligt så ser du att vi har en stor rulle som vi var till hjälp när vi drar skinnen. Vi flår som vanligt vid bakbenen och när vi har nog så gör vi 2 hål i vardera skinn från varje ben och sedan låser vi skinnet med 2 krokar i vardera skinn från benen och sedan tar vi ett rep som är färdigt för den här processen och kopplar det till en suv el. pick-up och dra av allt i hopa på en gång ner till huvudet. 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-20

Det är den smidigaste metoden som jag har varit med om. Se en bit ner på sidan så ser du en massa jägare som håller på med en älg.

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla tips :yes:

Tak höjden till underkant på de gamla reglarna är 290cm, där kommer det nya innertaket sitta.

De nya reglarna är för att stödja taket som sackar lite, slaktbanan kommer att sitta under dessa ca270cm dit.

Telfer som blir fast monterad hade jag tänkt fästa på hö loftet och kan då nyttja hela takhöjden upp till 290cm.

Hur är det med ventilation i slaktrum / kylrum vad behövs? :unsure:

Publicerat

Studera det här fotot ordentligt så ser du att vi har en stor rulle som vi var till hjälp när vi drar skinnen. Vi flår som vanligt vid bakbenen och när vi har nog så gör vi 2 hål i vardera skinn från varje ben och sedan låser vi skinnet med 2 krokar i vardera skinn från benen och sedan tar vi ett rep som är färdigt för den här processen och kopplar det till en suv el. pick-up och dra av allt i hopa på en gång ner till huvudet. 

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7483-jonssons-jaktstrapetser-viltvaard-viltspaningar/page-20

Det är den smidigaste metoden som jag har varit med om. Se en bit ner på sidan så ser du en massa jägare som håller på med en älg.

Har kollat på en sån lösning. har vinsch på bilen som skulle gå utmärkt att använda men direktdörren ut är oftast igenspikad för vintern och tjuvars skull. Den öppnas bara när vi ska hänga in älg eller liknande. Allt som kan bäras/släpas in tas in i ladugården först och sedan in i gamla mjölkrummet som nu är slaktbod.

Publicerat

Har kollat på en sån lösning. har vinsch på bilen som skulle gå utmärkt att använda men direktdörren ut är oftast igenspikad för vintern och tjuvars skull. Den öppnas bara när vi ska hänga in älg eller liknande. Allt som kan bäras/släpas in tas in i ladugården först och sedan in i gamla mjölkrummet som nu är slaktbod.

Ok! Skär ni ner älgarna i bog, stek, rygg filé, m. m. innan ni bär in köttet då?

Publicerat

Ok,jag har köpt måttbeställd vp 20 vit. Men vet inte riktigt hur man ska göra med övergångarna tak/vägg,vägg/vägg,golv/vägg.

/Lars.

Publicerat

ventilation kanke nån mer insatt kan tipsa om  vi gorde i allafall fel med ut o inluft,,  så 4 älgar vart nästan förstörda 

Publicerat

ventilation kanke nån mer insatt kan tipsa om  vi gorde i allafall fel med ut o inluft,,  så 4 älgar vart nästan förstörda 

Vi låter våra skjutna älgar hänga ute i slakthuset i ett dygn tills full likstelhet inträtt innan vi rulla in dom i kylrummet.

Vi har en fläkt inne i kylrummet. Minns ej om det är in- el. utluftsfläkt samt en avfuktare.

Avfuktaren köpte vi för vi var ute för ungefär samma som ert jaktlag.

Publicerat

Ok! Skär ni ner älgarna i bog, stek, rygg filé, m. m. innan ni bär in köttet då?

Nej. Vi öppnar ytterdörren med kofot och vinchar in älgen hel. Nu händer inte det så ofta. Senast vi sköt en vuxen älg var 2007. Vi har mycket hjort, typ ingen älg.