Publicerat Juni 9, 201312 yr Nej. Vi öppnar ytterdörren med kofot och vinchar in älgen hel. Nu händer inte det så ofta. Senast vi sköt en vuxen älg var 2007. Vi har mycket hjort, typ ingen älg. Ok! Ähhhh! Det är ju fan 6 år sedan snart. Hjort går ju bra att äta också.
Publicerat Juni 9, 201312 yr Om man installerar ett riktigt kylagregat via en firma så behöver man knappast tänka på ventilation förutsatt att det är fläktkyla man har och inte fallande kyla. Med ett mindre kylagregat så kan det ofta bli bra fuktig luft på hösten, speciellt om det är regnigt ute. Då är en avfuktare det enklaste att installera. Tänk dock på att det måste vara en rotationsavfuktare, för en vanlig kylavfuktare fungerar inte alls i ett kallt kylrum. En luftfukteghetsmätare är viktigare att ha i ett kylrum än en termometer. Lyftfuktigheten ska helst ligga mellan 80-90%. Börjar det på att vara så torrt som 60-70% och älgar hänger en vecka drygt så blir det jävligt drygt att stycka eftersom dom blir stenhårda och svarta i ytköttet, Dom tappar också onödigt mycket i vikt. Är det ist för fuktigt, upp mot 100% så blir köttet ganska dåligt i ytköttet. Ofta grönfilkigt med massa gula bakterieprickar, då blir det också mycket att skära bort. /Oscar
Publicerat Juni 9, 201312 yr Om man installerar ett riktigt kylagregat via en firma så behöver man knappast tänka på ventilation förutsatt att det är fläktkyla man har och inte fallande kyla. Med ett mindre kylagregat så kan det ofta bli bra fuktig luft på hösten, speciellt om det är regnigt ute. Då är en avfuktare det enklaste att installera. Tänk dock på att det måste vara en rotationsavfuktare, för en vanlig kylavfuktare fungerar inte alls i ett kallt kylrum. En luftfukteghetsmätare är viktigare att ha i ett kylrum än en termometer. Lyftfuktigheten ska helst ligga mellan 80-90%. Börjar det på att vara så torrt som 60-70% och älgar hänger en vecka drygt så blir det jävligt drygt att stycka eftersom dom blir stenhårda och svarta i ytköttet, Dom tappar också onödigt mycket i vikt. Är det ist för fuktigt, upp mot 100% så blir köttet ganska dåligt i ytköttet. Ofta grönfilkigt med massa gula bakterieprickar, då blir det också mycket att skära bort. /Oscar Vi hade det problemet med fukt så det var därför vi köpte en avfuktare o satte in i kylrummet.
Publicerat Juni 15, 201312 yr Författare Gjutit igen golvet efter justeringen av avlopp, ska bara grävas 15m ute så är avloppet färdigt. Lånat mig en skivhiss över helgen, så nu ska innertaket skruvas och isoleras.
Publicerat Juni 15, 201312 yr Författare Vad har du tänkt att måla golvet med? /Lars. Det ska flytspacklas och sedan epoximålas.
Publicerat Juni 15, 201312 yr Ett litet tips på golvbeläggning! Använd glasbetong som enkelt sprayas på golvet vilket gör att det blir vattentätt men ändå diffusionsöppet! Enkel applicering och inga starka ångor dessutom stärker det upp betongen och det täta skiktet går ungefär 15mm ner i betongen medan Epoxin endast ligger på ytan och skrapas bort/skadas efter att du gått på det eller skrapat det vid tvätt osv. Det som är en nackdel är att det är osynligt så om du vill dölja något med det så går inte det. Men då finns det andra medel att använda
Publicerat Juni 15, 201312 yr Håller med ovanstående! Jag var inne på samma, flytspackel och epoxy men blev avrådd pga dels om du har fukt som vandra i betongen med värme/kyla och att det då kan släppa bitar då. Vänta även 6 månader med att måla på "glasbetong!?" eller nån special lack/? som jag använde så fukten har gått ur spacklet ordentligt so beläggningen sugs in och fäster bra. Jag har "bara" haft mitt i ett par månader men det verkar funka bra. Även väldigt tåligt
Publicerat Juni 15, 201312 yr Författare Var hittar man info om glasbetong(har googlat) Planerna var att spackla med ett industrispackel samt epoximåla 2ggr ska tydligen bli diffusionsöppet då.
Publicerat Juni 16, 201312 yr I kompisarnas garage har de väntat ett år med och göra något för att plattan ska få andas ut och bränna. Sen målade de med någon betong olja som har piggment i sig, dock har dubb däcken slipat bort det vi pelar lyften nu efter ett par år... Men vad jag förstod var det super viktigt att inte göra något för tidigt, utan vänta ut plattan så den hinner torka ut!
Publicerat Juni 16, 201312 yr Var hittar man info om glasbetong(har googlat) Planerna var att spackla med ett industrispackel samt epoximåla 2ggr ska tydligen bli diffusionsöppet då. Glasbetong är nog något silikat-baserat preparat. Silikatfärg brukar ju kallas för vattenglas. En ofärgad silikatfärg brukar fungera bra för att få ett betonggolv att bli dammfria. Det binder kemiskt med betongen och por-fyller. Gör att betongen går att rengöra hyfsat lätt samt binder ytskikten så att de inte dammar. Om man lägger på några extra lager så brukar det bli bäst. Fungerar även på råa putsade väggar. (Man ska vänta med att måla silikatfärg ca 12 veckor på nygjutet eller putsat.)
Publicerat Juni 24, 201312 yr Författare Innertaket och vägg är i isolerat fattas bara ett par skivor till taket, isoleringen räckte inte riktigt. Till helgen ska jag försöka hinna med att mura sockeln till kylrumet
Publicerat Juni 24, 201312 yr Härligt projekt, jag har av oklara anledningar utöver den uppenbara att det kommer att medföra att jag tvingas snickra, något jag är urkass på erhållit tillstånd att ha/bygga slaktbod/viltkyl av min sambo i vårt framtida boende. Med denna tråd har jag fått mer handfasta och klara tips på hur jag skall gå tillväga. /CHristian
Publicerat Juni 24, 201312 yr Innertaket och vägg är i isolerat fattas bara ett par skivor till taket, isoleringen räckte inte riktigt. Till helgen ska jag försöka hinna med att mura sockeln till kylrumet 2013-06-22 19.17.49.jpg Se där ja Leo, det börjar lika något.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Författare Har varit och inhandlat murbruk så jag kan mura i helgen. Har även kollat på plåt men inte fått något pris än, hittade även flytspackel till golvet på bygghemma.se som borde duga, combimix industri 189kr/20kg. Tror det går åt 25-30 säckar för att få ordning på golvet.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Författare Sockeln till kylrummet är murat, ska bara putsa den med. Har även isolerat det sista av taket, så nu blir det till att måla
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare Arbetet går vidare Har fått hem nya ytterdörren in till slakteriet och plåt till slaktrummet samt 25 säckar flytspackel. Nu är det bara att vänta på att man blir arbetssugen kylrummet
Publicerat Juli 19, 201312 yr Nu är det bara att vänta på att man blir arbetssugen kylrummet 2013-07-07 11.41.15.jpg Kan man bli det ?
Publicerat Juli 21, 201312 yr Författare Har monterat dörren till kylrumet och den nya ytterdörren. Ska fixa till tröskeln ut, sen är det dags att få tag i lite folk och planera in en dag att flytspackla golvet
Publicerat Juli 21, 201312 yr Har monterat dörren till kylrumet och den nya ytterdörren. Ska fixa till tröskeln ut, sen är det dags att få tag i lite folk och planera in en dag att flytspackla golvet Bild0338.jpg Bild0341.jpg Ska du inte ha någon skena i taket till att rulla in älgar, vildsvin, m. m. på el. ska ni stycka ner dom först in dom hängs in i kylrummet?
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Ska du inte ha någon skena i taket till att rulla in älgar, vildsvin, m. m. på el. ska ni stycka ner dom först in dom hängs in i kylrummet? Efter som det mestadels bara kommer hanteras mindre vilt som rådjur, hjort och matgrisar (större gris går till vilthandeln) så valde jag att inte ha någon bana in i kylen.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Efter som det mestadels bara kommer hanteras mindre vilt som rådjur, hjort och matgrisar (större gris går till vilthandeln) så valde jag att inte ha någon bana in i kylen. Ok! Då förstår jag varför du gjorde på detta viset.
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare Arbetet fortsätter. Har flytspacklat golvet i slaktdelen, det gick åt 28säckar. Hyffsat nöjd med slutresultatet för att vara första gången jag flytspacklar. Taket ska målas en gång till sen är det färdigt. Golvet kan jag måla tidigast i morgon sen blir det förhoppningsvis till att sätta väggplåtarna i helgen. Sen är det värsta kvar att få ut allt hö på höskullen innan slaktbana och telfer kan monteras.