Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargens antal

Featured Replies

Publicerat

Kia's Husse

Stämmer. Men hur nära renbetesmarker skulle man kunna ha en etablering av skogsren?

(Och be inte mig klargöra skillnaden mellan skogsren,vildren och tamren, De är delvis olika men närbesläktade. Mer vet inte jag)

Finns det gott om de födomässigt åtråvärda lavarna i dagens vargbälte?

Återigen. Det är tråkigt att de med lite mer kunskap på området inte tittar på detta, eller håller resultaten för sig själv eller vad som nu händer...

Gissar ur luften... 10 mil från närmaste tamrensbete borde funka. Visst någon tamren lär förirra sig till de vilda och tvärt om. Knappast ett stor problem. Men med lite koll osv så kan vildrenen skjutas eller tamrenen återbördas till ägaren innan de båda möts.

20 mil borde vara tämligen säkert för att inte blandning ska ske ens av misstag....

• Svar 91
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kias Husse
    Kias Husse

Undrar om du inte blandar äpplen och päron....  Rovdjursstödet är direkt kopplat till rovdjursförekomst. De skador rovdjuren orsakar täcks inte in av de ersättningar som renägarna får. Sen utgår det

• Pmt, jag har läst den här debatten med stigande fasa, i mångt och mycket har du nog rätt, men din totala brist på förståelse för andra människors och andra landsändars problem jämfört med det rika skå

• Christian N
    Christian N

Kias husse- du tänker i banor om jakt, nu är det inte frågan om jakt utan avlivning,  en halvis med helrör under och buckshots är standardmodellen vid helikopter jakt på coyotes/varg i USA, jag är öv

Posted Images

Publicerat

Pmt, jag har läst den här debatten med stigande fasa, i mångt och mycket har du nog rätt, men din totala brist på förståelse för andra människors och andra landsändars problem jämfört med det rika skåne skrämmer mig.2500 jobb borta, tja i dina ögon är det tydligen en piss i mississippi men för oss som lever i verkligheten är det en total katastrof. Tycker du inte att folk som bor i andra landsändar än skåne och storstadsdistrikten har något existensberättigande, är bara idioter som vill bo i "vildmarken" Jag har inte själv nån kontakt med lapparna som du spyr över men anser ändå att även de, trots att de är lite mindre än oss "svenskar" har sitt existensberättigande. Tycker du att vi ska låta sverige växa igen, bestå av kalhyggen och sly? Det blir resultatet av ditt inga bidrag. Förut var det jordbruksverket som betalade ut bidrag för att de mindre jordbruken skulle kunna leva, i dag är det EU skillnaden är försumbar. Varför det betalas ut bidrag till bönder med 2-3oo eller flera kor är mig en total gåta, djur som inte helst skulle få se annat än ensilage i hela sitt liv för dom ska vara lönsamma. Grisar som står fixerade hela sitt liv för att producera avkommor och inte riskera att ligga ihjäl någon kulting, Djurfabriker som är lönsamma är det din ide om hur vi ska ha det. Jag har själv inte några problem med vargen så min jakt flyter på som vanligt,( men jag har nåt som du verkar sakna i dina inlägg, det kallas empati och kan inte läras in av den bästa utbildning,) men har den största förståelse för de problem man har i vargbältet, enda lösningen på problemet är att minska vargtätheten där de finns, inte att förflytta giftet till områden som hittills är förskonade. Hur det ska gå till vet jag inte, men att sprida plågan och avfolka halva sverige är i mina ögon ingen lösning. I dina ögon är norrland bara tärande, tänk om vi fick införa en tull jäms med Dalälven, all skatt på malm, virke, vattenkraft betalades där råvaran utvinns då skulle den tärande landsändan bli myyycket rik. Nej hoppa ut i verkligheten och sluta att hacka på öss norrlänningar som nån sorts andra klassens människor som framlever våra liv på bidrag. 

Publicerat

PMT!

Vi får väl se.....

Kanske du har hittat en död punkt i A&H som gör att läget blir en olösbar knut. Kanske är din tolkning hårdare och mer pessimistisk än nödvändigt.

Har du rätt, A&H är hugget i sten och det inte finns utrymme för andra tolkningar än den du framför. Då spelar det ingen roll hur många näringar och intressen vi kör över och lägger ner. Jakten är slut!

Om dina tolkningar är rätt, så spelar det ingen roll vad jordbruket eller skogsnäringen accepterar för typ av skador, det vilda går före. Mao jakten är borta. Rennäringen är lika cementerad som A&H oavsett vad du eller jag tycker. Det är troligare att skogsnäringen och/eller jordbruket läggs ner än att rennäringen gör det.

Inte nödvändigtvis, men det vill till att vargen blir jaktbar relativt omgående......

Hur tacklar du det faktumet?

Jag kommer att odla intresset för hundar och skaffa mig en tjänstehund istället. Skytte tycker jag är kul, men när det bara blir på bana så tror jag att jag satsar på bågskytte. Verkar helt klart mycket roligare än älgbanan. Sen kommer jag nog att odla motorintresset lite mer än vad jag gör.

Tja, man kan ju alltid emigrera......

Jag är fortfarande optimist och tror att vi kan hitta en lösning. Utan att lägga ner näringar.

Hur som så lär det dröja ett tag innan vi kan skåda utgången.

Ja facit lär ta några år, men fällan kan klappa igen ganska snart. Då får vi en holländsk lösning......

Låt oss träffas över en kall och lite malt om 20 år. Så får vi se vem som kom sanningen närmast. :thumbsup: Tillsvidare så tackar jag för en intellektuell utmaning och debatt. Edit: Som fått mig att fundera på lite andra saker och banor än vad jag brukar.

Absolut så. Och tack själv för en bra debatt, det tvingar en att tänka till lite och skärpa upp argumenten.

T

Publicerat

Pmt, jag har läst den här debatten med stigande fasa, i mångt och mycket har du nog rätt, men din totala brist på förståelse för andra människors och andra landsändars problem jämfört med det rika skåne skrämmer mig.2500 jobb borta, tja i dina ögon är det tydligen en piss i mississippi men för oss som lever i verkligheten är det en total katastrof. Tycker du inte att folk som bor i andra landsändar än skåne och storstadsdistrikten har något existensberättigande, är bara idioter som vill bo i "vildmarken"

Förståelse har jag, men jag ser ingen som helst sans och vett i att ha olika system kopplat till hur synd man tycker om sig själv. Samma regler ska gälla för alla.

Jag har inte själv nån kontakt med lapparna som du spyr över men anser ändå att även de, trots att de är lite mindre än oss "svenskar" har sitt existensberättigande.

Spyr galla? Det är en näring som är bidragsberoende som jag ifrågasätter, inte personerna. Så håll igen på den här bogen - alla bidragsberoende får vackert tåla i att bli granskade och ifrågasatta. Och det får man banne mig tåla i en demokrati.

Tycker du att vi ska låta sverige växa igen, bestå av kalhyggen och sly? Det blir resultatet av ditt inga bidrag. Förut var det jordbruksverket som betalade ut bidrag för att de mindre jordbruken skulle kunna leva, i dag är det EU skillnaden är försumbar.

Ja skillnaden är försumbar - alla tvingas betala för något man inte valt....

Varför det betalas ut bidrag till bönder med 2-3oo eller flera kor är mig en total gåta, djur som inte helst skulle få se annat än ensilage i hela sitt liv för dom ska vara lönsamma. Grisar som står fixerade hela sitt liv för att producera avkommor och inte riskera att ligga ihjäl någon kulting, Djurfabriker som är lönsamma är det din ide om hur vi ska ha det.

Tja hur stödsystemen utformas kan man ju alltid fundera på. Personligen anser jag att bidrag är principiellt fel, det blir förr eller senare Grekland av det.

Den andra aspekten är ju att marknaden uppenbarligen inte vill betala priset, men konsumenten tvingas då betala för det via skattsedeln. Jag har hellre bra sjukvård och skola än kravlöshet.

Jag har själv inte några problem med vargen så min jakt flyter på som vanligt,( men jag har nåt som du verkar sakna i dina inlägg, det kallas empati och kan inte läras in av den bästa utbildning,) men har den största förståelse för de problem man har i vargbältet, enda lösningen på problemet är att minska vargtätheten där de finns, inte att förflytta giftet till områden som hittills är förskonade. Hur det ska gå till vet jag inte, men att sprida plågan och avfolka halva sverige är i mina ögon ingen lösning.

Tja, nu har vi ju liksom inte valmöjligheterna om du frågar mig. Och det är för Gud vet vilken gång i ordningen inte en fråga om att fördela giftet - det är att skapa förutsättningar för få till jakt på vargen. Inte sprida vargen som egensyfte. Vi har inte fått jaga vargen de senaste 20 åren för att stammen inte är biologisk säker ( enligt lag ), så hur skulle vi få till jakten då? Politikerna och NVV har provat med ett ganska nedslående resultat.... Bara för att få på nöten i lagar de själva instiftat. Dags att sluta drömma.....

Empati har jag för människor som har det svårt, inte för människor som anser sig vara förmer och kräver av andra vad de inte kan tänka sig att göra själv.

I dina ögon är norrland bara tärande, tänk om vi fick införa en tull jäms med Dalälven, all skatt på malm, virke, vattenkraft betalades där råvaran utvinns då skulle den tärande landsändan bli myyycket rik.

Visst, men det skulle de flesta regioner tjäna på. De som skulle tjäna mest på det skulle vara Stockholm.... Men att en region är vinstrik betyder inte att de om bor där är det. Och igen, bygger man verksamhet på bidrag är man beroende av andras välvilja.... Då blir man inte beroende av allmosor från kunglig huvudkommun utan av de som lokalt drar in kulorna. Samma sak, varför ska den som äger skog betala för någon som bara sitter och tittar på den medans den växer?

Nej hoppa ut i verkligheten och sluta att hacka på öss norrlänningar som nån sorts andra klassens människor som framlever våra liv på bidrag.

Du, bara så du vet så finns det ganska stora områden betydligt söder om kungliga huvudkommunen som är betydligt värre sett ur bidragsberoendet än Norrland är. Jag har inget emot Norrland, men jag gillar inte bidrag eftersom de är djupt odemokratiska och förhindrar utveckling.

T

Publicerat

Här har arbetslösa arb. om dom vill.

http://www.jaktojagare.se/notiser/arbetslosa-kan-stangsla-mot-varg

Tror ni att vi får hägna in älgar, kron, dov, m. m. vilt från gråben??? :wink:  :thumbsup:  :whistling:

Ja den artikeln borde ligga under "hur mycket får en varg kosta".

man blir fan mörkrädd över en del ideer, 1500 pers?

Till alla tjänstemän på någon onödig instans som bara kostar skattepengar och inte kan få ett riktigt jobb vill jag bara säga: 

Se till att hjärnan är påkopplad innan munnen aktiveras!

Publicerat

Ja den artikeln borde ligga under "hur mycket får en varg kosta".

man blir fan mörkrädd över en del ideer, 1500 pers?

Till alla tjänstemän på någon onödig instans som bara kostar skattepengar och inte kan få ett riktigt jobb vill jag bara säga: 

Se till att hjärnan är påkopplad innan munnen aktiveras!

Ja, kanske det men Junseletiken håller nog rekordet för en enskild varg. Ca. 11 milj +-1 någon milj till.

Jag vet inte om det är hela sanningen. Man kan inte lita på NVV fullt ut.

Publicerat

Ja, kanske det men Junseletiken håller nog rekordet för en enskild varg. Ca. 11 milj +-1 någon milj till.

Jag vet inte om det är hela sanningen. Man kan inte lita på NVV fullt ut.

Då är inte de "privata" och näringarnas förlusterna inräknade, bara skattekronor.....  Övriga omkostnader får räknas vid det dubbla mot statens!

Publicerat

Då är inte de "privata" och näringarnas förlusterna inräknade, bara skattekronor.....  Övriga omkostnader får räknas vid det dubbla mot statens!

Nej, det är dom inte. Det var väl bara transportkostnader,bevakning av tiken av egen personal samt ersättning till samerna för att dom har hjälpt till att bevaka och dra ihop renflocken efter det att tiken har skingrat den. Kostnaderna tickar snabbt iväg. :sad:

Publicerat

Varför inte införa så att varje län skall ha 5 vargar, Om man inte lyckas så får inte jaga i det länet heller.

Då får man en rättvis fördelning o man måste förvalta vargen.

Vi har 21 län (tror jag) o 21x5 borde räcka. Då räcker antalet o ligger i varje förvaltningsområdes (län) ansvar att få jaga.

Tänkte att det måste vara enklare o göra så, än diskutera bidrag o nollvision. För bägge är ju lika meningslöst.

Bor själv i landets minsta län (u), men kan tänka mig detta ändå.

Publicerat

Bor själv i landets minsta län (u), men kan tänka mig detta ändå.

Menar du varglän el. minsta län?

Gotland mindre än hälften o Blekinge ryms 3 1/2 ggr i Västmanland. :thumbsup:

Publicerat

Att minska vargstammen till en lägre nivå, utan att bryta mot AoH vore att få igenom en förändring och flytta vargen från bilaga 4 till bilaga 5 som då ger en nationell förvaltning.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Det låter ju bra o bara det blir nerpräntat på papper o underskrivet så att det finns svart på vitt så tror jag på det.