Publicerat Augusti 4, 201312 yr Igårkväll smög jag mig ut på en nyslagen vall och räven låg efter 3 min:) Efter en halvtimme kommer grimbart ut på åkern jag skjuter och den drar men jag var övertygad om att skottet tog. Upp till bilen och hämta hunden som är oprövad på grävling och släppte henne på skottplats det blev fast stånd 40 meter in och jag kunde avsluta:) image.jpg Snygg dubble Tobba.
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare Igårkväll smög jag mig ut på en nyslagen vall och räven låg efter 3 min:) Efter en halvtimme kommer grimbart ut på åkern jag skjuter och den drar men jag var övertygad om att skottet tog. Upp till bilen och hämta hunden som är oprövad på grävling och släppte henne på skottplats det blev fast stånd 40 meter in och jag kunde avsluta:) image.jpg Grattis till en lyckad kväll
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare Vad använder ni för kaliber när ni jagar räv och grävling?
Publicerat Augusti 4, 201312 yr 223 v-max! skjutit ett 50-tal rävar, ca 10-15 grävlingar. det som inte blivit på plats (på plats= <2mfrån skottplatsen) är 2 rävar och 1 grävling. Jobbat natt denna helg så ingen mer räv att rapportera tyvärr men skall ut hela nästa vecka
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Författare 223 v-max! skjutit ett 50-tal rävar, ca 10-15 grävlingar. det som inte blivit på plats (på plats= <2mfrån skottplatsen) är 2 rävar och 1 grävling. Jobbat natt denna helg så ingen mer räv att rapportera tyvärr men skall ut hela nästa vecka Okok vad blir det kvar av skinnet?? Är det värt att spara eller bara att kasera?
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Igårkväll smög jag mig ut på en nyslagen vall och räven låg efter 3 min:) Efter en halvtimme kommer grimbart ut på åkern jag skjuter och den drar men jag var övertygad om att skottet tog. Upp till bilen och hämta hunden som är oprövad på grävling och släppte henne på skottplats det blev fast stånd 40 meter in och jag kunde avsluta:) image.jpg Grattis:-)
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Vad använder ni för kaliber när ni jagar räv och grävling? 308 win Norma 9,7g Bst. Eller 6,5x55 Lapua Mega 10.1g, 8x57JRS Sako Hammerhead 13g Sist var de 6,5x55 som lyckades:-)
Publicerat Augusti 4, 201312 yr Okok vad blir det kvar av skinnet?? Är det värt att spara eller bara att kasera? nån går väl sönder men majoriteten (ca90%) blir det bara en bloddroppe där ingångshålet är! när du lyftes i räven sedan låter det som en milkshake. så det blir fina skinn. Det har skrivits tidigare om detta och det finns olika erfarenheter med denna kula. JAG HAR: 50grs V-max v/0 960m/s räffgelstigning 1-9 (har fått för mej att kulorna expanderar snabbare ju snabbare räffelstining) Laddar du inte själv så finns norma med v-max och remingtons accutip V är V-max så det är bara att välja
Publicerat Augusti 4, 201312 yr VAr ut en sväng ikväll en underbar kväll att sitta o vänta på mickel men tyvär så vaalde jag nog fel plats då ingen kom förbi. Nya tag under veckan har ju semester denna vecka.
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Författare VAr ut en sväng ikväll en underbar kväll att sitta o vänta på mickel men tyvär så vaalde jag nog fel plats då ingen kom förbi. Nya tag under veckan har ju semester denna vecka. Gottegris detta är min andra vecka som jag jobbar
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Var ute och spanade efter gris i vetefälten i morse, ingen gris syntes men väl spår av dem. Tänkte ta mig en sväng runt till några högar med broiler skit, där kan va räv ibland men på vägen dit så jag helt plötsligt något brunt i åker kanten. En räv på 150m, stannade och inväntade att den skulle närma sig. Den hade ingen aning om mig så när den vart in på 60 meter sköt jag min första räv, en ung tik.
Publicerat Augusti 5, 201312 yr Tack och bock.. Ingen fin bild men så här såg den ut.. Skottet blev lite lågt, men det tog bra. Utgångshålet vi ser..
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Författare Tack och bock.. Ingen fin bild men så här såg den ut.. rävtik.jpg Skottet blev lite lågt, men det tog bra. Utgångshålet vi ser.. Grattis
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Författare En från den 1/8 20130801_205455.jpg och en från ikväll 20130805_214833.jpg Grattis till två fina
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Det vart en redan första kvällen, här är det vår vorstehvalp som får nosa lite på den:
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Har varit ute tre gånger nu på mina nya marker. Första kvällen hade jag två ute på öppen mark (ca 230meter), vilket jag inte trodde ingick i vårt arrende.dagen efter visar det sig att jag hade fått skjuta.. :/ Dag två hände inte något så jag började locka. Fick in en ungräv på ca 90 meter som jag lyckades fälla. Väntade tio min och började locka igen. Fick fram en räv till men den sprang runt och var på ca 200 meter så jag sköt aldrig på den. I går var en räv ute på öppen mark igen men pös iväg efter bara en minut och kom ej när jag lockade. Alla rävarna har jag sett/kommit fram mellan 21.15 och 21.40
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Författare Har varit ute tre gånger nu på mina nya marker. Första kvällen hade jag två ute på öppen mark (ca 230meter), vilket jag inte trodde ingick i vårt arrende.dagen efter visar det sig att jag hade fått skjuta.. :/ Dag två hände inte något så jag började locka. Fick in en ungräv på ca 90 meter som jag lyckades fälla. Väntade tio min och började locka igen. Fick fram en räv till men den sprang runt och var på ca 200 meter så jag sköt aldrig på den. I går var en räv ute på öppen mark igen men pös iväg efter bara en minut och kom ej när jag lockade. Alla rävarna har jag sett/kommit fram mellan 21.15 och 21.40 Trevlig läsning men fan så retfullt att du inte visste att det var din mark som dom sprang på... Vilka tider brukar dom komma till er andra? Och grattis till Mickel
Publicerat Augusti 6, 201312 yr Trevlig läsning men fan så retfullt att du inte visste att det var din mark som dom sprang på... Vilka tider brukar dom komma till er andra? Och grattis till Mickel När jag inte är där:-(
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Författare När jag inte är där:-( Varför ska du ha det bättre än någon annan
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Premiärturen för säsongen. Såg en räv på grannmarken, 400 meter från marken där jag jagar och hade tänkt sätta mig. Dock gick korna på den ängen så jag fick välja en annan. Ingen räv kom men jag hade en ormvråk seglandes ganska nära i början och sen kom, ja, som att bara för att retas. Råbock och get. Dom stannade inte mindre än en timma och råbocken var som närmast ca 20 meter. Eller ja, dom stannade väl längre men när det började bli för mörkt och dom ändå var så långt borta att jag vågade smyga mig därifrån utan risk för att skrämma dom så gjorde jag det. Inte en räv såg jag men det var trevligt med råsällskapet och jag fick faktiskt en hel del övningssikte Nästa tur blir nog på måndag, men då blir det älgbanan för då startar första kursen för oss nybörjare ! Här kommer en bild genom siktet och en genom kikaren. När den var som närmast vågade jag inte röra på mig så då blev det ingen bild. Och som vanligt har datorn vänt bilderna fel hahaha Glömde, körde med vogelklagepipan. Rådjuren brydde sig inte det minsta om det ljudet. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 7, 201312 yr Var ut en sväng iafton ingen Räv blev dimma, men hiattde en slagen Älg bilden finns här i fototråden http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15834-fototraaden/page-24#entry724972