Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv 13-14

Featured Replies

Publicerat

Tackar!

Säsongens första räv fick jag skjutit igår!!

En Skabbräv som gäckat mig under lång tid gick till slut in i min Värmländska Tunnelfälla och därmed tog det slut. :sweat:

Den har duckat 2 kulor hitills, en från mig och en från Farsan men den största utmaningen var att bryta sig ur min fälla förra året  :dry: det blev snickeri arbete av det..

Om ni undrar varför jag säger mig veta att det är den räven så beror det på att jag helt enkelt gärna tror det  :tongue: samtidigt så har den skytt fällan som pesten ända tills nu och då den blivit i riktigt dåligt skick även om jag försökt styra in den dit under ett par månaders tid.

Grattis!

• Svar 248
  • Visningar 26,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tjörnbon
    Tjörnbon

En Stövartik on heat knuffade fram denna Hanräv av årets kull till mig runt 10 tiden idag    Att vi sedan satt flera timmar efter det i regn blötsnö och allmänt kallt och risigt väder förtar inte

• Råkade ut för typ samma första gången jag lockade, helt plötsligt börjar någon ropa efter vad som verkar vara en hund. Slutar locka, öppnar slutstycket och gör patron ur. Rätt som det är dyker det up

• Den här sköt jag för en ung finnstövartik idag!! Det var tikens första räv så det var extra roligt Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Grattis!

Tackar!

Publicerat

2:a och 3:e rävarna för säsongen.

2 första drevrävarna för säsongen dock. :smile:
post-9181-0-21691400-1378364824_thumb.jppost-9181-0-13696400-1378364835_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Grattis på er alla...

Jag fattar inte vad jag gör för fel för jag får inte fram några rävar när jag lockar... börjar kännas hopplöst

Publicerat

Jag tror att det är bättre att vänta till vintern med lockandet!

Börjar locka med snön i år tror jag.

Publicerat

4 rävar hittills för mig det här året, kombo av smyg/vak/lock. :)

Publicerat
  • Författare

Mm kanske det.. Hade velat ha en mark där man hade kunnat anlägga en rävåtel och sätta en koja så att man kan vaka lite mer seriöst är jävligt avundsjuk på er som har tillgång till det

Publicerat

Mm kanske det.. Hade velat ha en mark där man hade kunnat anlägga en rävåtel och sätta en koja så att man kan vaka lite mer seriöst är jävligt avundsjuk på er som har tillgång till det

Förstår precis vad du menar. Jag tänker på det varje gång jag är i värmland där farsan har en liten stuga. Praktiskt taget samtliga som bor utanför städerna har lyxmöjligheten att anlägga en åtel på skjutavstånd från köksfönstret. Känns lite avlägset när man sitter fast på essingeleden på väg till jaktmarken...

-----

Lägger in en liten redigering annars kan stämningen bli hetsk. Jag tror inte att alla i Värmland har jaktmark i direkt anslutning till bostadshuset. Jag antyder bara att det sannolikt är enklare där än här. Men jag har själv valt att bosätta mig här, så jag får gilla läget!

Publicerat
  • Författare

Var bor du då?

Publicerat

Huddinge ligger söder om Stockholm.

Sidney 89 har du frågat runt i byggden om en Rävåtel? Brukar sällan va problem att få jaga. En mobil koja bara.

S.

Publicerat
  • Författare

Huddinge ligger söder om Stockholm.

Sidney 89 har du frågat runt i byggden om en Rävåtel? Brukar sällan va problem att få jaga. En mobil koja bara.

S.

Nja problemet är att jag inte känner någon markägare så det är där som skon klämmer

Publicerat
  • Författare

ingen här i skåne som vill dela med sig???

Publicerat

Nja problemet är att jag inte känner någon markägare så det är där som skon klämmer

Ta bilen åk ut till någon gård presentera dig. Åk till någon skjutbana prata med folk.

Så löser det sig.

Publicerat
  • Författare

Man kanske får ta och göra något sånt

Publicerat

Titta i jakttabellen. Och där stod inte årsunge med? Har jag missat nå?

Publicerat

Vad använder ni för ammo, typ av kula när ni jagar räv? Själv använder jag millforce varmint line 6,5, jäkligt effektiv har hittills skjutit en räv med denna kula sen jag införskaffade den nu i år. Skall bli spännande att se hur den uppträder i en vinterpälsad vuxen räv.....

Dock är varmintline väldigt svår att få tag på.........

mvh!

Publicerat

Norma Bst 308 win då de kan komma gris. Men blir nog en ren räv/rådjur pang framöver? Eller om man ska fixa till 6,5x55?

S

Publicerat
  • Författare

Vad använder ni för ammo, typ av kula när ni jagar räv? Själv använder jag millforce varmint line 6,5, jäkligt effektiv har hittills skjutit en räv med denna kula sen jag införskaffade den nu i år. Skall bli spännande att se hur den uppträder i en vinterpälsad vuxen räv.....

Dock är varmintline väldigt svår att få tag på.........

mvh!

Jag kör 30-06 morma oryx men är sugen på att pröva millforce varmintline... hur är skinnet efter en smäll med denna ammo?

Publicerat

Jag kör 30-06 morma oryx men är sugen på att pröva millforce varmintline... hur är skinnet efter en smäll med denna ammo?

Troligtvis trasigt.

Kalibern är så kraftig att du slår igenom med råge ändå.

Publicerat

Vart en lockräv ikväll.

Kompisen skjöt.

Hade en vuxen vid mig som jag tappa bort i gräset? Kunde ändå inte skjuta åt de hållet.

3 lock pass sen augusti. 3 rävar inlockade 2 skjutna. Bommat 1:-( totalt 5 i år.

Hoppas lyckan håller i sig!?

post-5975-0-28502500-1378668101_thumb.jp

S

Publicerat

post-14330-0-43027100-1378844650_thumb.jHej kamrater! 

ikväll skulle jag åka över till en ö som har varit en övnings-ö för militärer, och provskjuta min 222a med dom nya skotten jag köpt, vilket är lämpligt då dom har en gammal skjutvall där. Det  är sakos arrowhead som jag köpt för räv, 975m/s(tror jag) 50 grains 3,2gram, någon som vet om dem funkar bra? några erfarenheter??

i vilket fall som, jag kör över till ön och börjar min vandring till vallen. när jag kommit halva vägen (ca 400m kvar till vallen) får jag syn på en stor räv som går nedanför vallen. 

jag skrattar till lite för mig själv, laddar bössan och går upp i bland enebuskarna för att komma närmre, när jag slutligen smygit så långt buskarna räcker till (nu är jag alltså på det uppväxta skjutfältet med knähögt torrt, glest gräs), lägger jag mig ner och tar gott stöd, ca 200m till vallen, men ser inte till den stora räven bland det knähöga gräset/vassen....

istället springer tre rävungar upp på skjutvallen och leker i kvälls-solen, jag väljer att prova muspipa med munnen för att få in dom lite närmare, två av dom börjar gå mot mig, den tredje sitter kvar på vallen.

när dom kommet in på 100m så hittade dom något roligt att leka med och bryr sig inte ett dugg om mig och mitt muspipande, så jag skjuter på den ena räven när jag får en sne bresida, och den trillar i skottet, jag laddar om och ställer mig upp för att få skott på den andra i det höga gräset, men jag ser ingen springande räv? jag står still i cirka en minut innan jag ser ett rött, undrande huvud som tittar ut bakom en vasstuva ett 20-tal meter från skottplatsen, jag tar ett stadigt grepp om bössan och kramar avtryckaren, även den trillar i skottet. 

tjaa.. skotten funkade ju i bössan kan man säga hehe! vilken kväll det blev!

provade senare att skjuta på min kartongskiva, hål i hål på 100 meter mitt i dosan, på 150 meter så tog i alla fall båda skotten inom min snusdosa, så jag är nöjd. 

Nu har jag en fråga till er, min lockpipa, en death cry 1 (predator sniper calls), är det något att ha? är det någon av er som använt sig av denna som kan säga något om den? jag har inte hunnit prova den än...

Mvh Nilas!

Publicerat

Grattis till rävarna:-)

Pipan har jag inte hört talas om? Men får du in räv med den så varför byta?

Har som krav att jag måste skjuta för pipan innan jag får köpa en ny.

Blir lite humanare för plånboken;-) Så nu köpte jag 3 st:-)

S