Publicerat December 27, 201312 yr Ja, det är så ibland! Ja, det får du göra. Här uppe har jag inte sett ett rådjur sedan i höstas mellan älgjaktsdagarna.
Publicerat Januari 15, 201412 yr Detta är en populär post. Har varit och provat locka på räv 3 dagar i rad då de varit nästan fullmåne och fin skare! Första passet fick jag fram en räv efter 2 minuter men kom inte till skott pga jag hade ställt benstöden för högt. Andra passet kom de en räv efter 30 sekunder som springer rakt mot mig, den stannar upp på ca 80 m och där kom den inge längre! Totalt blev de 9 pass (3/kväll) med totalt 2 kontakter. Igår var de -26 grader så då var de kanske inte ultimata vädret Blir ett pass ikväll också om de klarnar upp!
Publicerat Januari 16, 201412 yr Detta är en populär post. Var och provade 3 lockpass till ikväll, sista passet så kom de en räv mot mig efter ca 10 min, precis då jag fick syn på den så börja den misstänka nånting så den vände om och började gå bort från mig, den gick kanske 20 m och sen stannade den upp och tittade mot mig, jag sköt och den blev på platsen (142m). Vädret var helklart med 99 % fullmåne, lätt vind, super hård skare och -19 grader. De bär mig utan problem (80 kg).
Publicerat Januari 19, 201412 yr En fråga, har rävar alltid ett gryt att gå till eller stryker vissa omkring dygnet runt? Blandar alltid ihop räv och grävling när det gäller gryt... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 19, 201412 yr Kommer just från en åtel som har varit ganska välbesökt under förvintern men som nu är helt tom. Gjorde även en snabbsväng in på soptippen och det är lika tomt. Rävstammen verkar ha kommit till en bottennivå runt Gällivare. Kanske det beror på den kraftiga och långvariga kylan vilket gör att rävarna ligger och trycker i gryt men skabben har nog tagit väldigt hårt på stammen.
Publicerat Januari 20, 201412 yr En fråga, har rävar alltid ett gryt att gå till eller stryker vissa omkring dygnet runt? Blandar alltid ihop räv och grävling när det gäller gryt... Skickas från min iPhone via TapatalkEn vanlig vaneföreställning att rävar alltid ligger inne, det gör de inte. Vissa delar av året och viss väderlek men inte som regel, däremot har de sällan långt till ett kryphål.
Publicerat Januari 20, 201412 yr Halloj lockjägare använder ni dan thompsons pipor? Vilken i sånna fall?
Publicerat Januari 21, 201412 yr Har legat på latsidan vad gäller åteljakten i ett par år, dels för att rävspåren ej stått lika tätt men nu verkar det vara skapligt igen. Har dragit igång ena åteln igen på allvar för någon vecka sen och nu är det skapligt med rävspår där. Såg en räv där igår natt men då satt jag inte vid gluggen utan i traktorn och röjde snö.... Två trafikdödade rådjur fastgjorda samt småhack utslängt på åteln. Och nu har temperaturen stigit till -5 och det är jämnmulet med snöflingor som sakta dalar. Dvs kanonföre för att glugga ikväll! Återkommer med rapport.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Detta är en populär post. Kl 23 kom räven. En fin hane i bästa vinterpälsen.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Termometern verkar ha fryst fast på minus trettio och kallare så det känns inte aktuellt med varken lock eller åteljakt just nu.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Är det mer än minus 20 tycker jag att det är dålig gång på rävarna. Vi hade kallt förra helgen och när det slog om och blev -5 i början på veckan började dom gå direkt. Var till åteln och grävde ned slaktavfall idag och nu var det pinfullt med rävspår igen. Håller det mulna vädret i sig ikväll slår jag nog ihjäl några timmar vid gluggen.
Publicerat Januari 25, 201412 yr Var ute och provade locka på eftermiddagen efter en kortare toppjaktsväng, hade tänkt fara minst 3 pass men blev bara ett pga jag blev helt enkelt tvärless! Satt mig på en fin äng med en liten slyholme på. Satt mig enligt vad smhi sa att vinden skulle blåsa. Då jag satt mig stämde vinden bra, efter bara någon second så blåser de åt ett annat håll och sen kastar de åt motsatta hållet. Roterande vind är inge bra. Nåja jag började locka, lockar i ca 15 minuter, då kommer de en skoter och kör ca 1/2 m ifrån mig. Vafan jag måste prova, de kan ju vara någon räv jätte nära nu och fortsatte. Då hör jag någon gammal kärring som går och ropar "HALLÅÅ, HALLÅÅÅ". Vad nu hon ropar efter vet jag inte? De var i närheten av där jag ställt bilen, så antingen var de för att se om jag var i närheten eller så var de kanske pga konstiga ljud? Efter de dära hallå:andet så rann min bägare över och jag for hem OMG! Nya tag imorgon!
Publicerat Januari 25, 201412 yr Detta är en populär post. Råkade ut för typ samma första gången jag lockade, helt plötsligt börjar någon ropa efter vad som verkar vara en hund. Slutar locka, öppnar slutstycket och gör patron ur. Rätt som det är dyker det upp något i skogsbrynet (Sitter inne i skogen och lockar ut mot en hage). Det är inte något skjutljus kvar men jag kollar i kikaren på bössan, en Papillon tänker jag, så jag sitter still tills den sticker. I bilen hem inser jag att det finns fler djur som ser ut som Papillon i skymmningen. Jag hade lockat in herr Grimbart. Hundroparen hade inget med saken att göra..
Publicerat Januari 25, 201412 yr Hm! Någon som lockade på katt el. hund? Konstig gumma. Jadu, inte en aning? Var då ingen där i kring då jag parkerade bilen.
Publicerat Januari 25, 201412 yr Jag har haft folk som skjutit av smällare för att jaga bort räven som plågar haren Jag blir dock inte så less utan försöker låta ännu jävligare så de inte kan sova gott på ett par nätter
Publicerat Januari 26, 201412 yr Råkade ut för typ samma första gången jag lockade, helt plötsligt börjar någon ropa efter vad som verkar vara en hund. Slutar locka, öppnar slutstycket och gör patron ur. Rätt som det är dyker det upp något i skogsbrynet (Sitter inne i skogen och lockar ut mot en hage). Det är inte något skjutljus kvar men jag kollar i kikaren på bössan, en Papillon tänker jag, så jag sitter still tills den sticker. I bilen hem inser jag att det finns fler djur som ser ut som Papillon i skymmningen. Jag hade lockat in herr Grimbart. Hundroparen hade inget med saken att göra.. Rätt lika varann!
Publicerat Januari 26, 201412 yr Jadu, inte en aning? Var då ingen där i kring då jag parkerade bilen. Konstigt!
Publicerat Januari 31, 201412 yr Detta är en populär post. Fick ett telefonsamtal idag på lunchen det var en kompis som var ute och kolla gryt och undra om jag hade nåt nytt . Och det visste jag om försökte förklara först men jag tog med bössan och möte upp han efter vägen. Grytet är ca 60m in och vi såg nya rävspår efter nattens snöfall ner i grytet vi hittar 2 öppningar terriern släpptes ner och det blev ett jävla liv terriern kommer upp tre ggr,, sista gången kopplar han terriern vi väntar nån minut så kommer räven upp 3 meter framför mig å jag tryckerav räven packar ihop Sen var det bara åka å jobba igen 1timme tog det