Publicerat Augusti 10, 201312 yr Hej! Vi är några som är nya på gåsjakt. Undrar bara om ni har lite tips på jakten tidigt på säsongen. Jakten borjar imorgon! Har några frågor: Hur sätter man ut bulvaner tidigt på säsongen? Kan man blanda grå och kanadagäss bulvaner? Vad använder ni för gömsle? Liggömsle? camonät? Vilken riktning sätter man upp gömslet/bulvaner? medvind? Tack om ni har tips! -Mike-
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Är ingen van gåsjägare men vad jag förstått så ska huvudena på bulvanerna vara mot vinden. Bulvanerna sätts ut som ett U eller V med basen mot vinden. Gässen vill ogärna slå i kanterna på fältet så bulvanerna och gömslet bör ju vara en bit ut på fältet. Liggömslen är väl bäst men vi har kört med camonät, täckt det med nåt liknande det som finns på fältet. Här kört med båda sorters bulvaner samtidigt men hållt isär dom. En sida med grå och den andra med kanadicker.
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Har jagat gäss en del har märkt att grågäss ogärna slår i blandad grupp lättare och få kandicker o slå brukar lägga ut mina bulvaner i v form mot vinden funkar bra ligger i ligg gömsle i början av bulvan bilden brukar skjuta ca 20 -50 gäss varje gång
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Uff.. har ett nytröskat fält jag kör förvi påväg till jobbet och där sitter nog 5-600 gäss lätt där.. Såg i morse när jag körde hem att de flög in lååågt och fint, vart riktigt sugen! Har dessvärre noll koll på markägare/jakträttsinnehavare där.. Mvh!
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Författare Tack för tips! Ser verkligen fram emot lite gåsjakt. Hur är det med lockpipa? Det finns nästan FÖR MYCKET info om det, och det är lite förvirande. Tror själv att enkla lät kanske lockar bäst. Köpt också en Greylag Hammer och Honky Tonk pippa, men låter nästan likadant för mig =)
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Tidigt på säsongen har jag märkt att man kan sätta ut smågruppper lite huller om buller - lite som det ser ut på nytröskade fält där grågås och kanadagäss slår. ute i kanten med näbb mot vind ska du ha spanare. Tänk att du ska ha en yta öppen där du vill att gässen ska slå. Finns det halm kvar så bädda ner er i strängarna och ha kläder som matchar stubben. Själv föredrar jag att kliva ned i diken eller att sitta i stengärden. Var noga med skotthållen. /Micke
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Uff.. har ett nytröskat fält jag kör förvi påväg till jobbet och där sitter nog 5-600 gäss lätt där.. Såg i morse när jag körde hem att de flög in lååågt och fint, vart riktigt sugen! Har dessvärre noll koll på markägare/jakträttsinnehavare där.. Mvh! sätt dig och börja skjuta så löser sig problemet med markägare/jakträttsinnehavare....
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Detta är en populär post. Sköt min första gås i morse! Satt uppe på berget på jaktmarken och väntade på sträcken, denna plockade jag ner perfekt. Första chansen första skottet. Provar väl ett pass ikväll också, mycket sträck då marken ligger 3-400 meter från havet där de sover
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Min jaktkompis snackade med en jordbrukare som har åkrar kring hans jaktmark, frågade lite om gåsjakt, svaret löd "du får gärna skjuta hur mycket gäss du vill". Så nu har vi tydligen fått tillgång till rätt stora arealer för gåsjakt, vetefält 200 meter från havet. Läge att köpa lite bulvaner helt enkelt, vad rekommenderas? Billigt gärna. Kan man bygga själv? Hur många behövs för att få en lagom effekt? 5? 10? 20?
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Min jaktkompis snackade med en jordbrukare som har åkrar kring hans jaktmark, frågade lite om gåsjakt, svaret löd "du får gärna skjuta hur mycket gäss du vill". Så nu har vi tydligen fått tillgång till rätt stora arealer för gåsjakt, vetefält 200 meter från havet. Läge att köpa lite bulvaner helt enkelt, vad rekommenderas? Billigt gärna. Kan man bygga själv? Hur många behövs för att få en lagom effekt? 5? 10? 20? Såg att det fanns grågäss på blocker Emil.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Såg att det fanns grågäss på blocker Emil. Lite dyrt med 800 spänn för 6 st, lär väl behövas en 10 st eller nått va?
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Lite dyrt med 800 spänn för 6 st, lär väl behövas en 10 st eller nått va?Fanns 12 för 1000:- beg.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Har dom bulvaner?skulle komma in v31-32 kolla där om dem ser vettiga ut brukar va bra grejer till bästa pris ju!
Publicerat Augusti 14, 201312 yr skulle komma in v31-32 kolla där om dem ser vettiga ut brukar va bra grejer till bästa pris ju! Får åka förbi imorn efter jobbet o se om det kommit in i Göteborg
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Äh, jag kikar, ska ändå ha en varningsskylt till nya jakttornet, och det är heller ingen stor omväg dit
Publicerat Augusti 15, 201312 yr gratis til gås, undre om ikke der er fler der har været på gåsjagt har ikke selv noget men i morgen skulle det gerne blive en BUKKKKKKKK kalle dk
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Det finns inga bulvaner på Biltema just nu i Linköping, men vi köpte de FUD decoys i kanadagås och grågås. De är fina och lätt att sätta ihop/fälla ner.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.