Hoppa till innehåll

Gåsjakt


Mike M

Recommended Posts

Det finns inga bulvaner på Biltema just nu i Linköping, men vi köpte de FUD decoys i kanadagås och grågås. De är fina och lätt att sätta ihop/fälla ner. 

Inga i Göteborg heller. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gött ser riktigt nice ut     

ser fram mot nästa söndag    ska iväg m 4 kompisar på gåsjakt m Gåsriket utanför Roxen...  hoppas det uppfyller förväntningarna:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första Kannadicken i morse! Och polaren fick sitt första vilt, en grå. Dåligt med gås i luften dock, och våra 10 hemgjorda siluetter verkade inte jätteattraktiva, behövs nog några till. Men vi går på det nu  ikväll igen,igår kväll var det sjuka mängder gäss på åkern när vi stod 200 meter bort och målade bulvaner.

post-14396-0-56358600-1376837305_thumb.j

post-14396-0-24313300-1376837306_thumb.j

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ikväll satt vi helt fel, var nått annat fält som drog dom åt fel håll, får skaffa en lockpipa. Vilken är bäst och mest universal, är inte sugen på att köpa en för varje sort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ikväll satt vi helt fel, var nått annat fält som drog dom åt fel håll, får skaffa en lockpipa. Vilken är bäst och mest universal, är inte sugen på att köpa en för varje sort.

 

Jag tycker att det brukar vara väldigt svårt att "locka" gäss att slå där de egentligen inte brukar, vill slå. Då är det bra med en ansenlig mängd bulvaner. Jag har i dagsläget 72 skalbulvanet och 30 siluetter. Oftast används alla om jag vill ha ned gässen på ett fält de inte brukar sitta vid och även då brukar resultatet bli mediokert. Sitter man rätt och är tillräckligt kamouflerad brukar ett mindre antal bulvaner duga.  

Att locka med en och samma pipa till alla gäss blir nog svårt. Visst går de att övertyga men resultatet blir oftast bättre om locket är av samma art. Köp en pipa av de gäss som finns mest frekvent på den plats som du jagar. Grå är det nog Nordic Hammer som är bäst men till kanadickerna finns det fler alternativ. Det finns även pipor till säd och bläs men de brukar inte vara få frekventa hos mig i alla fall.  

När du väl köper pipan se till att få instruktioner hur du ska blåsa i den med på köpet! Träna och lär dig ljuden innan jakten inte under....

 

Kan du inte bjuda med någon som har lite bulvaner och pipa i närheten av dig så kan jakten bli riktigt rolig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar inte dem

Har pratat med biltema dom är försenade. Skulle läggas ut på hemsidan när dom kom hem.

Såg att du bor i kungsbacka, jag bor i Varberg. Då jag tyvärr inte har några egna gås marker utan bara varit med vänner

Så kanske vi kunde hitta något samarbete, jag har nämligen en del bulvaner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har pratat med biltema dom är försenade. Skulle läggas ut på hemsidan när dom kom hem.

Såg att du bor i kungsbacka, jag bor i Varberg. Då jag tyvärr inte har några egna gås marker utan bara varit med vänner

Så kanske vi kunde hitta något samarbete, jag har nämligen en del bulvaner.

 

Okej, då får man ha koll på hemsidan då!

 

Ja det kanske skulle gå att dra ihop en jakt nån helg! Denna helgen är det bocken som ska få min tid, och polaren är bortrest, men nästa helg blir det säkert gåsjakt, om vi kan låna hunden. Eller om nån med hund vill vara med?

 

Gåsmarkerna ligger i Åsa så ännu närmre Varberg  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaknade av att Kanadagässen väsnades nere i viken och plockade på kamouflage kläderna och 222:an och smög ned och sköt en ungfågel som vovven sedan apporterade glatt.

Nu ligger fågeln klar i kylen och nu är det tyst så att man kan sova igen! ;)

post-6127-13773249093367_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gött ser riktigt nice ut

ser fram mot nästa söndag ska iväg m 4 kompisar på gåsjakt m Gåsriket utanför Roxen... hoppas det uppfyller förväntningarna:)

Hur var gåsriket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som tittat på biltemas bulvaner?

Var inne på biltema i Helsingborg och hämtade bulvaner då dem var slut i Malmö. Dom ser mycket bra ut och billiga ca 470kr för 6 bulvaner, finns både grågås och kanadagås :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon med apporterande hund som vill jaga gås på söndag morgon? 4 mil söder om Göteborg. Annars använder vi en markerande, men tänkte att det skulle vara kul att se en "riktig" fågelhund arbeta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon med apporterande hund som vill jaga gås på söndag morgon? 4 mil söder om Göteborg. Annars använder vi en markerande, men tänkte att det skulle vara kul att se en "riktig" fågelhund arbeta.

 Hej Emil  har i fået nogle gæs? k.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom hem igår när det började mörkna och såg att en liten grupp av grågäss hade lagt sig i viken nedanför huset. Det blåste ordentligt och det gick inte att smyga över åkern utan att dom upptäcker mig så tog stöd mot ett träd styvt 100m ifrån dem och sköt med 222:an och helmanteln satt perfekt. Jaktlabben spurtade över åkern och ut i vattnet och hämtade den och lyckades komma under elstängsel med gåsen påväg tillbaka och satte sig fot och höll upp den! Blev en lite roligare kvällspromenad för henne än vanligt :smile: Nu blev det en äldre gås så ska försöka röka den istället.

post-6127-13780299407205_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Hej Emil  har i fået nogle gæs? k.

Var dåligt med fågel i luften, inga inom skotthåll, sen kom oväder så vi bröt rätt tidigt. Får försöka nästa helg igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en gammal Kanadagås 100m ut i havet i friska vindar och krabb sjö. Fick vänta ett tag på att den skulle driva in närmare land innan jag skickade vovven. När jag sa till henne flög hon i vattnet och simmade ut och hämtade den :thumbsup:

post-6127-137806050327_thumb.jpg

post-6127-13780605248483_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjo!

Duger ett calo nät som man täcker med halm och lägger sig under som gömsle?

Har inget liggömsle och kanterna på fältet verkar ju inte vara någon toppenide.

Gässen vi jagar är hyffsat ojagade.

Någon som har några andra idéer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon med apporterande hund som vill jaga gås på söndag morgon? 4 mil söder om Göteborg. Annars använder vi en markerande, men tänkte att det skulle vara kul att se en "riktig"
ikväll satt vi helt fel, var nått annat fält som drog dom åt fel håll, får skaffa en lockpipa. Vilken är bäst och mest universal, är inte sugen på att köpa en för varje sort.

Hallå Emil.

Behöver ni sällskap på eran gåsjakt så är jag och min bössa väldigt intresserade. Jag har även 20 Kanada siluetter att ta med.

Bor i fjärås så de är inte långt att åka.

Med vänlig hälsning, Johan .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är någon som har mycket erfarenhet, skulle det var kul att lära från dig och bjudar in dig som "lärare/guide". Har mark vid Tåkern och Vättern och skulle behövas lite hjälp om vad man ska tänka på för att lura de ner =)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är någon som har mycket erfarenhet, skulle det var kul att lära från dig och bjudar in dig som "lärare/guide". Har mark vid Tåkern och Vättern och skulle behövas lite hjälp om vad man ska tänka på för att lura de ner =)

Kan höra lite med han som jag får jaga hos....har ni mycket gäss där nere?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...