Publicerat Maj 19, 201412 yr Detta är en populär post. Som jag redan skrivit.. Det är inte de få ansvarsfulla och goda skyttarna som är problemet. Det är svansen, (wannabes) som gärna vill vara som den där gode skytten, det är där problemen uppkommer... Skulle ingen jägare skjuta över sin egen förmåga vore jag med flera eftersökare sysslolösa är nog detta som är huvudet på spiken.. Följdfråga på detta, varför är det så lite debatt om hageljakt (tänker fågel). Långa avstånd, skjuter över ens förmåga osv osv.. Det är ju mer regel än undantag vid vissa jakter att det är vilda västern, men det skrattas bort.. Blir vansinnig när jag upplever det men vad fan kan man göra.. Grannen har ett gåsgömsle ett par hundra meter från min trädgård, på höstarna kan man se att det lossas 8-10 skott på LÅÅNGT håll, oftast utan resultat eller så trillar en eller två vingade. Kan riktigt se det framför mig "höh höh, så länge det finns bly i luften finns det hopp" och "höh höh jag har laddat med 1:or o fullchoke så det tar ordentligt" Min personliga uppfattning är att etiken vid hagelskytte är ett större problem än vid kulskytte..
Publicerat Maj 19, 201412 yr Hagelskyttet är knepigt.. Det jag gjort är att jag sållar hårt när det gäller att ta med folk på slika tillställningar, accepterar inte 50 plugg brända 5 fåglar nere.
Publicerat Maj 19, 201412 yr NS det är väl i "bakbogen" en del håller ;-) Du har väl antagligen sett mer såna träffar än gemene man ;-)
Publicerat Maj 19, 201412 yr Detta är en populär post. Hagelskyttet är knepigt.. Det jag gjort är att jag sållar hårt när det gäller att ta med folk på slika tillställningar, accepterar inte 50 plugg brända 5 fåglar nere. Det är svårt. Jag har dock lättare att acceptera dåligt skytte om inställningen är sund. Jag brukar ha lite folk med till duvjakt, en blåsig dag så är det inget lätt skytte och jag har haft nån med, som trots ett hyfsat skytte på lerduvebanan, missat mycket. Med rätt inställning så accepterar jag det. Om man håller inne skott när man vet att det inte kommer att gå så är man åtminstone en bit på väg. Tömmer man bössan och hoppas på att ett randhagel hittar rätt då är man ini h-vete fel på det. Tömmer man bössan och sen dessutom skrattar åt eländet, ja då borde man straffkn**llas i röven med en rostig Remington 1100 och få förverkat licenser, jägarexamen och dylikt För att återgå till tråden; Det viktiga är inte var man placerar skottet utan att man själv är trygg med sin skottplacering. Detta gäller oavsett vilket vilt eller vilken vapentyp man använder! Om man är 100 % säker på att träffa så får man gärna skjuta hoppande rådjur i huvudet på 100 meter, eller skjuta rätt igenom bogarna på ett stillastående på 50. Det viktiga är ju trots allt att man själv är trygg med sitt skott och sin skottplacering. /skånepåg- som alltid skjuter bogskott (eller strax bakom) för att det känns tryggt för mig..
Publicerat Maj 19, 201412 yr [quote name="Skånepåg" post="787963" Min personliga uppfattning är att etiken vid hagelskytte är ett större problem än vid kulskytte.. (Här är det tvärtom i så fall,,)