Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var placerar ni skottet?

Featured Replies

Publicerat

Att be om hjälp vet jag inte om det är en curling metod att få andra att göra ens arbete snarare ett sätt att skaffa sig kunskap eller man kanske måste forska fram all kunskap själv om man är född innan 80 talet, hur som helst tack för hjälpen iaf skall undvika att fråga om saker och ting i fortsättningen

• Svar 130
  • Visningar 97,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Okej.   Eftersom du ger mig en käftsmäll och en pungspark till morgonkaffet så vill jag gärna veta vad du syftar på.   Alltså om du inte producerar tillräckligt med underlag för ditt påstående så

• Det här med köttförstöring och skottplacering verkar för många hamna i fel ordning. 1. Se till att skjuta det bästa (säkraste) tänkbara skottet mot viltet. 2. Djuret är dött och du kan konstatera

• ibland lär man sig av misstagen. du har mycket kvar att lära om det aldrig slutat illa. alltid kommer att hinna bli nästan alltid och det du är säker på i dag kanske du inte är säker på nästa år. det

Posted Images

Publicerat

Att be om hjälp vet jag inte om det är en curling metod att få andra att göra ens arbete snarare ett sätt att skaffa sig kunskap eller man kanske måste forska fram all kunskap själv om man är född innan 80 talet, hur som helst tack för hjälpen iaf skall undvika att fråga om saker och ting i fortsättningen

skitsnack, klart du ska fråga.

jag frågar 30 grejer varje dag eller så, ibland får man svar ibland inte, ibland av en surgubbe ibland av en annan.

fråga på om du inte blev djupt sårad nu!

Publicerat

Sårad blev jag absolut inte, bara trött på att det skall raljeras med dåliga skämt och liknande så fort man undrar över nått men som sagt tack för hjälpen i alla fall

Publicerat

härligt, forum är till för frågor OCH lite tjafs, men inga påhopp!

Publicerat

En annan variant, www.bowsite.com/BOWSITE/FEATURES/ARTICLES/DEER/DEERGEOMETRY

Ett till synes sjukt enkelt spel som handlar om att sätta en pil på rätt ställe, tänk då på att en pils placering till skillnad från en kula tar hänsyn till anatomin på annat sätt. Prova och bli frustrerad.

Under features har de även en massa tävlingar om interaktiva blodspårsträningar, amrisar har ju inte hund som vi har. /Christian

Publicerat

Exakt bakom frambogen gör susen på rådjur, på vildsvin kör jag mitt i frambogen med 9,3x62. Brukar ligga inom krypavstånd.

Publicerat

En annan variant, www.bowsite.com/BOWSITE/FEATURES/ARTICLES/DEER/DEERGEOMETRY

Ett till synes sjukt enkelt spel som handlar om att sätta en pil på rätt ställe, tänk då på att en pils placering till skillnad från en kula tar hänsyn till anatomin på annat sätt. Prova och bli frustrerad.

Under features har de även en massa tävlingar om interaktiva blodspårsträningar, amrisar har ju inte hund som vi har. /Christian

acces denided :wallbash:

Publicerat

Den var inte speciellt förlåtande  :smile:

Publicerat

varför kryper du efter svin :thumbsup:

Ser ju så dåligt ;)

Publicerat

acces denided :wallbash:

koppiera länken istället för att trycka på den =) hela vart ingen hyperlänk.

Publicerat

Tyvärr, så glömmer folk bort att de en gång i tiden också varit noviser. Frågar man inte, så lär man sig inte. :yes:

ALLA börjar på ruta 1, vissa glömmer/förtränger det.

Publicerat

V-Vega - Enklast för att inte krångla till det är ju att hålla mitt i bogen på allt klövvilt. Inget att fundera på om det blir köttförstöring eller ej i ditt läge. Lycka till och se bara till att ha bra stöd så ska du se att det går bra.

Publicerat

Frambogen... ok, men var sittet bakbogen då? ;)

haha ville ju bara poängtera att den sitter fram haha

Publicerat

Om jag bortser från att frågeställningen återkommer i olika former mer eller mindre frekvent och att svaren är desamma - med all rätt i de flesta fall! Det är jägarens ansvar att så effektivt som möjligt avliva viltet, vart kulan placeras är en fråga om egna begränsningar och etik.  Jag ser inte att de rekommendationer som ges under utbildning/ jägare examen är fel. Ett skott mot bog är dödande och den säkraste platsen för den gemene jägaren att välja. Att mer eller mindre kött förstörs är något vi får leva med från fall till fall. Jag undviker gärna köttförstöring, men väljer det säkraste skottet...

Efter snart 100 avlivade dovvilt i hägn kan jag säga att skallskott är svårt. Marginalerna är små och det finns ingen vingelmån att nyttja då läget infinner sig. Riktpunkt oberoende av kulval mot skalle eller hals är liten, och inget man SKA försöka sig på om man inte är säker eller kan hantera konsekvenserna.

Jag är inte en mängdjägare av rang. Men efter hägnavskjutning så är jag än så länge bergsäker kring vart jag sätter kulan mot frilevande vilt. Jag instämmer i kören och vet att där finns ett fåtal jägare som behärskar andra placeringar fullt ut. De vet vad de har för marginaler och kan hantera förutsättningarna. Man måste vara så till den grad ödmjuk och inse att man inte har färdigheten att tänja på marginalerna. 

Mitt svar på Ålandsfilips fråga: I bogen, eller i bakkant av bog om framben på motsatta sidan är i framåt-läge - om sådant läge ges för då "sparar" jag lite kött.

Jag jagar med blöt kula, trots detta så har viltet gått allt från 0 - 60m efter en riktigt bra träff med marginell kassation av kött.

338wm: Jag tror faktiskt att MadMike är såpass skicklig jägare och skytt att han utan problem delger oss en mindre lyckad träff när så sker. Själv berättar jag gärna, kanske avskräcker jag någon från att göra ett mindre bra val.

/M

Publicerat

Frambogen... ok, men var sittet bakbogen då? ;)

Den sitter väl strax föröver från baklåret sett. ;)

Publicerat

Själv satte jag ett dussin .22-or i stekarna på 50-metersälgen häromdan, hoppas att det räcker med 7-8 klick och lite mer framförhållning nästa gång...

Publicerat

Den sitter väl strax föröver från baklåret sett. ;)

bakbogen heter normalt låring, där akterrodden sitter
Publicerat
  • Författare

.

Publicerat

Skyttar likt Mad Mike som gärna talar vitt ocg brett om hur försträffliga skyttar de är skulle ALDRIG tala om eller erkänna de missar elelr skadeskjutningar de gjort.

Jag gjorde en poll i grannforumet där hälften av alla nån gång mörkat eller förnekat miss elelr skadskjutning.

Samma resultat fick jag för övrigt i en annan poll angående hur många som skiter i att ha tillgång till eftersök.

Lilla Grymmling dax att släppa hörnflaggan. Hoppa på den mest rutinerade och på lästa skytten i detta forum, tror du just sket i det blåskåpet så att säga. MM har aldrig slagit sig för bröstet och talat om att han är bättre än någon. Kanske är det den extra ryggkotan som ni på stås ha som trycker på någon nerv vad vet jag. Jag har skadeskjutigt alla har som använt hagelbössa HAR skadat ett eller flera vilt inga frågor på det.

Och om jag hade din avatar skulle jag ta mej fan skämmas, med 338 wm Skjuter man säkert med på långa håll