Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var placerar ni skottet?

Featured Replies

Publicerat

Härikring är det rätt ovanligt med dyligt på rådjur.

Tvivlar inte på att vi har jägare i landet, bla Mike som har rätt utrustning och erfarenhet att bedöma viltets "status" innan skott och placera kulan väl men den stora massan klarar inte det men vill gärna framstå som sådan vilket lätt kan bli hur dumt som helst...

Precis min åsikt också,i de kretsarna jag rör mig så är det bortsett från mig själv extreeeeemt sällsynt med halsskott och jag kan bara minnas att jag sett andra ta sådana skott kanske 5ggr under 25 år,därav min undran.

Jag tror absolut att de allra flesta inte väljer att ta ett skott dom inte behärskar fullt ut på ett säkert läge vad det gäller rå,hjort och älg.

Vildsvin verkar däremot behandlas annorlunda av någon anledning och min teori är att antingen beror det på att dom har ett lägre "värde" i mångas ögon,inte lika hög klass som de andra tre och därmed beredd att prova saker man kanske riktigt klarar av.

Eller så är man beredd att ta huvudskott på åtel nattetid för att man under inga omständigheter vill irra runt med ficklampa i mörkret och då är det andra faktorer än skjutskicklighet som styr valet och således måste problemet tacklas på annat sätt än att döma ut hals/huvudskott.

/Mike

• Svar 130
  • Visningar 96,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Okej.   Eftersom du ger mig en käftsmäll och en pungspark till morgonkaffet så vill jag gärna veta vad du syftar på.   Alltså om du inte producerar tillräckligt med underlag för ditt påstående så

• Det här med köttförstöring och skottplacering verkar för många hamna i fel ordning. 1. Se till att skjuta det bästa (säkraste) tänkbara skottet mot viltet. 2. Djuret är dött och du kan konstatera

• ibland lär man sig av misstagen. du har mycket kvar att lära om det aldrig slutat illa. alltid kommer att hinna bli nästan alltid och det du är säker på i dag kanske du inte är säker på nästa år. det

Posted Images

Publicerat

Jag håller här i alla lägen... kommer jag inte åt det så blir det inget skott om viltet ä friskt..

Raringdjur_zps3f97cb42.jpg

Håller som ns oavsett djur. Gris på åtel i bog. Visst klarar jag sätta både hals- och huvudskott. Varför gör jag inte det? Varför riskera ett riktigt surt eftersök? Jag har råd att tappa något kg kött.

Vill dock tillägga att jag är väl medveten om att vi har jägare, likt mad mike, som klarar det med bravur. Tyvärr chansar nog för många som tror de är skickliga nog, framförallt på gris.

Publicerat

Precis min åsikt också,i de kretsarna jag rör mig så är det bortsett från mig själv extreeeeemt sällsynt med halsskott och jag kan bara minnas att jag sett andra ta sådana skott kanske 5ggr under 25 år,därav min undran.

Jag tror absolut att de allra flesta inte väljer att ta ett skott dom inte behärskar fullt ut på ett säkert läge vad det gäller rå,hjort och älg.

Vildsvin verkar däremot behandlas annorlunda av någon anledning och min teori är att antingen beror det på att dom har ett lägre "värde" i mångas ögon,inte lika hög klass som de andra tre och därmed beredd att prova saker man kanske riktigt klarar av.

Eller så är man beredd att ta huvudskott på åtel nattetid för att man under inga omständigheter vill irra runt med ficklampa i mörkret och då är det andra faktorer än skjutskicklighet som styr valet och således måste problemet tacklas på annat sätt än att döma ut hals/huvudskott.

/Mike

Exakt!, kan oxå va så att man ser huvudet på en gris som ett stort mål.. men vital del i en griskalle är som en tennisboll... resten ger svåra skador och svält/törst död utdragen på lång tid... om eftersöket misslyckas. vilket inte är helt ovanligt på dylika skador.

Men man kan ju träffa kotpelarn oxå o då blir de ju på plats så sett men i en tjock grishals gäller det att veta var den går och hur bred den är... där finns mycket annat än kotpelare om man så säger...

Många åteljägare har inte hund, vill inte "störa" hundförare kl 3 på natten osv.

Bekvämlighet, typ vill inte eller vågar inte leta efter en gris i mörkret.

En gris med ett bra skott genom bägge lungorna ligger inom 50-60m nästan garanterat... typ alla hundar med grisintresse hittar dem.

Älgen är ju lika så... mycket som inte är vital del i en älgskalle eller hals.

Publicerat

Alltså ungefär samma inställning som många har till räven,vet inte hur många ggr jag hört på samlingar eller uppställningar:

Och vad det gäller räv så SKJUT oavsett avstånd.....det kan ta!

/Mike

Publicerat

skjuter halsskott om det går villsäga,både på älg och rå och har då än aldrig skjutit bort nåt djur

Publicerat

Med mkt bra stöd och lagom håll...

Skickat från min LT18i

post-5427-1376839729863_thumb.jpg

Publicerat

Håller med NS och Made Mike att det är inte ofta som det skjuts halsskott på rådjur, men vist händer det att det sker. Dom flesta halskotten som gått dåligt har varit på älg som jag varit med om. Av just den anledningen att skytten tycker att träffområdet i halsen "ser" stort ut. Det jag vänder mig imot är att det första skottet inte sitter i lungorna. Det är inte så många som klarar av att gång på gång placera skottet i halsen utan det blir en skadeskjutning. Sedan fins det några som inte ens klarar av att sätta kulan i lungorna.

Föra året var det en skytt som lyckades med bedriften att avlossa två skott mot en stilla stående älgko på ca 80m ute på en åker utan ens nudda hene med någon av kulorna ( det var inget fel på vapnet eller kikaren konstaterades senare)??

Det jag är ute efter är att inte uppmuntra skott mot hals för det är för många som inte är självkritiska nog att låta bli sådana skott.

Publicerat
  • Författare

.

Publicerat
  • Författare

Publicerat

ibland lär man sig av misstagen. du har mycket kvar att lära om det aldrig slutat illa.

alltid kommer att hinna bli nästan alltid och det du är säker på i dag kanske du inte är säker på nästa år. det gäller alla, även 17 åringar. ;)

Kunde inte skrivit det ett dugg bättre själv! :);)

Publicerat
  • Författare

Publicerat

Är det bara jag som upplever absolut mest köttförstöring vid halsskott?, dvs hela djuret. Jag föredrar att blodet hammnar i brösthålan istället för i köttet.

Men det är bara mina fem cent.

Mvh Rikard

Publicerat

Absolut inget fel på halsskott ur urblödningssynpunkt men som med allting annat så måste man veta vad man pysslar med.

Skjuter man mot stora djur med kanske bondade kulor med låg fart så blir splitter och sårkanal väldigt smal,ofta kanske bara själva kotpelaren slås av,om man inte skadar någon av halsartärerna eller venerna och så måste djuret stickas blixtsnabbt.

Med blöta kulor och hög fart så kommer samtliga blodkärl i halsen skjutas av inklusive kotpelaren med omedelbar urblodning .

/Mike

post-240-0-90491500-1376983626_thumb.jpg

Publicerat

En bild sager mer an....

Dessutom galler den hogst begransade erfarenhet jag beskriver ovan alg och Oryx. (6,5) Sa jag stammer val hyffsat in pa Mikes beskrivning.

(Sorry for US keyboard)

Publicerat

Jag har skjutit ett par älgar i halsen med Lapua Mega i cal 6,5!

Det blir en ganska synlig urblödning även om Mikes bild är snudd på övertydlig :cool:

Det ska ju inte vara alltför stor skillnad på att sticka med kniv efter bogskott eller att skjuta i halsen , i urblödnings synpunkt dvs.

Inte stack jag någon av de älgar som jag sköt halsskott på.

Publicerat

Postad bild

Jag kan dela med mig av min erfarenhet. Sköt min första bock tidig morgon den 17 augusti, t.o.m. mitt första vilt någonsin. Siktade mitt emellan prickarna på din bild. Men då avståndet endast var 20 meter blev träffen lägre. Den dog knall och fall, levern var söndertrasad. Lungor och andra organ var i princip oskadade. Det är knappast drömskottet men det gick som tur bra. Min räddning var nog att jag sköt med 30-06 som gjorde stora skador. Nästa gång har jag kanske nerverna lite mer i schakt och kan kompensera lite.

Publicerat

Siktar ni på samma ställen om ni skjuter rådjur med hagel eller vart siktar ni då  ? Kom att tänka på det igår faktiskt. 

Mvh // Johannes 

Publicerat

Då håller jag mitt på framhalvan av rådjuret...inget finlir :)

Publicerat

Skjuter jag nu rådjur med hagel så främre delen typ bog/hals. Kulskott beror på situation.