Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var placerar ni skottet?

Featured Replies

Publicerat

markerat träffen på min bock i år lite missvisande pga benens vinkel men jämnt bakom bogen och passerade lite snett ut i bakkant bogen på motsatt sida hjärtat var nästan helt avskjutet även lungorna verkade vara punkterad vid "obduktionen"  

post-4314-0-01557200-1377638497_thumb.jp

skjuten med en 50 gr hornady spire Point nästan lika litet utgånghål som ingångshål

• 1 month later...
  • Svar 130
  • Visningar 96,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Okej.   Eftersom du ger mig en käftsmäll och en pungspark till morgonkaffet så vill jag gärna veta vad du syftar på.   Alltså om du inte producerar tillräckligt med underlag för ditt påstående så

• Det här med köttförstöring och skottplacering verkar för många hamna i fel ordning. 1. Se till att skjuta det bästa (säkraste) tänkbara skottet mot viltet. 2. Djuret är dött och du kan konstatera

• ibland lär man sig av misstagen. du har mycket kvar att lära om det aldrig slutat illa. alltid kommer att hinna bli nästan alltid och det du är säker på i dag kanske du inte är säker på nästa år. det

Posted Images

Publicerat

Om du ska skjuta med hagel säger jag samma sak som "Turbo Hunter" bog/hals.  :thumbsup: 

• 4 weeks later...
Publicerat

Sprang 60-70 meter iallafall...

post-11109-0-13301100-1382549319_thumb.j

Publicerat

Jag skjuter uteslutande lungskott, om jag måste, men annars i halsfästet, vid ostört vilt.

Nu "måste" jag inte skjuta så ofta, så jag har tid att invänta när bra läget ges.

Stressa av ett skott, har jag slutat med..

Publicerat

Runt bogen skjuter jag alltid, försöker träffa lungorna. Gärna båda och gärna inte hjärtat så det gör sig så bra rökt på smörgåsen  :thumbsup:

post-14501-0-96469800-1382599478_thumb.j

• 6 months later...
Publicerat

Skyttar likt Mad Mike som gärna talar vitt ocg brett om hur försträffliga skyttar de är skulle ALDRIG tala om eller erkänna de missar elelr skadeskjutningar de gjort.

Jag gjorde en poll i grannforumet där hälften av alla nån gång mörkat eller förnekat miss elelr skadskjutning.

Samma resultat fick jag för övrigt i en annan poll angående hur många som skiter i att ha tillgång till eftersök.

Publicerat

Jag skjuter alltid bakom bog. Ibland tar det visserligen i ena bogen beroende hur dom står. Med ej stillastående djur har jag hela bogen som träffyta. Har aldrig skjutit klövdjur i huvudet/hals pga att jag inte behövt göra det. Mina bakom bog träffar med blyspets ger små utgångshåll, minimal köttförstöring men snabb bråd död genom lungmos. Har dock inget emot att andra skjuter huvud/halsskott.

Publicerat

Angående prickarna skjuter jag som den översta pricken men liiite längre ner och längre bak. Ren lungträff. Att träffa högt är enligt mig bättre. Träffar du lågt och missar hjärtat har du ett besvärligt egtersök framför dig. Träffar du högt går ryggraden och djuret blir i alla fall på plats , ,

För sköt jag rätt mkt låga träffar, hjärtträffar, men som sagt blir det lätt vomskador... och hjärtat är en delikatess synd att skjuta på.

Publicerat

Jag skjuter bogskott eller i bakkant bog på det mesta viltet. Känns vettigast med tanke på min egen nivå.

Har folk runt mig som väljer att skjuta mitt i "grönhjärte" alltså vomskott på rå, med 9,3an så klappar dom bara ihop men det är i mina ögon väldigt trist skottplacering.

Publicerat

Jag försöker sätta skottet precis bakom bogen så att det inte slås sönder så mycket. I några fall har det blivit halsskott.

Publicerat

Bakomför bogen i bogvecket håller jag med kula /hagel mot lungpartiet'!

Sen är väl det inte hela världen om du skjuter mitt i bogen heller!

Viktigaste är att första skottet dödar lite köttförstöring är inte hela världen,,,

Publicerat

För att återkoppla till Ålandsfilip. Kolla denna figur. Hoppas du insett att ditt första skottplaceringsförslag var aningen ute och vinglade (det lägre ganska långt bak placerade skottet som riskerar klippa mellangärde/lever och evt lite av våm). Har nämligen varit där själv och vinglat i unga år, när man var kaxig och strävade efter rena hjärtskott precis bakom bogen. Slutat med det nu när man blivit äldre och insett att man inte är 'världsmästare' :thumbsup: Det höga skottet är som din far säger, en rejält hög lungträff (ger troligen snabb död eftersom det är så högt att artärer i underkant av ryggraden troligen klipps plus kan även ge 'chockeffekt' på ryggmärg så det blir 'knall-fall-effekt') :cool:

post-8252-0-15745000-1400229300_thumb.jp

Publicerat

Men det är väl inte dåligt? Tycker hans far är lite ute och cyklar om han vill att han ska skjuta lägre...

Publicerat

Nej...håller med...höga skottet ger ju tämligen säker effekt...plus marginal för felbedömt avstånd. Det är det låga skottet långt bak jag menar (kanske har jag råddat ihop lite hur Filip menade??) :smile:

Publicerat

Ursäkta att jag studsar in så här med frågor, som nybliven jägare (har inte ens vart ute än) så måste jag erkänna att jag känner mig sjukt osäker på vart man skall sikta på djur, älg och rådjur känner jag mig hyfsat säker på men det finns ju fler djur. Kan inte nån som är duktig sätta sig och knåpa ihop bilder med träffbilder på olika djur. Älg, rå, hjort, vildsvin är väl de jag närmast kan komma på men det finns ju en tanke med att ha det egentligen för allt jaktbart vilt i Sverige. Dock så bör väl bilderna vara för en nybörjare som mig själv halsskott är ju inte att tänka på för en som aldrig skjutit så att säga?

Tackar för en i övrigt mycket intressant diskussion och ber om ursäkt om jag gick alltför org topic

Publicerat

Bästa herr Krall, en kort fråga med tanke på dina anatomiska insikter, anser du att den där bilden på rået är korrekt, jag anser att bogbladets placering är tveksam, för långt fram och för "rak" samt med för stor del av bogbladet placerad väldigt högt,

hade det varit en häst hade man sagt att den hänger på bogarna. /CHristian

Publicerat

Vega- född på 90-talet? Nej men skämt och så vidare, i utbildningsmaterialet för din förmodade jägarexamen finns alla fakta du behöver. utöver det har förbundet en fin skjut simulator online, den är numera helt politiskt korrekt. /Christian

Publicerat

Vega- född på 90-talet? Nej men skämt och så vidare, i utbildningsmaterialet för din förmodade jägarexamen finns alla fakta du behöver. utöver det har förbundet en fin skjut simulator online, den är numera helt politiskt korrekt. /Christian

Iofs inte född på 90 talet men tycker att jag kan be om hjälp utan att få dryga kommentarer ändå men visst

Publicerat

Förövrigt finns det inte alls i utbildningsmatrialet inte i den bok jag fick/har iaf

Publicerat

Ursäkta att jag studsar in så här med frågor, som nybliven jägare (har inte ens vart ute än) så måste jag erkänna att jag känner mig sjukt osäker på vart man skall sikta på djur, älg och rådjur känner jag mig hyfsat säker på men det finns ju fler djur. Kan inte nån som är duktig sätta sig och knåpa ihop bilder med träffbilder på olika djur. Älg, rå, hjort, vildsvin är väl de jag närmast kan komma på men det finns ju en tanke med att ha det egentligen för allt jaktbart vilt i Sverige. Dock så bör väl bilderna vara för en nybörjare som mig själv halsskott är ju inte att tänka på för en som aldrig skjutit så att säga?

Tackar för en i övrigt mycket intressant diskussion och ber om ursäkt om jag gick alltför org topic

Tror det är denna Christian syftar på:

http://jagareforbundet.se/utbildning/webbjaktskolan/

Publicerat

Bästa herr Krall, en kort fråga med tanke på dina anatomiska insikter, anser du att den där bilden på rået är korrekt, jag anser att bogbladets placering är tveksam, för långt fram och för "rak" samt med för stor del av bogbladet placerad väldigt högt,

hade det varit en häst hade man sagt att den hänger på bogarna. /CHristian

Hej Christian. Nja, med tanke på hur just det rådjuret står där, är det nog skapligt korrekt inritade skelettdelar. När man ser 'bogarna' på ett verkligt djur, ser man ju också all muskelmassa i bogen, t.ex hela tricepspaketet som ligger bakom bogblad och överarmsben. Bogen som helhet ger ju då ett 'rakare' intryck än vad man kan luras tycka när man enbart ser skelettdelarna. På figuren är det en normal vinkel mellan bogblad-överarmsben-underarmsben. Men sen är ju de facto bogbladet upphängt 'enbart' i muskler och är ju i högsta grad flyttbart såväl fram-bak som upp-ner, och placerat på olika ställen i förhållande till bröstorgan beroende på hur djuret rör sig och hur det står i terrängen. Och rådjuret på bilden "hänger" nog lite i sina bogar som du säger. Det ser ju ut att vara medvetet om fotografen och är anspänt för flykt :smile:

Publicerat

Nej...håller med...höga skottet ger ju tämligen säker effekt...plus marginal för felbedömt avstånd. Det är det låga skottet långt bak jag menar (kanske har jag råddat ihop lite hur Filip menade??) :smile:

Ja precis, håller med.