Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags att skiljas från Comforten?

Featured Replies

Publicerat

Har ju en Benelli Comfort som gått en hel del. Skjuter ok med den men när jag tänker tillbaka så inser jag att helt 100%-ig är den inte. Tar ofta ned fågel med den men inte alltid stendöda och detta blir mer tydligt när jag jämför med bocken som går som klockan dvs den passar mej. Sist på tippen så om trutarna höll lite håll så var bocken helt given och fåglarna dog.. automaten inte alls lika säker. Båda bössorna fungerar iaf bra när man får in fåglarna på bra håll..

Dock så är det tredje skottet ovärderligt samt möjligheten att ladda bössan enkelt ståendes i skydd så..

Dags att ge sig ut på jakt efter den optimala autoamten, automaten som man skjuter lika säkert med som bocken.. finns den?

Tror jag sniffat på svaret idag. Hanterade Mikes Winchester 1500 och den tilltalade mej kraftigt. Spångbilden var helt rätt och framför allt, den var lagom piptung! Comfortens tyngdpunkt ligger för långt bak, den är rejält piplätt och det stör mej. Den är dessutom väldigt kort i kolven. TEstat att förlänga men har inte fått några vettiga besked av det så möjligheten att lägga 1400 pix på en längre bakkappa finns inte.

Winchesterautomaten var riktigt fin.. Är ju rätt torsk på Browning med men har inte något minne av att någon av dem jag hanterat "talat" till mej som Mikes gjorde. Sen måste ju grejerna funka men jag förutsätter nästan att alla de befintliga automaterna av mer etablerade märken fungerar, hoppas jag är rätt ute där.

Så det jag nog söker är en äldre automat Winchester eller Browning.. eller kanske rent av en Benelli igen givet att pipvikten är rätt! Just detta att den är äldre finns en tanke bakom, ska ha tag på en billig bruksbössa dvs vill inte ha ngt nytt flådigt för budgeten är begränsad. Kommer att sälja Comforten till Walleman och jag avser inte ta hutlöst betalat så nybössan måste vara hyggligt billig. Tror man kan hitta vettig automat till rätt pengar faktiskt eller är jag fel ute?

/ Rikard

• Svar 121
  • Visningar 10,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nja jag skulle snarare säga att den dagen du får treskottskapacitet i en bock med automatkänsla så kanske eventuellt att jag kan överväga en   /Mike

• Då gäller det bara att vara stenhård. Är man inte med i Comfort clubben så är man inte. Vem e hipshot föresten!!!

• Hiphop who?

Posted Images

Publicerat

En gammal A5´a kanske?

:wink:

Publicerat

Jag gillar lite tyngd där fram så man får en mjuk sving när jag skjuter lerduvor. Men jag skjuter oftast bättre med jämnare balans när jag jagar fågel! Så vi är rätt lika på en punkt! Jag provade 870 Winchester wingmaster med "magnum"pipa! Den var skön tyckte jag :)

Publicerat
  • Författare

Wingmaster.. vi snackar pump va? Varför göra ngt själv som det finns teknik som kan göra åt en? :tongue:

Kollat på A5 men nej, den talade inte till mej.. speciellt inte din med det där tre meter långa spånglösa röret i fram :biggrin:

Undrar om man ska åka till Uppsala och kolla lite..

Publicerat

Du har helt rätt i att gamla A5´an är lite speciell att skjuta med utan spång, och den är allt annat än piptung, du som vet vad du vill ha och prioriterar skjutegenskaper kommer inte att trivas med den, det tror i alla fall inte jag. Men det är i alla fall en Browning :yes:

Publicerat

Du vill inte ha en beretta? Tycker de har fina modeller. Tror torsbo har lite äldre browning hemma,

Publicerat

Wingmaster.. vi snackar pump va? Varför göra ngt själv som det finns teknik som kan göra åt en? :tongue:

Jaha jaha ehm då har jag ingen aning. F.ö hatar jag allt som inte har 2 pipor på höjden! ;) jag kan inte skjuta med dom. Halvautomater skakar och har sig och pumpar jaa dom är ju för fåniga helt ärligt.

Men! Lycka till i ditt sökande :D må du köpa den rätta pangen direkt!

Publicerat

jag slår ett skämtsamt slag för billiga turkomater rappliga och funkar som klubba om du får ner en fågel som behövs avlivas

Publicerat

En i stort sett identisk med min finns på WB:s kommande auktion,utrop 1500-2000:-

vad man ska vara medveten om med dessa gamla automater är att dom oftast är pluggade efter då gällande lagstiftning dvs ett i loppet och ett i magasinet,iofs lätt att åtgärda av smed.

Min var redan fixad för två i magget när jag köpte den.

/Mike

Publicerat

Att se Mike hantera 1500:an är intressant, vilket flyt o smidighet, förunderligt, nåja jag anser 1500 vara tung o trög men gillar du den så finns det säkert fler att finna för modesta priser. Kul att Anton tar över en bra pang. Christian

Publicerat

Hahaha vilken kvällshumor!

Miroku pointer. Nästan samma sak som A5 fast framtung.

Publicerat

Ställ om kolven på benellin och köp en viktad framstocksknopp från Briley.:)

Publicerat
  • Författare

Du vill inte ha en beretta? Tycker de har fina modeller. Tror torsbo har lite äldre browning hemma,

Tror jag haft tre egna tidigare, testat ytterligare ett bra gäng och de lirar i samma liga som turkomaterna i min värld. Japp högre driftsäkerhet men i övrigt samma skit.

jag slår ett skämtsamt slag för billiga turkomater rappliga och funkar som klubba om du får ner en fågel som behövs avlivas

Kul kille :tongue: Kråkor och annat i den storleken klämmer man men Gerbern, trut och änder snurras. Klubbor och Turkomater är värdelösa.

Ställ om kolven på benellin och köp en viktad framstocksknopp från Briley. :)

Mmm tänkt tanken x flera tom haft en pipvikt i form av en eller två hagelpatroner fasttejpad under pipan. Förlängt kolven och bökat men jag hittar inte riktigt rätt med denna bössa och har nog tappat förtroendet för den. Men idén är inte tokig dock testad..

Mike.. kolla den där automaten nästa gång du är förbi.. Hade iofs varit kul med en av samma modells om din givet att din tydligen sväljer 24 gr plugg. Detta måste ju vara en ännu äldre konstruktion och därmed inte lika bra?

Ska ev veva ned ngr duvor i em med Wallemannen, ska prata på honom Benellin så får vi se vad som händer..

Publicerat

Ingen skillnad i konstruktion mellan dom,samma delar/samma manual/samma tillverkningsperiod.

1500XTR är lyxversionen  :biggrin:

Skulle du hitta en lite modernare Winchester X2 så tror jag även den är precis vad du söker.

/Mike

Publicerat

Nämen hoppla!

Här har Hippen surrat om att jag ska sälja min pump i alla år och se blir det han som dumpar Benellin  :biggrin:

Skämt å sido, förstår din tanke. Man ska byta om bössan inte passar perfekt.

Den absolut bästa automat jag någonsin skjutit med var en Beretta 303A och det var 26 år sedan. Jag krossade varenda duva med den 15 år gammal. Dock har dessa äldre bössor 70 patronläge men å andra sidan,

när använder man 76? Det gör jag inte ens på gåsjakten.

Nu vet jag faktiskt inte vad som passar mig längre förutom min pump. Har aldrig behövt testa annat då jag flisar det mesta med pumpen.

Dock en varningens finger för Winchester modell 1400. Har hört från 2 olika källor om stora problem med dem, att de går sönder hela tiden.

Annars är alltid äldre Remington automater trevliga och välgjorda, dessutom ganska tunga och stabila. Hade en sån en gång i tiden. Modellen hette modell sportsman 58. Skitmassor med charm, patina och så dofta den stockolja över hela byn, tyvärr hade den cutts kompensator.

Själv skulle jag varit sugen på en Remington automat i kaliber 20 med engelsk kolv, de är skitsmutta!  :woot:

Publicerat

Skulle jag bytt automat skulle jag letat efter en i Camofärg. Är ju perfekt vid fågeljakt....

Publicerat

Tror knappast en bössa i cammo syns mindre än en i svart/trä

Publicerat

Dock en varningens finger för Winchester modell 1400. Har hört från 2 olika källor om stora problem med dem, att de går sönder hela tiden.

Vet inte var du fått din info från men Winchester 1400/1500 är kända för att vara riktigt slitstarka och funktionssäkra även med lätta laddningar.

De är billiga vapen av enkel konstruktion-absolut,enkla konstruktioner har dock ofta en fördel i att fungera under de mest skiftande förutsättningar med minimal vapenvård.

Min 1500 kostade 1400:- och har betalat sig flera ggr om,den dagen den ev lägger av kastar jag den och köper något liknande.

/Mike

Publicerat

Detta rörde bara 1400 modellen inte 1500.

Utdragare som gick sönder osv osv, ingen info dock om hur många skott just den bössan hade gått.

Tål dock tänkas på då det kna vara knepigt finna reservdelar till dessa bössor.

Publicerat

samma delar i 1400 och 1500.

/Mike

Publicerat

Se där, ja då kanske delar kan finnas om de behövs!

Äldre Winchester och Remington hagelbrakare är onekligen trevliga bössor.

De dagen jag finner en Winchester modell 12 takedown i kaliber 12 så säljer jag min Remington 870 Police direkt!

Publicerat

Ingen aning om reservdelstillgången på dessa bössor,den dagen den sorgen.

Om det är något man oroar sig för så skall man nog avstå köp.

/Mike

Publicerat

Comfort bort.........Tap tap tap :biggrin:

//

Publicerat
  • Författare

Hade varit smutt att hantera en eller några Browning automater med samt den nyare X modellen av Winchester.. Rätt eller fel så plingar Browning lite mer förtroendeingivande i mina öron än Winchester även om jag kan leva med det om man hittar en automat med samma spångbild som din Mike..

Snackat med Walle idag, han tar min automat vid tillfälle. Den är så misshandlad av mej så han får den för ett riktigt bra pris, slipper skämmas när man träffar honom i framtiden :tongue:

Haft en Remington 1100.. den allra första bössan jag hade och jo visst, den fungerade.. det var Ausch far som lurade på bössan till min far och så blev den min. Hade då ett vådaskott med den, ovan vid säkringen i varbygeln så jag fick en annan bössa av säkrare modell efter ett tag. Har för mej att jag tyckte den var rätt ok dock, lite tung och lite för tjock förstock. Så Remington går bort.

Publicerat

Allvarligt talat, borde du inte känna på en Beretta AL391 Urika? Eller A400 som de verkar heta nu? Med 76 cm pipa lär den bli bastant att hålla i - den väger 3,45 redan med 71cm.