Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Huvudskott! Varför låstes tråden?

Featured Replies

Publicerat

Det är inte bra att ha svårt att tänka, men efter den kära Prinsens filmer (Wild boar I-IV och snart V) så har antalet träffar långt och för långt fram ökat rätt rejält på de iofs inte så många drevjakter jag är med på varje år,

detta är givetvis enbart rena sammanträffanden, men som anfört ovan,  så kallade "vetegrisar" och drevjaktsgrisar står för en ohemult stor andel av dem med käkskador. Att söka skilja på jaktform och skottplacering när genomsnittsnissen på drevjakt i bästa fall träffar i djuret är sammanblanda verklighet med önsketänkande.

/CHristian

Nja, det är väl snarare en fråga om att skilja på orsak (jaktform) och verkan/resultat (skottplacering) snarare än en sammanblanding av verklighet och önsketänkande. Min kommentar var inte ämnad som ett ställningstagande gentemot vissa jaktformer (eller skottplaceringar) utan snarare ett påpekande att jämförelsen inte var relevant i frågan om lämpligheten att skjuta ett djur i huvudet.

• Svar 126
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det här med etik är ju ett väldigt omfattande område. Man skulle exempelvis kunna driva linjen att allt annat än hjärnskott är oetiskt eftersom viltet då riskerar att lida i onödan tills dess att hjär

• Till att börja med.. ditt språk och ditt uttryck förpassar dej till stollefacket rätt snabbt. Tagga ned en smula..   Även jag tycker att förbundet är ute och cyklar en smula i argumentationen MEN..

• Daniel Ligne
    Daniel Ligne

Ni är rätt många som uppmärksammat mig på denna och angränsande trådar så jag får väl göra en insats även utanför vår area.   Om vi börjar med förbundets åsikt om var skotten ska placeras tror jag v

Publicerat

Jag var med på en älgjakt för ca 25 år sedan när en jägare sköt en älgko i läppen trots att han var säker på att skottet satt bakom bogen :ohmy:

Allt är med andra ord möjligt!

Henrik

"Stiff upper lip"

Eller "älgpiercing"

Det kan dock misstolkas en aning till det mer obehagliga för människan och involverar även hornkronan...