Publicerat September 21, 200619 yr Ska ladda mina mårdfällor till helgen och föra ut 8 till som laddas direkt. Så nu i vinter ska 16st mårdfällor vara laddade. Min första vinter som jag försöker få en mård. Kul att höra hur det går för andra i detta avlånga land. Ska testa åtla med fett från älgen och lite lever från älg. Har ni bra tips på vad man ska ha i en mårdfälla. MVH Janne
Publicerat September 21, 200619 yr Ska ladda mina mårdfällor till helgen och föra ut 8 till som laddas direkt.Så nu i vinter ska 16st mårdfällor vara laddade. Min första vinter som jag försöker få en mård. Kul att höra hur det går för andra i detta avlånga land. Ska testa åtla med fett från älgen och lite lever från älg. Har ni bra tips på vad man ska ha i en mårdfälla. MVH Janne Tyvärr kan jag inte sätta ut mina fällor förens 1 november,då jag bor i sörmland. Kan inte säja att jag kan det här men dock brukar jag fånga ett antal varje säsong. Knepen är olika,till skillnad mot minken som vill ha färsk bete gillar mården snusk....... Mården gillar även söta saker som honung,katrinplommon o annat najs. Fikon, knäckta ägg o annat mums gillar dom också. Nu kommer den avgörande frågan,vilken typ av fälla tänker du använda? Betets valet kan nog avgöras vilken typ av fälla du tänkt jobba med. Tramp eller giller fälla är utav naturliga skäl ett val i hur du gillrar dom,kan svara mer när jag ver vilka fällor du sätter ut
Publicerat September 25, 200619 yr Författare Tyvärr kan jag inte sätta ut mina fällor förens 1 november,då jag bor i sörmland.Kan inte säja att jag kan det här men dock brukar jag fånga ett antal varje säsong. Knepen är olika,till skillnad mot minken som vill ha färsk bete gillar mården snusk....... Mården gillar även söta saker som honung,katrinplommon o annat najs. Fikon, knäckta ägg o annat mums gillar dom också. Nu kommer den avgörande frågan,vilken typ av fälla tänker du använda? Betets valet kan nog avgöras vilken typ av fälla du tänkt jobba med. Tramp eller giller fälla är utav naturliga skäl ett val i hur du gillrar dom,kan svara mer när jag ver vilka fällor du sätter ut Har 10 trapper 90 och 4 sidensjöfällan och 3 av den fällan som man späner med ett järnrör utanför fällan kommer inte ihåg vad den heter. Har laddat 8st i helgen men ska ladda resten under veckan det vart mörkt innan jag han färdigt igår kväll. Har betat med fett från älg och hare fick inte tag i nå skogfågel till helgen. Ska smörja alla fällor med honung och ev valerinadroppar.
Publicerat September 25, 200619 yr Allt som är sött drar fin fint,honung,fikon plommon,ja massor av saker finns ju,bara att använda fantasin. Att doppa tamponger (tjejgrejer) i flytande honong och låta tampongen suga upp honungen blir en riktig doftbomb ;D Har märk att man inte så ofta behöver byta ut sitt bete (kött) som till minken (fisk),då mården verkar föredra mera odörer och till och med ruttet ibland. Ett tips kan också vara att man i tunna fiskelinor hänger upp lite fågeldelar som fjädrar etc. i trädet runt om fällan,att gömma fällan under granris är nog också rätt bra. Att också hänga upp en plast påse under nåt träd så inte kråkorna ser den,med lite ruttet kött från älgslakten drar bra. Summa summarum,se till att det luktar godis för mården runt fällan,fånga sedan uppmärksamheten med dina hängande fågeldelar ;D Viktigt är också att mården har sina trader,år efter år även om det är olika individer,ofta tar man flera mårdar på samma ställe. Håll utkik på snön efter spår och memorera dessa platser
Publicerat September 25, 200619 yr Författare Allt som är sött drar fin fint,honung,fikon plommon,ja massor av saker finns ju,bara att använda fantasin.Att doppa tamponger (tjejgrejer) i flytande honong och låta tampongen suga upp honungen blir en riktig doftbomb ;D Har märk att man inte så ofta behöver byta ut sitt bete (kött) som till minken (fisk),då mården verkar föredra mera odörer och till och med ruttet ibland. Ett tips kan också vara att man i tunna fiskelinor hänger upp lite fågeldelar som fjädrar etc. i trädet runt om fällan,att gömma fällan under granris är nog också rätt bra. Att också hänga upp en plast påse under nåt träd så inte kråkorna ser den,med lite ruttet kött från älgslakten drar bra. Summa summarum,se till att det luktar godis för mården runt fällan,fånga sedan uppmärksamheten med dina hängande fågeldelar ;D Viktigt är också att mården har sina trader,år efter år även om det är olika individer,ofta tar man flera mårdar på samma ställe. Håll utkik på snön efter spår och memorera dessa platser Ska ut och jaga fågel nån dag så får jag lite vingar och rens från fågeln. Ska testa det du sa om tamponger. Har hört att det finns folk som hänger upp en älgskalle vid fällan men funkar det ??? Alla tips är bra för jakten på den första mården Men hur länge det tar vet jag inte men det får ni nog läsa om i vinter, höst det beror på mården ;D ;D
Publicerat September 25, 200619 yr tamponger funkar fin fint men!!! blanda honung med glyserin som finns att köpa på apoteket det håller honungen mjuk = BÄTTRE LUKT, älg skalle går bra om du ser till att räven inte kan ta den samme
Publicerat September 25, 200619 yr Angående sötsaker.. ;D Nån som har testat med smågodis..sätter inte en tia på att det funkar ;D Hallonbåtar eller lakrits ???
Publicerat September 26, 200619 yr Författare Angående sötsaker.. ;D Nån som har testat med smågodis..sätter inte en tia på att det funkar ;DHallonbåtar eller lakrits ??? Det är ju bara att testa sig fram varför inte med gelehallon ;D ;D Ska ut i kväll och lägga ut 4 fällor till bara vädret tillåter utan regn. Men till helgen ska jag vitja fällorna så hoppas att det hänger nå i fällorna.
Publicerat September 26, 200619 yr Det är ju bara att testa sig fram varför inte med gelehallon ;D ;DSka ut i kväll och lägga ut 4 fällor till bara vädret tillåter utan regn. Men till helgen ska jag vitja fällorna så hoppas att det hänger nå i fällorna. Okajj,kan inte du testa det,jag får inte sätta ut mina fällor innan 1 nov,ger mej fan på att gelehallon funkar ;D
Publicerat September 26, 200619 yr Författare Ska köpa en påse idag äter inte mården det så kan man ju själv äta dom Men ett par gelehallon kan man ju kasta in i fällan med en massa annat.
Publicerat September 26, 200619 yr Ska köpa en påse idag äter inte mården det så kan man ju själv äta dom Men ett par gelehallon kan man ju kasta in i fällan med en massa annat. Undrar vilka fällor ni använder för mård,hade själv ut en förra året en sax fälla menad för mink men där satt efter 4 veckor en mård ;D Den fällan hade jag på marken. Har hört att man kan göra en fälla t.ex i en fågelholk. Är det bättre at ha den på marken än upp i trädet???
Publicerat September 27, 200619 yr Författare Undrar vilka fällor ni använder för mård,hade själv ut en förra året en sax fälla menad för mink men där satt efter 4 veckor en mård ;D Den fällan hade jag på marken. Har hört att man kan göra en fälla t.ex i en fågelholk. Är det bättre at ha den på marken än upp i trädet??? Har egen gjorda lådor till trapper 90 Har man fällan på marken måste man ha en skyddstunnel på fällan och ska man ha den i träd så ska den nog vara 150cm ovanför marken tror jag vet inte säkert.
Publicerat September 27, 200619 yr Undrar vilka fällor ni använder för mård,hade själv ut en förra året en sax fälla menad för mink men där satt efter 4 veckor en mård ;D Den fällan hade jag på marken. Har hört att man kan göra en fälla t.ex i en fågelholk. Är det bättre at ha den på marken än upp i trädet??? Saxar är som tur är numera förbjudet i detta land,släng skiten i sjön snarast!!! eller överlämna dessa till ett museum... Tänk bara tänk om en jycke fastnat i din sax......
Publicerat September 28, 200619 yr Författare Nu har man 12st fällor ute som väntar på besök av mården. Åtlade med skogsfågel (orre) Åkte hem från jobbet i går och det låg en tupp och en höna på vägen hönan var vid liv ännu så jag sa till min sambo att jag ska vända för att avliva den. DÅ SA HON, SKA DU INTE TA DOM TILL MÅRDFÄLLORNA. Bra att nån tänker av oss 2. Hade inte en tanke på att ta dom till fällorna.
Publicerat September 28, 200619 yr Saxar är som tur är numera förbjudet i detta land,släng skiten i sjön snarast!!! eller överlämna dessa till ett museum...Tänk bara tänk om en jycke fastnat i din sax...... Jag har nog en skyddstunnel gjord åt saxen så inte nån hund skulle gå dit.Har nämligen en älghund själv.
Publicerat September 28, 200619 yr Någon som jagar mård med hund?Min ena jaktkompis jagar med finnspetsar mårdar....har varit med några ggr med honom på mårdjakt.Har även två till här i våran by som jagar mårdar med finnspets.
Publicerat September 28, 200619 yr Jag har nog en skyddstunnel gjord åt saxen så inte nån hund skulle gå dit.Har nämligen en älghund själv. Likväl är det olagligt,pysslar du med detta ,skriv inte detta här...!!!!!!
Publicerat September 29, 200619 yr Författare tamponger funkar fin fint men!!! blanda honung med glyserin som finns att köpa på apoteket det håller honungen mjuk = BÄTTRE LUKT, älg skalle går bra om du ser till att räven inte kan ta densamme Dom hade nått som heter glyserol dom sa att det var samma sak ??? Ska bland ikväll så slänger jag ut dom på söndag när jag far och vittjar.
Publicerat September 29, 200619 yr Likväl är det olagligt,pysslar du med detta ,skriv inte detta här...!!!!!! Inte i Finland är dom saxarna förbjudna men sekärt i sverige!!!
Publicerat September 29, 200619 yr Inte i Finland är dom saxarna förbjudna men sekärt i sverige!!! Tror att du talar om en vanlig slagfälla, som dom använder i sverige också ??
Publicerat September 29, 200619 yr Är det möjligtvis Conibearfällor som "hunterholm" kallar för sax? ??? Ser ut som på bilden och är helt lagliga i Finland. Fast jag vet inte om de kallas sax, tror mer på slagfälla.