Publicerat September 29, 200619 yr Hejsan,inte för att märka ord eller göra saker till det inte är,så måste vi väl enas om att saxar slår över benen på djuret. Att i någon form ha ett giller som slår över rygg eller hals är inte en sax,utan mera av slagfälla karaktär.... Nja,inte vill jag leka polis,men skall vi tala fällor på forumet,så anser i alla fall jag att vi håller oss till det lagliga. Är det så att man i Finland eller Norge eller Danmark finner detta lagligt så,kom nu ihåg att vi snackar svenska på detta forum ,i alla fall är saxar förbjudna med all rätt i Sverige. Dock är det skitkul att vi kan prata med varann på svenska,oavsett var man bor Är det lagligt i andra länder runt Sverige har jag ingen åsikt, i alla fall inte här o nu
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Är det möjligtvis Conibearfällor som "hunterholm" kallar för sax? ???Ser ut som på bilden och är helt lagliga i Finland. Fast jag vet inte om de kallas sax, tror mer på slagfälla. Yes!Precis sånadära är det. Dom kallar vi saxar här,har aldrig köpt några utan vi har fått av jaktvårdsföreningen när dom hade en kampanj för några år sedan. Då har vi också "slagfällor" såm vi fick. Kan försöka slenga in en bild av en sån så ni får se. mycket bra fällor de också.
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Någon som jagar mård med hund? Jo, jag har skjutit några för stövaren.Han tar an löpan bra..precis som på räv.Nån har gått under i stenskravel och nån i jordgryt..nån i träd oxå. Stövaren är väl kanske inte perfekt för mårdjakt men det finns ju vissa individer som är ganska duktiga på att skälla ståndskall när dom gått upp i träd...Tello funkar bra där..och unghunden verkar jäkligt lovande oxå...
Publicerat Oktober 1, 200619 yr Yes!Precis sånadära är det.Dom kallar vi saxar här,har aldrig köpt några utan vi har fått av jaktvårdsföreningen när dom hade en kampanj för några år sedan. Då har vi också "slagfällor" såm vi fick. Kan försöka slenga in en bild av en sån så ni får se. mycket bra fällor de också. Så här ser dom ut.
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Ihjäl-fällan heter den väl om jag inte har helt fel... Japp det stämmer bra ,Ihjälfälla av typen slagfälla...Jag använder den själv till både mård och mink,det är samma giller, bara längden på lådan o storleken på ingångshålet som skiljer fällorna åt
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Författare Var och kollade dom 4 hetaste fällorna i lördags men ingen mård hade velat gå i fällan. Ska ut idag el imon och kolla resten av fällorna.
Publicerat Oktober 2, 200619 yr vad tycker ni om ihjäl-fällan?har köpt en sån till minkfångst. Funkar klockrent,risken att själv allvarligt skada sej är minimal,har förövrigt smällt fingrarna i den nån gång dock utan allvarlig följd. Dock bör man kolla extra nogrant att det inte ligger snö eller annat bråte under tramp plattan som kan hindra själva utlösningen !!!!! Lattjo ord i sammahanget
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Har hört att dom skulle vara en svensk tillverkade?Eller har jag fel??
Publicerat Oktober 2, 200619 yr http://www.ideverkstaden.com/navigjakt.html Framgår inte riktigt,men dom är i alla fall godkända hos naturvårdsverket med benämningen S.............
Publicerat Oktober 2, 200619 yr den dära ihjäl-fällan för mård och mink . bara undrar en sak , varför är minkfällan längre än mård fällan om det är precis samma giller . t.e.x törs inte mårdarna gå inn längre än minkarna i fällan eller ??????? mvh nisse ???
Publicerat Oktober 2, 200619 yr den dära ihjäl-fällan för mård och mink . bara undrar en sak , varför är minkfällan längre än mård fällan om det är precis samma giller . t.e.x törs inte mårdarna gå inn längre än minkarna i fällan eller ??????? mvh nisse ??? Det beror på antar jag på att minkfällan placerar man på marken och då behöver man ha en längre skyddstunnel för att tex en hund inte ska fastna med tassen, mården tar man ju oftast en bit upp i ett träd, om man ska frångå lagen om skyddstunnel så måste man placera fällan 1,5 meter upp ovan mark.
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Författare Var och vitjade 10 fällor igår men inget nu heller men snart är mården fast
Publicerat Oktober 10, 200619 yr satte ut 5 minkfällor förra veckan på fredag och idag satt en mård i en av dom,en genomgångsfälla med en trapper 90 i.lite smålustigt eftersom fällan jag fick den i är ute på en ö som det bara finns sly på.någon anna som varit med om nåt liknande?kommer en bild på mården lite senare.
Publicerat Oktober 10, 200619 yr satte ut 5 minkfällor förra veckan på fredag och idag satt en mård i en av dom,en genomgångsfälla med en trapper 90 i.lite smålustigt eftersom fällan jag fick den i är ute på en ö som det bara finns sly på.någon anna som varit med om nåt liknande?kommer en bild på mården lite senare. Grattis till mården
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Författare Grattis!! Ari vissa har TUR ;D Var det inte mink du sklle fånga ;D Är de det som kallas felfångst ;D Men ändå RÄTT
Publicerat Oktober 13, 200619 yr Författare Ska till helgen ut och vittja alla 12 fällor får se om det hänger nå i fällorna Har nu 20 fällor till mård ska ta mig tid att få ut alla men det är synd att helgen bara är 2dagar. Vilken tid är bäst för att fånga mård har själv ingen erfarenhet av mårdfångst
Publicerat Oktober 14, 200619 yr var och vittjade minkfällorna idag å hör och häpna,de satt en mård till i en av fällorna men inte i på samma ö som tidigare.vad har de tagit åt mårdarna när dom är ute på öarna?det var nr2,hpdajanne har de blivit nåt för dig ;D
Publicerat Oktober 14, 200619 yr Hm...kanske en dum fråga..men jag måste ställa den ändå(den som inte frågar får inget svar).Är du helt säker på att det är mård du fått i fällorna...kan det inte vara mink?Var har du placerat fällorna? I strandkant eller mer inne i skogen?
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Författare var och vittjade minkfällorna idag å hör och häpna,de satt en mård till i en av fällorna men inte i på samma ö som tidigare.vad har de tagit åt mårdarna när dom är ute på öarna?det var nr2,hpdajanne har de blivit nåt för dig ;D Inget i helgen men jag fångar inte mink Hm...kanske en dum fråga..men jag måste ställa den ändå(den som inte frågar får inget svar).Är du helt säker på att det är mård du fått i fällorna...kan det inte vara mink?Var har du placerat fällorna? I strandkant eller mer inne i skogen? Han har dom några meter från stranden och det är mård han får i sina minkfällor snacka om TUR eller så har mården byt skogen mot sly,björk och sumpmarker
Publicerat Oktober 16, 200619 yr ja vet inte säkert....eller kanske jag har fått 2st bävrar! ;D kettukiller jag är HELTsäker på att de är mårdar jag har fått.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr ja vet inte säkert....eller kanske jag har fått 2st bävrar! ;D kettukiller jag är HELTsäker på att de är mårdar jag har fått. Hmm...okej...det låter ju bra.Annars hade vi ju varit tvugna att skratta lite hånfullt åt dig om du haft fel...å de vill vi ju inte...eller?! ;D