Publicerat Februari 27, 201412 yr Jag ska hämta ut min hagelbössa på lördag. Vapenaffären jag jag handlade på har rätt mycket begagnat så jag tänkte kolla lite om jag hittar nåt väldigt billigt kulgevär som jag kan ha för att hålla efter rävar i första hand. Problemet är att jag inte kan något om kulgevär. Finns det några grundtips som ni kan ge som jag ska ha i minne? Vad ska jag kolla efter? Här en länk till affären: http://www.norajaktosportskytte.se/sv/vapen-begagnade/kulgevar/
Publicerat Februari 27, 201412 yr Flera bra 222or från Heym, Sako och Brno där. Du kommer med största sannolikhet bli nöjd med vilken som av dem rent tekniskt så ta den som känns bäst.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Kanske är värt att lägga ett ögonblick eller två och titta på ett billigt övningsvapen också - 22 LR. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/46907-tips-p%C3%A5-22-lr-b%C3%B6ssa/#entry769542 http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/44185-k%C3%B6pa-en-22lr-vilken-pristak-absolut-max-8000/#entry731744 Du kommer att skjuta aldrig så billigt med krut och denna kaliber, föu kronans ammo eller bjudammo eller luft då. Rävkaliber hittar du i någon vanlig klass 1, 6,5x55 mauser eller 308 Winchester,
Publicerat Februari 27, 201412 yr Köp en klass 1 i kalibern 6,5x55 eller 308. Dels kan du, om du får tillfälle någon kanske, jaga annat vilt som finns i Sverige och dels för ammunitionen är relativt billig! Men vet du att du absolut aldrig kommer skjuta annat än räv kan du kolla på 222. Billig och (oftast) tätskjutande lycka till!
Publicerat Februari 27, 201412 yr För ett par-tre tusen får du en Husqvarna 1640 i 6,5x55, men kolven bör kanske modifieras för att passa bättre med kikarsikte. Annars finns det en Sako Hunter i 6,5x55 för <5000kr.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Författare Flera bra 222or från Heym, Sako och Brno där. Du kommer med största sannolikhet bli nöjd med vilken som av dem rent tekniskt så ta den som känns bäst.Klass 2 va? Vad är fördelen med det? Har för mig att jag läst att det skulle vara klokare att köpa ett klass 1 vapen? Kanske är värt att lägga ett ögonblick eller två och titta på ett billigt övningsvapen också - 22 LR. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/46907-tips-på-22-lr-bössa/#entry769542 http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/44185-köpa-en-22lr-vilken-pristak-absolut-max-8000/#entry731744 Du kommer att skjuta aldrig så billigt med krut och denna kaliber, föu kronans ammo eller bjudammo eller luft då. Rävkaliber hittar du i någon vanlig klass 1, 6,5x55 mauser eller 308 Winchester, Jag kommer nog att titta på en övningsbössa framöver. Men i nuläget har jag inte ekonomisk möjlighet att köpa både och. Så jag tänkte satsa på ett gevär som jag kan jaga med så får det kosta lite extra att öva.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Författare Köp en klass 1 i kalibern 6,5x55 eller 308. Dels kan du, om du får tillfälle någon kanske, jaga annat vilt som finns i Sverige och dels för ammunitionen är relativt billig! Men vet du att du absolut aldrig kommer skjuta annat än räv kan du kolla på 222. Billig och (oftast) tätskjutande lycka till!Det är ju lite så jag tänkt att jag skulle köpa en klass 1 eftersom jag inte vet om jag kommer att jaga annat.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Författare För ett par-tre tusen får du en Husqvarna 1640 i 6,5x55, men kolven bör kanske modifieras för att passa bättre med kikarsikte. Annars finns det en Sako Hunter i 6,5x55 för <5000kr. Är det "bästa" Husqvarna-modellen? De verkar ju ha drivor av Husqvarna. Hur är de övriga modellerna? Dock vet jag att de inte uppdaterar sidan särskilt ofta. T.ex. är ju min Fausti kvar trots att jag tingade den i oktober och några av bockarna på hemsidan var sålda redan då... Tack för alla svar!
Publicerat Februari 27, 201412 yr Är heym vettiga bössor alltså? Trodde de va något halvvettigt. Typ alla tror det. Heym är den mest underskattade vapentillverkaren i Sverige = prutläge och riktigt mycket bössa för pengarna.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Klass 2 va? Vad är fördelen med det? Har för mig att jag läst att det skulle vara klokare att köpa ett klass 1 vapen? Du sa att den skulle vara till räv.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Är det "bästa" Husqvarna-modellen? Nej, men rätt hygglig i förhållande till priset! http://www.jaktojagare.se/husqvarna-1640-bra-och-billig-bruksbossa 1900 är den "bästa", men handlare brukar vilja ha 5-7000kr för dessa i bra skick. Lite äldre sako skjuter nästan alltid bra och håller bra kvalitet.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Författare Du sa att den skulle vara till räv. Helt rätt! Det sa jag och troligen kommer jag inte jaga så mycket annat. Är de kulorna billigare än klass 1?
Publicerat Februari 27, 201412 yr Helt otroligt att vissa verkar inbilla sig att Heym inte är bra. Men det visar ju också hur lättlurade många köpare är, och att man helt faller offer för reklam i jakttidningar. Heyms vapen håller hög kvalitet. I vissa fall, mycket hög. Jämför en äldre Heym med några av de pappiga studsare som kommer idag, så blir det hela glasklart.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Helt rätt! Det sa jag och troligen kommer jag inte jaga så mycket annat. Är de kulorna billigare än klass 1?6,5x55 är billigare att skjuta med och betydligt mera allround. Du kan jaga allt från räv till älg med den. En del gillar den mindre rekylen med 222 (och den låter också lite mindre). Så för ett specialvapen för räv kanske 222 är liiite lämpligare, men jag skulle tagit 6,5x55 pga det bredare användningsområdet.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Helt rätt! Det sa jag och troligen kommer jag inte jaga så mycket annat. Är de kulorna billigare än klass 1? nja lite billigare är det men du tjänar mest på rekyl
Publicerat Februari 27, 201412 yr Helt rätt! Det sa jag och troligen kommer jag inte jaga så mycket annat. Är de kulorna billigare än klass 1? Beror väl på vilka sorter du jämför. Det finns billigare ammunition till klass1-vapen (6,5x55) men då talar vi om uslaste helmanteln, inte Norma klass 1 ammunition. Det är dock inte fel på 6,5x55 för det.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Eftersom du TROLIGEN bara jaga räv ska du köpa en klass 1 då du inte vet om det blir något annat. Hade du varit säker på att det bara skulle bli räv skulle du köpt en klass 2. Kolla på 6,5x55, såg ut att vara många där inne
Publicerat Februari 27, 201412 yr Jaktskotten skiljer mycket lite och 222:an är lite billigare, men hur många jaktskott tror du att du skjuter på ett år? Man övningsskjuter dock billigare med 6,5x55. Norma Jaktmatch kostade 6kr/skott på XXL sist jag köpte. 222 har jag för mig kostar närmare 10kr/skott. Till 6,5x55 finns också Norma DL Bana/Fält (bra helmantelpatroner), som man kan köpa från skytteombud för bara något mer än jaktmatchen.
Publicerat Februari 27, 201412 yr Författare Varför inte hålla efter räven me hagelbössan? Det var ju min första tanke men funkar det att skjuta räv på åtel med hagel? För jag har ju ingen hund att jaga räv med...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Det var ju min första tanke men funkar det att skjuta räv på åtel med hagel? För jag har ju ingen hund att jaga räv med...Går alldels utmärkt, nackdelen blir att många rävar kommer klara sig då de håller sig utanför range så att säga. Pälsuppköparen ser gärna små hål i skinnet än stora, men antar att du inte skall pyssla med pälshandel. ?Avd. svårt att skjuta stilla mål med haglan finns det bot emot däremot.
Publicerat Februari 28, 201412 yr Författare Går alldels utmärkt, nackdelen blir att många rävar kommer klara sig då de håller sig utanför range så att säga.Det var så jag tänkte att det skulle vara svårt att komma nära nog. Jag får väl läsa på mer om hur man går tillväga när det blir dags.Pälsuppköparen ser gärna små hål i skinnet än stora, men antar att du inte skall pyssla med pälshandel. ?Precis, huvudsakliga anledningen är ju att de ska ge fan i mina fåglar. Men kan man få pengar för dem så kan jag ju köpa vingar för pengarna Avd. svårt att skjuta stilla mål med haglan finns det bot emot däremot.Menar du att träna? Det låter jobbigt...