Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisens utredare vill förbjuda civilt ägda vapen!

Featured Replies

Publicerat

Jag är ej upphovsman till denna namninsamling men jag anser att det finns all anledning att sprida den på de kanaler man kan, och hoppas att fler skriver under och delar den vidare.

Denna fråga är av yttersta vikt för oss vapenägare !

Hittade denna tråden på FB:

"Polisens utredare vill förbjuda civilt ägda vapen!"
https://www.flashback.org/t2074473

Kontentan verkar att RPS (Rikspolisstyrelsen) har gjort en "utredning" sedan 2012 med syfte att skärpa vapenlagstiftningen, som kommer att träda i kraft under 2014.
Det gäller s.k "farliga" vapen såsom pistoler, halvautomatiska gevär och att man vill licensbepliktiga t.ex. magasin och dylikt till vapen, begränsa antalet patroner som får laddas i enhandsvapen, osv... osv...

"Doris Högne Rydheim, rektor för Polishögskolan, har sedan slutet av mars 2012 utrett "Skärpningar i vapenlagstiftningen" enligt:
http://www.regeringen.se/sb/d/16005/a/189165
http://www.regeringen.se/sb/d/15630/a/189173.

Den skärpta vapenlagstiftningen kommer att träda i kraft under 2014 enligt:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 314/JuU36/

Samt punkt nr. 45 enligt:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... 4eea4b.pdf"

Detta är "tack vare" de skjutningar som sker titt som tätt i landets större städer, t.ex i vissa delar av Malmö.

De enda som verkar engagerade är Sportskyttarna, som har fått ta den hårdaste smällen p.g.a våldsdåden med illegala vapen - d.v.s de fick bita ihop med knuten näve i fickan med 5-års licenser som straff... de har "sina" vapen till låns av staten fem år i stöten.

Ett stort svek från Jägarkåren som bara stod stilla och teg.

Näst på tur står... tadaaa.... Jägarkåren.

På lång sikt är det ju givet att myndigheterna i den mån de kan, vill avväpna och förbjuda civilt ägda vapen!

No bullshit, kolla hur det gick för t.ex England. 
Nu är det ett "privilegium", mer eller mindre, att ens få ha ett luftvapen där.

Sverige tillsammans med de andra nordiska länderna, och givetvis USA samt Tjeckien har högst vapen per capita. 30 vapen per 100 invånare(!)

Forskning och undersökningar har klart och tydligt visat att det i snitt mellan åren 2000-2010 - endast skedde två brott per år med legala vapen.
Forskning och undersökningar har klart och tydligt visat att just legala halvautomater och legala enhandsvapen - inte alls har förekommit i brott ö.h.t under perioden 2000-2010.

Referenslänk: http://vapenfakta.se/forskning-och-stat ... och-brott/

Vi Jägare och Sportskyttar är tillsammans hundratusentals människor, som kan sätta stopp för detta vanvett.

SÅ, tänker DU ifrågasätta politikerna genom att (anonymt om så önskas) skriva under en namninsamling som har startats - och fortsätta med ditt skytte och livsstil.... eller kommer DU att hänga läpp om x antal år när "dina" bössor är på 5-årslicenser, 3-månadslicenser eller rent utav omhändertagna - p.g.a passivitet, ignorans och lathet?

Vänligen signera! Detta kommer att skickas till självaste Beatrice Ask, Justitiedepartementet, men det räcker inte med ett dussintal underskrifter när VI är hundratusentalet vapenägare!

Det tar dig 3 till 5 minuter att läsa manifestet, och signera.

HÄR!!!:

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8654

Tack på förhand.

"En Svensk Tiger"... eller?

• Svar 60
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Njae - det där är en sanning med myyyycket stor modifikation. De räknades som "överlevnadsutrustning" på flygplan som flög i artikiskt klimat, framför allt Condorkärrorna som jagade konvojer i ishavet

• Christian N
    Christian N

Backe, i praktiken samtliga kulvapen idag har militär bakgrund eller karaktär, undantaget DS och hagelvapen, tom drillingar har varit militära vapen, LW hade dessa i sina flygplan under WWII.   Inom

• Genom att stå upp för kpistskyttarna i första hand och IPSC-skyttarna i andra hand.   Om politikerna fattar hur många som faktiskt sätter sig in i frågan och som kommer att använda personvalsystemet

Publicerat

Den är påskriven. :smile:

Publicerat

Här med!

/Lars.

Publicerat

Underskriven

Publicerat

Jag med

Publicerat

Skrev på tidigare idag.

Publicerat

Även jag.

Publicerat

Är det någon som vet varför betänkandet (dokumentet) inte finns tillgängligt?

• Beredning 2014-06-03
Publicerat

En av landets mest meriterade skyttar i skytte discipliner för enhandsvapen sa till mej i början av min skyttekarriär (mitten 90-talet) något som när man ser till baka

är oroväckande och tyvärr känns mer och mer verklig.

Han hänvisade till den av staten, subventionerade rovdjursökningen

(med subventionerad menas att regelverket för dom 5 stora rovdjuren är satt för ökande nivåer till minst att bytesdjuren=det som människan jagar primärt hålls så låga

att ett jaktligt uttag blir omöjlig)

Alla licenser i Sverige (för civil användning) är behovs prövade och han påstod redan då att detta med ökade rovdjursstammar är ett sätt att få bort jaktvapen

Var finns behovet av jaktvapen om det inte finns något att jaga med dessa?

Sedan all motarbetning av skjutbanor med buller nivåer och blysanering av vallar.

jag bor mitt i V:a Götaland, vill jag skjuta kl1 i maj så vet jag faktiskt inte om jag kan göra det utan att åka 4mil enkel resa.

Ser med förskräckelse på framtid när man tittar på historien, hoppas jag har fel!

Som kuriosa skrev jag också på

Publicerat

• Beredning 2014-06-03

Ok, då är jag med på noterna. Tackar.

Publicerat

Det här landet är i rejäl gungning....

Publicerat

Ritat kråkan!

Publicerat

Skoj att notera är att tex de som döms för misshandel, drogbrott mm och även innehar illegala vapen. Döms för misshandeln, drogerna, men vapenbrottet bakas in i redan utdömt straff. Dvs dom får 100% straffrabatt för sina illegala vapen...... 

Publicerat

Underskrivet.

Publicerat

....påskrivet!

Publicerat

Påskrivet.

Publicerat
  • Författare

Jag har rensat tråden från en del mindre lämpliga inlägg.

//Janne

Publicerat

Jag vill skriva på men vill först fråga en sak. Vem kan se namnlistan? Det är ju en lista över vapenägare och det vore trist om nån hittade mitt namn på listan och gör inbrott för att ta mina vapen.

Publicerat

Jag tänker inte skriva på, inte utan att veta vad jag protesterar mot i alla fall?

Det är en massa länkar som inte säger någonting mer än att man vill utreda en skärpning i lagstiftningen.

Publicerat

om du sätter dig in i ämnet så kommer du få reda på vad sakerna gäller, 

t.ex. har svenskjakt frågat respektive parti om vad dom tycker om ändringarna som kan komma att ske och om du läser frågorna dom ställt så får du en bra översikt.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/03/mp-forbjud-inte-k-pistar-for-malskytte/

Publicerat
  • Författare

Jag vill skriva på men vill först fråga en sak. Vem kan se namnlistan? Det är ju en lista över vapenägare och det vore trist om nån hittade mitt namn på listan och gör inbrott för att ta mina vapen.

Du kan avmarkera rutan där det frågas om ditt namn ska synas i listan på sidan, då döljs det för alla utom den som sedan får listan, och listan kommer att skickas till justitieminister B Ask är det tänkt.

Publicerat

om du sätter dig in i ämnet så kommer du få reda på vad sakerna gäller, 

t.ex. har svenskjakt frågat respektive parti om vad dom tycker om ändringarna som kan komma att ske och om du läser frågorna dom ställt så får du en bra översikt.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/03/mp-forbjud-inte-k-pistar-for-malskytte/

Jag läste din länk, samt skummade åsikterna hos övriga tillfrågade partier och blev ärligt talat inte ett dugg klokare. Vad jag förstår finns det en utredning men det är väl inte mycket att protestera mot? Eller finns det ett konkret lagförslag som inte nämns någonstans?

Publicerat

Jag läste din länk, samt skummade åsikterna hos övriga tillfrågade partier och blev ärligt talat inte ett dugg klokare. Vad jag förstår finns det en utredning men det är väl inte mycket att protestera mot? Eller finns det ett konkret lagförslag som inte nämns någonstans?

är inte helt hundra med på hur du menar men utredningen har pågått länge och alla partier ska snart "rösta" om saken (juni/juli var det väl men jag minns inte exakt)

och sen beroende på om det hela godkänns eller inte så ska det träda i kraft och bli lag / börja gälla i oktober eller något sånt där?

alltså finns det ganska mycket att protestera mit.

Publicerat

Jag gjorde som du sa och satte mig in i ämnet så gott jag kunde. Det mest konkreta jag kunde hitta var själva förslaget till utredning http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/91/73/36de471c.pdf

I den kunde jag inte hitta något som jag tycker är anmärkningsvärt i alla fall.

Själva utredningen finns vad jag förstår inte publicerad, rätta mig om jag har fel.

Samtliga partier ger intryck av att vara emot en hårdare lagstiftning när man läser svaren på Svensk Jakts frågor, så jag håller nog kvar vid min ursprungliga linje.