Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisens utredare vill förbjuda civilt ägda vapen!

Featured Replies

Publicerat

Är jag verkligen helt ensam om att se det som ett direkt svar på Utöya incidenten?

Nej, utan tvekan så är det den händelsen som man grundar det hela på.

Jag kan förstå att man tycker det är kul med IPSC, men jag tycker inte att det är värt risken att någon tokfrans, helt lagligt, sitter på skjutvapen med den kapaciteten.

Det är otroligt synd och okunnigt att man ger sig på just IPSC.

Det finns inga andra skyttar, och jag menar inga andra som har lika höga krav på säkerhet, som är lika noga med sin vapenhantering, och som har lika bra koll på medlemmars lämplighet.

Jämför säkerheten på en jaktskytteklubb med en IPSC-skjutning...

• Svar 60
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Njae - det där är en sanning med myyyycket stor modifikation. De räknades som "överlevnadsutrustning" på flygplan som flög i artikiskt klimat, framför allt Condorkärrorna som jagade konvojer i ishavet

• Christian N
    Christian N

Backe, i praktiken samtliga kulvapen idag har militär bakgrund eller karaktär, undantaget DS och hagelvapen, tom drillingar har varit militära vapen, LW hade dessa i sina flygplan under WWII.   Inom

• Genom att stå upp för kpistskyttarna i första hand och IPSC-skyttarna i andra hand.   Om politikerna fattar hur många som faktiskt sätter sig in i frågan och som kommer att använda personvalsystemet

Publicerat

Det är otroligt synd och okunnigt att man ger sig på just IPSC.

Det finns inga andra skyttar, och jag menar inga andra som har lika höga krav på säkerhet, som är lika noga med sin vapenhantering, och som har lika bra koll på medlemmars lämplighet.

Jämför säkerheten på en jaktskytteklubb med en IPSC-skjutning...

Så är det!

Jag har tävlat i skytte mer eller mindre sedan jag var 12år,luftgevär,korthåll,olika lerduvedicipliner,pistol,gevär.....

Jag har gått utbildningen för IPSC  och även fast jag valt att inte börja skjuta aktivt så kan jag bara konstatera att den utbildningen spelar i en egen division med avseende på säkerhet,vapenhantering och framförallt lämplighet.

Vi övriga spelar i en lägre liga-så är det bara.

/Mike

Publicerat

Läste just på fb att en herre fått brev från polisen där de begär att han motiverar sina fem vapen och visar att han har jägarexamen (vilket han inte har). Han har haft licenser sen innan införandet av examen och har inte bytt vapen på ett par år. Fortsättning följer antar jag.

Publicerat

Det var det bästa du skrivit på länge pmt. 

frågan blir då direkt - hur ger man sig på det här symbolsnacket?

• 2 weeks later...
Publicerat

Låter ju lite väl dramatiskt att de vill strama åt snaran inom olika skyttegrenar, och kanske även för jägare på lång sikt vad jag förstått det som, eftersom är illegala vapen som man vill åt?

Signerar denna namninsamlingen nu och hoppas att man slipper sådana här kalle-anka utredningar i framtiden.

/PW

Publicerat

Jag kommenterar lagrådsremissen på min blogg: http://lipoptena.blogspot.se/2014/04/en-dag-med-vapenpolitiska-fortecken.html

Där finns ett stycke i mitten som handlar om RPS vapenansvarige person (Peter Thorsell) som uppenbarligen är mycket bekymrad över det civila vapenägandet i sverige som han vill skall minska.

Publicerat

Och här kan man lyssna på PT i ett radioinslag ("Vilken skillnad gör skärpta lagar för vapenbrott?"): http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5827075

Först är det han om hårdare straff och tvångsmedel,

sen en fd kriminiell ("man räknar ändå inte med att åka fast")

och från minut 8 PT om varför han vill förbjuda k-pistar m m.