Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv jaktåret 2014-15

Featured Replies

Publicerat

Fan!

Då tar livet slut kl 24 inatt :wallbash:

(i denna del av Sverige)

nu får manvänta tills valparna vågar sej ut.

blev 10st iår tot så man får väl vara nöjd med tanke på att jaktmarkerna är 120ha :thumbsup:

Då måste jag masa mig över älven så att åtminstone kan klå dig.
  • Svar 159
  • Visningar 16,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Skitår vad gäller rävvak!

5 rävar varav 2 i fälla 1 på smygjakt.

2 på vak alltså!!!

Det som är glädjande är att ingen verkade vara skabbangripen denna säsong  :thumbsup:

Ingen brist på rävar utan bara på snö.

Publicerat

Skitår vad gäller rävvak!

5 rävar varav 2 i fälla 1 på smygjakt.

2 på vak alltså!!!

Det som är glädjande är att ingen verkade vara skabbangripen denna säsong  :thumbsup:

Ingen brist på rävar utan bara på snö.

Snö finns i norr Tjörnbon! :wink:  :tongue:  :thumbsup:

Publicerat

Snö finns i norr Tjörnbon! :wink:  :tongue:  :thumbsup:

Jo men nu har vi en skaplig bakgrund av vitsippor och tussilago istället.

Tyvärr så är rävjakten avslutad för säsongen :dry:

Publicerat

Jo men nu har vi en skaplig bakgrund av vitsippor och tussilago istället.

Tyvärr så är rävjakten avslutad för säsongen :dry:

Ja, det kan jag tror men dom kommer hit också.

Sedan har vi dom här fina vårdagarna nu som ni aldrig få ha. :tongue:

Ja jag vet det!

Publicerat

Varit ut två svängar till men då jag jobbar eftermiddag den här veckan så blir det lite för tidigt att kliva upp fyra på morgonen. Det har inte blivit något alls på de pass jag gjort i veckan men jag ska ta ledigt två dagar och åka ut i finvädret så får vi se vad som händer för räv finns det.

Publicerat

Det går så in i helsike trögt. Ett pass igår från 19 till det blev mörkt på ett plats som levererat tidigare och ett i morse. Klev upp halv fyra och insåg att det lika förbannat är en timme försent. Lockade bara ett pass innan solen stod alldeles för högt på himlen. Inte en enda räv har jag sett eller hört. Nu blir det ett stopp i lockandet några dagar då jag lovat att hjälpa brorsan flytta. Han blir norrlänning igen efter ett antal år i exil som surjämte i Östersund.

Publicerat

Har turen att vara ledig på onsdag så då har jag tänkt hinna med några lockpass, värst är bara att man måste upp mitt i natten för att hinna ut innan det blir ljust.. :dry: 
Men det lönar sig förhoppningsvis   :yes:

Publicerat

Grattis! :smile:

Publicerat

Hjälpt brorsan att flytta tillbaka från Östersund till Luleå i veckan. Med 150mil bilkörning på två dagar så är man inte så kaxig men ett pass blev det. Däremot ingen räv och inga spår av räv heller. Var är de?

Publicerat

Klev upp på morgonen och konstaterade att det var minus 18 i kullen och säkert fem grader kallare ute på myrarna i Nattavaara så jag kröp ner i sängen igen och avvaktar till eftermiddagen.

Publicerat

Sex timmar, fyra km på skidor. Fem lockpass men bara ett rävspår gjort under morgonen. Inte en pälstuss, måste nog lägga om strategin. Misstänker att rävarna har hittat ett annat matställe då järnvägen går inte så långt därifrån. Vilken räv kan motstå malmtågsmörad renfilé med lite pikant kryddning av kreosot från äkta gammeldags järnvägsslipers? Den jag sköt tidigare sköts inte långt från järnvägen så järnvägen får det bli imorgon om inte vädrets makter sätter stopp.

Publicerat

Inte så aktiv här på sistone men kan rekommendera Anders Ö:s "plåtbit " på grannforat.

Knäppt 4 rävar på 6 pass. Flyt som satan givetvis men ändå...

Publicerat

Har fått för mig att det krävs rätt mycket ljud ur en pipa för att vara attraktiv häruppe. Myrarna är över kilometern breda och flera km långa med plättar av skog femhundra meter i diameter ungefär. Det krävs en hel del ljud för att dra räv från över en km bort. Alternativt så får man åka mycket skidor och locka närmare de attraktiva platserna. Mina favoriter är verminator den högljudda med dubbla membran och sedan Claussens gula nr1 den som lever om ordentligt. Har aldrig fått in någon räv med PC2 eller fågelkvitter för den delen heller.

Publicerat

Lockade hela kvällen i går och fick tillslut fram en räv. Något är fel med bössan och jag tror att jag vet vad. Glömde skruva av dämparen och åkte bort några dagar. Mynningen är minst sagt rostangripen. Det var nästan helt vindstilla, perfekt stöd inget fel på avfyrningen, strax över hundra meter och stillastående mål. Räven stannade och sket så det fanns absolut inget att skylla på. Lika förbannat så har det gått över målet. Frågan är om det räcker med en omkröning eller om det krävs ett pipbyte? Frågan är då om någon försäkring täcker minnesbrist och klantighet eller om man måste jobba ett antal skift övertid för att få råd att åtgärda problemet? Surt är det i alla fall när man lägger ner så mycket tid och jobb och så fungerar det inte i avslutningen.

Publicerat

Testskjutit tre skott. Första gick sex cm högt och de andra två med en cm mellanrum några cm lågt. Gillar inte det här.

Publicerat

Har inte funnits sådär jättemycket räv häromkring i år, tog 3 på åkrarna och efter det har det blivit 2 på lockjakt och en vid hönsgården, vi har jagat mycket i gryt och med stövare denna säsong och för hundarna har det blivit 11 rävar som andra har skjutit så jag avslutar min säsong på 6 rävar.

Publicerat

Det är betydligt mindre räv än vad det varit under de sista fyra åren. Det syns tydligt på den minskade avskjutningen som jag och mina tre rävjagande kompisar har varit med om. Det har fallit någonstans runt trehundra rävar de under fyra år fördelat på tre personer där en av mina vänner har särskilt utmärkt sig. Men även hans statistik visar från ca 70 fällda på ett år till 20 idag räknat under den här säsongen. Det är inte ens i närheten av lika mycket spår i markerna heller. Får bara hoppas att väderleken blir gynnsam för skogsfågeln i år.

Publicerat

Man ser att rävjakten är slut i södra Sverige. Här är lika lugnt som ett dansgolv på ett PRO möte om Iron Maiden fick spela. Fick in en räv i förrgår men den stannade på över tvåhundra meter i halvmörker. Missbedömde avståndet grovt och sköt tredje bommen i följd. Börjar bli lite jobbigt för självförtroendet det här.

Publicerat

Fortsätt skriva!

Vi läser även om vi inte har så mycket att tillägga för tillfället  :dry:

Publicerat

Jaha nu går man vänta tills juli då valparna lämnar gryten... är nöjd att jag sköt 8 st iår. Hoppas den gynnar rådjurs stammen. Ångrar än idag att jag inte sparade skallen på den här som jag sköt på Pürschen :)

post-5306-0-43813000-1427992969_thumb.jp

Publicerat

Jaha nu går man vänta tills juli då valparna lämnar gryten... är nöjd att jag sköt 8 st iår. Hoppas den gynnar rådjurs stammen. Ångrar än idag att jag inte sparade skallen på den här som jag sköt på Pürschen :)

Grattis till dina 8st. Jag lyckades panga min första iår efter tre års lockande så jag är nog fan lika nöjd som dig[emoji13]

Skickat ifrån klösbrädan

Publicerat

Åkte ut på lördagsmorgonen och gjorde sex lockpass och ca en mil skidor. Klockan nio på morgonen kom värmen och den sista kilometern var ett helvete med snö som klibbade under skidorna. Inte en räv. Väl vid bilen konstaterade jag att min astro som hängt i en rem runt halsen hade lossnat och låg kvar i snön någonstans inom två km enkel väg. Orkade inte vända utan åkte till stugan för att återvända dagen efter. Klev upp två på natten och gav mig av de fjorton milen enkel för att leta rätt på GPS eländet. Lockade hela morgonen och lyckades hitta igen gpsen Ingen räv dock och samma visa på väg hem. Helt slut när jag kom till bilen. Nu väntar nattskift så locksäsongen går mot sitt slut. Hinner med sista tre dagarna efter nattveckan.

Publicerat

Fick omkull 7 rävar på lock...majoriteten var tikar. En hygglig insats på marken. Lagen har dessutom fällt ett gäng. Rådjursstammen kommer må bra av det där.