Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Där satt den ! Benelli MR1

Featured Replies

• Svar 88
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Halvautomater är absolut inte olämpliga för jakt eller i jaktlag. Det är användaren som är olämplig. Och det kommer han/hon att vara även med ett luftgevär i nävarna...   Det är den svenska bajsnöd

• Gratulera inte lilla mig utan den som äntligen fått sin licens, jag vill inte ha någon MR1, jag vill bara ha en vettig hantering av vapenlicenser. Det kommer alltid att finnas mrLindellare, på forum

• Inget av det du anför stämmer, utom möjligen att både du och polisen har lika skitnödiga och ogrundade åsikter.

Posted Images

Publicerat

Undrar vem det var från jägareförbundet som uttalat sej?

Det är inte jägarkåren som är till för förbundet utan förbundet som är till för jägarkåren

Publicerat
  • Författare

Detta uttalande menar du?

"Jägareförbundet rekommenderade jägaren att han i stället skulle köpa en studsare i samma fabrikat, men i kaliber .308 Winchester."

Sökanden vill ha .223 och klass 2 - Förbundet rekommenderar .308 och klass 1.........Gissa varför.

Annars finns det massor av uttalanden av förbundet  här:

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/48461-hur-t%C3%A4nkte-j%C3%A4garef%C3%B6rbundet-ola-h%C3%A4r/page-2#entry806597

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/48704-f%C3%B6rbundets-policy-dess-inneh%C3%A5ll-och-till%C3%A4mpning/page-8#entry814337

Raggarö

Publicerat

Stackar kille som skall jaga med ett sånt fult vapen :(

Publicerat

Jag håller faktiskt med både Polis och Jägarförbundet i denna fråga.

Personligen tror jag att jaktlagen själva sanerar strikt vilka som inbjuds till jakt, jag hoppas det I alla fall.

Många jaktlag bannlyser halvautomater, speciellt på hagel. Kul att leka med men kanske olämpligt i ett jaktlag.

Polisen ser säkert problemet att om ett sådant vapen kommer I fel händer vid t ex stöld så finns ännu ett avancerat dödligt vapen i händerna på fel personer.

Publicerat

Polisen ser säkert problemet att om ett sådant vapen kommer I fel händer vid t ex stöld så finns ännu ett avancerat dödligt vapen i händerna på fel personer.

Du hade inte tänkt riktigt klart där va?

Med den här typen av argumentation så borde vi skyndsamt förbjuda allt civilt ägande av handeldvapen då dom är ännu mer "avancerat dödliga" stöldbegärliga samt enormt mycket enklare att bära med sig dolda...eller?

/Mike

Publicerat

Polisen har väl andra högar att brottas med än licensansökningar, med ett enklare licenssystem så skulle man dessutom kunna se över länsgränsen vem som har vad, hur bössan ser ut ska varken Sjf eller polisen bry sig ett dugg i om jag vill köpa en ful bössa så ska jag få göra det, bara den uppfyller kraven, jägare är så granskade än då att det borde finnas andra att fundera på.

Publicerat

Polisen har väl andra högar att brottas med än licensansökningar, med ett enklare licenssystem så skulle man dessutom kunna se över länsgränsen vem som har vad, hur bössan ser ut ska varken Sjf eller polisen bry sig ett dugg i om jag vill köpa en ful bössa så ska jag få göra det, bara den uppfyller kraven, jägare är så granskade än då att det borde finnas andra att fundera på.

Det borde det - men nu är det absolut inte så........

/T

Publicerat

Det borde det - men nu är det absolut inte så........

/T

Det är väl som med utsläpp om vi släpper ut 0,000001 partiklar så måste vi lägga halva budgeten på att halvera detta, att lägga krut på de som släpper ut 100 000 partiklar är inte relevant, som Reinfeldt sa det är inte alltid det räcker att vara bäst i klassen, så vi hjälper världen att bli lite bättre!

Publicerat

Av den anledning att den enskilda vapeninnehavaren rimligtvis kan hantera Sitt vapen så ser JAG ingen anledning att vara mer skeptisk till en jägare med en halvautobössa kontra ett brytvapen. Men det är ju jag det. Oftast har man ett specifikt vapen av en praktisk anledning.

Publicerat

Av den anledning att den enskilda vapeninnehavaren rimligtvis kan hantera Sitt vapen så ser JAG ingen anledning att vara mer skeptisk till en jägare med en halvautobössa kontra ett brytvapen. Men det är ju jag det. Oftast har man ett specifikt vapen av en praktisk anledning.

Det finns jaktformer där en halvis eller en pump faktiskt är att betrakta som dåligt omdömme - men det gäller hageljakt. Nu gäller exemplet kula och då blir ju hela frågan ett enda stort jaså. Sedan ovanpå allt så tyckte förbundet att han skulle välja en 308:a..... Varför? En apigt ful bössa i en lika apigt ful kaliber? Vad i herrans namn skulle det förbättra hade man tänkt sig?

/T

Publicerat
  • Författare

Den enda anledningen jag kan se till förbundets rekommendation av .308 är att MR1 bara tillverkas i .223 och genom denna "manöver" leder man in licensansökaren till ARGO E och den är ju ofarlig samt mindre besvärlig i förbundets ögon......

Raggarö

Publicerat

Till PMT

Vad som är snyggt och fult är väl ändå i betraktarens ögon och att en halvautomat eller pump är att betrakta dåligt omdöme

Nu får du ge dej!

Skjuter jag bättre med en halvautomat än en engelsk sida-sida med nå herrejösses kolv så är det väl dåligt omdöme att INTE ta halvautomaten

Behöver inte banka in eller nedgradera viss vapentyp för att du brinner för hageljakt med visst system. Vet du någon som vunnit en jaktstigstävling med sida-sida?

Använd det som man skjuter bäst och säkrast med, är det en Benelli mr1 så ska man ha en sån. (jag skulle personligen inte ha en, dock av andra anledningar)

I grunden handlar det väl ändå om hur avslaget var från polisen och att jägareförbundet gjorde uttalanden som jag tycker dom inte borde gjort.

(trots att det i en tidigare tråd sades att uttalande inte gjorts, om jag fattat det rätt) 

"Det som inte kan skjutas med en kula skall inte försöka träffas med flera hundra småpärlor heller" :yes:

Publicerat

Undra vad ägarens syfte är med den? Försöka komma på någon jakt där den skulle vara optimal med en halvautomat i kaliber 223?

S. 

Publicerat

Undra vad ägarens syfte är med den? Försöka komma på någon jakt där den skulle vara optimal med en halvautomat i kaliber 223?

S.

Precis som med allt annat så är inte frågan vid lagstiftning varför ägaren ska ha den, frågan är: Varför ska han INTE ha den?

Det är åtminstone så det ska vara i ett fritt land.

Publicerat

Jo visst är de så micke.

Kanske skulle formulera frågan anurlunda.

Vad var motivering till vapnet?

Har inte sagt att han inte ska ha den sidlock.

Är mäst nyfiken hur motivering lyder?

Något man kan dra nytta av.

S.

Publicerat

Optimal? i vilket område.

Se till ingo här på forat (som jag jagar granne med) har men bara en fungerande arm är det väl utmärk

liten och klen :tongue: så är det minimal rekyl  bla annat

Den är inte mer optimal än en Huskvarna 1640 i 30-06

"inte optimal till någonting men duger till det mest"

hörde jag från en som äger just en 1640 i30-06 som jagat i stort hela livet bla anställd av modo och Korsnäs som jägare då älgstammen skulle ner på 80-talet.

Avlönat jobb=jaga älg åt skogsbolagen och gå som hundförare 3-4 representationsjakter om året. Det är ett riktigt jobb det! :woot:

Publicerat

Till PMT

Vad som är snyggt och fult är väl ändå i betraktarens ögon och att en halvautomat eller pump är att betrakta dåligt omdöme

Nu får du ge dej!

Skjuter jag bättre med en halvautomat än en engelsk sida-sida med nå herrejösses kolv så är det väl dåligt omdöme att INTE ta halvautomaten

Behöver inte banka in eller nedgradera viss vapentyp för att du brinner för hageljakt med visst system. Vet du någon som vunnit en jaktstigstävling med sida-sida?

Använd det som man skjuter bäst och säkrast med, är det en Benelli mr1 så ska man ha en sån. (jag skulle personligen inte ha en, dock av andra anledningar)

I grunden handlar det väl ändå om hur avslaget var från polisen och att jägareförbundet gjorde uttalanden som jag tycker dom inte borde gjort.

(trots att det i en tidigare tråd sades att uttalande inte gjorts, om jag fattat det rätt) 

"Det som inte kan skjutas med en kula skall inte försöka träffas med flera hundra småpärlor heller" :yes:

Tagga ned!

pmt har inte fel, möjligen uttrycker han sig lite kantigt  :biggrin:

Om det är bock eller sida/sida är skit samma, vid vissa tillfällen ÄR det bengligt med en halvautomat. Jag går och skjuter över spanieler rätt ofta på div spaniel och retriverprov och vid något fåtal tillfällen har det dykt upp folk med halvautomater där. Spelar ingen roll hur mycket de än försöker, till och från så har jag fått titta in i mynningarna på div olika automater. Det är helt förkastlig faktiskt.. 

Automaterna är skjutmaskiner utan tvekan och jag sliter på min rätt flitigt men att ge sig iväg på såna här folktäta och säkerhetsmässigt svåra äventyr med en automat finns inte ens i sinnevärlden. Brytbössorna är att föredra alla dagar i veckan, de går att snabbt och lätt göra totalt ofarliga och ingen hundförare eller annan behöver någonsin känna något obehag. Dessutom behöver jag inte vara "på tå" hela tiden, har jag brutit så har jag. Automaten kräver konstant uppmärksamhet och går man en hel dag så brister det garanterat tidvis.

Visst, man kan älta om att det i så fall är fel på handhavandet.. javisst.. men har man jagat i dessa miljöer några gånger så inser man att det blir svårt med detta pekande hela tiden. 

Jakten över spaniel är heller inte så skott intensiv att du behöver fler än två smällar vilket gör att automatens största fördel faller totalt.

Jag har som sagt både bock och automat och jag är ödmjuk nog att inse att automaten inte funkar speciellt bra i alla lägen, jag ser inga problem med det.

Publicerat

Lock jakt på räv.

avskjutning av rådjur, hägnavlivning, kaniner, svartfågel, tamduva mm. Christian