Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbundets policy- dess innehåll och tillämpning

Featured Replies

Publicerat

WOW :cool:

Tips till SJF -anställ herr Berg och pmt så kommer allt lösa sig.

/Mike

Faller onekeligen på att min själ inte kan överleva om den omges av för många glasögonsmurfer. Så tack för förtroendet, men ni får leta upp ngn annan.

PMT om vi gör som du säger -  dvs att tex jag som tjänsteman skulle gå i bräschen för en ändring - ja då blir vi anklagade för att förbundet är toppstyrt! Och det är ännu värre. Alla förändringar bör mer eller mindre komma underifrån för att gillas i alla led - och det börjar med en medlem i en krets som ger in en motion...

Glasögonsmurfer gillar inte att det ändras hur du eller jag än gör det - det är ju just den systemtrögheten som roten till allt det här...... Den enda backningen som kan göra en skillnad är om styrlesen och ordförande ställer sig 100% bakom förändringen redan på förslagsnivån och lobbar för den löpande - då får glasögonsmurferna nått nytt dekret att förhålla sig till. Men nu stupar det ofta på att man väljer att vara en smula avvaktande från "toppen" och då händer det vääääääldigt lite eftersom det är tryggare att göra som man alltid gjort.

Representationsdemsokratin blir ett hinder därtill eftersom de som har tid att engagera sig kanske inte alltid är de som borde engagera sig om man vill ha en förnyelse.

Att införa mer direktdeomkrati är lite av en "statskupp" i de flesta folkrörelser som man bara kan acceptera på stupstocken, det är därför det lätt blir så unket inom folkrörelser.

Det är ett deadlock i det här som jag faktiskt inte har en susning om hur man ska knäcka - medlemmarna minskar, och de som kan tänka sig att engagera sig blir färre och färre (och äldre och äldre). Därmed dör organisationen sotdöden utan att kunna åstakomma de förändringar som måste till för att öka engagemanget. Vi behöver ju bara titta på några av våra "motståndares" organisatoriska bas - korta beslutsvägar, kort avstånd mellan rot och blomma, snabba beslut och ett jäkla drag..... Vi erbjuder kaffesörplande och att man kan skriva en motion (på papper) som sedan ska dribblas runt i systemet ett år innan det kanske blir ngt beslut och ytterligare ett år innan det kan bli påtaglig effekt.

Kolla på SNF - där är det fan inte snack om att dra saker i långbänk......

/T

• Svar 217
  • Visningar 21k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Då så med ett par dagars stillatigande från min sida så tar jag mig tid att återkomma.   Ola- ditt inlägg bär med sig och väcker ett större antal frågor än vad du kanske avsåg och även om det från d

• Christian N
    Christian N

För att återgå till bekymret för handen.   Enkel lösning,   sluta att medverka till Polisens dubiösa tillståndsprövning, meddela att ni inte kan som Förbund acceptera hur myndigheten medvetet avsl

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Suck. Ja, de värnar säkert jakten, Nille...   Jag skulle personligen gärna se att vi slapp detta uppdrag, men något liitet perspektiv kan ni väl försöka ha på vikten av frågorna ändå... Vi har betyd

Publicerat

......

Kan du inte bara lägga av med dina återkommande och mycket tröttsamma raljeringar om systemlojalitet och liknande dumheter? De bidrar inte det minsta till konstruktivitet i diskussionen, något som du som moderator istället borde anstränga dig att värna om.

.......

Millgard - kan du inte sluta med att förklara det uppenbara? Stadgar kan väl vem fan som helst läsa........

Frågan är ju inte vad som står i dem - det är varför det uppenbarligen INTE fungerar så.

Jag har lagt ner ganska mycket tid på att försöka få reda på vad som egentligen hände med de där rullblockarna.... Det gick inte då, det går garanterat inte i dag. Och hur jag än försökte hitta så låg det inte en motion i ärendet heller. Inte ens när jag började jaga folk per telefon kunde man ge något som helst svar. Ingen visste, ingen ville svara och absolut ingen ville stå till svars.....

Det enda jag fick var ett vagt "rykte" om att RPS noterat att antalet ansökningar på Remington m/18xx ökat, därmed hade någon fått för sig att det där inte låg i jaktens intresse. jag hoppas verkligen att så inte var fallet - men fan vet om det inte var så det hände.

/T

Publicerat

Nämendåså, herrar berg och pmt: då är vi ju ganska överens då. :)

Det förde det goda med sig att jag fick läsa stadgarna i alla fall. Och jag hade uppenbarligen missat att själva bakgrunden till diskussionen låg i någonting annat än de tidigare inläggen jag läste om tröghet i demokratin inom föreningar osv.

Publicerat

Men du får hålla med om att det hade varit en estetisk befrielse och slippa se alla fula jävla asiatiska tvålkoppar som rullar runt.

Sedan tror jag broder Millgard gått med på det om du bara lagt till "minst 30 år gamla franska bilar".

/T

ack ja

men jag skulle kämpa för att få till det så att alla rimligt tekniskt funktionabla bilar hadde fått vara på våra vägar, manuella eller automatväxlade, från vilket land som helst, både cab och offroad, vad som helst bara det är funktionabelt på vägen och inte farligt för vare sig förare , passagerare eller medtrafikanter

en som milgard hadde varit lika farlig, om det ändra som driver förändringen är att man byter från engelska till franska bilar

Publicerat

/Mike

Slagits av samma tanke faktiskt.. Men jag tror att då verkligheten blir mer påtaglig i vardagen så är det inte så j-la lätt längre.

Totalt OT men hyggligt trött på ältandet nu, kan ni inte gå till baka till AR tråden i stället? Det kändes åtminstone intressant.

Publicerat

kan ni inte gå till baka till AR tråden i stället? Det kändes åtminstone intressant.

Vad ska vi prata om där?

/Mike

Publicerat

Ämnet, fel formulerat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Totalt OT men hyggligt trött på ältandet nu, kan ni inte gå till baka till AR tråden i stället? Det kändes åtminstone intressant.

Tja, vad ska man säga. Tycker du tråden eller ämnet är tråkikt - strunta i att läsa den.

Vad gäller AR-plattformen så kan den ju vara vapentekniskt intressant, men som jaktvapen betraktat är den frågan STENDÖD. Liksom Mini14.

Vill man ändra på det förhållandet så är det NVV som man får ta den debatten med - på den punkten ger jag Ola 100% rätt. Sedan att det förmodligen inte skulle hjälpa i praktiken eftersom RPS totalt struntar i allt vad regelverk heter är en annan femma, och där är det väl kanske en smula naivt att tro att förbundet ska hjälpa till.

Den enda frågan i den soppan som jag ser som intressant - men den är extremt hypotetisk - är vad förbundet skulle svara i sin remiss OM det vore så att NVV lättade på regelverket.

/T

Publicerat

/Mike

I likhet med PMT är jag mentalt inkompatibel med organisationsformen, men det är iofs i sådana situationer man kan göra mest nytta förutsatt att man INTE får precis som man vill.
Publicerat

Haha, det bästa sättet att tysta "jobbiga" organisationsmedlemmar är faktiskt att anställa dem. :) Då är det slut med tyckandet nämligen och förbundets linje gäller enligt anställningsavtalet... Jag tror faktiskt att det skulle passa herrarna dåligt och jag har heller inte fått bilden att det är just på tjänstemannasidan som förbundet enligt några här behöver förändras. Det är betonghäckeriet, right?

Publicerat

... Jag tror faktiskt att det skulle passa herrarna dåligt och jag har heller inte fått bilden att det är just på tjänstemannasidan som förbundet enligt några här behöver förändras.

Inte så att tjänstemännen i sig behöver bytas ut - nej, även om personligen kan tycka att förbundet borde svänga skutan en smula och inte bara hållas med en massa biologer. Jakten framöver är inte en biologisk fråga - den är strikt politisk......

... . Det är betonghäckeriet, right?

Damn right!

/T

Publicerat

Till skillnad från Hipshot, tycker jag det är en väldigt intressant tråd, kul när båda sidor finns representerade. Intressant att lära sig mer om hur SJF arbetar,( på gott och ont). Är förutom jägare även pistolskytt, och kan intyga att problematiken med licenser är långt gången. Har svårt att se pistolskyttet kommer att finnas så länge framöver, med dom krav på resultat, deltagande  etc. som krävs för att få licens. Viss återhållsamhet ja... men det måste finnas gränser. En eloge till pmt som oförtröttligt stöttar de som råkat illa ut, oavsett vad man tycker om ett speciellt vapen och dess vara eller icke vara. Har också livstidslicens på mina vapen, men det gäller inte dom flesta.  Detta kanske är den viktigaste tråden än så länge, men....en önskan är att när diskussionen går upp en oktav, verkar det som t.ex HerrBerg och även andra måste använda ord som "akrobi" va f..n är akrobi?? man blir bara irriterad när någon försöker ta till "svåra" ord för att verkligen kunna bevisa sin intellektuella status. Framförallt när Herrberg med andra, inte behöver göra det 

Publicerat

Akribi min käre Watson, akribi....

det betyder: noggrant utav bara h-vete (order från en av våra befäl då vi skulle skriva rapport)

du har annars rätt, man riskerar att tappa sin publik om man svänger sig med finare ord än de begriper.

Raggarö

Publicerat

Ja då var jag alltså inte så akribi  när jag skrev akrobi.... man lär sig.... :smile:

Publicerat

Jag tyckte att jag var rolig när jag slängde in obegripliga vetenskapsord i en beskrivning om hur obegripligt vetenskaplig jag kan vara :-)

Det var inte menat som något annat. Sorry, Lille Skutt :-)

Publicerat

Den här tråden gick från överskådlig och fattningsbar till lika förvirrande som måttenheten decibelgram per newtonjoule.

Publicerat

Ok! Det köper jag... Har förståelse för att man slänger in lite sådant i en diskussion, bara för att spetsa till det . Tycker dock att ni uttrycker er så bra ändå, så det skall inte behövas något extra. Det blir ju fel om man blir negativ till ett inlägg bara för att uttrycken blir så tillspetsade, även om man håller med vederbörande i sakfrågan.

Ska inte bara vara så negativ.... visst kan jag hålla med att t.ex pmt får till det med sina kommentarer och det går över gränsen så man faktiskt tycker det är lite underhållande....men det kan också få den konsekvensen att det endast blir de "lärde" som vågar gå in i en diskussion, då man kan känna sig överkörd av språkbruket.   

Ber om ursäkt om detta blev lite OT, men det var ju lite lugnt nu i denna tråd

Var lite sen, inlägget var menat till HerrBerg

Publicerat

Så kom svaret från Benelli USA, det kommer nog ett svar från Benelli (Italien) snart. Kontentan är att det blir (som jag hävdat) tokfel av förbundet att åberopa en amerikansk sida som "gospel".

Men finns inte viljan att söka "rätt svar" så kan man naturligtvis välja den väg som förbundet valt.

Den press release Mr. Miller hänvisar till är den jag länkade till i ursprungstråden.

Hello XXXX,

Sorry to hear that the Swedish authorities are being troublesome.  I think they are forgetting that our web pages are designed to advertise products to "our" customers and since the market in the US is for tactical guns that is what is emphasized on our web page.  I would recommend that they go to Benelli Italy's webpage for a reference since Benelli IT is the manufacturer and not Benelli USA.  They also must have been looking at an older webpage since we have discontinued the MR1 in the US and is not even on our current webpage.  All I could find was an old press release in the media section (attached PDF) and it does not mention tactical or defense.  I have copied the Benelli IT technical support manager on this email as I believe he can help you out more than I can over here.

http://www.benelli.it/en/products/semiautomatic-rifles/mr1/mr1

Sincerely,

Carter Miller

Technical Support Manager

901 Eighth St

Pocomoke, MD21851

Jag kommer att vidarebefordra detta mail till mannen som blev drabbad av licenshandläggare och förbundet, om jag fattat det hela korrekt ligger ärendet i kammarrätten nu.

Dyker Benelli Italiens svar upp så vidarebefordrar jag även detta.

Raggarö

Publicerat

Vi frågade den Svenska Generalagenten, Sako, som inte importerar den eftersom den enligt dem inte var framtagen för jakt. Sedan kan man nog inte obejktivt sett enligt regeln välja och vraka bland marknadsföringsargument från olika marknader utan den är vad den är för vi lever i ett globalt informationssamhälle och folk jagar över gränserna med.

Publicerat

Beställer man ett tillräckligt stort antal så levereras dom gladeligen av sako. De skiter ju i vad de ska användas till....

Publicerat

Vi frågade den Svenska Generalagenten, Sako, som inte importerar den eftersom den enligt dem inte var framtagen för jakt. Sedan kan man nog inte obejktivt sett enligt regeln välja och vraka bland marknadsföringsargument från olika marknader utan den är vad den är för vi lever i ett globalt informationssamhälle och folk jagar över gränserna med.

Utlåtandet från SAKO Sverige har enligt mig samma låga värde som Benelli USA´s (forna) hemsida - Det är fortfarande Benelli Italien som är bäst skickade att svara huruvida MR1 är framtagen för jakt eller ej.

Det av mig markerade stycket beskriver exakt hur förbundet agerat i den här frågan, man har valt en "negativ" hemsida + att man saltat vidare med "större magasin" vilket är helt irrelevant för ett vapen på jaktlicens.

Det globala informationssamhället innebär ytterligare ett skäl att alltid välja vapentillverkaren för information, många väljer idag att direktimportera sina vapen och en generalagents och direktimportörens bild av vapnet kan vara "något olika".......

Raggarö

Publicerat

Att man inte kan välja och vraka bland argument från olika marknader var en mycket klok och insiktsfull kommentar av Ola. Vilket alltså ger R rätt i sakfrågan. Den att vill man veta om en modell är framtagen för jakt, försvar av hemmet eller militären så måste man tala med tillverkande/konstruerande enhet.

Publicerat

Nu vet jag inte om jag ger så stora chanser för mycket av detta letandet efter halmstrå.....

Regelverket är inte skrivet utifrån en klart definerad struktur eller plan - det är lite av ett klåparaktigt härjande i detaljer som lagstiftaren nog inte till fullo förstått. Styuderar man lite teknikhistoria så framstår hela regelverket som en planlös soppa.......

Därmed är lagen inte skriven för att följas till sin bokstav utan till sin intention. Mr1 må nu vara avsedd för jakt och varandes alldeles fenomenalt civil. Men ges den en militär kostym, faller den lik förbenat. Eftersom man vet vad som ska vara förbjudet.

/T

Publicerat

"Halmstrån är till för att gripas efter, griper man tillräckligt många bygger man ett tak, griper man få har man tröttnat"

Fritt efter fanjunkare Snus-Larsson.

Jag förstår dock till fullo vad du menar.

Raggarö

Publicerat

Jag citerar från den itelienska sidan "MR1 is the semi-automatic rifle that best embolies all that Benelli energy, versatily and reability. It aims to provide a weapon combining the benefits of military models with those of civilian guns."

Är det bara jag som är läskunnig?

Det jag skrev ovan om att man inte kan välja marknadsföringsargument tolkar ni verkligen som fan läser bibeln. Låt oss säga att den ryska importören säljer den "för jakt" - men resten av världen marknadsför den som militär. Då skulle det göra den tillåten för jakt i Sverige enligt er mening. Det är precis tvärtom, vilket jag försökte beskriva ovan.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.