Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• mosaikgurami
      By mosaikgurami
      Som rubriken säger. Är det någon som ha ett Laddverktyg 222Rem liggandes och känner att dom vill sälja, så tveka inte att dra iväg ett pm till mig. Alla verktyg är av intresse, dock INTE LEE.
      /Magnus
    • Lars213
      By Lars213
      Hej jag läser just nu för jägarexamen men har en fråga angående när du ska provskjuta och öva till de praktiska delen.
      Jag tar en online kurs och studerar då hemma med böcker och läser men har funderat hur man gör under praktiska delen, jag gör den här kursen med min mamma och min styvfar ingen av de har vapenlicens. Jag har trott att man får låna ett gevär på skjutebanan men fått information om att man ska faktiskt ha eget gevär. Ingen i min släkt har vapenlicens och jag har därför ingen tillgång till ett gevär. Så frågan är får man låna vapen på skjutebanan eller måste man få tag på eget
    • Finskjägare
      By Finskjägare
      Igår lade jag ut en minkfälla jag for och tittade på den på morgonen och minken hade ätit halva fisken men den hade dragit den utifrån fällan. Har någon bra tips hur man fångar mink?

Edit: när är minken aktiv?
    • seved
      By seved
      Ett jaktset i Elmax klart för ny ägare.
      Stickkniven har en bladlägnd på 210mm hela är 320mm.  
      Huntern är hela 20mm och bladet 208mm lågnt. 

• seved
      By seved
      Blev precis klar med min första Cleaner.  Johan Sörberg har gjort rätt många.  Men det här är min första kompletta.  😊

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Tim Marjeta Johansson

jägarexamen

Recommended Posts

Tim Marjeta Johansson

Hej jag funderar starkt på jägarexamen och vet inte hur jag ska göra för måste gå kurs då ingen i familjen har jägarexamen men vad är bäst är det att läsa själv göra provet sen betala för skjutträning och prov sen eller ska man ta en kurs med allt som ingår och om det var borde man gå i luleå? gärna en riktigt bra eller medelmåttig?

Upptag71

Hej! Mitt tips är att höra efter hos studieförbunden om de har nån kurs på gång. Jag tror absolut att man lär sig mer om man ingår i en grupp, dessutom har man trevligt. Lycka till!

MarkusR

Här i Värmland har Studiefrämjandet ett samarbete med Svenska Jägareförbundet som fungerar bra. Jägarnas Riksförbund har åtminstone tidigare samarbetat med Medborgarskolan.  Hör efter med jägarförbunden vilka studieförbund de samarbetar med hos er, det är min rekommendation.

Jag håller helt och hållet med om att det finns ett värde i att läsa i grupp, ännu mer när du inte har någon i din närhet som jagar. Du lär dig mer i diskussionerna och knyter kontakter.

INHWAN-Wannabe

Jag går just nu i Malmö på Malmö viltvårdsförening och kan varmt rekommendera denna kurs. Lite långt att åka från Luleå :woot:. Men jag är övertygad om att en kurs över längre tid än en helg lönar sig. Det finns mycket att lära. Lycka till! Vi kanske ses på jaktmarkerna framöver...

henke67

Om ingen i familjen jagar sedan tidigare så vill jag absolut rekommendera något lokalt studieförbund. Diskussioner och kontakter med andra deltagare kommer att ge dig mer än kurslitteraturen. Hade hela släkten jagat och du redan hade alla kontakter du behöver osv så hade du kunnat ta en helgkurs eller läsa allt själv. 

• Like 1

Tim Marjeta Johansson

Tack för alla bra tips och hoppas vi ses där ute.

Simon.

Jag gjorde så att jag att jag lånade boken på bibblan o läste den mkt o pluggade på tester på internet. Visst sen har jag jagat sen 10års ålder så man har lärt sig endel från pappa. Skytte fixade jag o pappa senare. Det är väl det inte det lättaste men de e de billigaste sättet ;)

vildmark

Gå en kurs.. Jag läste ihop med ett gäng på 8-10personer och vi hade jättetrevligt.. Man knyter dessutom kontakter med andra som vill besöka skjutbanan och i bästa fall kan man bli vän med någon att jaga ihop med.

KoteGaeshi

Jag läste teorin på Studiefrämjandet med en instruktör som även är provledare. Det jag fick ut av det var egentligen mest en smidig kontakt med jaktskytteföreningen inför de praktiska proven, och (som fattig student)  möjlighet till samåkning till skjutbanan. Själva studierna tror jag inte att det gjorde så stor skillnad för utom att det fanns ett spikat datum för teoriprovet från början så man hade ett datum att sikta på.

Teffek

Kurs, ju längre desto bättre.