Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjakten 2015

Featured Replies

• Svar 202
  • Visningar 22,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sluta prata om bojkott och snälla sluta med hatet mot media, de som är för en stark vargstam vi jägare som inte hatar rovdjur. Med allt detta hat gynnar ingen, framför allt inte oss jägare. Jag hatar

• OCH!!   Ta det väldigt lugnt med fotograferandet, tänk på hur ni hanterar skjutna vargar fotomässigt!    Självklart ska det fotograferas, det är en rätt häftig grej när allt lyckas men undvik "för

• http://www.svt.se/nyheter/sverige/vargfragan-splittrar-regeringen    Som en tjurig unge, frågan om vi haft en mer känslostyrd minister någonsin. Hon är inte ens populär i sina egna led, för övriga ä

Posted Images

Publicerat

både licensjakten i Dalarna och miniminivåerna som naturvårdsverket satt helt på eget bevåg! bevisar bara att naturvårdsverket, som dom flesta av oss "normala människor redan vet, inte kan hantera en förvaltning av vargstammen! Naturvårdsverket måste bort! Om nu Licensjakten genomförs är det givetvis bra, men antalet räcker inte! Vi kommer att ha fortsatt fler vargar nästa år.

Publicerat

Helt sjukt..

Publicerat

Några på forumet här som ska jaga ut den 9e januari? :)

Publicerat

Hej

Som det utvecklat sej från första bud om 90 vargar,( vilket på intet vis motsvarar föryngringen), ner till det som nu nämns, kanske 40 st i bästa fall, så borde varje tänkande svensk jägare totalbojkotta detta !

Legitimera INTE NVV's försök att få det att se ut som vi nu "förvaltar" vår vargstam som förra året o före föryngringen med råge överskred 370 st. Denna siffra ,(370), som man med stor framgång lyckats få NVV's o mfl kramarorganisationer's nyttiga idioter, (dvs media),att publicera gång på gång.

Bojkotta NVV's alibi om jakt via sk "regional förvaltning", det gör vare sej till eller ifrån!

Publicerat

Ja sant friska och en liten stam som går att ha kontroll på. Därför är vargjakten viktig. Jag anser att stoppa all varg jakt som vissa politiker vill är fel väg att gå. Det är dåligt för vargen att vi inte har jakt på den. Sen kan Media vara lite konsekvente i sin raportering, den kan gå till överdrift och bli helt galen. Framörallt aftontidningarna kan balla ur.

Publicerat

Personligen har jag inte heller något emot vargen som djur. Däremot är det dom som anser att vi ska ha betydligt fler vargar än vad vi har nu som jag har något emot!

Sen är det möjligt att jag kanske hade haft en annan åsikt om jag hade bott i hjärtat av vargriket och varit drabbad av vargarna på ett eller annat sett. Rent personligen vill jag absolut INTE ha varg på mina jaktmarker.

Publicerat

Om man vänder på frågan och frågar: vad tillför vargen Sveriges natur?

Hade vi inte haft någon varg i Sverige då hade vi inte haft denna infekterade fråga och vi hade sluppit en faslig massa tjafs, hot, påhopp och besvär.

hur vargen ökat från ev någon individ till dagens nivå går att spekulera i och så gjorts otaligt, att den fått hjälp är otvivelaktigt och bevisat men varje gång nertystat.

Denna diskussion fanns inte på 70-talet.

Har jag möjlighet så kommer jag att deltaga i vargjakt men det är nog enda jakten jag skulle kunna vara utan.

inte för att jag inte vill utan att för Sverige skulle det vara bäst om den inte fanns här och då skulle frågan om jakt eller inte ej existera.

Dom som har varg och är berörda direkt eller indirekt tror jag en klar majoritet om möjligheten fanns gå tillbaka till tiden före vargen.

och dom som ännu inte fått varg, ja dom kan ju bara uttala sej om tiden "innan vargen kom" sen är det för sent.

Det finns flera sätt att lösa detta problem men en tragisk ovilja.

Personligen tror jag vargen blir som trängselskatten i Göteborg:

Först tvångsinförs den på "prov" sen när folket fick igenom sin röst att dom inte ville ha den så blev dom lurade

och nu blir den kvar, ska till och med höjas efter årsskiftet.

Besviket tror jag att det inte blir någon jakt iår om jag än hoppas......

Jag har haft fel förr  

"Ej bitter pessimist utan bara av staten r_vkn_llad realist" (i vargfrågan)  

Publicerat

Jag håller med Hipshot om att en art inte absolut behöver tillföra nåt. Dessutom är det ju många som går igång på att det finns varg så det är väl ett sätt att tillföra nåt.

Det jag vänder mig emot med varg är främst kostnaden. Vi har en politisk debatt där man diskuterar huruvida pensionärer på äldreboenden ska få ha en dagstidning och en kaka till kaffet eller om vi ska kunna hjälpa folk som flyr från krig. Vi har inte råd att behålla sjuksköterskor i Sverige vilket leder till stora brister inom sjukvården. Däremot har vi råd att flyga vargar kors och tvärs över landet, vi har råd att ersätta djurägare som får sina djur rivna och vi kan bekosta dyra stängsel. Jag får inte det att gå ihop och jag tycker att den aspekten inte kommer fram tillräckligt mycket i debatten. Vargen kostar en jäkla massa och jag tvivlar på att den drar in en enda krona till statskassan.

Jag tycker vargen är ett väldigt respektingivande och (i brist på bättre ord) häftigt djur. Men jag tycker inte att det är rimligt att lägga så mycket pengar på ett djur när det gör att människor blir lidande.

Man behöver ju dessutom inte läsa många internetsidor för att förstå att det inte skulle behöva kosta staten många kronor att ta bort vargarna helt. Det finns nog gott om folk som gärna skulle ställa upp med både tid, kulor och krut för ett sådant ändamål.

Publicerat

Ja kostnaden är för hög det skriver jag under på. Ta den stakars junsele vargen som sövdes och fraktades. För att sen bara återvända gång på gång. Där for det iväg en massa skattepengar som kunde ha använts till nått viktigare. Det hadde varit bättre att samebyn i området hadde fått skjuta hon då hon anföll renhjorden. Det var ett ekonomsikt och djuretiskt vansinne att flytta tiken.

Publicerat

Har aldrig sagt att man får utrycka sin frustration om vargen. Jag menar att i vissa jägar kretsar ska man vara PK i rovdjursfrågan dvs hata vargen och alla rovdjur man ska vara för en tottal utrotning av vargen osv. Läs komentarerna på vissa sidor som finns på nätet. Om vi ska få ha någon förvaltning av vargen då ska vi tänka oss för en extra gång innan man säger vissa saker.

Att skrika om att vargen ska utrotas är fel väg att gå, sånt gör att förståelsen för oss som vill ha en förvaltning och licensjakt på varg minskar. Jag hör bara hur folk snackar som inte är jägare, i mitt parti på mitt jobb, bland mina vänner så får jag höra saker. Men dom respekterar mina åsikter i vargfrågan även om vi står långt ifrån varandra. Då är det svårare att bli accepterad av jägare för mina åsikter.

Jag ärimot alla slags hot från båda sidor, jag fördömmer mordhot som kommer från värnarsidor och även från de som vill ha 0 varg i landet.

Publicerat

Är man en dålig människa för jag vill ha noll (0) vargar i Sverige?

Skulle vara mycket intressant att se en omröstning där frågeställningen är:

Vill du ha varg på dina jaktmarker, Ja/Nej.

Publicerat

Läs vad jag skriver snäla gör det istället för att kasta ur sig saker, jag skrev jag respekterar folk som inte vill ha varg men kan ni då respektera mina åsikter?

Publicerat

Den där inställningen har jag aldrig hajjat.. varför måste en art "tillföra" ngt för att få existera? Det pekar på en rätt märklig inställning till natur och djur i största allmänhet.

Nja, så lätt är det inte, speciellt när det handlar om att (åter)introducera en art som har flera stora negativa effekter till vissa grupper av lokalt boende. Att man då söker efter positiva delar som ska uppväga de negativa för att nå acceptans är knappast märkligt. Man kan hårddra det och fundera varför inte vissa paddor och kaniner ska få existera i Australien, varför pungrävar inte ska få existera i new zealand, varför inte mårdhundar i Sverige osv. Visst har vargen funnits i Sverige tidigare till skillnad från ovanstående exempel, men detta är inget dagens folk är uppuxna med. (Och varför ska inte arter få sprida sig, det har de väl alltid gjort om än saktare under tidigare årtusenden?). 

Med det sagt så är jag försiktigt positiv till en begränsad vargstam i svensk fauna, men då påverkas jag inte heller av dem då jag bor utanför varglänen. Jag har dock full förståelse för de som påverkas surar då de idag inte får någon positiv stimulans utan de få åtgärder som görs från centralt håll är bara för att försiktigt dämpa de negativa.

Publicerat

Ja, jag har läst och vill inte påstå att jag kastat ur mej något.

Jag ställde en fråga och ser inte svaret att läsa någonstans. att man respekterar en åsikt verkar som ett vagt svar i mina öron.

Vad gäller om en art tillför något var det också en fråga som inte heller fick något svar.

"har aldrig hajjat den inställningen"

Vad jag kan se har jag i alla fall aldrig krävt en arts tillförande till naturen för att existera, utan frågan var hur enkel som helst.

vad tillför vargen Sveriges?

Gott nytt år på er alla oavsett åsikter om varg, skattepolitik eller omvandling av allmännyttan till bostadsrätter.

Publicerat

Jag anser inte att vargen tillför något till Sverige (bortsett från våta fantasier hos vargälskare). Samtidigt höll jag med Hipshot om att en art inte måste tillföra något för att "få finnas". Vet inte vad en gråsparv eller torgduva tillför heller men dem är det aldrig debatt om.

Mitt resonemang är att arter absolut inte behöver tillföra något positivt för att vara berättigade men de ska ju helst inte ställa till med en massa lidande och kostnader heller. Om de absolut ska få ställa till en massa kostnader och lidande så är det ju bra om man kan peka på något positivt som arten tillför. Därmed är ju faktiskt Fältjägarens fråga om vad vargen tillför intressant.

Publicerat

Alla människor har rätt till en åsikt. 

I detta fallet så är kärnfrågan ur min synvinkel. Är du villig att ha varg på dina jaktmarker och/eller där du bor?

Om så inte är fallet så blir det bara ett meningslöst tyckande när "någon annan" ska lösa det jag inte kan eller vill.

Som sagt åsikt eller tyckande?

Publicerat

Vill absolut inte ha varg på marken men tyvärr är det ganska många nu. 24 st för vi skjuta i Värmland. Påverkar inte ett skit! Naturvårdsverket är ett skämt

Publicerat

Frågan om varg handlar inte bara om pengar och om vargen är värd alla kostnader eller inte. Junseletiken var ju som bekant en dyr varg. Frågan bör innehålla vad lidandet är värt. Visst går det att ersätta en vargtagen jakthund med 10-15 tusen, men jag vet få hundägare som tycker att det är en bra deal. Lidandet och sorgen är svårt att sätta en prislapp på. Det blir särskilt tydligt om andra människor, myndigheter eller försäkringsbolag ska avgöra hur mycket lidandet och sorgen är värt. Fårfarmare, tamboskapsägare och samer får helt enkelt finna sig i att man knappt får ekonomisk ersättning för köttvärdet. Priset för förtvivlan, sorgen och rädslan att det kan hända igen och det nästa gång kanske är en människa som stryker med är en börda den drabbade får finna sig i att bära själv. Varje normalt funtad människa vill skydda sig själv mot detta. Det är här mycket av motståndet mot vargen ligger.

Publicerat

Vill absolut inte ha varg på marken men tyvärr är det ganska många nu. 24 st för vi skjuta i Värmland. Påverkar inte ett skit! Naturvårdsverket är ett skämt

Ja du om någon borde ju veta...36 vargar av ca 600 påverkar inte stammen ett skit!= mer varg till nästa år :wallbash:  Naturvårdsverket är sannerligen ett stort skämt! som aldrig kommer få något förtroende varken från jägare eller tamdjursägare! bort med dom säger jag bara! och då menar jag givetvis NVV :wink:.

Publicerat
  • Författare

Klartecken för vargjakt i 2 län

Klartecken för vargjakt i två län

Naturvårdsverket gav på måndagen klar-
tecken för jakt på 24 vargar i Värm-
land och 12 vargar i Örebro län, med
start 9 januari.

Jakten hade överklagats av flera
miljöorganisationer, men efter att ha
prövat dessa bedömer verket att jakten
kan genomföras utan att vargstammens