Publicerat April 17, 201511 yr Menar du inte "sautans jejvla jänkemög!!!" ? Alls icke! Jänkepuckopellena ville ju inte tillverka den, så det gjorde FN åt Browning. Och de gjorde det duktigt mycket bättre än de där bibeltuggande töntarna kunde...... Med en :sautans babiaunasäjkring" precis vid avtryckaren. Nä, inte precis vid avtryckaren. Den sitter fel där den sitter, men det är ingen babiankonstruktion som kräver att man har fingret i varbygeln..... /T
Publicerat April 18, 201511 yr Författare Alls icke! Jänkepuckopellena ville ju inte tillverka den, så det gjorde FN åt Browning. Och de gjorde det duktigt mycket bättre än de där bibeltuggande töntarna kunde...... Nä, inte precis vid avtryckaren. Den sitter fel där den sitter, men det är ingen babiankonstruktion som kräver att man har fingret i varbygeln..... /T Det finns 2 vanliga säkringar , en som sitter framme i varbygeln och en vanlig kryssbult , men nu när man har dammsugit Cal 16 A5 forum så har jag träffat på ytterligare två och den ena påminner om Glocks avtryckarsäkring , den andra är En tysk uppfinning ( A5 var vrålpoppis i Tyskland ) då är det en fjäderbelastad historia som är under kolvhalsen och När man klämmer in den så skjuter man fram säkringen som sitter i främre delen av varbygeln , sedan när man släpper Greppet så skjuter fjädern tillbaka säkringen . Ps: sen finns det gott om puckade Jänkare , ta bara han som sa " Internet är bara en fluga som går över" /P
Publicerat April 18, 201511 yr Författare Jag har hittat en klubb i italien , calibro 16 club http://www.calibro16.it/news.php?idn=78 Och där finns det ett gäng PDF filer med tryckskjutna data bland annat , och filmsnuttar när grabbarna har en liten Sammankomst där dom bla skjuter i en tryckpipa , /P
Publicerat April 19, 201511 yr Troligen inget fel på dom , men i min lilla värld så är det en Benelli i A5 kläder En riktig A5 har låååååååååång piprekylerande omladdning .. /P Och det skulle inverka menligt på funktion och driftsäkerhet?
Publicerat April 19, 201511 yr Och det skulle inverka menligt på funktion och driftsäkerhet? Nej men det är mer onanivänligt för culot och pmt.
Publicerat April 19, 201511 yr Det finns 2 vanliga säkringar , en som sitter framme i varbygeln och en vanlig kryssbult , men nu när man har dammsugit Cal 16 A5 forum så har jag träffat på ytterligare två och den ena påminner om Glocks avtryckarsäkring , den andra är En tysk uppfinning ( A5 var vrålpoppis i Tyskland ) då är det en fjäderbelastad historia som är under kolvhalsen och När man klämmer in den så skjuter man fram säkringen som sitter i främre delen av varbygeln , sedan när man släpper Greppet så skjuter fjädern tillbaka säkringen . Ps: sen finns det gott om puckade Jänkare , ta bara han som sa " Internet är bara en fluga som går över" /P nu är jag långt OT, men visst är det bara en skröna att Ines Uusman(stavning?) sa så?
Publicerat Maj 3, 201511 yr Författare Att få hem min A5 16/70 från Tyskland är en riktigt seg historia, först en jäkla väntan på licens och importtillstånd Sedan noll svar fr den tyska vapenhandlarn , tills i slutet på förra veckan då ett kort meddelande kom att allt var i ordning Och dom väntade på exportpapper, så nu ere bara att vänta lite till . Dessutom går jag och väntar på 2 sändningar m laddgrejer till 16 dock hittar jag inte dom plastkryss som Man har till spridarpatroner så jag får hitta på nåt eget. Jag kommer medvetet rullstuka patronerna och Det för att A5 :an är mig veterligen fullchoke , rullstukat sprider lite mer och det kan va behövligt . /P
Publicerat Maj 6, 201511 yr Författare Då jag endast sett min A5 16/ 70 -1953 på bild så får man väl köra en teaser / P
Publicerat Maj 6, 201511 yr Författare Får man fråga vad tingesten väger? Ja det får du om jag får dröja med svaret Bössan är fortfarande i Tyskland serru , Men den väger troligen lite mindre än A5 kaliber 12 då lådan är mindre och pipan smalare , sen finns det även en lättad och eftertraktad Sweet sixteen 3-shot m kortare mag och förstock + lite andra viktbesparande options . /
Publicerat Maj 14, 201511 yr Liten trådkapning.. Sitter för närvarande med ett extra inköpstillstånd (Finland) för en halvautomat i kaliber 12... En A5:a vore intressant att ha och skulle i övrigt passa min garderob med mestadels gamla vapen men ett krav är att den ska vara i 12/76. Den kommer nästan uteslutande användas för gås och andjakt och här får man inte använda bly på dessa arter och har enbart bra erfarenheter av stål i 12/76. Det finns visst att köpa nya pipor till dessa reliker i magnumutförande men går det att sätta en sådan pipa på en vanlig 12låda? Måste väl byta till "magnumring" men annars?
Publicerat Juni 11, 201511 yr Författare Ja nu så är min A5/ 16 cal äntligen hemma , och den var precis lika fin som bilderna visade, dock hade den " standardåkomman " med sprucken framstock, men det var inget som hindrade mig att skjuta lite hemrullat igår kväll och 28g superNik 7,5 överlever ingen duva på 35m den saken är klar. Det provades 28-31gram där jag tyckte 31g uppvisade lite oharmoni och farten behöver ner troligen. Farterna höll sig mellan 410-430+ och jag ska försöka lägga mig på 415 som absolut max. Pipan är som oftast full trång så alla patroner hade rullstukats med disk. jag kommer även framöver prova fram 16/65 med sk " Bior förladdning " = utan kopp och det för att öka spridningen. / P
Publicerat Juni 27, 201511 yr Författare A5:an 16ga fick följa med till landet i helgen, och då jag har två handkastare permanent monterade på udden Så tog jag med mig några duvor och lite " handrullade " 28g 7,5 , men jag råkade ut för ett fenomen jag inte kan förklara De patroner jag kapat ner till 16/65 och laddat med en sk " Bior " förladdning ( utan kopp) där gick utdragaren förbi ( ?) Och jag har ändå Dubbla utdragare ... Jag provade med en annan kortad polett i 28gram men då till 16/67 och den laddade Om så smutt som bara en A5:a kan ;-P , nu behöver jag egentligen inte kapa då jag har 70mm läge, men det är ett sätt Att nyttja höjden på förladdningarna .. I ett brytvapen skulle detta vara ett " icke problem" lite surt är det då den pluggen sprider Kanonfint i min fulltrånga 16 /P
Publicerat Juli 19, 201510 yr Har nu hittat en a5:a från -67, med dubbla pipor, 1/1samt 1/2 borrning, båda med ventilerade spänger i 12/70! Dom flesta för att inte säga alla a5or jag tidigare sett har varit utan spång, denna har lite grannare trä än jag oftast sett samt ett riktigt pistolgrepp. Detta tillsammans med dom ventilerade spängerna viskar sportskyttebössa till mig. Hade a5orna speciella lådor för sportskyttevapnen likt b25orna hade eller är det standard bössa med spång och annan kolv? Funderar också på egenskaperna eftersom jag inte sett den i verkligheten än, äger en remington pump och hade för länge sen en skb halvautomat. Dessa sitter i mina händer fel tillsammans med beretta halvautomat och baikals lite som att balansera ett järnrör dåligt beskrivet.. Benelli ger däremot en annan känsla och passar mig bra, a5orna ser smäckra ut men hur är dom gentemot dom ovanstående?
Publicerat Juli 20, 201510 yr Författare Har nu hittat en a5:a från -67, med dubbla pipor, 1/1samt 1/2 borrning, båda med ventilerade spänger i 12/70! Dom flesta för att inte säga alla a5or jag tidigare sett har varit utan spång, denna har lite grannare trä än jag oftast sett samt ett riktigt pistolgrepp. Detta tillsammans med dom ventilerade spängerna viskar sportskyttebössa till mig. Hade a5orna speciella lådor för sportskyttevapnen likt b25orna hade eller är det standard bössa med spång och annan kolv? Funderar också på egenskaperna eftersom jag inte sett den i verkligheten än, äger en remington pump och hade för länge sen en skb halvautomat. Dessa sitter i mina händer fel tillsammans med beretta halvautomat och baikals lite som att balansera ett järnrör dåligt beskrivet.. Benelli ger däremot en annan känsla och passar mig bra, a5orna ser smäckra ut men hur är dom gentemot dom ovanstående? Nu är min 16 A5 så välbalanserad att man tror den väger under 3 kilo när den i verklighetn väger 3,4 kilo, du har säkert även " Speedload funktionen " och det gör mig grön av avund , min är gjord precis i skarven när det infördes så jag har inte speedload funktionen ... Ventilerad spång kom med modernare A5 tror jag , du kan nog hitta mkt info på shotgunworld.com om just din bössa .. A5 är mkt väldokumenterad OBS! !!! kolla att ringarna sitter rätt för den typ av ammo du skjuter, börja med " heavy load inställningen" / P
Publicerat Juli 21, 201510 yr Hej! Har inte köpt bössan (än?) och inte heller sett den irl än, trodde faktiskt alla hade speedload.. Vetdu viktskillnden mellan kal16/12?
Publicerat Juli 21, 201510 yr Författare Hej! Har inte köpt bössan (än?) och inte heller sett den irl än, trodde faktiskt alla hade speedload.. Vetdu viktskillnden mellan kal16/12? iaf på 16 så kom det nångång i skarven 53-54 Sen är de flesta som vi hittar så kallade Europamodeller tex min -53 16/70 är av den sk X-serien, nu har jag fått tips om vart jag ska få tag på delar för att bygga om till speed load . Jag vet inte viktskillnaden men det hittar du säkert på shotgunworld.com / P
Publicerat Juli 25, 201510 yr iaf på 16 så kom det nångång i skarven 53-54 Sen är de flesta som vi hittar så kallade Europamodeller tex min -53 16/70 är av den sk X-serien, nu har jag fått tips om vart jag ska få tag på delar för att bygga om till speed load . Jag vet inte viktskillnaden men det hittar du säkert på shotgunworld.com / P Väntar även jag på att min A5:a kaliber 12, modell 1930-tal-ish skall anlända hemma. Har redan börjat hålla utkik efter speedload-delar och säkringsdelar för crossboltsäkringen utifall man vill bygga om nån gång. Vill du dela med dig av din källa till delar? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Juli 25, 201510 yr Författare Väntar även jag på att min A5:a kaliber 12, modell 1930-tal-ish skall anlända hemma. Har redan börjat hålla utkik efter speedload-delar och säkringsdelar för crossboltsäkringen utifall man vill bygga om nån gång. Vill du dela med dig av din källa till delar? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Jag vet inte ännu om man måste regga sig på den sidan, men jag träffade en som beställer grejer därifrån hela tiden Dock får man pröjsa nån exportavgift och man måste beställa för över 200 usd och det blir det lätt ! Vi kanske ska beställa tillsammans och dela på den avgiften ? /P
Publicerat Juli 25, 201510 yr Vad är det för sida? Har hittat ett par som säljer delarna jag är ute efter men tyvärr verkar alla delar till kaliber 12 restade överallt, kanske är annorlunda till 16? Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat Februari 8, 201610 yr Författare När man trodde att delarna jag beställt till min A5 16 kal befann sig på Jamaica som bäst, då rasslade de ner I brevlådan och ett på Tobaks affären i centrum :-) Så nu blir det Speed Load funktion på min 16 A5:a
Publicerat Februari 9, 201610 yr Författare För den som inte vet så finns hela A5 Manualen att ladda ner för kopiering på papper , där är bytet till 2-pice carrier beskrivet och även , " new style carrier" spring har ett avsnitt, http://www.midwestgunworks.com/field_service_manual/browning_auto_5_field_service_manual.pdf Det hör till saken att den gamla sk " old style carrier spring " inte längre finns som reservdel , går den gamla av så är det den nya som gäller På denna illustration står det OLD style carrier spring , men i manualen är det samma illustration men där står det NEW style carrier spring. / P
Publicerat Februari 10, 201610 yr Författare Jag har lekt vapenmek 2 kvällar , å det är tur man inte försörjer sig påt för det tar en helvetes tid när man inte är 100 på Vad som kinkar, och det finns ju inte precis nån större skara A:5 kunniga smeder på hemmaplan .... Så man får sitta med 6-timmars diff och maila m jänkare :-( Speed load funktionen lirar men jag får inte in patronerna i magget juste för ena delen på hissen tar i en plåt som påverkas Av knappen somsläpper slutstycket.
Publicerat Februari 14, 201610 yr Författare Nu är förvandlingen av min A5 16g till speed load modellen fulländad mao att köpa en i bra bruksskick Billigt Fr Tyskland och konvertera kan ge en grym halvis för livet.. Delar inkl frakt tull moms ca 1700:- Bössan ropades in på egun.de för 158 € + 79€ i frakt ( ca 2200:-) och på det tillkom licens och import avgift Så kanske allt som allt 4500:- för en legendarisk halvautomat med inbyggd charm som inget modernt vapen innehar. Bössan är 9 år äldre än vad jag är 1953 vs 1962 mao 64 år och att jaga med en A5 är en upplevelse Tjong tjong tjong låter det när den jobbar och rätt inställd är det den mjukaste bössa människan skapat. Och det är myyyycket stor risk att jag skaffar en till och då allra helst 16/70 3-shot modellen som har kortare framstock med plats för 3+1 Drömmen är en fin sådan med ventilerad spång , speed load , och 1/2- 3/4 choke. /P
Publicerat Februari 14, 201610 yr Författare Dock var min A5:a behäftat med den så vanliga sprickan i framstocken, och jag har limmat den förut men det har gått upp Nu lär det bero på att jag hade för bråttom och inte sköljt bort gammal olja med ren aceton. Jag har kvar lamineringsepoxi från när jag renoverade min båt för farter på 60+ Så det ska användas till min framstock, ev så lägger jag i lite 450g triaxmatta m riktad fiber. /P