Publicerat Februari 14, 201610 yr Jag hade också den sprickan, plus 2-3 stycken till. Gjorde som du pratar om, lamineringsepoxi och fiberväv. Jag misslyckades första gången. Tog nämligen ur för lite trä för att rymma väv och epoxit utan att det tar i fjädern. Det var inte särskilt kul att yxa lös... Men lagningen verkar hålla iaf. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Publicerat Februari 14, 201610 yr Författare Jag hade också den sprickan, plus 2-3 stycken till. Gjorde som du pratar om, lamineringsepoxi och fiberväv. Jag misslyckades första gången. Tog nämligen ur för lite trä för att rymma väv och epoxit utan att det tar i fjädern. Det var inte särskilt kul att yxa lös... Men lagningen verkar hålla iaf. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Har du en 12:a elr 16 ? Årsmodell ? Man knäcker oftast stockarna ( både fram och bak ) när man justerat ringarna fel . /P
Publicerat Februari 14, 201610 yr En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka... Kostade på den nya fjädrar och ringar. Tänkte att de gamla kan få gå i pension. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka... Kostade på den nya fjädrar och ringar. Tänkte att de gamla kan få gå i pension. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Finns nästan alla delar att köpa, du ska inte konvertera till speed load som Kumpe och jag har gjort ? Jag har förresten hittat en italiensk firma som gör framstockar och kolvar m 3 olika höjder och ca 3mm skränk. om det hade funnits hade jag köpt en composit framstock till min 16. De flesta äldre A5 vi ser i våra breddgrader är sk Europa modeller , har du läst Sauerfan:s tråd på shotgunworld.com ?? Där hittar du garanterat hur gammal din 12:a är / P
Publicerat Februari 15, 201610 yr https://instagram.com/p/BBotjj2Eh2x/ FN systerstudsare till A5, samma patentår 1899
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare https://instagram.com/p/BA3fLIsnGEo/ Trevligt slowmotionklipp så jävla ballt !! och den där A5:an är riktigt gammal som har det typen av säkring ( piggen) / P
Publicerat Februari 15, 201610 yr Författare https://instagram.com/p/BBotjj2Eh2x/ FN systerstudsare till A5, samma patentår 1899 Är det någom vapenmek i sverige som är vass på A5:or ? och helst då kaliber 16 / P
Publicerat Februari 16, 201610 yr Författare Fick ett mail idag , och det är lite olika i vilket land man lever i , Han Lous , gillar åxå A5:or han har 43 stycken varav 18 stycken kaliber 16 Jag hade frågat honom om han visste när den sk 3-shot model av 16g gjordes, han sa att han föredrog 5-shot modellen för att den lättare kunde bestyckas för " self protection " japp ! så tänker man i usa Jag berättade att vi på nåder får ha 6 vapen för jakt & målskjutning och absolut inte för självförsvar , men jag tillade åxå att vi lyckligtvis inte behöver vapen för det ändamålet . / P
Publicerat Februari 17, 201610 yr En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka... Kostade på den nya fjädrar och ringar. Tänkte att de gamla kan få gå i pension. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Som culot nämnde kan du nog klura ut åldern utifrån tråden på shotgunworld. Ett annat tips som ger dig en ungefärlig ålder är att kolla provstämpeln på pipan, hitta vilken bokstav som din pipa är stämplad med och kolla i tabellerna här; http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html Detta förutsätter ju såklart att det är originalpipa på. Hur funkade din när du bytte ringar? Har hört att det tar ett tag för nya ringar att "slitas in" så att dom bromsar korrekt, är det något du märkte av?
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka... Kostade på den nya fjädrar och ringar. Tänkte att de gamla kan få gå i pension. Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Har du kvar de gamla ringsetet ? kan jag få adoptera/köpa dom ? Jag har en ung släkting som fått ta över en A5 : 12 och det fattas grejer i friktions systemet , vill bara få igång den så han inte skjuter sönder den mera /
Publicerat Februari 17, 201610 yr Som culot nämnde kan du nog klura ut åldern utifrån tråden på shotgunworld. Ett annat tips som ger dig en ungefärlig ålder är att kolla provstämpeln på pipan, hitta vilken bokstav som din pipa är stämplad med och kolla i tabellerna här; http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html Detta förutsätter ju såklart att det är originalpipa på. Hur funkade din när du bytte ringar? Har hört att det tar ett tag för nya ringar att "slitas in" så att dom bromsar korrekt, är det något du märkte av? Har inte skjutit så mycket sen byte. Men det jag märkte är att den slutade ladda om 24grammare med ny fjäder. Så den gamla ligger i skåpet ifall det skulle behövas. I övrigt är den mjuk och fin att skjuta.Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Publicerat Februari 17, 201610 yr Har du kvar de gamla ringsetet ? kan jag få adoptera/köpa dom ? Jag har en ung släkting som fått ta över en A5 : 12 och det fattas grejer i friktions systemet , vill bara få igång den så han inte skjuter sönder den mera / Självklart. Om jag hittar delarna vill säga, vad saknas?Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Självklart. Om jag hittar delarna vill säga, vad saknas? Skickat från min SM-G903F via Tapatalk Kommer inte ihåg just nu , han skulle skicka mig en bild / P
Publicerat Februari 17, 201610 yr Författare Jag har lekt framstocks reparatör ikväll, och det vart att slipa ur det jag laminerade m epoxi igår, Det sistnämnda ingen lek i mitt totalbombade garage :-/ Jag gillar igentligen god ordning i garage Och verkstäder, men jag är fulländad expert på att röja till och kass på att lägga iordning ( de e ju sååå jävla tråkigt ) Jaja ! Det ska iaf bli spännade att se om jag fick bort oljan i framstocken m acetonet jag skrubba den med, Annars så brukar Epotex Lamineringsepoxi bita fint, /P
Publicerat Februari 24, 201610 yr Författare Petar in detta här åxå , då det även tar upp Brownings eminenta speed load funktion. Jag kommer från banan precis efter lite träffbild och kronografskytte, mest var det för attTesta min " speed load " konverterade Auto 5 16/70 , Val Browning konstruerade den lösningen av patronhissenSom mer eller mindre vart ett signum för Brownings halvautomater, dvs att man börjar med första polettenI magröret släpper den och klatchong ! Så befinner den sig i patronläget Sketasmutt !! Å där kan benelliTa sig i brasan så det så :mrgreen: Jag tror funktionen kom på 12:orna redan 1934 men på 16 så kom det sent -53Min är troligen en tidig -53 , dom plockade ihop bössor med både äldre och nyare designer och underbeslaget ärDefenitivt en sån del som genomgått många förändringar. Det jag har bytt är ifrån en patronhiss i ett styckeTill en 2-delad + en sk locking block latch va fan nu det kan heta på svenska :?Jag vart jätteglad när mina testpoletter m Biorförladdare kastade ut så snällt med en mjuk rekyl som bara kanKomma ifrån en A5:a och farten höll sig till 390-400msKrutet är inget man hittar idag ( JK6B ) men Vectan A0 som e lite trögare kan användas , dock är detJävligt surt då faktiskt Svenska Eurenco Bofors gör JK6B idag, men det går utomlands ( Fiocchi )Och det glunkas även att Gameboore använder det ..Men mina data ser ut som så här16/70 T3 fio 616 , jk6b 1,60x31 it:5gold AZ19 Bior förl OT 63,5 mm med gualandi disk, jag använder OMV OT 16 och stukar med16/70 T3 fio 616 jk6b 1,60x 31 it:5gold AQ cheddite 16/18 förladdning OT 63,5 med gualandi disk .Bilder kommer när jag fyllt i hålen och fotat. ps: sprider rätt bra för att vara full choke ;-) kan nog va grym med :6 or ( dom 2 sista är vanlig förladdning, därför mindre svärm ) tror
Publicerat Februari 26, 201610 yr Författare Jag har fått nys om en FN A5: kaliber 16 och en så kallad 3- shot model som är lite ovanlig / P
Publicerat Mars 5, 201610 yr Författare Jag har för övrigt öppnat min full choke med 0,33 och bilderna ser bra ut, möjligen öppnar jag den lite till och Lämnar 0,50-0,60 / P
Publicerat Mars 5, 201610 yr Bilder med AZ 19 Bior. 31gr :5 full choke @ 35m image.jpegimage.jpeg Du är ihärdig du Culoten, vad tänkte du skjuta på för något med redovisade laddningar? 5:or är ganska mångsidiga till både svartfågel och kanske duvor men det finns ju annat också.
Publicerat Mars 5, 201610 yr Författare Du är ihärdig du Culoten, vad tänkte du skjuta på för något med redovisade laddningar? 5:or är ganska mångsidiga till både svartfågel och kanske duvor men det finns ju annat också. Ja i och med att kuljakt inte är i min intressesfär så är det fokus på hagel i alla former, laddningen sprider rejält m :5 Och 35m är ett gränsfall , däremot samma laddning och :6 blir jäkligt fin, och den laddningen är redan provskjuten och Analyserad , som vanligt är det änder i alla former som ska ner, blir det prat om duvor så laddar jag nog nåt lättare Typ 28g 7,5 eller :6 och där kommer Vectan A1 in i bilden.. / P
Publicerat Mars 22, 201610 yr Författare Jag vet vem som nu har en 16/70 patronläges brotch ligger fint i bra å ha lådan .... / P