Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen en Browning A5:a

Featured Replies

Publicerat

Jag hade också den sprickan, plus 2-3 stycken till. Gjorde som du pratar om, lamineringsepoxi och fiberväv.

Jag misslyckades första gången. Tog nämligen ur för lite trä för att rymma väv och epoxit utan att det tar i fjädern. Det var inte särskilt kul att yxa lös...

Men lagningen verkar hålla iaf.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

• Svar 597
  • Visningar 71,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag ropade in en äkta Sweet sixteen idag   i kanonskick och med alla attribut jag vill ha, troligen är det en mitten 60 tal ( trol -64 )  ventilerad spång , kryssbultsäkring , speed load , o

• Tro på fan om inte säljaren till den senaste A5:an jag ropade in vaknade till liv idag, Äntligen !!! Som Fylking brukar säga , jag undvek att vara dryg trots att jag mailat 15gg  bössan e så

• Det MÅSTE vara åldern ! För igår helt ovetandes om att det var trutpremiär åkte jag hem med semesterbössan och ställde den i skåpet, så nu sitter jag här precis nymedveten om att den feta havstrut som

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Jag hade också den sprickan, plus 2-3 stycken till. Gjorde som du pratar om, lamineringsepoxi och fiberväv.

Jag misslyckades första gången. Tog nämligen ur för lite trä för att rymma väv och epoxit utan att det tar i fjädern. Det var inte särskilt kul att yxa lös...

Men lagningen verkar hålla iaf.

Har du en 12:a elr 16 ? Årsmodell ? Man knäcker oftast stockarna ( både fram och bak ) när man justerat ringarna fel .

/P

Publicerat

En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka...

Kostade på den nya fjädrar och ringar. Tänkte att de gamla kan få gå i pension.

Publicerat
  • Författare

En 12:a. Gammal som gatan. Vet faktiskt inte hur gammal. Men runt 1920-30 är den tillverkad. Framstocken var sprucken då jag köpte den. Och som jag skrev var det inte bara en spricka...

Finns nästan alla delar att köpa, du ska inte konvertera till  speed load som Kumpe och  jag har gjort ?   Jag har förresten hittat en italiensk firma  som gör framstockar och kolvar m 3 olika höjder och ca 3mm skränk.

om det hade funnits hade jag köpt en composit framstock till min 16.  De flesta  äldre  A5 vi ser i våra breddgrader är sk Europa modeller , har du läst Sauerfan:s tråd på shotgunworld.com ??

Där hittar du garanterat hur gammal din 12:a är

/ P 

Publicerat
  • Författare

https://instagram.com/p/BA3fLIsnGEo/

Trevligt slowmotionklipp

så jävla ballt !!   och den där A5:an är riktigt gammal  som har det typen av säkring ( piggen) 

/ P

Publicerat
  • Författare

https://instagram.com/p/BBotjj2Eh2x/

FN systerstudsare till A5, samma patentår 1899

Är det någom vapenmek i sverige som är vass på A5:or ?  och helst då kaliber 16  :tongue:

/ P

Publicerat

Håkan är nog kunnig ;)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Jag meckar bara mina egna vapen numer:)

Publicerat
  • Författare

Fick ett mail idag , och det är lite olika i vilket land man lever i ,  Han  Lous , gillar åxå  A5:or   han har  43 stycken varav 18 stycken  kaliber 16 

Jag hade frågat honom om han visste  när den sk 3-shot model av 16g gjordes,  han sa att han föredrog  5-shot modellen för att den lättare kunde 

bestyckas för " self protection "   japp !  så tänker man i  usa  :tongue:   Jag berättade att vi på nåder får ha 6 vapen för jakt & målskjutning  och 

absolut inte för självförsvar , men jag tillade åxå att vi lyckligtvis inte behöver vapen för det ändamålet . 

/ P

Publicerat

Som culot nämnde kan du nog klura ut åldern utifrån tråden på shotgunworld. Ett annat tips som ger dig en ungefärlig ålder är att kolla provstämpeln på pipan, hitta vilken bokstav som din pipa är stämplad med och kolla i tabellerna här;

http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html

Detta förutsätter ju såklart att det är originalpipa på. 

Hur funkade din när du bytte ringar? Har hört att det tar ett tag för nya ringar att "slitas in" så att dom bromsar korrekt, är det något du märkte av?

Publicerat
  • Författare

Har du kvar de gamla ringsetet ?  kan jag få   adoptera/köpa dom ?   Jag har en ung släkting som fått ta över en A5 : 12   och det fattas grejer i friktions systemet , vill bara få igång den 

så han inte skjuter sönder den mera

Publicerat

Som culot nämnde kan du nog klura ut åldern utifrån tråden på shotgunworld. Ett annat tips som ger dig en ungefärlig ålder är att kolla provstämpeln på pipan, hitta vilken bokstav som din pipa är stämplad med och kolla i tabellerna här;

http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html

Detta förutsätter ju såklart att det är originalpipa på.

Hur funkade din när du bytte ringar? Har hört att det tar ett tag för nya ringar att "slitas in" så att dom bromsar korrekt, är det något du märkte av?

Har inte skjutit så mycket sen byte. Men det jag märkte är att den slutade ladda om 24grammare med ny fjäder. Så den gamla ligger i skåpet ifall det skulle behövas. I övrigt är den mjuk och fin att skjuta.

Publicerat

Har du kvar de gamla ringsetet ? kan jag få adoptera/köpa dom ? Jag har en ung släkting som fått ta över en A5 : 12 och det fattas grejer i friktions systemet , vill bara få igång den

så han inte skjuter sönder den mera

/

Självklart. Om jag hittar delarna vill säga, vad saknas?

Publicerat
  • Författare

Självklart. Om jag hittar delarna vill säga, vad saknas?

Kommer inte ihåg just nu , han skulle skicka mig en bild 

/ P

Publicerat
  • Författare

Jag har lekt framstocks reparatör ikväll, och det vart att slipa ur det jag laminerade m epoxi igår,

Det sistnämnda ingen lek i mitt totalbombade garage :-/ Jag gillar igentligen god ordning i garage

Och verkstäder, men jag är fulländad expert på att röja till och kass på att lägga iordning ( de e ju sååå jävla tråkigt )

Jaja ! Det ska iaf bli spännade att se om jag fick bort oljan i framstocken m acetonet jag skrubba den med,

Annars så brukar Epotex Lamineringsepoxi bita fint,

/P

Publicerat
  • Författare

Petar in detta här åxå , då det även tar upp Brownings eminenta speed load funktion.

Jag kommer från banan precis efter lite träffbild och kronografskytte, mest var det för att
Testa min " speed load " konverterade Auto 5 16/70 , Val Browning konstruerade den lösningen av patronhissen
Som mer eller mindre vart ett signum för Brownings halvautomater, dvs att man börjar med första poletten
I magröret släpper den och klatchong ! Så befinner den sig i patronläget  :D Sketasmutt !! Å där kan benelli
Ta sig i brasan så det så :mrgreen: Jag tror funktionen kom på 12:orna redan 1934 men på 16 så kom det sent -53
Min är troligen en tidig -53 , dom plockade ihop bössor med både äldre och nyare designer och underbeslaget är
Defenitivt en sån del som genomgått många förändringar. Det jag har bytt är ifrån en patronhiss i ett stycke
Till en 2-delad + en sk locking block latch va fan nu det kan heta på svenska :?

Jag vart jätteglad när mina testpoletter m Biorförladdare kastade ut så snällt med en mjuk rekyl som bara kan
Komma ifrån en A5:a och farten höll sig till 390-400ms

Krutet är inget man hittar idag ( JK6B ) men Vectan A0 som e lite trögare kan användas , dock är det
Jävligt surt då faktiskt Svenska Eurenco Bofors gör JK6B idag, men det går utomlands ( Fiocchi )
Och det glunkas även att Gameboore använder det ..

Men mina data ser ut som så här

16/70 T3 fio 616 , jk6b 1,60x31 it:5gold AZ19 Bior förl OT 63,5 mm med gualandi disk, jag använder OMV OT 16 och stukar med

16/70 T3 fio 616 jk6b 1,60x 31 it:5gold AQ cheddite 16/18 förladdning OT 63,5 med gualandi disk .

Bilder kommer när jag fyllt i hålen och fotat.

ps: sprider rätt bra för att vara full choke ;-) kan nog va grym med :6 or  ( dom 2 sista är vanlig förladdning, därför mindre svärm )  tror 

Publicerat
  • Författare

Jag har fått nys om en FN   A5:  kaliber 16   och en så kallad   3- shot model  som är lite ovanlig  :tongue:

/ P

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

BängTysken ville inte exportera till Sverige :-(

/p

Publicerat
  • Författare

Bilder med AZ 19 Bior. 31gr :5 full choke @ 35m

post-16336-0-50708400-1457172082_thumb.jpost-16336-0-85284400-1457172111_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Jag har för övrigt öppnat min full choke med 0,33 och bilderna ser bra ut, möjligen öppnar jag den lite till och

Lämnar 0,50-0,60

/ P

Publicerat

Bilder med AZ 19 Bior. 31gr :5 full choke @ 35m

attachicon.gifimage.jpegattachicon.gifimage.jpeg

Du är ihärdig du Culoten, vad tänkte du skjuta på för något med redovisade laddningar?

5:or är ganska mångsidiga till både svartfågel och kanske duvor men det finns ju annat också.

Publicerat
  • Författare

Du är ihärdig du Culoten, vad tänkte du skjuta på för något med redovisade laddningar?

5:or är ganska mångsidiga till både svartfågel och kanske duvor men det finns ju annat också.

Ja i och med att kuljakt inte är i min intressesfär så är det fokus på hagel i alla former, laddningen sprider rejält m :5

Och 35m är ett gränsfall , däremot samma laddning och :6 blir jäkligt fin, och den laddningen är redan provskjuten och

Analyserad , som vanligt är det änder i alla former som ska ner, blir det prat om duvor så laddar jag nog nåt lättare

Typ 28g 7,5 eller :6 och där kommer Vectan A1 in i bilden..

/ P

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag vet vem som nu  har en 16/70 patronläges brotch  :tongue:  :tongue:  :tongue:  :yes:

ligger fint i bra å ha lådan .... 

/ P