Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen en Browning A5:a

Featured Replies

Publicerat
Just now culot sa:

Jag fick till livs redan  som 18 åring  att en klok man som ingår i ett förhållande har 

2 plånböcker,  och det dom inte vet har dom inte ont av  och tror du dom deklarerar 

alla kläder , skor, väskor mm ? 

Man behöver inte köpa en sweet även om den är ballast av alla , standard A5 /16 går mkt 

billigare , ja i Tyskland då förstås och frakten kan kosta mer än bössan 120-250€ ca 

/P

Tack för Tysklandstipset! Kanske en dum fråga men är tyska halvautomater som svenska i det avseendet att de rymmer 2+1 skott?

• Svar 597
  • Visningar 74k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag ropade in en äkta Sweet sixteen idag   i kanonskick och med alla attribut jag vill ha, troligen är det en mitten 60 tal ( trol -64 )  ventilerad spång , kryssbultsäkring , speed load , o

• Tro på fan om inte säljaren till den senaste A5:an jag ropade in vaknade till liv idag, Äntligen !!! Som Fylking brukar säga , jag undvek att vara dryg trots att jag mailat 15gg  bössan e så

• Det MÅSTE vara åldern ! För igår helt ovetandes om att det var trutpremiär åkte jag hem med semesterbössan och ställde den i skåpet, så nu sitter jag här precis nymedveten om att den feta havstrut som

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Just now klompdomp sa:

Tack för Tysklandstipset! Kanske en dum fråga men är tyska halvautomater som svenska i det avseendet att de rymmer 2+1 skott?

I mitt fall så var -53:an opluggad och det gick bra då för PM bara jag omg pluggade den 

innan jag brukade den, men med den senaste så har det beslutats att nu ska det tillämpas strikt och man måste ha ett intyg ifrån säljaren att vapnet är pluggat enl  NV regler.

men en pinne och lite 2 komp lim på brickan som håller fjädern löser det.

/P

Publicerat

En sen Valentin-present.

Publicerat
29 minutes ago culot sa:

Jaha !  Då har man bokat två A5 :or till :P   En 16 och en 12:a   Båda med Ventilerad Spång ....

Frugan får stå för licenserna så slipper jag stressa med att avyttra  -53:an

Vad glad hon ska bli :D

/ P

I den här takten äger du väl snart en merpart av de A5:or som finns inom rikets gränser. ;)

Publicerat

En omväxlande garderob förhöjer livskvaliteten liksom.

Idag känner jag liksom för en kaliber 12 och imorgon kanske en kaliber 16.

Bra tidpunkt för dylika inköp iaf, pulsen på licenshanteringen i Stockholms län verkar ligga runt månaden när jag kollade grannkanalen nyss.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago klompdomp sa:

I den här takten äger du väl snart en merpart av de A5:or som finns inom rikets gränser. ;)

Nädå det finns gott om dom, däremot att jag kommer äga 3 st i kal 16 kommer jag nog vara rätt ensam om, dock kommer med största sannorlikhet -53:an i 16 säljas även fast den är mkt fin 

/P

Publicerat
  • Författare
2 hours ago fredde_fmj sa:

En omväxlande garderob förhöjer livskvaliteten liksom.

Idag känner jag liksom för en kaliber 12 och imorgon kanske en kaliber 16.

Bra tidpunkt för dylika inköp iaf, pulsen på licenshanteringen i Stockholms län verkar ligga runt månaden när jag kollade grannkanalen nyss.

7 hagel och 2 kula tycker jag är hyffsat lagom 

/P

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Min -53:a i 16 ligger ute till försäljning nu här och på robsoft

den är såld :D

Publicerat

tror A5 er beroende fremkallande hos deg!:P

• 2 weeks later...
Publicerat

Upplever att halvautomaten (beretta golden mallard) smäller som f-n och rasslar o plingar , hur är det med dessa "pipomladdande" Browningar? Upplevs smällen mildare och mindre pling o plang, gillar halvautomat men pga det höga skottljudet funderar jag på att byta vapen, någon skillnad mellan gas o rekylomladdare i det fallet ?

Publicerat
1 hour ago Skogarn sa:

Upplever att halvautomaten (beretta golden mallard) smäller som f-n och rasslar o plingar , hur är det med dessa "pipomladdande" Browningar? Upplevs smällen mildare och mindre pling o plang, gillar halvautomat men pga det höga skottljudet funderar jag på att byta vapen, någon skillnad mellan gas o rekylomladdare i det fallet ?

En A5a har lite annorlunda ljud, PANG-KATSCHÅNK-KLÅNG. :D

Att hela pipan rekylerar bak, hakar upp slutstycket, skjuts fram innan nästa patron matas upp och slutstycket släpps fram blir många ljudliga moment på kort tid, i tillägg till smällen från krutladdningen. Svårt att beskriva, måste upplevas :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Skogarn sa:

Rätt inställda friktionsringar och inga överdrivet tunga laddningar så skjuter A5 underbart mjukt, med ett ljud som är speciellt

men pling å plång  är det inte utan typ som MarkusR  beskriver , jag har haft  13-14 olika automater mestadels browning

Men jag är rå torsk på A5:an  och har inga rolem att hänga med på sportingbanan

Publicerat

Jag jämförde på banan i fredags med klubbens nya Browning maxus, sicket mög... 

Min gamla A5a laddade alla 24grammare utan knot när maxusen inte repeterade en enda gång som den skulle, inte ens med saga som är lite vassare än gyttorp. 

Publicerat
  • Författare

Mitt senaste  " förvärv "  en magiskt fin 16 med Alu låda verkar kantas med strul, jag har sedan beskedet att jag vann

Auktionen försökt att nå säljaren utan resultat, han verkar ha ett som jag ser det seriöst företag så jag undrar faktiskt

om det hänt honom något:huh:   ibland kan man " lura " långsamma säljare med kompisar som ställer frågor genom

Auktions sajten på de andra objekten som säljarna har, men även det verkar inte ha gett något.

Skulle vara skitsurt !  Jag vill verkligen ha den....  Sen kan jag för visso trösta mig med att det ser ut som jag blir

Med en 12:a med  76cm invector pipa,  Lightning Twelve stållåda  i bra bruksskick, och ifrån samma säljare kommer

även en  16 som är frisk å kry i metallen men lacken på trät ser ut som skit, den kommer att bli en bra " shooter "

För jag vill inte släpa med min  Sweet 16  ut  på slabbig skårjakt,

/ P

Publicerat
  • Författare

Jag vill ha tag på nån som är tysktalande för ett samtal till en handlare i tyskland som jag inte får tag på,

Det sista halmstråt är att ringa, dock är mitt problem att jag inte kan tyska och jag vet inte hur deras engelska är.

Bakgrunden är den bössa som jag blivit högstbjudande på auktions sajten egun.de  jag får bara inte tag på säljaren !

Dessutom är bössan för fin att bara släppa ! ( det är den på bilderna ovan )

/ P

Publicerat
  • Författare

Jag kommer eventuellt bli med en A5:a  kal  12    framöver , och den är faktiskt med choker  Browning invector ( Win choke), Jag är inget fan av invändiga ckoker utan kommer vilja ha extended typ Briley X2  och främst en MOD men även en LM / Light Mod är av intresse..... har ni nåt  så hör av er

/ P

Publicerat

ha! sicken tur att det inte var invector +, (jag har ju din choke.... fan den bästa jag haft).

Publicerat
  • Författare
14 hours ago W.T. sa:

ha! sicken tur att det inte var invector +, (jag har ju din choke.... fan den bästa jag haft).

Om mitt intresse för A5:or ökar så ryker nog ant min kl1 eller browning bocken och med den ALLA choker , förutsat att jag inte hittar en A5 med inv + förstås 

/P

Publicerat

Jag får köpa dem av dig då. Ifall bocken ska åka. 

Kan du fixa lite A0 och AS? Jag ska förbi Stockholm med bil andra veckan i juni. Ska utbilda på I1 kungsängen....

Publicerat

Riktig finammo :thumbsup:

Publicerat

Papphylsor är ta mej fan oslagbart.. lukten och känslan är inte att underskatta!!