Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
20 hours ago culot sa:

Vilka förladdningar köpte du ? 

B&P Steel 28.

• Svar 950
  • Visningar 130k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
8 hours ago OlaK sa:

B&P Steel 28.

Till 20 an ?? 

Publicerat
29 minutes ago culot sa:

Till 20 an ?? 

Japp.

Publicerat

De är ju oslitsade de däringa förladdningarna.

Hur många slitsar bör man göra?

Publicerat
  • Författare
8 hours ago OlaK sa:

De är ju oslitsade de däringa förladdningarna.

Hur många slitsar bör man göra?

Antingen 2 långa eller 3-4  2/3: delar ner,   jag ska köpa omv:s fina verktyg till det nästa gång jag köper en smart box 

Publicerat
  • Författare

Min egen italienske kock förbereder middagen och vitlöksdoften är berusande den åxå 😜

2560BA63-749B-405F-92F9-E332434B7947.jpeg

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Antingen 2 långa eller 3-4  2/3: delar ner,   jag ska köpa omv:s fina verktyg till det nästa gång jag köper en smart box 

Då börjar jag med 2 långa. Gör mig ett verktyg till pressen. 

Publicerat
  • Författare

Testa några skott inte för många

Publicerat
  • Författare
På 2021-12-13 at 20:02 OlaK sa:

Då börjar jag med 2 långa. Gör mig ett verktyg till pressen. 

Visa hur verktyget vart sen , jag vart lite taggad att ladda stål så en cutter måste nog till 😎

Publicerat
  • Författare

Det var lite roligt att smattra snabba stål och jag sköt faktiskt en trippel. Så jag pillade ihop en ask till nu ikväll, körde med 2 långa klipp istället för 4 halvkorta 

8D660C32-E42C-4D2C-B973-6798043BABEE.jpeg

A182A697-778E-4955-83AA-31EB6A83DDFF.jpeg

Publicerat
  • Författare

Får se om jag kan få till ett par träffbilder imorron så man får se om 4 resp 2 klipp gör nån direkt skillnad, jag vet att när jag på 90- talet hade Ballistic products experter som husgudar och hade travar utav deras manualer ute i Garaget ibland mina laddpressar, och i dessa manualer så skulle just 2 långa klipp gynna

”longrange pattern”  up to si änd så mäny yaaaads 😎

ps: jag behöver egentligen inte skjuta stål , men då man provat det mesta och det bästa i blyväg , så är  det lite utmanande att pilla m stål, speciellt med de  lättare laddvikterna som medger att farten hyfsat lätt kan drivas upp utan att trycket sticker iväg, vill man ha farter bortom 500m/s så går man ner till  25gram och då är det hyfsat lätt att se 530 +m/s  Hmm! Undrar om inte lättillgängliga Vectan A0  kan vara en kandidat till nåt 500+ meters mässigt 25 gram 😜

Publicerat
15 hours ago culot sa:

Får se om jag kan få till ett par träffbilder imorron så man får se om 4 resp 2 klipp gör nån direkt skillnad, jag vet att när jag på 90- talet hade Ballistic products experter som husgudar och hade travar utav deras manualer ute i Garaget ibland mina laddpressar, och i dessa manualer så skulle just 2 långa klipp gynna

”longrange pattern”  up to si änd så mäny yaaaads 😎

ps: jag behöver egentligen inte skjuta stål , men då man provat det mesta och det bästa i blyväg , så är  det lite utmanande att pilla m stål, speciellt med de  lättare laddvikterna som medger att farten hyfsat lätt kan drivas upp utan att trycket sticker iväg, vill man ha farter bortom 500m/s så går man ner till  25gram och då är det hyfsat lätt att se 530 +m/s  Hmm! Undrar om inte lättillgängliga Vectan A0  kan vara en kandidat till nåt 500+ meters mässigt 25 gram 😜

Spännande Culot. Kul att läsa om din hagelforskning. Hur är fåglarna matmässigt skjutna med dina stålpatroner? 

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Jr_Moberg sa:

Spännande Culot. Kul att läsa om din hagelforskning. Hur är fåglarna matmässigt skjutna med dina stålpatroner? 

Det blir ju hål i dom som vanligt så egentligen ingen större skillnad ( tror jag ) 

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Det blir ju hål i dom som vanligt så egentligen ingen större skillnad ( tror jag ) 

Hål rätt igenom pippin eller blir det hagel kvar i maten? 

Publicerat

Forskat i tss? Kommer att bli väldigt aktuellt om eu får som de vill. Blir det så kommer jag att börja ladda hagel bara för att. Dyrt som h-e med favriksladdat och nästan ingen tillgång förutom ammox.

Kinesien har rätt OK priser på tss, men inte billigt. Hade gärna haft en pälsdjursladdning med tss redan nu.

Publicerat
  • Författare
58 minutes ago Jr_Moberg sa:

Hål rätt igenom pippin eller blir det hagel kvar i maten? 

Så långt har jag inte studerat men jag skjuter så fjädrarna ryker, i nuläget skjuter jag mest i studiesyfte … mat i form av fågel har jag i drivor redan.  Men om man ska fundera på tandläkaren innan man trycker av så blir allt skit, jänkarna har ju kört stål i 25 åt minst och käkat det dom skjuter . 

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago MagnusN sa:

Forskat i tss? Kommer att bli väldigt aktuellt om eu får som de vill. Blir det så kommer jag att börja ladda hagel bara för att. Dyrt som h-e med favriksladdat och nästan ingen tillgång förutom ammox.

Kinesien har rätt OK priser på tss, men inte billigt. Hade gärna haft en pälsdjursladdning med tss redan nu.

TSS  tåget kommer jag aldrig hoppa på,  tänk att redan idag är det få som vill skjuta träffbilder eller skära upp patroner , och om polletterna ska kosta 50kr styck så är det inte  kul nånstans om man bommar, men det kanske bara är jag som gör det emellanåt 😎

Publicerat
  • Författare
Just now culot sa:

TSS  tåget kommer jag aldrig hoppa på,  tänk att redan idag är det få som vill skjuta träffbilder eller skära upp patroner , och om polletterna ska kosta 50kr styck så är det inte  kul nånstans om man bommar, men det kanske bara är jag som gör det emellanåt 😎

16 minutes ago MagnusN sa:

Finns mkt grova hagel i stål att  köpa , jag har 3,81mm ( US2 ) om jag skulle vilja och drar man up dom i 450+ så trillar nog Bambi å mickel , Finnarna gillar TSS så erfarenheten finns där. 

Publicerat

Bra at du driver litt forskning på stål. Før eller siden så går det åt skogen med blyet. Det er et surt faktum om eu får det som dom vil. Jeg skjøt kråker med stål innan forbudet ble opphevet i Norge i 2015. Gikk fint innom normale hold ut til 35 meter. Har ikke regnet på det, men det er jævlig mange hagel i en 32 g stål us 4…. Får man opp farten og har god tekning burde den rekke langt ut..? 

J.A.

Publicerat
  • Författare
12 hours ago Hakapiken sa:

Bra at du driver litt forskning på stål. Før eller siden så går det åt skogen med blyet. Det er et surt faktum om eu får det som dom vil. Jeg skjøt kråker med stål innan forbudet ble opphevet i Norge i 2015. Gikk fint innom normale hold ut til 35 meter. Har ikke regnet på det, men det er jævlig mange hagel i en 32 g stål us 4…. Får man opp farten og har god tekning burde den rekke langt ut..? 

J.A.

Det finns piller så det räcker med 28,5 gram 4 stål ( it:3) och ska man driva upp farten utan att plomberna lossnar så är det ett enkelt val för mig.  Det är skam att de krutsorter som är bäst lämpade och framtagna för stål inte är oss tillgängliga. 
Alliant STEEL är även stundtals svårt att få tag på i staterna, och då jäklar blir det ramaskri då substituten inte är många för att STEEL ansågs som lösningen god nog.  

Publicerat
  • Författare
På 2021-12-18 at 20:51 Hakapiken sa:

J.A.

Jag tror man får lägga mer tid på att få rätt kombination mellan choke och patron för att skjuta långt m stål .  Sen vad är  " långt " ??  Jag klippte en skrak som är en hårdskjuten fågel i ett snett frånskott 40+   och den dog i luften vilket skrak inte alltid gör på lite håll . 

Publicerat
På 2021-12-18 at 19:21 culot sa:

Så långt har jag inte studerat men jag skjuter så fjädrarna ryker, i nuläget skjuter jag mest i studiesyfte … mat i form av fågel har jag i drivor redan.  Men om man ska fundera på tandläkaren innan man trycker av så blir allt skit, jänkarna har ju kört stål i 25 åt minst och käkat det dom skjuter . 

Min far är pensionerad tandläkare så det kommer jag liksom inte runt. 😉

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Jr_Moberg sa:

Min far är pensionerad tandläkare så det kommer jag liksom inte runt. 😉

Jag har inte kommit så långt att jag förtärt nån stålskjuten, du får väl be farsan röntga dom B)