Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanklassoptik den nya toppklassen?

Featured Replies

Publicerat

Mekaniskt verkar Vortex vara riktigt bra men resten.....dålig optik,dåliga motljusegenskaper,dålig belysning,plottrigt riktmedel,snävt synfält.

Inget för mig.

/Mike

Då får man anta att du inte kikat i någon av Razor HD Gen II modellerna?

Fast det är ju förstås tveksamt om de räknas till mellanklassen längre.

• Svar 226
  • Visningar 64,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då jagar du och jag på olika sätt

• Funderingarna som denna tråd gav upphov till har i slutändan resulterat i att jag startar en ny tråd för att försöka att åtminstone för egen del hitta ett svar på frågan.   Begagnad kvalitetsoptik e

• Min Minox fick jobba ikväll,mer om det i dagboken i morgon. Konkreta nackdelar? Helt ärligt så nej då jag inte bryr mig nämnvärt om kromatisk aberation eller färgblödning eller ev tubseende på lägsta

Posted Images

Publicerat

Min uppfattning är nog att när det gäller mellanklassoptiken är skillnaderna mellan olika "kikarsiktesindivider" större än i de dyrare klasserna.

Jag kommer ofta att tänka på det kikarsiktestest vi gjorde på Remmene för ett antal år sedan, då blev det väldigt uppenbart att även "top of the line" kikare varierar rätt kraftigt mellan olika exemplar. Det fanns flera olika Zeiss 6-24x56 och likaså fanns det felar olika PMII 5-25x56. När testprotokollen summerades så blev det uppenbart att det fanns en betydande spridning även bland dessa kikare.

Ett annat tydligt exempel har Nightforceoptiken varit genom åren, vissa kikare har haft helt OK optiska egenskaper medan andra individer varit rent bedrövliga.

För ett antal år sedan hade jag en Conquest 6.5-20 som jag plockade ut bland sex likadana kikare och mitt ex var helt OK men samtidigt fanns det åtminstone ett riktigt bottennapp i den samlingen.

Jag kan såklart ha fel men min uppfattning är nog ändå att man behöver ha lite mer "tur" i valet av individ när man satsar på en mellanklasskikare men att rätt objekt kan vara riktigt skapligt.

Faktum är att jag för tillfället funderar på att prova en Minox ZE 3-15x56 som verkar vara helt rätt i pris contra prestanda men det vet jag såklart inte innan jag provat.

//Henrik

Henrik, utan att låta som en besserwisser vill jag ge tipset om att iaf slå en kik i IOR hunting 4-16x50.

Den mindre öppningen tycker jag inte är ett problem och medförstoringen stör inte på det siktet!

Publicerat

Medförstorande är ju en grej som passar vissa men som andra hatar.

Föredrar själv medförstorande riktmedel, oavsett om det gäller jakt eller skytte, tyvär så görs inte alla sikten med det.

Skillnader mellan optik av samma modell har jag själv märkt, min gamla vortex Viper PST var kinkig som attan när det gäller parallaxen och ganska grumlig vid 18x förstorning och upp, det är inte den nya, känns som ett helt annat sikte.

Även min förra k624i hade sämre skärpa vid maxförstorning + att parallaxratten var trög som satan, vilket jag kommer ihåg att jag störde mig på. Denna jag bytte till mig nu är defenitivt bättre när det gäller bägge saker. Den gamla var en tidig gen 2 och denna en sen gen 2, så kanske dom har förbättrat en del grejer.

/Baner

Publicerat

jag chansade iår på en bushnell elite 6500 2.5-16x50. Obelyst ca 9'. Blev väldigt positivt överraslad, klart mkt bättre ljus etc än min zeiss och nikon monarch. Kan rek. Dock går väl belysta på runt 13 tror jag.

Publicerat

Henrik, utan att låta som en besserwisser vill jag ge tipset om att iaf slå en kik i IOR hunting 4-16x50.

Den mindre öppningen tycker jag inte är ett problem och medförstoringen stör inte på det siktet!

Ingen risk att jag tolkade ditt inlägg som besserwisseraktigt som du förstår av inlägget nedan :tongue: .

Publicerat

Bra initiativ. Konsumenttester FTW

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Har plöjt igenom den här tråden idag. Var påväg att köpa ett meopta r2 2,5-15*56 med ballistisk torn på. Men efter att läst den här tråden börjar man fundera om det är dumt?Har beställt en 6xc pipa som den va tänkt att få pryda. Är framförallt rävlock och toppfågel kikarn ska användas till. Man kanske ska kika på minox, har dock aldrig tittat genom ett. Vad tycker ni mer optiskt kunniga ? Kommer man bli besviken?

Publicerat

Nu är det beställt.

Delta 2.5-15.5x56 IR SF

• 2 weeks later...
Publicerat

Funderingarna som denna tråd gav upphov till har i slutändan resulterat i att jag startar en ny tråd för att försöka att åtminstone för egen del hitta ett svar på frågan.

Begagnad kvalitetsoptik eller ny mellanklassoptik?

Jag kommer att testa Minox 3-15x56, Steiner Ranger 4-16x56 och IOR Hunting 4-16x50 på banan för att få en känsla för upplösning kantskärpa och färgblödning. Sedan kommer jag att ta med kikarna på vakjakt efter dov/rå för att få en känsla för hur de funkar i sämre ljus.

Nu fattar såklart vem som helst att det inte kan bli en jämförelse om man inte har något att jämföra med, för egen del kommer jag att jämföra med mina egna Zeiss Victory 3-12x56 och Swarovski AV 6-18x50 både på banan och på passet.

Vi vet också att det behövs fler användare för att få till någorlunda meningsfulla tester, den gode vännen Felix har därför lovat ställa upp både som testare och med sitt Hensoldt 4-16x50.

Om det är någon annan hugad testare som har möjlighet att åka till Aggetorps skjutbana på dagtid i slutet av veckan är ni självklart mer än välkomna, vill ni ta med er ytterligare testobjekt är det såklart också välkommet.

//Henrik

Måste fråga ang mellanklass

Hur står sig ett som jag har Swarre PVI-2 2,5-10x56 mot dessa du skall testa?

/Christer 

Publicerat

Christer,

jag har tidigare haft just ett sådant Swarre sikte som du nämner och jag skulle nog likställa det med Victorysiktet med den skillnaden att det går till 10 ggr.

//Henrik

Publicerat

Jag hade ett Minox 5-25 som strulade. Tornet för höjdjusteringen lossnade. Det fixade Minox på garantin utan problem. Dock var det en grej jag funderade på. Okularet och dioptrijusteringen var ganska löst. Dvs gick att rubba lite i sidled en hel del. Jag tyckte att riktpunkten ändrade sig lite i sidled beroende på om jag tryckte den till höger eller vänster. Fick en känsla av att träffpunkten även läg antingen höger eller vänster när jag provsköt. Har jag rätt eller fel? Kan mekanik och uppbyggnad verkligen framkalla detta lilla fenomen? Eller var det bara ett hjärnspöke...

Publicerat

Johan, jag har kollat bägge minoxkikarna men inte kunnat hitta det fenomen du hade på din kikare. Jag kan inte rubba dioptri/okularinställningen annat än att vrida på den.

Under alla omständigheter blir det nya fälttester i kväll jag testar Delta och Felix skall kolla upp Minoxen lite närmare.

Henrik

Publicerat

Jag sitter på pass med Delta men tyvärr fick Felix förhinder så han får kika i Minoxen till helgen istället.

Publicerat

Nu har jag brutit jakten för kvällen. Jag hade rätt lågt ställda förväntningar på Delta efter testet av upplösning men måste nog säga att jag blev positivt överraskad. Självklart var Zeissen vassare i det sista ljuset men skillnaden var mindre än vad jag hade förväntat mig.

Belysningen kändes också helt OK.

Mer kommentarer kommer i morgon [emoji1]

//Henrik

Publicerat

En liten reflektion...

Biltemakatalogen låg i brevlådan i går, de har nu två kikarsikten i sortimentet som enligt katalogen ligger i "mellanprissegmentet" med sina prislappar på knappa 3000kr

Vi kan väl nöja oss med att konstatera att det finns lite olika syn på hur man definierar mellanklassen i optikvärlden :wink:

:biggrin:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har titta på Schmidt & Bender Stratos 2,5-13*56 och hittar inga referenser på denna men denna bör väl vara 
ett steg över mellanklassen eller är denna S&B lågbuget likt duralyt.

Nån som vet?

//Christer

Publicerat

Blader- får nog ses som ett par steg över medel/mellanklass. /Christian

Publicerat

Blader- får nog ses som ett par steg över medel/mellanklass. /Christian

Hört nåt om stratos eller erfarenheter?

ja lockas av justering både i höjd o sida.

Publicerat

Iofs en annan tråd/fråga men nej jag har inte hanterat den modellen/linjen av sikten, iofs förefaller de vara lika bra som det mesta andra som S&B tillverkar, låga torn för höjd och sida finns på flera av deras modeller. /CHristian

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag har själv fastnat för swarovski helt klart. Gillar bt tornet och gillar egenskaperna kontra pris samt att jag märkt att jag skjuter bättre när kikaren inte är så tung.

Nästa kikare blir en z6 1,7-10 för älgjakt både på pass och med hund.

Publicerat

Jag har själv fastnat för swarovski helt klart. Gillar bt tornet och gillar egenskaperna kontra pris samt att jag märkt att jag skjuter bättre när kikaren inte är så tung.

Nästa kikare blir en z6 1,7-10 för älgjakt både på pass och med hund.

För nattliga äventyr i dåligt ljus (totalt mörker) så tycker jag att nattbelysta punkten är lite för stark i min 1,7-10x när jag knappat ned belysningen i botten. Där är Zeiss smidigare. Men så tycker jag oftast att alla punkter lyser för mycket för min smak. Tycker inte att klicken är lika distinkta hos Swarovski när jag jämför med min Victory FL. Men den duger absolut att använda, man får känna efter lite mer när man justerar bara. Överlag är jag numera rätt nöjd med min 1,7-10 och hur den fungerar praktiskt. Fungerar på trånga pass, men likväl då man finlirar dagtid och i lite svagare ljus. Sista minuterna är det ändå alltid för mörkt...

Som du säger, vikten och formatet är praktiskt! Vilket rm överväger du?

/M

Publicerat

För nattliga äventyr i dåligt ljus (totalt mörker) så tycker jag att nattbelysta punkten är lite för stark i min 1,7-10x när jag knappat ned belysningen i botten. Där är Zeiss smidigare. Men så tycker jag oftast att alla punkter lyser för mycket för min smak. Tycker inte att klicken är lika distinkta hos Swarovski när jag jämför med min Victory FL. Men den duger absolut att använda, man får känna efter lite mer när man justerar bara. Överlag är jag numera rätt nöjd med min 1,7-10 och hur den fungerar praktiskt. Fungerar på trånga pass, men likväl då man finlirar dagtid och i lite svagare ljus. Sista minuterna är det ändå alltid för mörkt...

Som du säger, vikten och formatet är praktiskt! Vilket rm överväger du?

/M

TDS-4.
Publicerat

TDS-4.

I kombination med BT? Ursäkta min nyfikenhet, men den väcktes då du skriver att du gillar BTn och väljer den kombinationen :happy:

/M

Publicerat

I kombination med BT? Ursäkta min nyfikenhet, men den väcktes då du skriver att du gillar BTn och väljer den kombinationen :happy:

/M

Nej utan bt. Till högvilt behöver jag en snabbare lösning.

Jag har bt redan idag fast på en annan bössa.