Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Hej alla här inne! 

Nu är det som så att jag har fått tag i en fint rostfritt kylskåp och då tänkte jag ju att det måste vara perfekt att bygga en rök utav?! 

Men vet ju inte hur jag skall gå till väga, det ska vara eluppvärmd. men nu till det svåra hur ska jag få röken? kanske köpa en rökgenerator? hur skall det vara med ventilation och så vidare? 

Har ingen som helst koll på hur en rök ska vara, men det ska gå att röka fisk och kött i den. 
kanske det går att kombinera det som kötttork?

bifogar några bilder på hur den ser ut, Kom gärna med masa tips och ider!

Tackar på förhand smile1.gif

post-16966-0-89673900-1438244623_thumb.j

post-16966-0-48052600-1438244633_thumb.j

post-16966-0-15472300-1438244643_thumb.j

Publicerat

Hade du haft 2 oljefat 200 l o en ventilationstrumma så hade det varit smidigt att bygga en varm- o kallrök i en sluttning.

Då hade du gjort 2 hål. Ett i vardera fat o satt ventilationstrumman där emellan i en sluttning o trumman hade du fått gräva ned 

Sedan hade du fått göra ett spjäll på det nedersta fatet så blir den varmrök o öppnar du spjället så blir den som står högst upp kallrök.

Lite tips o inspiration i länkarna.

https://www.google.se/search?q=Bygga+kall-+och+varmr%C3%B6k+av+oljefat&espv=2&biw=1600&bih=785&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCITFq_67gscCFQZkLAodUJoP5g&dpr=1

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Bygga+kall-+och+varmr%C3%B6k+av+oljefat

Lycka till!  :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Köp en rökgenerator, ta sedan hål i väggen på skåpet och montera den. Då har du bra förutsättningar för en kallrök och gör ventilationshål i toppen på skåpet. Viktigt att det inte blir över 30 grader vid kallrökningen (ungefär). om du skall använda det till varmrök bör du ha en värmekälla i skåpet också (för värmens skull) men jag tyckte du hade en slinga/patron i botten och i så fall räcker nog det. Bra med en termometer i skåpet så du vet vad tempen är inne i skåpet.

Kallrök=rökgenerator och möjlighet att hålla tempen runt 30 c

Varmrök= rökgenerator plus en värmekälla i skåpet och temp ca 80-100 c (här finns nog oilka åsikter men det är ju en grund att utgå från)

Ett ytterligare sätt om du bara skall varmröka är att sätta en spånbytta på slingan/patronen om den är tillräckligt varm så får du rök. Då slipper du generatorn som kostar runt 1500 kr ca. Då får du öppna o byta spånen i skåpet men det funkar också bra.

:smile: Lycka till

Säker kommer det fler tips på fler alternativ!

Publicerat
  • Författare

Köp en rökgenerator, ta sedan hål i väggen på skåpet och montera den. Då har du bra förutsättningar för en kallrök och gör ventilationshål i toppen på skåpet. Viktigt att det inte blir över 30 grader vid kallrökningen (ungefär). om du skall använda det till varmrök bör du ha en värmekälla i skåpet också (för värmens skull) men jag tyckte du hade en slinga/patron i botten och i så fall räcker nog det. Bra med en termometer i skåpet så du vet vad tempen är inne i skåpet.

Kallrök=rökgenerator och möjlighet att hålla tempen runt 30 c

Varmrök= rökgenerator plus en värmekälla i skåpet och temp ca 80-100 c (här finns nog oilka åsikter men det är ju en grund att utgå från)

Ett ytterligare sätt om du bara skall varmröka är att sätta en spånbytta på slingan/patronen om den är tillräckligt varm så får du rök. Då slipper du generatorn som kostar runt 1500 kr ca. Då får du öppna o byta spånen i skåpet men det funkar också bra.

:smile: Lycka till

Säker kommer det fler tips på fler alternativ!

Tusen tack för all bra info, jo jag kastade in en värmeslinga och en termostat från en ugn bara för att prova och det funkade skitbra, efter 3 minuter var det redan 70 grader i skåpet, så då kan man ju bara ställa in temperaturen så sköter det ju sig själv :)

ska prova med en spånbytta (vad nu det är) ? bara ett metall kärl med spån i?  

Har du någon koll på hur det ska vara med ventilation?

Mvh 

Publicerat

Spånbytta = en bytta att ha spån i. Gör en bytta av plåt (eller ta hundens rostfria vattenskål) och ställ den direkt på värme-elementet. Ett problem är nog att du har för kraftigt element, spånet hinner kanske inte ryka innan termostaten stänger av strömmen. Bara att prova.

Gå in på Biltema och köp en båtventil för skit och inget som du sätter längst ner på skåpet (jag har min i dörren) Högst upp bör du nog även ha ett utsläpp/skorsten. Om du sätter det upp genom taket får du kondensvatten som rinner in i skåpet så sätt den på sidan eller i dörren.

Om du vill kan jag klistra in några bilder på mitt skåp. Jag har en grillkolständare som element och termostat som sköter regleringen av värmen. fyller på spån morgon och kväll tills jag är nöjd, i övrigt helt självgående. 

Publicerat

Precis som kkjon säger, ta bara en "bytta" av något slag. Men kan du svetsa eller nån kompis så fixa ett handtag på byttan, min blir jäkligt varm och det är lättare att hantera med ett handtag.

Publicerat
  • Författare

Spånbytta = en bytta att ha spån i. Gör en bytta av plåt (eller ta hundens rostfria vattenskål) och ställ den direkt på värme-elementet. Ett problem är nog att du har för kraftigt element, spånet hinner kanske inte ryka innan termostaten stänger av strömmen. Bara att prova.

Gå in på Biltema och köp en båtventil för skit och inget som du sätter längst ner på skåpet (jag har min i dörren) Högst upp bör du nog även ha ett utsläpp/skorsten. Om du sätter det upp genom taket får du kondensvatten som rinner in i skåpet så sätt den på sidan eller i dörren.

Om du vill kan jag klistra in några bilder på mitt skåp. Jag har en grillkolständare som element och termostat som sköter regleringen av värmen. fyller på spån morgon och kväll tills jag är nöjd, i övrigt helt självgående. 

Okej som jag misstänkte :P okej bra tips med ventilen!  ja lägg gärna upp några bilder så jag får se  :)  

Publicerat
  • Författare

Precis som kkjon säger, ta bara en "bytta" av något slag. Men kan du svetsa eller nån kompis så fixa ett handtag på byttan, min blir jäkligt varm och det är lättare att hantera med ett handtag.

Ja bra ide med ett handtag, Har du någon koll på vilket som blir godast spånbytta eller rökgenerator? (typ bradley smoker) eller liknande:)

Publicerat

Nja, har ett par vänner som röker i Bradley med puckar. Blir jättebra men du får hålla dig till puckarna och vad som finns i olika sorter. Om du använder bytta så finns det möjlighter att laborera själv o mixa. jag brukar ha ene ibland och om jag inte är ute och cyklar finns inte det i puckarna. Men det är en smaksak om hur man vill gå till väga. Finns ju generatorer för spån med så det är bara att välja. :smile:

Publicerat

Intressant, går precis i tankarna om att bygga en egen rök :)

Publicerat
  • Författare

Nja, har ett par vänner som röker i Bradley med puckar. Blir jättebra men du får hålla dig till puckarna och vad som finns i olika sorter. Om du använder bytta så finns det möjlighter att laborera själv o mixa. jag brukar ha ene ibland och om jag inte är ute och cyklar finns inte det i puckarna. Men det är en smaksak om hur man vill gå till väga. Finns ju generatorer för spån med så det är bara att välja. :smile:

Okej, ska prova att kasta in en bytta med spån och kolla, funkar det bra så är det ju skönt att slipa betala för en bradley :)

Publicerat
  • Författare

Publicerat
  • Författare

Gör det! alltid intressant att se andras projekt och ideer :)

Publicerat
  • Författare

Va tvungen att prova med en bytta när jag kom hem, så samlade ihop lite kottar och kasta i byttan och efter 5-10 minuter rök det som fan :) hade det igång i 30 min kanske sedan var jag tvungen att stänga av för skulle åka..

Men tänkte på är det inte stor risk att det i byttan börjar brinna? :P

Publicerat

Finns ju rökgeneratorer som använder spå och då kan man blanda själv, du har ju Flexismoker och Smokai som är två exempel.

Publicerat

Du får testa lite mer vad som händer om byttan står på elementet en längre tid. Om jag fattade det hela rätt så har du redan en termostat. ställ in den så du har en 70 grader i skåpet och kör på en hel dag. börjar det brinna får du fixa distanser mellan element och bytta. Bara att prova tills det blir bra.

Jag kör med spån som jag tar vid vedmaskinen när jag kör lövved. Jag undviker barr och björk som kan ge lite fel smak.

Här är en tråd där jag beskriver mitt tillvägagångssätt vid rökning

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/42628-torrsaltning-innan-r%C3%B6kningg%C3%A5r-det/?view=getnewpost

Publicerat
  • Författare

Har nu gjort min första rökning! (Hade spånbytta) och det gick bra, sidfälsket blev underbart gott! men hur mycket spån ska man ha i? har en rostfri skål som kanske kan va 20 cm i diameter nertill sedan går den konformad uppåt till kanske 25cm

Och har ni några bra tips på röktider och temperaturer av olika kött? te.x rådjur? 

Publicerat

Nyckeln till ett bra resultat ligger i saltningen eftersom det är saltet i maten som drar till sig röken. Om du varmröker är det kärntempeturen som avgör hur länge du ska röka.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Det är så olika hur man vill ha sitt rökta kött. Som Humlegaard skriver kan man som minimum gå på kärntempen om man vill vara säker på att det är "tillagat". Själv har jag släppt det och kör numera på känn, Jag gillar när det är torrare än vad du får om du slutar när kärntempen är uppnådd.

Ang. spånmängd. Jag brukar stoppa in två till tre byttor spån under röktiden.

Publicerat

salsus.se