Publicerat September 9, 201510 yr Detta är en populär post. Eftersom jag redan har den ultimata klass två bössan i min Bat vrpic i 6mmbr/6,5x47 och den perfekta klass tre bössan i min shilen DGA 221 fireball så är det nu dags för den ultimata klass ett bössan. Hjärtat blir en förstärkt hansen 703. Detta är en remington short action klon som klarar medium patroner typ 6,5x55 med sin fantastiska maglängd på 79 mm. Trycket blir ett shilen som en kompis lärt sig trimma in prefekt och hansens egna underbeslag och mag av remingtontyp. Säkringen blir av samma som Winchesters trelägessäkring. Kalibern blir 35-284 med lapuahylsor som grund och pipan blir en judge i profil #5 62,5 cm lång. Stocken blir en mcmillan htg med standard fyllning och sidplasering på rembyglar för att bäras rätt och vara slät undertill. Verktyg redding type s med Wilson eller Stenroos seater. Optiken är ej bestämt men önskemålet är en 1-10x40 belyst i talleyringar. Ev en extra pipa i 6,5x284 krieger 1:8,5 tvist i samma profil men två tum längre. Samma verktyg används med andra bussningar såklart.
Publicerat September 9, 201510 yr Låter sjukt intressant detta bygge. Ska bli intressant att läsa mer om kalibern i frågan samt varför du kom fram till den!
Publicerat September 10, 201510 yr Håller med, mycket intressant! Vad är det tänkta användningsområdet med den? Ska den ersätta eller komplettera 358Win och 338-06? Får känslan att det är 338-06 som kommer att få stå åt sidan och denna påk användas för storhyggena. Varför inte 338-284? Är kulutbudet tillräckligt bra i kal 35? Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Publicerat September 10, 201510 yr Spännande, jag blir också fundersam på vad den har för övertag på 358win. tapatalk på Xperia
Publicerat September 10, 201510 yr Ev en extra pipa i 6,5x284 krieger 1:8,5 tvist i samma profil men två tum längre. Samma verktyg används med andra bussningar såklart. Föreligger det några tekniska svårigheter eller utmaningar att få till extra pipor till en låda som normalt inte brukar kallas för modulär?
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Håller med, mycket intressant! Vad är det tänkta användningsområdet med den? Ska den ersätta eller komplettera 358Win och 338-06? Får känslan att det är 338-06 som kommer att få stå åt sidan och denna påk användas för storhyggena. Varför inte 338-284? Är kulutbudet tillräckligt bra i kal 35? Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk Ja 338an köptes för att utvärdera htg stocken och 338 kulorna. Just nu känns det som fördel 358 pga dom billiga övningskulorna men får se efter årets jakt. Efter ca 300 skott med htg stocken så är den iaf klar. Jäklar vad bra den är på alla sätt och rekylen dör av rejält.Denna bössan är tänkt att göra båda mina klass ett bössor arbetslösa därav den stora utmaningen.
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Föreligger det några tekniska svårigheter eller utmaningar att få till extra pipor till en låda som normalt inte brukar kallas för modulär?Inte vad jag vet, jag har 6 st extra pipor i dag till mina bössor.
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Ung 200 meter. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Spot on.
Publicerat September 10, 201510 yr Ragnar Hansen gör kanske en av de allra trevligaste 700 klonerna i mina ögon, det enda som jag sett som smolk i bägaren är att de är rätt tunga men du såklart både stark och vältränad. Efter mina egna erfarenheter med 358 win pipan och 180 Grains TTSX så skulle jag nog säga att +200m gör detta till en 500m bössa Jag håller dock med om att 35/284 är riktigt intressant på många sätt. Detta kommer att bli grymt bra! //Henrik
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Japp mina egna erfarenheter med 358w på 300 m så är det ca 500m denna ska klara. Jag tyckte 180 gr ttsx var lite för snäll på längre håll men då laddade jag den också primärt för precision inte fart. Med denna kaliber lär den passa mig bättre.
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Hur står sig 35whelen jämfört med 35-284? Inga gigantiska skillnader i fart men jag har ägt min sista kaliber som baserar sig på 30-06 hylsan total oharmoni om man frågar mig. Samt att den inte går i detta korta lås.
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Jag vill bara säga att jag vill gärna att specen ifrågasätts. Om någon tex tycker att det finns ett bättre kolvalternativ så är det bara trevligt.
Publicerat September 10, 201510 yr Provat gamescout? Ingen kärlek? Å andra sidan samma stock genomgående ger underlag för god form. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Provat gamescout? Ingen kärlek? Å andra sidan samma stock genomgående ger underlag för god form. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Bra input. Jag har inte ägt någon och har bara testat en vid ett tillfälle. Den passade inte mig lika bra i stående och knä men var bättre på ligg. Dock är underlaget rätt klent när jag inte ägt en game scout.
Publicerat September 10, 201510 yr Nu är jag kanske inte den med mest och djupast kunskap. Jag skjuter däremot med en HTG och en A3-5. Båda bössorna är lite tyngre, HTGn nyttjas som all-round pang och A3-5an trivs jag bäst liggandes bakom. Skjutit A3-5an en del från knästående med bra utfall men där gör tyngden att man fort tröttnar. Är såpass förtjust i min HTG att jag skaffade en till som jag ännu inte dragit igång ett projekt kring. Innan jag beställde HTGn så velade jag över valet och var ett tag inne på en från PSE. Inte för att jag ångrar mitt val, men valet stod mellan dessa leverantörer för mig. Båda bössorna skjuter över min förmåga och de kommer aldrig att lämna mitt skåp /M
Publicerat September 10, 201510 yr Jag har också en HTG och en A3-5,jag gillar bägge men för olika ändamål men A3-5ans framstock är dock den optimala konstruktionen för alla tänkbara situationer vilket dom nu skapat med sin Tactical Hunter-helt enkelt en HTG med en A3-5 framstock. /Mike
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Denna är jag sugen på McM nya Tactical Hunter. /Mike Jo den har jag sneglat på. Visst är det bara framstocken som är skillnaden.
Publicerat September 10, 201510 yr Jo den har jag sneglat på. Visst är det bara framstocken som är skillnaden. Japp. /Mike
Publicerat September 10, 201510 yr Vad avhåller herrn från att stoppa 350 rem mag i det korta låset och istället gå på att töja 6,5-284 hylsor?
Publicerat September 10, 201510 yr Jaha ännu ett fuskbygge Vem plockar ihop den åt dig? Blir nog en riktigt bra bössa detta!
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Vad avhåller herrn från att stoppa 350 rem mag i det korta låset och istället gå på att töja 6,5-284 hylsor?Härligt:)Nr1 350 rm hylsorna är dyra och jag litar inte på fabriken. Lapuas 6,5x284 hylsorna är av världsklass och kaliberns utformning borgar för bra precision och jämn prestanda. Samt att det finns type s verktyg att tillgå till rätt pris. Nr 2 Jag vill ha standardmått på hylsbotten då lås likt detta tenderar att vara kvar i min ägo och jag vill kunna skruva i pipor i andra kalibrar också.
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Jaha ännu ett fuskbygge Vem plockar ihop den åt dig? Blir nog en riktigt bra bössa detta! Antingen blir det Ragnar själv som gör hela bössan helt klar eller så blir det en kompis som ska bygga en liknande till sig själv.