Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförare, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Vilken kaliber skulle ni säga är att föredra för hundförare? Viltet som jagas är storvilt dvs. mestadels älg & vildsvin.

• Svar 60
  • Visningar 14,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ?

• Vilken som helst klass ett kaliber ? Det är bra om bössan är så kort att den inte sticker upp för långt över axeln när du går i tät skog, en kaliber som gör sig bra med kortare pipa alltså. Då bl

Posted Images

Publicerat

9,3x62

Publicerat

Jag har också en 9,3x62 som är förvånansvärt skön att skjuta med. Bra fjång men ändå mjuk rekyl. Skjuter den utan dämpare. Inskjuten på 150 och går +4 cm på 100 och -4 cm på 200. Får hålla upp ca  45 cm på 300 meter. Skjuter bra med vad jag än stoppar i. Nu skjutit med Geco Plus och Nosler Accubond. Rekommenderas!

Publicerat

Min Ruger helstock i 30-06 under säljes är otroligt kort och smidig.

Damen tycker att den sparkar som en galen häst men jag tycker att hon överdriver, känns mer som en åsnespark. ?

Publicerat

Just nu använder jag nästan helt 9,3x62 i en tikka t3 för att den är lätt att bära och fungerar väldigt bra på älgarna. Tidigare har jag skjutit mycket med 338wm som kan ha varit ännu lite bättre för att älgarna föll oftast där dom stod.

Har testat 6,5 308 30-06 Tidigare men inte fått samma effekt i älgarna, inte helt ovanligt dom kunde gå undan 200m ibland nu.

Nu ligger dom direkt eller inom synhåll oftast och blir slakten mycket finare.

Publicerat
18 minutes ago karelsk blandning sa:

Nu ligger dom direkt eller inom synhåll oftast och släkten blir mycket finare.

På vilket sätt blir den finare av en 9.3 än något annat? Jag tror släkten blir finare av en 275 rigby ??

Publicerat

jag går oxå med en 9,3x62a browning bar med ljuddämpare på funkar bra enligt mig :)

Publicerat

När jag är hundförare blir det kombi,n

Tydligen alldeles för klen enligt många här men det dör varje gång. Lätt och kort. 

20× 7,57R

Publicerat

Jag kör 9,3x57 men jag tycker att om du ska köpa en begagnad bössa så välj en som du tycker känns riktigt bra! Så låter du kalibern komma lite i andra hand då . Om du nu inte vill ha så lite rekyl dom möjligt utan dämpare förstås. Fördelen med en 308 är ju att man kan välja ett vapen med kort låda.

Publicerat

Jag har hundpromenerat i skogen med en Tikka M65 Continental i 300wm, en Sako 75 i 6,5x55 med och utan dämpare och original 57cm pipa, drillingen i 7x65R-12/12 och numera mest med min slaktade Hva 246 i 9,3x62 med pipa kapad till 56cm och dämpare... alla har funkat för mina modesta ändamål men 9,3:an är ändå den bössa jag anpassat mest för hundföreri även om den inte är speciellt lätt eller kort... 

men en sak är jävligt bra på vapen man ska ha när man går med hund och det är rembygelfäste på pipan för det tar ner längden bössan sticker upp.

försöker jag stöta gris så är det så täta planteringar att jag kör med öppnar riktmedel och många gånger bär bössan med handen över lådan...

Publicerat
3 hours ago sidelock sa:

Något grovt och långsamt. Det är självfallet inte bra att skjuta genom buskar och vass, men måste man göra det så är det bra att ha en kula som är närmre 20g än 10g.

Jag har 358win och 9,3x74r att välja på.

Den här är både grov och extremt långsam...

20190103_122704.jpg

Publicerat
9 minutes ago kkjon sa:

Den här är både grov och extremt långsam...

Men inte så laglig på älg i Sverige dessvärre 

Publicerat
3 hours ago Joacim sa:

På vilket sätt blir den finare av en 9.3 än något annat? Jag tror släkten blir finare av en 275 rigby ??

Slakten blir mycket finare och oftast mycket mindre blod i bogar å hinnor.

Publicerat
10 minutes ago Dahla sa:

Men inte så laglig på älg i Sverige dessvärre 

Jo! Om det är eftersök! ?

Publicerat

45-70?

Publicerat

Jag är mer inne på @MarkusR spår - överdriv inte så förbannat utan ta valfri Klass1 kaliber som du skjuter BRA med. Noggrannare är precis som många andra berört - hur man utrustar den för att bära den - rembygelfäste på pipan och sidan av kolven, öppna riktmedel osv. 

Mvh Joacim  

Publicerat
1 hour ago dru sa:

45-70?

Även om hjärnan är inne på samma spår som Marcus och Joacim, dvs valfri klass 1 i ett vapen som man trivs med, så är det någon i bakhuvudet som alltid viskar 45-70 så fort man ser den här typen av fråga. 

/Patrik, 45-70 fri sedan 11 månader. Jag bara väntar på återfallet.

Publicerat
5 hours ago sidelock sa:

Något grovt och långsamt. Det är självfallet inte bra att skjuta genom buskar och vass, men måste man göra det så är det bra att ha en kula som är närmre 20g än 10g.

Jag har 358win och 9,3x74r att välja på.

Någon gång händer det att det träffar nånting före om man jagar mycket med hunden och inte väntar att älgen ska komma ut på ett hygge eller väg men då skrämmer man nog fler än vad man skjuter.

Jag använder iaf hellre min 9,3a än en 6,5a eller liknande just för att det kan träffa nånting före och det minskar risken för vinkling av kulan när hunden är nära.

Sen vill jag att kulan penetrerar rakt i älgen utan vinklingar och det ser ut som att den grövre gör det bättre.

Jag jagar bara älgar men har inte hunnit skjuta så många med 9,3x62 ännu men den har fungerat exemplariskt än så länge, har skjutit fler med 338wm. 

Publicerat

Mitt inlägg var i all välmening tänkt för att inte snöa in på en kaliber man "måste ha", andra saker är väl så viktiga, men med det sagt. Även jag är förtjust i stora hål. det mesta har jag fällt med 338, lite med 8mm och nu har även jag 9,3X62 på väg in i skåpet och 9,3 i drillingen.

Publicerat

Kaliber spelar ingen roll! Kulan ska gå så fort de bara går och kulan ska inte gå igenom. Då är de för lite krut bakom. Eller för hård kula.

S

Publicerat

Merparten av de skottillfällen man får som hundförare är på ganska korta håll.

En av nackdelarna med "klen" kaliber är väl om/när älgen får en träff i bogarna men som inte är direkt dödande är väl att det blir mycket blodsprängt när djuret löper iväg ett stycke. Fördelen med det är dock att djuret blöder ur ordentligt vilket är bra för köttkvalitén.

Men en älg kan lika gärna springa långt efter en bra träff med grov kaliber så inget är ju förutbestämt oavsett kaliberval.

Jag föredrar som många andra en grövre kaliber.

Mer av vikt är väl kulan konstruktion. Hård, mjuk, solid, bondad eller inte.

Publicerat
14 minutes ago MarkusR sa:

Mitt inlägg var i all välmening tänkt för att inte snöa in på en kaliber man "måste ha", andra saker är väl så viktiga, men med det sagt. Även jag är förtjust i stora hål. det mesta har jag fällt med 338, lite med 8mm och nu har även jag 9,3X62 på väg in i skåpet och 9,3 i drillingen.

Är det 338wm du också använt, isf vilka kulor har du använt?

Publicerat
1 minute ago Dahla sa:

Merparten av de skottillfällen man får som hundförare är på ganska korta håll.

En av nackdelarna med "klen" kaliber är väl om/när älgen får en träff i bogarna men som inte är direkt dödande är väl att det blir mycket blodsprängt när djuret löper iväg ett stycke. Fördelen med det är dock att djuret blöder ur ordentligt vilket är bra för köttkvalitén.

Men en älg kan lika gärna springa långt efter en bra träff med grov kaliber så inget är ju förutbestämt oavsett kaliberval.

Jag föredrar som många andra en grövre kaliber.

Mer av vikt är väl kulan konstruktion. Hård, mjuk, solid, bondad eller inte.

En älg springer avsevärt kortare om man jämför typ att skjuta med 308 och 9,3x62 iaf det jag varit med om.

Sen så blir det oftast mycket mer att skära bort när man tar hand om älgen med den som skjutit med en mindre kaliber för då kan det ofta sitta 2-3skott i bogen för att älgen inte markerade. Men om jag ser till vad jag själv skjutit så är det mycket finare slakt när jag gått upp i kaliber för att älgarna faller fortare och man hinner sticka dom.

Medan jag sköt med 308an så satt det ofta 2skott i älgarna just för att dom inte föll lika fort som nu, Sen kan det också bero på att man inte är lika noga skjuta som tidigare med.