Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförare, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Same- same. But different..

• Svar 60
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ?

• Vilken som helst klass ett kaliber ? Det är bra om bössan är så kort att den inte sticker upp för långt över axeln när du går i tät skog, en kaliber som gör sig bra med kortare pipa alltså. Då bl

Posted Images

Publicerat
På 2019-01-05 at 12:28 Dr Krall sa:

En bra hunn är viktigare än bössan pöjkar! Står älgen still och inom 30 m kan man skjuta bra skott med det mesta i klass 1 ?

Inte riktigt när det gäller grisar. De står sällan still även för en bra hund. Gör de det så är det i en vassrugge med noll sikt eller i en granplatering som ger max någon meters sikt. Men de står sällan många minuter på samma ställe utan flyttar runt. 

Publicerat

Konstigt....de grisar jag jagar brukar stå alldeles för still.....inte ovanligt att dom står ett par timmar innan jag stöter eller skjuter....kanske är för dålig hund?

Vad gäller kaliber.....i mitt tycke egentligen rätt ointressant....huvudsaken byssen är lätt att bära! Blir många mil mellan skotten.....fast det beror kanske delvis på den kassa hunden..eller dess lika kassa förare! ?

Publicerat
23 minutes ago Urban sa:

Konstigt....de grisar jag jagar brukar stå alldeles för still.....inte ovanligt att dom står ett par timmar innan jag stöter eller skjuter....kanske är för dålig hund?

Vad gäller kaliber.....i mitt tycke egentligen rätt ointressant....huvudsaken byssen är lätt att bära! Blir många mil mellan skotten.....fast det beror kanske delvis på den kassa hunden..eller dess lika kassa förare! ?

Iofs är min jämte en satkärring mot grisarna, är de inte på benen inom fem min så vet jag att grisen är skadad eller inte kurrant gris för då står den kvar för att freda sig. En skadad gris släpper hon inte ur sikte förän den är död.

Hon jobbar aktivt för att skala sönder gruppen med grisar och splittra grupperingen. Funkar kanon i mina marker då passarna får många chanser på satelitgrisar samtidigt som jag får skjuta den som står fast länge nog.

Onekligen väldigt underhållande jakter för samtliga inblandade. Lite vad man prioriterar. ??

Publicerat
10 hours ago robban.jagaren sa:

satelitgrisar

??

Publicerat
3 hours ago HuggyBear sa:

??

Ja sådana som inte törs vara kvar i gruppen utan väljer att fly när gruppen blir pressad av hunden. Det är satelitgrisar, stänkdjur är ett annat ord. Men satelitgris låter roligare. ?

Publicerat

Bra uttryck, man förstår vad man menar men det låter lite som en maträtt typ sprängd anka :-)

Publicerat

Det låter inte som någon rastypisk jämte! Dock kan det nog vara relativt effektivt..... Min gråhund släpper ogärna någon gris...frisk som skadad?

Kan bli rätt dryga dagar ibland...

Hur funkar din jämte på älg... det låter inte som nåt ypperligt arbetssätt... men kanske den nätet sig anorlunda?

Publicerat

Rastypisk, hmmm... 

Publicerat

Hon är jämte/ väst laika korsning, ser dock ut som en jämte. Älg finner hon numera tämligen ointressant med åtskilliga timmars skällande på fel djur, fel mark, fel tid etc. Det är skjutet älgar för henne på stånd. Men finns älg och vildsvin i samma såt väljer hon gris 7 dagar i veckan. Då hon tycket det är mycket roligare och mer utmanande än en älg som bara står och hänger eller går undan för att sedan ställa sig utomför markerna med uteblivet skott som följd.

Med följd av det då är hon nästan helt älgren numera, springer hon på en älg hänger hon efter den max 600-700m innan hon släpper den helt.

• 3 weeks later...
Publicerat

Utifrån ts fråga: en långsam tung buskröjare tom värre än 9.3x57, nämligen 405win (wcf) med tsx 300 gr.  Kanske i en Miroku 1895 eller i en dubbelstudsare då det är en randpatron... Bara för att ingen sagt det ?. Den verkar ansetts obsolet länge./Per