Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svenska jägareförbundets nya vapenpolicy

Featured Replies

• Svar 59
  • Visningar 8,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag har läst remissen, i mycket är den sund och helt enkelt att ses som smart för/från Förbundets sida, kul att se att den kritik som förevarit haft viss påverkan.    Angående den springande punkten

• Luger, vore tacksam om du vill hålla dig till trådens syfte, vilket är saklig diskussion av den nya policyn vilket framgår av den första posten. Vill du gnabbas med förbundet, varför inte göra det i e

• En känslig punkt i den nya policyn är för mig formuleringen att man ska verka för "-Att jakt bedrivs med för jakt ändamålsenliga vapen." Frågan är ju bara vad förbundet anser vara "ändamålsenliga va

Posted Images

Publicerat

Tack för infon. Jag skall oxå ta kontakt med min krets.

Publicerat

Bra jobbat Fransson, men helt ärligt, vad Förbundet än fattar för beslut i denna fråga förefaller vi, det och allt sammantaget frånsprunget av lite annan utveckling, ie EU:s vapendirektiv. 

Nåja den som lever får se. /Christian

Publicerat

Varför lägger inte förbundet bara upp förslaget på sin hemsida? Varför hålla på och tramsa bort transparensen?

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat Fransson, men helt ärligt, vad Förbundet än fattar för beslut i denna fråga förefaller vi, det och allt sammantaget frånsprunget av lite annan utveckling, ie EU:s vapendirektiv. 

Nåja den som lever får se. /Christian

Jo, visserligen, lite beroende på var det direktivet landar någonstans.

Om det begränsar sig till halvisar så finns det ju trots allt en del annat kvar som nuvarande policy/tolkningar bromsar.

Kommer direktivet att kraftigt begränsa allt, tja då är i ju rökta i vilket fall.

Publicerat

Jag har läst policyn och utan allt för djup kunskap om den gamla policyn så tar man ett steg i riktning att representera medlemar, stänger för allmänt yttrande som inte rör medlemar, lätta upp regelverk (minska motiveringar och behovsprövning), överlåter till NVV och Ordningsmakt att sätta regelverk för vad som ska vara lämpliga jaktvapen...

/M

Publicerat
  • Författare

Jag har läst policyn och utan allt för djup kunskap om den gamla policyn så tar man ett steg i riktning att representera medlemar, stänger för allmänt yttrande som inte rör medlemar, lätta upp regelverk (minska motiveringar och behovsprövning), överlåter till NVV och Ordningsmakt att sätta regelverk för vad som ska vara lämpliga jaktvapen...

/M

Har precis skummat igenom den och kan inte annat än att hålla med.

Känns som om man har förändrat och förenklat sin egen roll i detta vilket jag som medlem tycker är bra.

De mål man satt upp och skall verka för tycker jag också känns rimliga.

Om de kan lyckas att uppnå dem är ju en annan sak.

Publicerat

Kan någon vänlig själ posta remissen här eller PM:a den till mig.

Raggarö

Publicerat

Har mailat min krets och bett att få komma med synpunkter...

Publicerat

Svenska Jägareförbundet tror att vi jägare är bättre än staten på att sköta jakten, men inte tillräckligt duktiga att själv välja vilka verktyg vi behöver för att sköta denna jakt.

Det vill dom bestämma.....

Och medlemmarna betalar för helsides annonsen

post-1718-0-22850800-1448230009_thumb.jp

Publicerat

Svenska Jägareförbundet tror att vi jägare är bättre än staten på att sköta jakten, men inte tillräckligt duktiga att själv välja vilka verktyg vi behöver för att sköta denna jakt.

Det vill dom bestämma.....

Och medlemmarna betalar för helsides annonsen

Och nästa stund vill man politikerna i VFD ska ta beslut i fler frågor... Farlig väg att gå...

Publicerat

MaxW, vi kan gärna ta en debatt om det är bra med beslut i VFD efter öppen diskussion, eller att länsstyrelsernas tjänstemän fattar besluten utan att de det berör får chansen att påverka... :cool:

Publicerat

Den artikeln överensstämmer inte alls med vår verklighetsbild, Isjonsson... vi arbetar med hur vi kommer kommunicera vår bild och vårt ställningstagande. Budskapen i artiklarna på vår och Svensk Jakts hemsida gäller dock.

Publicerat

Den artikeln överensstämmer inte alls med vår verklighetsbild, Isjonsson... vi arbetar med hur vi kommer kommunicera vår bild och vårt ställningstagande. Budskapen i artiklarna på vår och Svensk Jakts hemsida gäller dock.

Ok! Tack för svaret o då får man gå dit o läsa den då.

Publicerat

MaxW, vi kan gärna ta en debatt om det är bra med beslut i VFD efter öppen diskussion, eller att länsstyrelsernas tjänstemän fattar besluten utan att de det berör får chansen att påverka... :cool:

Behövs inte. Min åsikt är att sällan blir bättre att blanda in politiker istället för de som besluten berör. Är nog inte ensam om den åsikten...

Publicerat
  • Författare

Dum fråga, men vad är VFD?

Publicerat

Dum fråga, men vad är VFD?

Viltförvaltningsdelegationen?

Gissning. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Viltförvaltningsdelegationen?

Gissning. [emoji106]

Men självklart. Huvudet inte riktigt med idag.
Publicerat

Ja, som jag ser det blir det något otydligt i vad man ska jobba med/mot/för. Står gamla ideal kvar?

Däremot är det lite tydligare hur man ska jobba. Man ska jobba för att modernisera lagstiftningen. Så lobbyarbetet kommer ske på en "högre" nivå då man inte ska yttra sig med/mot individen längre. Sen kvarstår frågan vilka mål man kommer sätta.

Är "ändamålsenliga" vapen samma sak som tidigare, valnöt och blånering enbart, så är nya policyn ett större hot än den förra.

Är man däremot villig att bortse från utseendefixeringen och slutar motarbeta jägarna i den frågan så är nya policyn ett stort positivt kliv i rätt riktning.

Upp till bevis helt enkelt.

När vi ändå diskuterar SJF. En sak jag funderar på gällande EU-förslaget om att förbjuda halvautomater, SJF ställer sig utanför övriga intressenter, det är ok. Men samtidigt hävdar man lite skrytsamt att man vetat om detta redan innan förslaget såg ljuset. Min fråga är då, VARFÖR har inte SJF så informerat oss dödliga om något så allvarligt?

Har SJF medvetet hållit på den informationen då en riktigt positiv tolkning av förslaget tangerar på att vara i enlighet med SJFs tidigare vapenpolicy?

Publicerat

Men självklart. Huvudet inte riktigt med idag.

Nej, jag märker det! :thumbsup:  :biggrin:

Vad har du gjort i helgen?

Dansa hjärncellerna jitterbugg ännu? :laugh:  :whistling:

Publicerat

Kendo,

vi har tjänstemän på plats i Bryssel och agerade direkt vi fick info om förslaget. Både på europeisk och svensk nivå. Det är på inget vis självklart att det är bäst strategi att inleda med att ta en öppen strid, innan man försökt andra vägar. Om våra delvis gemensamma, delvis parallella ansträngningar fungerar återstår att se... Vi arbetar med exakt samma mål för ögonen som övriga organisationer.

Låt oss hoppas att vi slipper fler attentat... det är nog tyvärr en viktig förutsättning för framgång.

Publicerat

MaxW, i VFD ingår fem politiker som ska representera allmänheten, utöver ungefär 10 representanter för intresseorganisationer. Alternativet är att länsstyrelsens tjänstemän som förut fattar besluten själva, helt utan att de som berörs har något at säga till om. Ingen tvekan om att införandet av VFD har varit en viktig del i att vi kommit en liten bit vidare i rovdjursförvaltningen, jämfört med hur det var innan. Det är en riktigt modern reform som sätter fokus på förvaltning med lokal och regionalt inflytande, som många andra länder nu kikar på...

Publicerat

Den artikeln överensstämmer inte alls med vår verklighetsbild, Isjonsson... vi arbetar med hur vi kommer kommunicera vår bild och vårt ställningstagande. Budskapen i artiklarna på vår och Svensk Jakts hemsida gäller docko

Outdoorsman varför är inte ni med i den skrivelsen då alla andra är med där ?

kan du nu svar ärligt varför ni INTE är med .

skulle gissa varför . därför att NI på SJF stödjer detta förslag ,

men det är vad jag tror el har jag fel ?