Publicerat December 5, 201510 yr Fick höra talas om att en mark på 5ha arrenderats ut inte så långt från där jag bor..för 12000kr per år.. Vad kan man skjuta på en sån mark för att inte skjuta mer än marken bär? En nötskrika? Funderade själv på om jag kunde med att skjuta ett rådjur med gott samvete på 50ha...
Publicerat December 5, 201510 yr Detta är en populär post. Fick höra talas om att en mark på 5ha arrenderats ut inte så långt från där jag bor..för 12000kr per år.. Vad kan man skjuta på en sån mark för att inte skjuta mer än marken bär? En nötskrika? Funderade själv på om jag kunde med att skjuta ett rådjur med gott samvete på 50ha... Är man galen nog att betala ett sån't arrende är man sannolikt galen nog att fulständigt strunta i vad marken bär eller ej!
Publicerat December 6, 201510 yr Detta är en populär post. "jagar" på en "mark" på 10 ha som ägs av föräldrarna, har senaste tio åren skjutit ett tusental kråkor, lite mås och nötskrikor, 2 rådjur, 5 harar, 20-tal rävar ungefär lika många gäss, et tiotal sjöfåglar (knipor och änder) och 5 grävlingar på den marken. Skulle dock aldrig betala alls för en sådan mark, hur mycket man sedan kan skjuta av beror dels på hur bra relation man har med grannarna, dels på hur marken ser ut och sedan hur du sköter marken, min årliga stödutfodring av harar och rådjur, mina knipholkar, min kråkjakt och dom där 20-talet rävarna har gjort att grannen inte har något problem med hararna och rådjuren som skjutits, rådjursstammen har utvecklats från 2 inventerade rådjur första året till 8 rådjur detta år även hararna har haft en positiv utveckling medan rävstammen gått neråt liksom grävlingsstammen och gåspopulationen, änder och knipor har ökat medan mås och kråkfågel verkar vara konstant.
Publicerat December 8, 201510 yr Kråkfåglar får jag väl förtydliga, kråka, kaja, skata alltså. Ne vi har åkrar och djurhållning som dra kopiöst med kajor och en del både kråka och skata.
Publicerat December 8, 201510 yr Fick höra talas om att en mark på 5ha arrenderats ut inte så långt från där jag bor..för 12000kr per år.. Vad kan man skjuta på en sån mark för att inte skjuta mer än marken bär? En nötskrika? Funderade själv på om jag kunde med att skjuta ett rådjur med gott samvete på 50ha... Tillräckligt stadsnära för att det skall kunna bli så konstigt. Frågan är väl hur stor rotationen blir på arrendatorer på den marken.... Vad gäller samvete så tycker jag inte att just du behöver tänka på det. Du fäller väl fler kg räv än vad du fäller kg rådjur så då håller ekvationen för din del. Med råge.
Publicerat December 12, 201510 yr Författare Stötte ihop med en i jaktlaget som gränsar till min tomt. Han sa att jag inte fick fånga något på min tomt och att man måste ha 50ha för att få jaga nåt överhuvudtaget. Jag bor utanför detaljplanerat och håller höns mm. Och givetvis måste man hålla efter räv..grävling..mink och kråkfåglar vilket jag gör med fälla. Du bryter mot bestämmelserna hävdade han.
Publicerat December 12, 201510 yr Detta är en populär post. Stötte ihop med en i jaktlaget som gränsar till min tomt. Han sa att jag inte fick fånga något på min tomt och att man måste ha 50ha för att få jaga nåt överhuvudtaget. Jag bor utanför detaljplanerat och håller höns mm. Och givetvis måste man hålla efter räv..grävling..mink och kråkfåglar vilket jag gör med fälla. Du bryter mot bestämmelserna hävdade han.Han hittar på!
Publicerat December 12, 201510 yr Författare Tror du det? Han snacka om viltvårdsområde men jag har fått lära mig att man alltid har jakträtt på sin tomt. Här är inte nån vanlig jakt..snarare skyddsjakt och efterhållning av sånt som andra inte bryr som om att jaga. Hade jag inte fångat som jag gör så hade de inte haft några rådjur alls. På ett år fångade jag 10 rävar. Lägg till grävling och iller..skator..kråkor..nötskrikor på det. Har hållt på sen mitten på 90talet..
Publicerat December 12, 201510 yr Skyddsjakt är en sak och får bedrivas lite hur som helst men vanlig jakt ska bedrivas med etik Men jakträtt har man på egen mark hur liten den än är men måste ske med hänsyn till hur mycket marken kan föda
Publicerat December 12, 201510 yr Minst 4ha för jakträtt vill jag minnas. Nej, du har alltid jakträtt på din fastighet. Jaktlagen 10A..
Publicerat December 12, 201510 yr Skyddsjakt är en sak och får bedrivas lite hur som helst men vanlig jakt ska bedrivas med etik Men jakträtt har man på egen mark hur liten den än är men måste ske med hänsyn till hur mycket marken kan föda Sista meningen säger jag inget om ur ett moraliskt perspektiv. Men har klurat på var stödet för det finns rent juridiskt. Möjligen paragraf 4 i jaktlagen där jakten ska bedrivas med hänsyn till allmäna i enskilda intressen.. Som iofs är svårt att lagföra någon för... Men någon som vet något konkret rättsfall där någon blivit dömd för att skjutit för mycket eller för lite? Utan att lusläsa i denna stund, så tror jag nog att man rent juridiskt borde kunna skjuta i princip hur mycket eller lite man vill på sin mark. Däremot lämpligheten att göra det är en annan sak.
Publicerat December 12, 201510 yr maxW du bör ha rätt där orkar inte heller lusläsa vad lagen säger men risken att bli prövad är nog liten som du säger och lär inte heller bli testat i rätten fast än det annonseras ut mark på 5 hektar på blocket för fantasi summor lätt för polisen att hitta markägaren och arrendatorn
Publicerat December 12, 201510 yr maxW du bör ha rätt där orkar inte heller lusläsa vad lagen säger men risken att bli prövad är nog liten som du säger och lär inte heller bli testat i rätten fast än det annonseras ut mark på 5 hektar på blocket för fantasi summor lätt för polisen att hitta markägaren och arrendatorn Jo, men om det inte är olagligt utan "bara" olämpligt så lär det aldrig kunna leda till åtal... Inte ett lätt det där....
Publicerat December 12, 201510 yr Men men sista idioten är inte född än så det lär nog komma ett åtal
Publicerat December 13, 201510 yr Men men sista idioten är inte född än så det lär nog komma ett åtal Så sant! Kanske även ett åtal om de omvända, dvs att det skjuts för lite på en mark..
Publicerat December 13, 201510 yr Sista meningen säger jag inget om ur ett moraliskt perspektiv. Men har klurat på var stödet för det finns rent juridiskt. Möjligen paragraf 4 i jaktlagen där jakten ska bedrivas med hänsyn till allmäna i enskilda intressen.. Som iofs är svårt att lagföra någon för... Men någon som vet något konkret rättsfall där någon blivit dömd för att skjutit för mycket eller för lite? Utan att lusläsa i denna stund, så tror jag nog att man rent juridiskt borde kunna skjuta i princip hur mycket eller lite man vill på sin mark. Däremot lämpligheten att göra det är en annan sak. Ja en i Ulricehamn som sålde vildsvins vak på ca 10 ha och ganska organiserad med annonser En som gränsar till Boo blev väl dömd oxå för åtel för nära gränsen samt för stort urtag av vilt för dennes lille mark
Publicerat December 13, 201510 yr Ja en i Ulricehamn som sålde vildsvins vak på ca 10 ha och ganska organiserad med annonser En som gränsar till Boo blev väl dömd oxå för åtel för nära gränsen samt för stort urtag av vilt för dennes lille mark Var inte dessa fall en fråga om lockande av vilt från annans mark?
Publicerat December 13, 201510 yr Var inre dessa fall en fråga om lockande av vilt från annans mark? Ja det avhandlades oxå eftersom marken var så liten
Publicerat December 13, 201510 yr Författare På blocket annonseras om en mark på 3 ha nu. Gäss kan man säkert skjuta men hur många? Funderar på mitt fall..rätt till skyddsjakt har man vid hönshus..likaså på tomt.
Publicerat December 13, 201510 yr Ja det avhandlades oxå eftersom marken var så liten Misstror dig inte alls, men skulle gärna vilja veta mer om när och var. Underlättar när jag ska leta i NJA.. Är mest intresserad av villka paragrafer man i så fall grundat ev dom på. Lockande av vilt är en sak, även om det är lite otydligt formulerat i lagen. Men min fundering gäller vilka inskränkningar i jakträtten är beroende av storlek på marken, eller främst om det finns någon sådan inskränkning..
Publicerat December 13, 201510 yr På blocket annonseras om en mark på 3 ha nu. Gäss kan man säkert skjuta men hur många? Funderar på mitt fall..rätt till skyddsjakt har man vid hönshus..likaså på tomt. Benar upp det lite: Fråga ett blir om du har jakträtt. Eftersom du äger din fastighet och jakträtten inte är upplåten till någon annan, så är min bedöming att du har jakträtten på din mark, enl jaktlagen 10a. Fråga två blir då om du på din fastighet gå skjuta räv för att skydda dina höns. Enligt Jaktförordningen, bilaga 4 framgår att räv som kommer in på gård eller i trädgård och där riskerar göra skada får jagas 1/7 -30/6. I samma bilaga finns även att rödräv får jagas under 1/7 - 30/6 , för att skydda ungar av tamdjur. Så enligt min tolkning är att du kan skjuta räven på din tomt i syfte att skydda hönsen. Läs gärna själv på i jaktlagen och jaktförordningen och bilda din egen uppfattning istället för att förlita sig på vad någon skrivit på ett forum på nätet..