Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt på småmarker..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag har tolkat det precis som du säger..det är grannen som satt griller i huvudet på mig. Ska ringa länsstyrelsen på måndag.

Publicerat

En gissning är väl kanske att det finns ett VVO runt dig och att grannen talar om VVOts regler inte om lagen.

Publicerat
  • Författare

Så tror jag med. Vvo kräver 50ha för att man ska få vara med men jag lär ju kunna nyttja min tomt ändå till tex skyddsjakt med fälla

Publicerat

Så tror jag med. Vvo kräver 50ha för att man ska få vara med men jag lär ju kunna nyttja min tomt ändå till tex skyddsjakt med fälla

Ja jag kan inte se något som anger en storlek på mark för jakträtt. VVOt kan ju heller inte besluta något om jakträtten på fastigheter som inte ingår i VVOt det är ju förvisso bra att hålla sig väl med jägare som jagar runtomkring men jag tycker det låter lite väl tjurigt att gnälla över att någon tar några rävar på marken för att skydda sina höns, inte ens jag som rävjägare skulle ha ett problem med det.

Kan det vara en gubbe som har problem med det men att VVOt i stort inte har några problem med din fällfångst?

Publicerat

Vvo kan ställa till det en hel del. Men det finns en lag som stadgarna i vvo skall förhålla sig till. Googla lagen om viltvårdsområden. Och be att få ut en kopia på stadgarna. Min tolkning är att din granne anser att din mark ingår i vvo't. Och att de inom vvot har en regel om minsta areal. Min tolkning är dock att den regeln inte har stöd i lagen. Och du kan då överklaga till länsstyrelsen. Synd att förbundet inte är kvar på sidan. En fråga på deras area hade varit bra. En kul grej är att vvot antagligen har beslutat om områdesjakt. Vilket innebär att du efter överklagandet har rätt att jaga på hela området. Kan dock finnas krav på avgifter mm. Gemensamhetsjakt gäller säkert för vissa villt.

Publicerat

Nja den frågan finns redan besvarad här på forumet

Publicerat
  • Författare

Sådär..snackat med länsstyrelsen och min mark ingår inte i vvo. Alltså har jag jakträtten på min tomt. Sen kan gubbarna säga vad de vill.. 

Publicerat

Jag bor nära storstan (nåja) och har inte förmånen att ha vuxit upp på mina föräldrars 1000-hektarsgård. För egen del hade jag gladeligen betalat 5000 per år för 5 ha att jaga nötskrikor och räv på. Bara att kunna gå ut och filosofera i ett par timmar värdesätter jag oerhört högt.

Men 12.000 per år... hmmm... nja, kanske inte...

Publicerat

Sådär..snackat med länsstyrelsen och min mark ingår inte i vvo. Alltså har jag jakträtten på min tomt. Sen kan gubbarna säga vad de vill.. 

Jag skulle nog ta det lite lugnt med "jakten" min tomt innan jag är överens med styrelsen i VVO:t. Lyckas man med att få 10 rävar i en fälla under en säsong så finns det säkert något som lockar...  Möjligen kan APU-Conny klar sådant. Han besitter ju övernaturliga krafter (spårar bättre än en ...).   Varför inte ta en dialog med styrelsen och bli överens om vad som gäller och kanske skapa en bra kontakt :happy: !  Mitt VVO betalar för att bli av med räv och andra predatorer. Det är nog ett fåtal som inte skulle göra high five för någon som höll predatorerna. Men som sagt prata med varandra det brukar fungera :thumbsup: .

Publicerat
  • Författare

Jag har höns och ankor. Bara att de finns gör att rovdjur lockas. Kaninerna som jag har drar till sig möss och även det lockar räv. Men jag skulle inte kalla det för otillåtet lockande. De sa att jag kunde fånga men påpekade att det var olagligt för jag hade för liten tomt. Det var det jag inte var överens om..

Publicerat

Du har väl knappast satt ut ankor och höns i avsikt att locka...

Publicerat

Tror du det? Han snacka om viltvårdsområde men jag har fått lära mig att man alltid har jakträtt på sin tomt. Här är inte nån vanlig jakt..snarare skyddsjakt och efterhållning av sånt som andra inte bryr som om att jaga. Hade jag inte fångat som jag gör så hade de inte haft några rådjur alls. På ett år fångade jag 10 rävar. Lägg till grävling och iller..skator..kråkor..nötskrikor på det. Har hållt på sen mitten på 90talet..

Denna fångst utan någon form av åtel? Tillåt mig att tvivla :dry:

Publicerat

Läser du lite i tråden så framkommer att ts har höns och ankor så inte vanlig jakt utan skyddsjakt