Publicerat December 28, 201510 yr Funderar på att skaffa mig en renodlad bössa för älgjakten. Har i nuläget en tikka 6.5x55 med kikare med 7ggr fast förstoring. Inte helt optimal för den älgjakt jag bedriver men perfekt till rävvak. Hållen vid älgjakt blir sällan över 80m hemma på marken..snarare 20m. Och ibland blir det att smyga på stånd. Jag tänker mig därför en kort bössa med öppna riktmedel eller aimpoint...dvs instinktivskytte på kort håll.. Tycker att tikka battue är rätt trevlig..även kaliber 308. Men vill nog ha något grövre som 9.3...och gärna kortare och grova riktmedel. Några förslag?
Publicerat December 28, 201510 yr Dyker ju upp omgjorda 146:or i 9,3×57 till salu lite nu å då. Har själv en sådan nerbäddad i en KKC stock toppad med ett Meopta 1-4 med k-dot till älg och björn. Annars tycker jag du ska köra på T3 Battue om du gillar den men välj 8x57JS istället. Eller varför inte en smidig bygel i 45-70 med spöke på
Publicerat December 28, 201510 yr Eller varför inte en smidig bygel i 45-70 med spöke på Oavsett om du sitter på pass eller senare i livet blir hundförare så kommer du inte att ångra en Marlin 1895 kaliber 45-70. Mysig kaliber kort och gott, att den sedan är kort, grov kalibrig och smidig gör inte valet sämre.
Publicerat December 28, 201510 yr I original är det nog svårt, men det förekommer de där 10,75xX kalibrarna i div Mauser 98:or som skulle kunna fungera, en modern tillfixad variant är en T3:a i magnum utförande som man gör en 458 "2" av, dvs en kortad 458 Win med en ny pipa och trevliga riktmedel, för egen del hade jag gärna pushat dig åt DS hållet, för att det faktiskt är det ursprungliga vapnet för kuljakt på vilt i rörelse. För egen del har jag utforskat den saken och fick aldrig helt till det, men det utesluter inte att du gör det och känslan i en höger, vänster med en fin ds är svår att slå. /Christian
Publicerat December 28, 201510 yr Författare Ska jag vara ärlig så är jag inte så förtjust i bygel men jag kanske kan omvändas om jag hittar rätt bössa. Dubbelstudsare har jag inte tänkt på alls..det känns väldigt exlusivt..
Publicerat December 28, 201510 yr Om du handladdar så är ju en 358 win trevlig men det blir till att bygga för jag tror inte att det finns någon fabriksbössa i kalibern men jag kan ha fel.
Publicerat December 30, 201510 yr Handladdar du inte så skulle jag säga att en Hva i 9,3X57 är tämligen optimal..
Publicerat December 30, 201510 yr Om du handladdar så är ju en 358 win trevlig men det blir till att bygga för jag tror inte att det finns någon fabriksbössa i kalibern men jag kan ha fel. Browning BLR och Ruger m77 tittar fram ibland.