Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När ryssen kommer...är ni redo?

Featured Replies

• Svar 1k
  • Visningar 69,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

• För egen del är jag inte så orolig, gott om konserver, frysen full, hyfsat med diesel, en jaktbil som är utrustad för överlevnad en kortare tid i busken, eget spannmål, egna kritter, egen ved, gott om

• Jag sticker ut till min ö i skärgårn när jag ätit upp alla Veganer  som springer i stockholm och yrar i panik att dom inte kan köpa en latte på nätet längre..   / P 

Posted Images

Publicerat

...och sedan kan man köpa sig en o en annan ren av en same i koncessionssamebyn i Kalix.

Fisk har vi i älvar o i Bottenviken.

:thumbsup:

men i en krisitiuation har ju ekonomin rasat hur betala?

Publicerat

Vad man måste tänka på i en överlevnadssituation är hur mycket energi man gör av med kontra hur mycket man får tillbaks.Lägger man mycket tid på jakt utan resultat blir man snart väldigt energilåg....

jag tror väldigt många överskattar sin förmåga till att förse sig med tillräckligt mycket viltkött vs hur mycket de bränner för att få den,det räcker ju med att kolla i jaktdagböckerna så inser man att det kommer bli en minusekvation för de flesta :wink:

Om man nu absolut vill fokusera på vilt som föda så bör man hålla sig i de södra delarna.

För egen del skulle jag lagt huvuddelen av kraften på att samla ätbara växter som nässlor,nypon,ekollon,svamp,bär,frukt,kvickrot,rallarros m,m samt lägga nät för fisk och jaga sparsamt.

/Mike

vi är nog på samma spår stå där och vifta med ett spö kontra nät,ryssja eller mjärdar,

samma med jakt tror nog det är med fångst men sen ej glömma att alltid bära vapen med sig för chansen att få sig en måltid,

det går inte att jämföra med vår tids nöjes jakter.

Publicerat

men i en krisitiuation har ju ekonomin rasat hur betala?

Får väl ta av de gamla pengarna i madrassen. :thumbsup:  :tongue:  :wink:

Publicerat

Isjonsson eller lära sig bränna gott brännvin på jästarötter å idka byteshandel ;)  mm men bra frågor ställer ni ,,, de är då bättre klimat å vilt tillgång i dem södra delarna ¨å tvärtom här i norr men då har vi ist mindre (militära/terror mål)) å mindre folk men de är jue iof bevisat om å om igen att nog fan gå de att leva å bo här manmåste bara till me lite jävlar anama å bunkra de man kan inför vintern ;) så ja jag iaf skulle hålla mig här i dem norra delarna ;)

Publicerat

När Ryssen kommer springer Svensken till skogs med sin CG och 3 burkar ärtsoppa - när zombierna kommer flyr jänkaren till bergen med 3st AR-15 och 6st Glock 19.

Liknelsen är slående - även om jänkarna är bättre beväpnade!

Vad är det alla väntar på?

Jag flög T/R Malmö-Sthlm idag - flyget fungerade fint... Eurocardet accepterades, no problems - jag blev inte heller anfallen av flyktingar nere i Malmö konstigt nog... Jag hade nästan väntat mig en "Yalla-vad-gör-du-kniv-i-halsen-hälsning" redan på MMX! Allt såg dock normalt ut (med Malmö-mått mätt) och bussen gick bra.

Just nu delas tråden upp mellan Putin och syrier/afghaner, vilka verkar vara svenskarnas nyfunna zombies...

Jag har full förståelse för att folk blir förbannade över både tidigare och nuvarande rådande flyktingpolitik - vi har ingen som helst integration och det är det som skapar samhällsstrukturen som Christian nämner och länkar till.

Kommer det bli bättre?

Nej...

Svenskar är otroligt naiva, fastlåsta i gullegull och kumbaya. Vi har en historiskt svag regering som inte ens skulle kunna vika en servett om man bad dem, än mindre hantera flödet av flyktingar som kommit in i landet.

Men är det verkligen anledning till att "preppa"?!

Ut och demonstrera istället (sossevarning, javisst) men framförallt; gör er röst hörd i din kommunpolitiska krets - de tar ju tom emot email numera?! Hjälper inte det finns det röstsedlar vart 4:e år!

När det kommer till Ryssen och Gotland... NATO? Ehh... Nej... Vi är inte med i NATO och de kommer inte att lyfta ett finger för oss!

Till syvende sist när Putin sitter med handen över "röda knappen" och Obama likaså, då viker NATO ned sig - för det de vet att Putin trycker!

Estland, Lettland och Litauen? De är lika ekonomiskt intressanta som ett korvstånd på Svalbard och således "expendable" i alla bemärkelser.

Med Trump i presidentkavaj? Ja... Då får vi nog alla börja gräva - och gräva djupt, för det kommer tryckas på knappar lika frenetiskt som en 8-åring vid ett Playstation!

Om jag "preppar"?

- Jag har 2 ficklampor, 2 fällknivar, ombyte, vattenflaska, radio och GPS med dubbla batterier... Jag kallar det jaktryggsäck och den duger rätt bra för mig i dagsläget!

Publicerat

En kurs i ryska är nog en bra förberedelse!

Publicerat

Något man även bör ha klart för sig om man avser att överleva på vilt är ett fenomen som heter " Rabbit starvation".

Dvs om köttet man äter bara består av proteiner och inget fett som tex kanin,hare,duva,ripa,ekorre,nötskrika m,m de vilt som är enklast att få tag på för de flesta så kommer du ändå att svälta ihjäl,upptäcktsresande fick detta förr i tiden och ofta i kombination med svår diaree efter några veckor.

Man måste tillföra kolhydrater eller fett för att fungera.

/Mike

Publicerat

...och sedan kan man köpa sig en o en annan ren av en same i koncessionssamebyn i Kalix.

Fisk har vi i älvar o i Bottenviken.

:thumbsup:

va?!! Kan man äta ren?  :ohmy:  trodde de var till för prydnad! :ohmy: 

ps. en aspekt som en sörlänning som jag inte tänkte på  :wink:

Publicerat

va?!! Kan man äta ren?  :ohmy:  trodde de var till för prydnad! :ohmy: 

ps. en aspekt som en sörlänning som jag inte tänkte på  :wink:

Jepp! Haha! Finns hur mycket som helst av dessa 4-bentingar här uppe. :thumbsup:

Jag förstod det att du inte tänkte längre än vad näsan ....... :tongue:  :laugh:  :whistling:

Publicerat

Blir lite förvånad över att ingen nämnt ris, det är ju asbra mat att bunkra.

(innehåller mycket energi och tar väldigt liten plats)

Publicerat

Vad man måste tänka på i en överlevnadssituation är hur mycket energi man gör av med kontra hur mycket man får tillbaks.Lägger man mycket tid på jakt utan resultat blir man snart väldigt energilåg....

jag tror väldigt många överskattar sin förmåga till att förse sig med tillräckligt mycket viltkött vs hur mycket de bränner för att få den,det räcker ju med att kolla i jaktdagböckerna så inser man att det kommer bli en minusekvation för de flesta :wink:

Om man nu absolut vill fokusera på vilt som föda så bör man hålla sig i de södra delarna.

För egen del skulle jag lagt huvuddelen av kraften på att samla ätbara växter som nässlor,nypon,ekollon,svamp,bär,frukt,kvickrot,rallarros m,m samt lägga nät för fisk och jaga sparsamt.

/Mike

efter ett tag skulle vilt tillgångarna sina, men iaf i trakterna där jag bor så skulle jakten vara ett enkelt sätt att skaffa mat. rådjur/hare/fågel går att skjuta direkt från huset. sjö med rik fisktillgång 400 meter från huset, bra åkermark runt och fruktträd i trädgården. 

jakt skulle nog vara prio 1 för min del iaf, hellre ta det först och spara på kapitalet (egna djur)

men kan tänka mig att det blir svårare för de i de norra delarna med just jakten

Publicerat

Jepp! Haha! Finns hur mycket som helst av dessa 4-bentingar här uppe. :thumbsup:

Jag förstod det att du inte tänkte längre än vad näsan ....... :tongue:  :laugh:  :whistling:

Hahahah  :wink: 

kom precis på att jag glömt den viktigaste resursen. en tillsnofsad jordkällare fylld med allsköns läckerheter från 12% till 60%. där kan man ju alltid låsa in sig när det känns som jävligast. alternativt kanske man kan byta till sig ett par rudolf med röda mulen stekar mot ett ekfat 40 procentigt ?  :thumbsup:

Publicerat

I en spänd situation i världen, små faktorer som leder fram till stora oroligheter så skulle NATO inte stoppa en rysk annektering utav Gotland. Vi har kommit dit efter årliga nedskärningar i de flesta vapenmakter förutom den ryska för att klara den allt mer trängande importerade välfärden vi har att försöka skydda här i väst att det inte finns mycket kvar att ställa bakom NATOs ord.

Publicerat

Något man även bör ha klart för sig om man avser att överleva på vilt är ett fenomen som heter " Rabbit starvation".

Dvs om köttet man äter bara består av proteiner och inget fett som tex kanin,hare,duva,ripa,ekorre,nötskrika m,m de vilt som är enklast att få tag på för de flesta så kommer du ändå att svälta ihjäl,upptäcktsresande fick detta förr i tiden och ofta i kombination med svår diaree efter några veckor.

Man måste tillföra kolhydrater eller fett för att fungera.

/Mike

lätt första tiden, om man är lite åt kanibalhållet till :whistling:

har för mig att om sverige skulle äta vilt i den takt man äter kött i normala fall så skulle det räcka max en vecka

Publicerat

Alltså, det måste inte vara krig som knäcker.

Om tex ett kärnkraftverk pajjar så blir det svår elbrist i Sverige. Det kommer blir svårigheter med dricksvatten om det blir kraftiga utsläpp. Blir det ett seriöst hål i tanken så kan det bli riktigt många döda och skadade i närheten.

Mattransporterna kan hindras till Stockholm och Göteborg. Och svårigheterna med risk för nya utsläpp kan hänga över landet i veckor om det inte redan brinner och ger nya utsläpp.

Svår elbrist på vintern kommer slå hårt.

Kan vi sen inte låsa lånen utomlands omgående går vi i konkurs som land samma dag som det händer och får förlita oss på allmosor från andra länder för vi har inget att betala med. Vi kan inte exportera något utan certifikat och det tar tid att upprätta.

Mkj lyfte en bra punkt, vi är inte beredda idag i grunden, för vi har dålig insyn i konsekvenserna av svåra händelser för det är inget som någon vill skylta med.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Vill det sig väldigt illa, då kommer Rudolf inte att ha röd mule, utah han och många av hans kusiner kommer att lysa i grönaktigt skimmer.  Blir förvisso lättare att jaga självlysande älgar på natten... :whistling:

Publicerat

Jag kanske är negativ, men ...

Är själv med i flera bush craft/prepper grupper på fb.

Dom flesta kommer stryka med 1a månaden, då det inte går att uppdatera fb, med vilken av deras 107 knivar är bäst för att tälja skedar eller liknande med.

Helt fantastikt vad sociala medier gör lustiga saker med folk.

Haha! Har tänkt samma tanke! :)

Publicerat

Just nu delas tråden upp mellan Putin och syrier/afghaner, vilka verkar vara svenskarnas nyfunna zombies...

Kallar dom inte zombies men visst har vi i allra högsta grad medverkat till deras befolkningsexplosion.

Vi har i hur många år nu 30...40 betalat bistånd till dess fattiga länder och skickat mat vid svältkatastrofer vilket har resulterat i en enorm befolkningsökning där de senaste 100 åren.

Den svenska medelfamiljen föder 1.5 barn,den marockanska,algeriska,syriska,irakiska,somaliska,afghanistanska eller valfritt land föder mellan 5-10.

Vårt födelsetal kommer bestå, i dessa länder kommer öka explosionsartat vilket kommer leda till ett ännu större behov av bistånd och hjälp,särskilt som dessa länders infrastruktur är fullständig bombat sönder och samman.

Gissa en gång vart nästa flyktingvåg kommer söka sig den dagen vi inte längre kan skicka några hjälpsändningar eller har råd med bistånd,160 000 flyktingar per år kommer se ut som en rännil när 1 miljon knackar på dörren.

/Mike

Publicerat

Jag har lärt mig lägga nät, kräftburar, ryssjor, ståndkrok och linor av min morfars far och samla svamp, frukt och bär av min morfars mor. Klarar minst en månad på matförråden jag har då jag helt enkelt lever så, jag handlar en gång varje månad och dom kompletteringshandlingarna som görs handlar om lyx, efter första månaden får jag nog leva på ris och potatis men det lär gå minst 3 månader innan jag börjar svälta om jag nu sitter på arslet och inte jobbar för att fylla på förråden under den tiden.

Invasion och krig är inget som bekymrar mig, kommer det så tar jag mitt vapen och gör min plikt. 

Kärnkraftverken oroar mig mera, jag är beroende av att mitt rena vatten och mina födokällor som finns lokalt hålls rena och även om det är ett antal mil till närmaste kärnkraftverk så får jag nog för egen del hoppas på östlig vind.

Naturkatastrofer, tja jag fick en liten försmak då det brann här i Västmanland och känner mig rätt trygg efter det, både jag och familjen lyckades snabbt organisera upp alla förberedelser för att själva evakuera och då med alla djur, nu behövde vi aldrig evakuera men hade det behövts så hade det tagit några få minuter från beslut till att vi börjar åka, flyktväg var planerad med vindriktning i beräkning och trafikläget var det som främst avgjorde när det var dags att dra. Även resten av byn var väl förberedda och vi kunde härifrån jobba med att hjälpa dom som bodde närmare branden något som också fungerade bättre än jag hade väntat mig, det enda var väl att en del var lite väl ivriga att hjälpa till.

Övriga samhällskollapser, sålänge min natur förblir ren så är jag rätt lugn för både egen del och dom som finns i mitt närområdes del.

Jag tror att naturkatastrofer som bränder och översvämningar är det som är mest realistiskt att förbereda sig för, större strömavbrott får också hamna i den kategorin. Kärnkraftverken är ett ganska litet orosmoment för min del, som sagt jag hoppas det är östlig vind. Både inbördeskrig och invasion är något som jag inte oroar mig för inom den närmaste tiden.

Publicerat

Isjonsson eller lära sig bränna gott brännvin på jästarötter å idka byteshandel ;)  mm men bra frågor ställer ni ,,, de är då bättre klimat å vilt tillgång i dem södra delarna ¨å tvärtom här i norr men då har vi ist mindre (militära/terror mål)) å mindre folk men de är jue iof bevisat om å om igen att nog fan gå de att leva å bo här manmåste bara till me lite jävlar anama å bunkra de man kan inför vintern ;) så ja jag iaf skulle hålla mig här i dem norra delarna ;)

post-144-0-07292800-1455249014_thumb.jpg

Norrbottnisk paraplydrink o prima vara.

post-144-0-29820300-1455249058.jpg

Det är ju ca 40 mil till ryska gränsen från Kalix.

Vi är ju hårt drabbade kosacker när dom var här o härjade för x år sedan. Många norrbottningar som fick sätta livet till.

Publicerat

Isjonsson hahah jupp primavara ska de va ;) 

Mad Mike de där rabbit starvation har skördat mången nybyggare genom åren som gått så jag tycker man ska passa på att lära sig vilka rötter som passar för matlagning och hur man tillreder mossa,, visst de kanske inte smakar så bra ( håller sj på å lära mig för skoj) men man får i  sig dem kolhydraterna som man behöver ;) 

Publicerat

sen om man uppehåller sig vid kusten så finns de mycke mer att välja på fisk och skaldjur bara att börga tänka på hur våra jakt å samlar folk levde å åt under stenåldern dvs innan dem börga med jordbruk ;)

Publicerat

Isjonsson hahah jupp primavara ska de va ;)

Ja visst är det så. :yes:

Publicerat

och även om det är ett antal mil till närmaste kärnkraftverk så får jag nog för egen del hoppas på östlig vind.

som sagt jag hoppas det är östlig vind.

Om du inte flyttat så västlig?