Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När ryssen kommer...är ni redo?

Featured Replies

• Svar 1k
  • Visningar 69,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

• För egen del är jag inte så orolig, gott om konserver, frysen full, hyfsat med diesel, en jaktbil som är utrustad för överlevnad en kortare tid i busken, eget spannmål, egna kritter, egen ved, gott om

• Jag sticker ut till min ö i skärgårn när jag ätit upp alla Veganer  som springer i stockholm och yrar i panik att dom inte kan köpa en latte på nätet längre..   / P 

Posted Images

Publicerat
22 minutes ago culot sa:

Vi har ju i princip en hel jävla generation Latte farsor med dito avkommor som inte ens gjort lumpen.

min grabb född -88 har inte gjort lumpen tex ... 

Jag är -76:a och inte gjort lumpen. Skulle rycka in som granatkastargruppchef på I15 i Borås men regementetet lades ner innan jag skulle rycka in och jag placerades i reserven (som "chef" vad nu det innebär?) :(

Vad ska vi oduglingar göra? Leda gamla damer över gatan i ett regn av klusterbomber? Köpa Ruger PCC på jaktlicens (mitt absoluta hatobjekt vad gäller missbruk av vapen på jaktlicens som bara kittas och leks med på banan) och ett bulkass Glock 33-skottsmagasin?

Jag har försökt se "the bigger picture" kring invasionen men nu börjar det övergå mer till att bara vara jävligt förbannad på Putin...

Publicerat
2 minutes ago exabit sa:

Vad ska vi oduglingar göra?

Hemvärnet? Bevaka-Skydda-Förstöra borde de flesta som kan hantera ett gevär kunna bidra till.

/M

Publicerat
Just now nuke sa:

Hemvärnet? Bevaka-Skydda-Förstöra borde de flesta som kan hantera ett gevär kunna bidra till.

/M

Eller fixa en TRG-42 338 Lapua och öva på Ivan-figurer på banan kanske...

Publicerat
59 minutes ago sidelock sa:

Putin försökte få sitt inflytande i ukraina via den korrupta ex-presidenten innan hans grabbar stövlade in.

Jag tror inte putin går in i sverige, men det är enbart för att jag också tror att han kan få det inflytande han vill ha lite mer under bordet, vi har en lång och stolt histora av att vara neutrala, förhandla och spela på båda sidor av planen.

Tror också Ukraina är det som gäller. Säkra gasfälten och dominansen i Svarta Havet. Helt stänga ner Ukraina som en kommande konkurrent för olja och gas. Skulle han "fortsätta" med nåt mer så kommer det bli reaktioner som blir jobbiga att hantera.

Har en kollega på jobbet som är från Ryssland och som skriver massa aggressiva grejer på Facebook. Blir riktigt trött på honom faktiskt. Han är helt insnöad på Donbass och hur rätt detta är av Putin och att vi som står emot kommer "slaktas som hundar" vilket är en klart oväntad formulering från en arbetskamrat...

Publicerat
2 minutes ago exabit sa:

Tror också Ukraina är det som gäller. Säkra gasfälten och dominansen i Svarta Havet. Helt stänga ner Ukraina som en kommande konkurrent för olja och gas. Skulle han "fortsätta" med nåt mer så kommer det bli reaktioner som blir jobbiga att hantera.

Har en kollega på jobbet som är från Ryssland och som skriver massa aggressiva grejer på Facebook. Blir riktigt trött på honom faktiskt. Han är helt insnöad på Donbass och hur rätt detta är av Putin och att vi som står emot kommer "slaktas som hundar" vilket är en klart oväntad formulering från en arbetskamrat...

Det är ren misär i delar av östra Ukraina och och inget i det framförhandlade Minskavtalet har hållits. Man har säkert regelbundet visat bilder på situationen där i ryska TV-kanaler (både propaganda och realitet), medan situationen är närmast okänd för de flesta i Västeuropa. Frågan är stor för vissa ryssar, medan det är en icke-fråga här. Media i både öst och väst driver narrativ. Först var det "Orange man bad" sedan var det Covid som nu helt plötsligt nästan försvunnit från mediabruset när Putin invaderade Ukraina. Jag tror dock att det är ganska få ryssar som tycker att en invasion var rättfärdigad.

Publicerat
1 hour ago, exabit said:

Erbjuda tveksam nivå av snöröjning i södra Stockholm? :tongue: 

Det stoppar all invasion med soldater med tveksama höftleder!!

Fast... En av teorierna är att när missnöje uppstår inom landet, så burkar Putin gå ut och annektera något och hjälpa försmådda ryssar i minoritet..

Publicerat

Pratade med flickvännens son (som faktiskt gjort lumpen). Har verkade aldrig hört uttrycket "Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska.".

I händelse av väpnat angrepp förväntas vi alltså kämpa till sista blodsdroppen. Frågan är hur många av dagens svenskar som reflekterat över detta?

För mig är konceptet liksom en ryggmärgsreflex men på något sätt får jag inte känslan att väljare som röstar på MP eller V har samma inställning.

Vi kanske ska skapa "JGG", Jaktsidans Guerilla Grupp 😀 som komplement till Hemvärnet och som aktiveras i händelse av invasion?

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Vi har ju i princip en hel jävla generation Latte farsor med dito avkommor som inte ens gjort lumpen.

Jag är definitivt ingen latte farsa iaf men född samma år. Då i den ålderskullen fick 1/10 göra lumpen, det är inte vårt fel. 

Publicerat
2 hours ago culot sa:

-90a. Jag mönstrade, fick inte göra lumpen pga synen. (Väldigt få fick göra militärtjänst så de sållade bort alla med minsta orenhet).

Tror oavsett lumpen eller inte att jag är till bättre nytta på annat håll även i krigstid, jag vet hur man sår ett fält och förlöser en kalv.

Publicerat

Född -84, mönstrade men hade vid den tiden ryggproblem efter en busslycka samt jag skulle studera så jag slapp också undan 🤷‍♂️. Får väl hoppas att man som ingenjör i en högaktuell branch har annan nytta för Sverige än kanonmat… 

Publicerat
16 minutes ago TekDr sa:

Får väl hoppas att man som ingenjör i en högaktuell branch har annan nytta för Sverige än kanonmat… 

Kanonmat är vad vi gammla gubbar är till för, ni övriga skall bygga upp landet efteråt.

Publicerat

Jag tillhör den grupp som faktiskt gjort värnplikten och den slutsats jag drog då var att Sveriges försvarsförmåga var låg och den är garanterat inte bättre idag. Att inta ett land som Sverige kräver en enorm logistik och ryssarna verkar inte ens klara de på ett bra sätt i Ukraina. Den här videon är intressant och förklarar varför allt ser ut som det gör. Kortfattat så satte de inte in stridsflyget som brukligt och därför gick det snett.

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Jag är -76:a och inte gjort lumpen. Skulle rycka in som granatkastargruppchef på I15 i Borås men regementetet lades ner innan jag skulle rycka in och jag placerades i reserven (som "chef" vad nu det innebär?) 

Vad ska vi oduglingar göra? Leda gamla damer över gatan i ett regn av klusterbomber? Köpa Ruger PCC på jaktlicens (mitt absoluta hatobjekt vad gäller missbruk av vapen på jaktlicens som bara kittas och leks med på banan) och ett bulkass Glock 33-skottsmagasin?

Jag har försökt se "the bigger picture" kring invasionen men nu börjar det övergå mer till att bara vara jävligt förbannad på Putin...

Du tog ju reda på hur man trycker av ändå eller hur ?  Du ska inte känna dig träffat av mitt raljerande, men det tror jag du förstod ändå ..

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

Född -84, mönstrade men hade vid den tiden ryggproblem efter en busslycka samt jag skulle studera så jag slapp också undan 🤷‍♂️. Får väl hoppas att man som ingenjör i en högaktuell branch har annan nytta för Sverige än kanonmat… 

Troligen , och har du dessutom skit under naglarna så tillhör du dom ingenjörer jag respekterar högt 

Publicerat
4 hours ago edge sa:

Det är ren misär i delar av östra Ukraina och och inget i det framförhandlade Minskavtalet har hållits. Man har säkert regelbundet visat bilder på situationen där i ryska TV-kanaler (både propaganda och realitet), medan situationen är närmast okänd för de flesta i Västeuropa. Frågan är stor för vissa ryssar, medan det är en icke-fråga här. Media i både öst och väst driver narrativ. Först var det "Orange man bad" sedan var det Covid som nu helt plötsligt nästan försvunnit från mediabruset när Putin invaderade Ukraina. Jag tror dock att det är ganska få ryssar som tycker att en invasion var rättfärdigad.

Är det något land som legat under Ryssoket som är 100 pÅ banan idag ?? 
Att som land komma i form till en fungerande och välmående demokrati efter  100 år totalitärt vanstyre  är ingen lätt uppgift då dom saknar erfarenhet hur man gör. 

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Köp honom en enkelbiljett hem , han hör inte hemma här med det resonemanget. 

Publicerat
Just now culot sa:

Köp honom en enkelbiljett hem , han hör inte hemma här med det resonemanget. 

Föreslår till Ukraina direkt så kanske det låter annorlunda.

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

Jag är -76:a och inte gjort lumpen. Skulle rycka in som granatkastargruppchef på I15 i Borås men regementetet lades ner innan jag skulle rycka in och jag placerades i reserven (som "chef" vad nu det innebär?) 

Jag tycker dina sista två rader indikerar något gott .. 😎

Publicerat
9 minutes ago culot sa:

Troligen , och har du dessutom skit under naglarna så tillhör du dom ingenjörer jag respekterar högt 

Tja man är la ”certifierad bönhas” i snickeri, el, målning, bilmek mm och fuskar lite som månskensbonde… sen om det gör mig respektabel eller inte gör det samma. Jag klarar mig även om jag skulle vilja kunna göra mer saker själv…

Publicerat
På 2016-03-01 at 09:04 Christian N sa:

WT-det är bara för att den sammanföll med ditt eget uppvaknande, hon, Samantha Fox och Sabrina är för evigt inetsade i minnesbanken hos alla pojkar som blev män på 80-talet, men visst tyckte man att hon var snygg... Så var det bara, tråkigt med det där med ödledelen bara. /C

Du vet att Samantha Fox är Flata idag ?? 

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

Jag är -76:a och inte gjort lumpen. Skulle rycka in som granatkastargruppchef på I15 i Borås men regementetet lades ner innan jag skulle rycka in och jag placerades i reserven (som "chef" vad nu det innebär?) :(

Jag har gjort lumpen -73-74 på I 12 Eksjö som kock och kan laga mat än idag och kan ställa upp om det kniper hos försvaret om det kniper!:thumbsup:

Publicerat
På 2016-02-17 at 16:40 Mad Mike sa:

Det påstås från myndighetshåll att vi har 500-600 tiggare i sthlm,jag är helt säker på att det faktiska antalet är minst det dubbla.

Då jag rör mig i miljöer där jag ser deras "lämningar" dagligen och dessa finns precis överallt i innerstadsmiljö så är det ju lätt att räkna ut hur det skulle se ut efter någon vecka då 900 000 behöver göra likadant.

/Mike

I det tidiga skedet av VEGAstaden  så säger jag bara Polska långtradar chaffisar ang lämningar  ,  skitkul att vara hundägare  under den perioden kan jag säga ..

Publicerat
På 2016-02-09 at 15:53 Sax sa:

När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

Ni som gillade denna posten? Hur går era tankar idag?

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

innan jag skulle rycka in och jag placerades i reserven (som "chef" vad nu det innebär?) :(

Det innebär att alla högre befäl kommer att hålla dig ansvarig och skylla på dig när det skiter sig och alla dina undersåtar kommer att hata dig och ge dig skulden när det går åt helvete.   😃