Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Så noga var det egentligen inte, tänkte bara om det gick att läsa nånstans för glömde fråga igår.

Finns dom som håller koll på det och oftast är dom emot att det skjuts några björnar alls.

Jag har googlat o sökt på lst:s BD hemsida men hittar inga uppgifter om skyddsjakt på nalle.

• Svar 452
  • Visningar 61,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat

Dom ser ut att finnas överallt i år.

20210427_153520.jpg

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Dom ser ut att finnas överallt i år.

20210427_153520.jpg

Kul! Vi får väl se om det blir ökad tilldelning i år också.

Publicerat
  • Författare

Polisinsats utanför Gällivare – helikopter i luften

Just nu pågår en större polisinsats i trakterna kring Mäntyvaara utanför Gällivare. Enligt uppgift till oss rör det sig om misstänkt tjuvjakt på björn. Polisen är förtegen om insatsen.

En polishelikopter hovrar i luften i närheten av byn Mäntyvaara utanför Gällivare. Minst en polispatrull i personbil har också setts till, berättar en privatperson som befinner i området.

Enligt uppgiftslämnaren har polisinsatsen troligtvis samband med att en eller flera björnar ska ha skjutits i området. Det finns också uppgifter om att björn ska ha förföljts på skoter.

Polisen har inte velat kommentera uppgifterna. Polisens regionledningscentral har varken bekräftat eller dementerat att en polisinsats pågår, men andra poliskällor bekräftar att polis befinner sig i området.

Mathias Asplund

Detta är inget som gynnar jägarkåren!:sad:

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Publicerat
43 minutes ago lsjonsson sa:

Detta är inget som gynnar jägarkåren!:sad:

Det sa man om Karl Hedin i början också...

Publicerat

Förr brukade ryggmärgsreflexen vara att undra vad det är för spån som inte kan hålla sig till rätt årstid nu? Är de ens på rätt mark? 
Numer är ryggmärgsreflexen att undra vad som egentligen hänt den här gången? Något svartsjukt ex som hittat på något? Eller en mupp som råkat hitta en rävåtel eller slaktrester och anmält om tjuvjakt på varg? 

Publicerat

Gissar på ungefär samma som i artikeln från jaktjournalen, anonyma anmälan och polis på plats i onödan.

På den i jaktjornalen var det två bilar som kom till platsen och senare en på kvällen, det söks väl ändå skyddsjakt för att det inte ska skjutas illegalt.

Vilket svammel det är att skriva om jägarkåren i olika trådar vad har det med saken att göra. Vad är jägarkåren för nånting egentligen?

Publicerat
16 hours ago karelsk blandning sa:

Gissar på ungefär samma som i artikeln från jaktjournalen, anonyma anmälan och polis på plats i onödan.

På den i jaktjornalen var det två bilar som kom till platsen och senare en på kvällen, det söks väl ändå skyddsjakt för att det inte ska skjutas illegalt.

Vilket svammel det är att skriva om jägarkåren i olika trådar vad har det med saken att göra. Vad är jägarkåren för nånting egentligen?

Tyvärr är jägare ingen etniskt sammanhållen grupp. Hade vi Skillt oss etniskt från andra grupper hade vår kultur aldrig fått ifrågasättas på det sätt den nu gör.

Publicerat
  • Författare

35 björnar fällda under skyddsjakt i norr

PREMIUM

Hittills i vår är totalt 35 björnar fällda under skyddsjakt i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland. Länsstyrelserna tror det blir färre skyddsjakter på björn denna vår jämfört med rekordåret i fjol.

I Jämtland har länsstyrelsen fått in skyddsjaktsansökningar på totalt 16 björnar.

– En björn är avskriven eftersom den vandrade ut ur området. Hittills är nio björnar fällda, berättar Emma Andersson, rovdjurshandläggare.

I fjol vår sköts 39 björnar under skyddsjakt i Jämtland.

Normal vår

Emma Andersson tror inte att det blir lika omfattande skyddsjakt i vår.

– Det var kvar mer snö i fjol och renarna blev kvar i skogslandet längre. Nu har våren stått stilla, eftersom det är ganska nattkallt. Men det kan ändras fort, säger hon.

I Idre pågår ett forskningsprojekt där forskare från Sverige och Norge märker björnar för att undersöka björnens predation på ren. Den 16 april avlivades en radiomärkt hanbjörn under skyddsjakt i Ruvhten Sijtes sameby renbetsmarker. Halsbandet på björnen var skadat, vilket är vanligt efter strider mellan björnar.

Den skjutna björnen slutade sända information den 1 oktober 2020.

Våren avgör

I Västerbotten har länsstyrelsen fått in nio ansökningar om skyddsjakt på björn.

Nio björnar har fällts hittills i vår.

– Väder- och snöförhållandena är bättre i år än ifjol, men än så länge verkar det finnas en del snö kvar i vissa kalvningsland. Vi får se hur temperaturen utvecklas och hur snabbt snön smälter, uppger Michael Schneider, rovdjurshandläggare i Västerbotten.

Vaknade tidigt

I Norrbotten fick länsstyrelsen in första skyddsjaktsansökan på björn redan den 4 april.

– Hittills har det inkommit 22 ansökningar på totalt 26 björnar. Vi har hittills beviljat 17 ansökningar och totalt 17 björnar har fällts, uppger Anna Danell Savela, rovdjurshandläggare vid länsstyrelsen i Norrbotten.

Hon berättar att det är ett par olika sätt som snöförhållandena påverkar björnens predation på ren.

– Är det mycket snö har renarna svårt att komma undan om de blir jagade av björn, då de tenderar att gå igenom snötäcket. Den andra konsekvensen av mycket snö är att det också dröjer innan vegetationen, som är en alternativ föda för björnen, kan komma igång. Det gör att björnen kan vara beroende av ren- och älgkalvar längre, resonerar Anna Danell Savela.

Under fjolårets skyddsjakt fälldes 54 björnar under skyddsjakt i Norrbotten och 43 i Västerbotten, fram till den 28 maj 2020.

Skribent

Lars-Henrik Andersson

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2019-07-01 at 15:58 HuggyBear sa:

Hehe... Dags å byta rubriknamn på denna tråden va?! ?

Men jag kan bidra med en bild på en liten nalle som vi fick bara 15m från bilen för nån vecka sen...

Är det här i närheten av dig HuggyBear?

https://www.jaktjournalen.se/nargangen-bjorn-utmanas-av-katter/

Tokiga katter som utmanar nalle.:lol:

Publicerat
  • Författare
2 hours ago HuggyBear sa:

Mm. Är i Grannbyn! Ha ca 5km dit om jag åker vägen genom skogen...

Ok! Då vet du vars du kan hämta en katt som vågar utmana nalle om dina hundar backar!:whistling::lol:

Publicerat
35 minutes ago lsjonsson sa:

Ok! Då vet du vars du kan hämta en katt som vågar utmana nalle om dina hundar backar!:whistling::lol:

Haha ja han bara skäller surt på dom om han råkar springa på dom i skogen sen kommer han till mig å glor åt de håll nallen är kvar 😅

Publicerat
  • Författare
1 hour ago HuggyBear sa:

Haha ja han bara skäller surt på dom om han råkar springa på dom i skogen sen kommer han till mig å glor åt de håll nallen är kvar 😅

Haha! Rolig hund!:lol:

Publicerat

Står på andra forumet att det är skjutet 65st på skyddsjakt i Norrbotten och det vanliga eviga gnället om det varje år av samma personer.

Det skjuts bara det som är tvunget och vad länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på björn och dom borde bevilja ordentliga tilldelningar på licensjakten så hade problemen minskat, det finns antagligen mer björn än man tror. Nu är det skjutet i flera år samma antal och i år kanske några till så det borde tyda på att det inte minskar iaf. 

Såg även att det stod om vem som fick björnen efter den var skjuten, den tillfaller markägaren eller jaktsrättsinnehavaren av marken men dom flesta vill inte ha dom om jag förstått det rätt.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago karelsk blandning sa:

Står på andra forumet att det är skjutet 65st på skyddsjakt i Norrbotten och det vanliga eviga gnället om det varje år av samma personer.

Det skjuts bara det som är tvunget och vad länsstyrelsen beviljar skyddsjakt på björn och dom borde bevilja ordentliga tilldelningar på licensjakten så hade problemen minskat, det finns antagligen mer björn än man tror. Nu är det skjutet i flera år samma antal och i år kanske några till så det borde tyda på att det inte minskar iaf. 

Såg även att det stod om vem som fick björnen efter den var skjuten, den tillfaller markägaren eller jaktsrättsinnehavaren av marken men dom flesta vill inte ha dom om jag förstått det rätt.

Är det inte dags att vi får vårjakt på björn istället för att det ska bedrivas en sådan skyddsjakt som det görs nu av LST folk och kanske samer också? Om samerna är inblandade vet jag inte. Någon som vet?

Publicerat

Hur då inblandade?

Hur ska en sån vår jakt skötas legalt och på ställena den behövs?

Vad ska man göra med en björn som är skjuten på våren, troligen vill ingen äta den och skinnet kanske inte är desto mer ha heller så det är kraniumet.

Regeringen har väl satt om det var att förlusterna inte skulle överstiga 10% om jag minns rätt och här ligger många samebyar på 30-50% förlust av ren kalvarna så det är därför det blir skyddsjakt när björnen kommer in bland kalvande vajor och gör stor skada för ägarna.

Dom skulle förlänga björn jakten lite och skjuta dom på hösten inom områdena som det ansöka om skyddsjakt på våren ändå, då skulle folk få jaga och björnarna skulle komma till användning samtidigt som skyddsjakterna skulle minska.

Hos oss har det iaf blivit mer älg kalv och fjolingar sen det skjutits lite björn så jag är nöjd.

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago karelsk blandning sa:

Hur då inblandade?

Hur ska en sån vår jakt skötas legalt och på ställena den behövs?

Vad ska man göra med en björn som är skjuten på våren, troligen vill ingen äta den och skinnet kanske inte är desto mer ha heller så det är kraniumet.

Regeringen har väl satt om det var att förlusterna inte skulle överstiga 10% om jag minns rätt och här ligger många samebyar på 30-50% förlust av ren kalvarna så det är därför det blir skyddsjakt när björnen kommer in bland kalvande vajor och gör stor skada för ägarna.

Dom skulle förlänga björn jakten lite och skjuta dom på hösten inom områdena som det ansöka om skyddsjakt på våren ändå, då skulle folk få jaga och björnarna skulle komma till användning samtidigt som skyddsjakterna skulle minska.

Hos oss har det iaf blivit mer älg kalv och fjolingar sen det skjutits lite björn så jag är nöjd.

Det stod på grannforat (tror det var förra året eller året innan) att samerna kunde skyddsjaga björn också bara dom hade beslut från LST och att nallen var inne eller i närheten av renhjorden.

Ja, det får väl våra kära myndigheter titta och besluta om. LST personal o polis får väl ta sig ut till björnskytten och granska så att allt stämmer o ev. provtagning för det är väl så det går till på hösten.

Nej, det är säkert inte mycket att äta eller att skinnet så det blir väl bara kraniet.

Ja, det är dom siffrorna som jag har hört också!

Ja, det vore väl det bästa alternativet med förlängd jakt på hösten 

Se där ja! Det var ju något positivt!

Publicerat

Det är oftast samebyn som sköter jakten med länsstyrelsen, det är inte riktigt som vanlig jakt och björnen skjuts oftast från helikoptern och det är väl egentligen det länsstyrelsen vill för att den ska utföras effektivast möjligt.

Lika bra ta det också, samebyn betalar helikoptern själva och dom kan söka ett stöd från sametinget just för att helikopter helst ska användas vid jakterna.

Skyddsjakten på våren måste ändå vara bättre än någon form av licens jakt. Det skjuts bara dom björnar som behövs och måste för att förebygga mer skada istället för att det blir bägge två.

En sak som är ganska konstigt är att dom flesta jägare som ändå inte nånsin jagat björn klagar på skyddsjakten fast det ändå bara blir mer älgar för dom att skjuta. Men det är troligen bara för gnällandes skull och när lappar är inblandat.

Om länsstyrelsen och dom som bestämmer hade satt en tilldelning som liknar det som skjuts på skyddsjakterna på våren nu senaste åren så hade dom löst problemet redan på hösten men dom kanske hällre ser att björn stammen regleras på det sätt som görs nu utan att säga nånting.

Publicerat
  • Författare

Tack för den infon! 

Publicerat

Funderar allvarligt på att gå ur jägarförbundet som jag gick med i våras med deras gnäll och noll koll på läget med björnarna.

Undrar om den som sitter i Norrbotten vet hur det går till och hur verkligheten är i skogen.

Det är trots allt regeringen som satt siffrorna och inte länsstyrelsen.

Hade det inte varit för sent idag när jag läste det hade jag ringt och frågat hur han menar.

Skjut 40 björn i kusten området så blir det precis lika mycket om inte mer skyddsjakter även nästa vår. 

• 2 weeks later...
Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

kanske dom som bestämmer borde inse att det blir samma sak igen om dom inte sätter 60-70 björn på tilldelningen i berörda område och sen en egen i kust området utöver det.

Publicerat

Så en rätt stor nalle igår 500m hemifrån då jag gick me hunn stanna på vägen å glodde ca 80m framför oss