Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

Nu är resultatet klart från spillningsinventeringen i Norrbotten. Rekordmånga 1800 prov lämnades in och detta gav enl. deras beräkningar ca 650 björnar i Norrbotten. Tilldelningen för höstens björnjakt är inte färdig för Norrbotten.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/650-bjornar-i-norrbotten/

https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/om-oss/nyheter-och-press/nyheter---norrbotten/2022-06-30-55-bjornar-far-fallas-i-arets-licensjakt-i-norrbotten.html?sv.target=12.730f76c418120ef39f9279f9&sv.12.730f76c418120ef39f9279f9.route=%2Fconsent-settings

• Svar 452
  • Visningar 61,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat

Hade behövts en än större ökning i vissa områden iaf så hade det blivit mindre skyddsjakt till våren.

Men bättre än inget när dom gjort 3st områden och isf gett en tilldelning.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Hade behövts en än större ökning i vissa områden iaf så hade det blivit mindre skyddsjakt till våren.

Men bättre än inget när dom gjort 3st områden och isf gett en tilldelning.

Ja, det hade säkert inte skadat med större tilldelning i vissa områden.

Publicerat
10 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det hade säkert inte skadat med större tilldelning i vissa områden.

Typ, dubbelt så hade det kanske inte behövts till våren.

Men vissa år kanske jakten hade behövt vara längre än den är.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Typ, dubbelt så hade det kanske inte behövts till våren.

Men vissa år kanske jakten hade behövt vara längre än den är.

Ja visst är det så! Ibland går det väldigt trögt med björnjakten.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

4 björnar skjutna i Norrbotten nu. 3 sköts igår i 4-kantenområdet som innefattar Luleå-Boden-Älvsbyn-Piteå o den fjärde idag i del.omr. 2 som innefattar Arjeplog-Arvidsjaur-Jokkmokk.

Publicerat
  • Författare

9 björnar skjutna i Norrbotten i år, enl. rovbase.:thumbsup:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

9 björnar skjutna i Norrbotten i år, enl. rovbase.:thumbsup:

Alltid nånting, men skulle man få jaga på större områden och liknande skulle allt vara mycket lättare.

Fast folk har björn på områdena och ändå inte jagar själva så får inte andra göra det. Sen klagar jägarna att det är mycket björn och dåligt med älgar.

Vilka genier.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Alltid nånting, men skulle man få jaga på större områden och liknande skulle allt vara mycket lättare.

Fast folk har björn på områdena och ändå inte jagar själva så får inte andra göra det. Sen klagar jägarna att det är mycket björn och dåligt med älgar.

Vilka genier.

Vi har skrivit in i årsmötetsprotkollet följande och detta gäller både björn och lo: 

Tillåta Lodjurs- och björnjakt inom vvo med förbehåll att lösa gästkort i efterhand.

Detta har gällt i många år nu. Typ 10 år nu.

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Vi har skrivit in i årsmötetsprotkollet följande och detta gäller både björn och lo: 

Tillåta Lodjurs- och björnjakt inom vvo med förbehåll att lösa gästkort i efterhand.

Detta har gällt i många år nu. Typ 10 år nu.

Jo men många släpper inte in folk att jaga vare sig björn eller lo fast ingen i laget är intresserad jaga det.

Därför har jag aldrig angagerat mig att försöka med hunden fast han skällt och även bytt från älg till björn för man får ändå inte jaga nån annanstans än på markerna man har själv och där finns inte många björnar mer.

Jo kanske om man är bra på slicka röv och skryta på sig själv då kanske det gått. Så det är inget för mig.

Publicerat

Polisen i Västerbotten hade tagit en jägare med laddat vapen i bilen. Är det skott i bössan eller bara magasinet en sån gång.

Han fick fortsätta jaga men vad kommer hända sen för den jägaren? 

Var en häromkring som åkte på det för några år sen och minns jag rätt blev det typ 8000 i böter och inget mer fast det hände två gånger dessutom.

Publicerat
2 hours ago karelsk blandning sa:

Polisen i Västerbotten hade tagit en jägare med laddat vapen i bilen. Är det skott i bössan eller bara magasinet en sån gång.

Var en häromkring som åkte på det för några år sen och minns jag rätt blev det typ 8000 i böter och inget mer fast det hände två gånger dessutom.

Fantastiskt bra jobbat att gripa efter ett sådant otroligt allvarligt brott!

Samtidigt i en annan del av landet famlar kling och klang i mörker efter ännu ett par mord i avrättningsstil!!

Eller läs för all del 46st............

Bra jobbat.

Publicerat
15 minutes ago fubar sa:

Fantastiskt bra jobbat att gripa efter ett sådant otroligt allvarligt brott!

Samtidigt i en annan del av landet famlar kling och klang i mörker efter ännu ett par mord i avrättningsstil!!

Eller läs för all del 46st............

Bra jobbat.

Om det var bra jobbat eller inte vet jag inte och bryr mig egentligen än mindre.

Men eftersom det nyss var på forumet om stressen med björn jakt så tyckte jag det kunde passa in i den funderingen folk har. Händer säkert även på älgjakten med men troligen inte i samma utsträckning.

Finns mycket poliserna skulle kunna göra istället, skiljer sig troligen väldigt mycket vem man frågar.

För mig hade det vart intressant veta om bössan hade skott i sig eller om magasinet hade skott i och var utplockat på sidan, men det döms väl troligen på samma sätt.

Publicerat

Såg att jag hade fel också... är visst 47 st.....

Publicerat
  • Författare
3 hours ago karelsk blandning sa:

Jag tror att du får ha skott i magasinet men inget slutstycke i bössan. Vi får se om vi får svar från någon expert.

Publicerat
14 minutes ago lsjonsson sa:

Jag tror att du får ha skott i magasinet men inget slutstycke i bössan. Vi får se om vi får svar från någon expert.

Som jag förstått det räknas även det som laddat fast du plockat ut magasinet ur bössan om det finns skott i det.

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago karelsk blandning sa:

Som jag förstått det räknas även det som laddat fast du plockat ut magasinet ur bössan om det finns skott i det.

Ok! Jag vet inte!

Publicerat

Ska inte vapnet ligga i fodral, slutstycket på annat ställe i bilen typ handsfack och ammunitionen på ett tredje i stängd väska/bag. Alltså inte i fickan?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago fubar sa:

Ska inte vapnet ligga i fodral, slutstycket på annat ställe i bilen typ handsfack och ammunitionen på ett tredje i stängd väska/bag. Alltså inte i fickan?

Det har jag inte hört! Vi har 2 poliser som jagar med oss. Hon är infödd o dotter till en annan jägare hos oss. Den andra är hennes man och ingen har nämnt detta för oss.

Publicerat

Saxat från polisens sida.

Förflyttning av egna vapen

Ett vapen som förflyttas av innehavaren bör vara nedpackat i fodral. Magasinet bör vara uttaget ur vapnet. Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska skjutvapen delas och vital del tas med. Ett alternativ är att använda ett godkänt vapenlås.

Vid förflyttning av vapen i samband med flygning ska vapnet delas, om det är möjligt, och delarna checkas in var för sig i separata kollin. Huvuddelen bör ligga i fodral.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago fubar sa:

Saxat från polisens sida.

Förflyttning av egna vapen

Ett vapen som förflyttas av innehavaren bör vara nedpackat i fodral. Magasinet bör vara uttaget ur vapnet. Vid tillfälligt kortare avbrott i uppsikten i samband med förflyttning av skjutvapen i bil ska skjutvapen delas och vital del tas med. Ett alternativ är att använda ett godkänt vapenlås.

Vid förflyttning av vapen i samband med flygning ska vapnet delas, om det är möjligt, och delarna checkas in var för sig i separata kollin. Huvuddelen bör ligga i fodral.

Tack för den infon!:thumbsup:

Publicerat

Men som vanligt finns annan info.

Och jag personligen skulle inte ha patroner i magasinet i fodralet.

Poliser vill nog gärna sätta dit om dom kan....

Saxat från sida om jakt. Jahti.

Det ovan nämnda tillägget till skjutvapenlagen ur vapendirektivet har orsakat ovisshet hos jägarna. Enligt myndigheternas nuvarande tolkning kan vapen transporteras till exempel under jaktresor på samma sätt som tidigare, det vill säga oladdade i skyddsfodral. Patronerna kan finnas i magasinet, men det får inte finnas någon patron i patronläget.

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago fubar sa:

Men som vanligt finns annan info.

Och jag personligen skulle inte ha patroner i magasinet i fodralet.

Poliser vill nog gärna sätta dit om dom kan....

Saxat från sida om jakt. Jahti.

Det ovan nämnda tillägget till skjutvapenlagen ur vapendirektivet har orsakat ovisshet hos jägarna. Enligt myndigheternas nuvarande tolkning kan vapen transporteras till exempel under jaktresor på samma sätt som tidigare, det vill säga oladdade i skyddsfodral. Patronerna kan finnas i magasinet, men det får inte finnas någon patron i patronläget.

Två versioner!

Publicerat

Jag skulle inte transportera bössan med patroner i magasinet och magasinet i bössan, även om det inte låg någon patron i patronläget. På sin höjd kan jag tänka mig att ha magasinet (med patroner i), i fickan, men känner jag mig själv rätt, så skulle jag nog tömma magasinet också, och ha det tomt i fickan.

Även om man inte bryter mot lagen om man har ett magasin med patroner i, i bössan utan att det ligger en patron i patronläget, kan det bli föremål för omhändertagande av vapen vid en poliskontroll, med den konsekvensen att man är utan vapen tills dess att en domstol slagit fast att något lagbrott har ej skett. Better safe than sorry.

Men det är jag, det.