Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jaktmotståndare kan hindra björnjaktens premiär

Med bara dagar kvar är det oklart om licensjakten på björn kommer bli av eller inte. Två föreningar som motsätter sig jakten har överklagat jaktbeslutet och begärt inhibition.

Björnjägare i Norrbotten kan i värsta fall få ställa in sina planer på jakt till helgen, anledningen är att föreningen Jaktkritikerna och Rovdjursföreningen överklagat länsstyrelsernas beslut om licensjakt på björn. 

Jaktmotståndarna kräver att förvaltningsrätten häver jaktbesluten och att jakten stoppas om rätten inte hinner komma till beslut innan premiären 21 augusti.

Anna Danell Savela är rovdjurshandläggare på länsstyrelsen Norrbotten och berättar om det kritiska läget.

– Det kan innebära att det inte får påbörjas någon jakt tills vidare. Vi trodde vi skulle ha fått ett besked av förvaltningsrätten vid det här laget, säger hon.

Tommy Borg

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

• Svar 452
  • Visningar 61,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Seger för björnjägarna. Förvaltningsrötten har avslagit Jaktkritikerna och Rovsdjursföreningens överklagan av LST BD beslut. Läsbeslutet på LST BD hemsida i länken.
https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten ... njakt.html

Publicerat

Konstigt hade varit annars, men hade väntat det skulle dras på några dagar till.

Hoppas nu det skjuts bort björnarna fort så länsstyrelsen inser att det är ganska gott om dem.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Konstigt hade varit annars, men hade väntat det skulle dras på några dagar till.

Hoppas nu det skjuts bort björnarna fort så länsstyrelsen inser att det är ganska gott om dem.

Ja visst hade det varit konstigt!

20 nallar skjutna innan nästa veckas slut.

Tror du att vi skulle få extra tilldelning då???:whistling::lol:

Publicerat
5 hours ago lsjonsson sa:

Ja visst hade det varit konstigt!

20 nallar skjutna innan nästa veckas slut.

Tror du att vi skulle få extra tilldelning då???:whistling::lol:

Dom extra tas till våren istället så det blir bra.

Styrelsen vill väl hällre ha jakt på våren som dom kan bevaka fullt ut om dom vill istället för höstens licensjakt som bedrivs i hela länet.

Dom försöker nog bara göra kust jägarna nöjda i Norrbotten med några på licensen. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Dom extra tas till våren istället så det blir bra.

Styrelsen vill väl hällre ha jakt på våren som dom kan bevaka fullt ut om dom vill istället för höstens licensjakt som bedrivs i hela länet.

Dom försöker nog bara göra kust jägarna nöjda i Norrbotten med några på licensen. 

Ja, det blir väl så!

Ok! Jag har inte hört något önskemål här nere vid kusten om dom förespråkar höst- eller vårjakt på nalle.

Haha! Så det är så era tankar går för kustjägarna?

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Ja, det blir väl så!

Ok! Jag har inte hört något önskemål här nere vid kusten om dom förespråkar höst- eller vårjakt på nalle.

Haha! Så det är så era tankar går för kustjägarna?

Ingen aning egentligen, gissar bara att dom flesta skjuts i kusten i år.

Av dom jag hört som klagar mest på att det varit skyddsjakt på våren är många som jagar runt kusten. 

Skulle allting fungera som tänkt hade det inte behövts mer än licens jakt. 

Publicerat
  • Författare
39 minutes ago karelsk blandning sa:

Ingen aning egentligen, gissar bara att dom flesta skjuts i kusten i år.

Av dom jag hört som klagar mest på att det varit skyddsjakt på våren är många som jagar runt kusten. 

Skulle allting fungera som tänkt hade det inte behövts mer än licens jakt. 

Ok! Ja, det skulle inte förvåna mig heller även om n delen av Bodens kommun och inlandet av Piteå o Älvsbyn kommuner brukar också leverera och så även inlandet av Luleå kommun runt Råneå, Gunnarsbyn, m. fl små byar. Övertorneå, Pajala, Överkalix o n delen av Kalix kommun runt Tjäruträsket Morjärv har dom skjutit några björnar.

Ja, det skulle räcka med licensjakt.

Publicerat
1 minute ago lsjonsson sa:

Ok! Ja, det skulle inte förvåna mig heller även om n delen av Bodens kommun och inlandet av Piteå o Älvsbyn kommuner brukar också leverera och så även inlandet av Luleå kommun runt Råneå, Gunnarsbyn, m. fl små byar. Övertorneå, Pajala, Överkalix o n delen av Kalix kommun runt Tjäruträsket Morjärv har dom skjutit några björnar.

Ja, det skulle räcka med licensjakt.

Har dom börjat tidigare?

Jo visst är det skjutet genom åren lite överallt, men som det lät nu var det mycket kamera bilder runt Luleå och neråt, vad dom då har har att björnarna ska komma i år med så mycket bär vet jag inte.

Iofs var det bara en bekant som sa det idag.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago karelsk blandning sa:

Har dom börjat tidigare?

Jo visst är det skjutet genom åren lite överallt, men som det lät nu var det mycket kamera bilder runt Luleå och neråt, vad dom då har har att björnarna ska komma i år med så mycket bär vet jag inte.

Iofs var det bara en bekant som sa det idag.

Nej, det har dom inte gjort!

Ok! Jag vet inte!

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Nej, det har dom inte gjort!

Ok! Jag vet inte!

Ut i skogen å jaga björn så blir det kanske en björn päls för dig.

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago karelsk blandning sa:

Ut i skogen å jaga björn så blir det kanske en björn päls för dig.

:thumbsup:

Du skulle höra hur frun låter när vi är ute i skogen och plocka bär. Hon går och tjoar var och varannan minut. Ingen risk att man får se något vilt när man har henne med i skogen.:sad:

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

9 björnar skjutna i Norrbotten.

https://rovbase.se/search?T=D545097

Enligt rovbas är det 7st skjutna och så även när en ringde in kolla för dryga timmen sen på älgbanan.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago karelsk blandning sa:

Enligt rovbas är det 7st skjutna och så även när en ringde in kolla för dryga timmen sen på älgbanan.

Ok!

Publicerat

Som bekant är björntilldelningen i Gävleborg ett stort jävla skämt å jakten bli som en fars! 45 skjutna på västra första dagen å de sista 10 strök med på drygt 2h dag 2 å så va jakten över i år! Där jag jagade hade vi fart på 2 olika björnar med 2 olika hundar på sön morgon men ingen kom till skott! Då jakten va avlyst kom björnen upp på vägen 60m från hundföraren vars 13mån gamla grålle hängt på den 12km... 

Grannlaget sköt 3st varav 2 på nästan samma ställe med en dag emellan. Ändå gå björnar å länsar soptunnor här i byn. Senast idag... 🙄

Med fler björnar på tilldelningen i år gick det alltså ändå 1 dag fortare än ifjol...😯

Jag köper inte resonemanget att Jämtland ha fler björnar än oss men dom få ändå 130st fler på tilldelning! Det är åt helvete snett någonstans...☹

Publicerat
  • Författare
1 hour ago HuggyBear sa:

Som bekant är björntilldelningen i Gävleborg ett stort jävla skämt å jakten bli som en fars! 45 skjutna på västra första dagen å de sista 10 strök med på drygt 2h dag 2 å så va jakten över i år! Där jag jagade hade vi fart på 2 olika björnar med 2 olika hundar på sön morgon men ingen kom till skott! Då jakten va avlyst kom björnen upp på vägen 60m från hundföraren vars 13mån gamla grålle hängt på den 12km... 

Grannlaget sköt 3st varav 2 på nästan samma ställe med en dag emellan. Ändå gå björnar å länsar soptunnor här i byn. Senast idag... 🙄

Med fler björnar på tilldelningen i år gick det alltså ändå 1 dag fortare än ifjol...😯

Jag köper inte resonemanget att Jämtland ha fler björnar än oss men dom få ändå 130st fler på tilldelning! Det är åt helvete snett någonstans...☹

Kanske någon gång i framtiden kommer lst Gävleborg ffram till att något är fel i tilldelningen och att den är för liten.:thumbsup:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Kanske någon gång i framtiden kommer lst Gävleborg ffram till att något är fel i tilldelningen och att den är för liten.

Mm... Me betoning på "KANSKE!" 🙄

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago HuggyBear sa:

Mm... Me betoning på "KANSKE!" 🙄

Oh yes!:thumbsup:

Publicerat
12 hours ago HuggyBear sa:

Inventering i Jämtland visade på ca 1000 björnar.  Gävle fick fram 504 men efter komp för ”gränsbjörnar” hamnade ni under 500. 
Jämtland har ett förvaltningsmål på 650 björnar. Båda inventeringarna omgärdas av försiktighetsprinciper som jag tror ger en låg uppskattning. 
Vi kan diskutera lämplig tilldelning och ni borde absolut få skjuta fler. Men argumentet att du inte köper att Jämtland har fler björnar känns lite tunt. Skulle er inventering vara så mycket sämre?