Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnjaktstråden, allt om björnar, vapen o även foton på nyvaken nalle

Featured Replies

Publicerat

Norrbottens inventering i år tror jag kommer bli mycket fel visande och man får troligen minst dubbla antalet individer.

Hörde att det var många som skitit i att skicka in prov och sparkat bort högen från vägen. Nötterna resonerar att ju fler prover som kom in så skulle fler skyddsjakter bli beviljade och licensjakten bli minskad, snacka om snabbtänkta individer.

Dom skulle istället skicka in allt dom hittar för att visa hur mycket björnar det finns och då troligen få fler att skjuta på jakten, kanske just kust området och södra delar av länet där det inte är annat än just licens jakt.

Men det värkar vara lättare få en grävling förstå det än dom personer som diskuterade på det viset.

Björnjakten nu ser mer ut att vara en åtel jakt med antalet kameror som jägarna har ute i skogen vid antingen några kadaver och bull högar med rester från bagerier, sen hinner knappt björnen bli skjuten före bilder är upplagda på sociala medier. Utan dom här åtlarna och kamerorna skulle nog resultatet sjunka för många av jägarna.

Tror det är väldigt få av dom björnar som är skjutna med ett upptag av hundarna på fri sök utan dom flesta är nog kamera/åtel björnar och sen ett evigt surr att hunden jagar björn när den är släppt på 30min gamla spår och skjuts på pass.

Menar inte att alla jägare bedriver jakten på detta vis men finns några och vissa av dom syns på sociala medier.

• Svar 452
  • Visningar 61,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Gick bra för oss trots den korta tiden i Gävleborg och Dalarna, 3 björnar varav jag fick skjuta 1 för kompisens plottar på 20 meter

• Hoppas på ett race till i år! Hade fantastisk jakt förra säsongen, blev 4 st för polarnas hundar första veckan, varav 1 till mig! Blev ett par till för hundarna uppåt i landet, grym säsong igen fö

• Att det är rävåtlar eller vildsvinsåtlar är lika sannolikt som att man jagar ripa i helsinborg...  

Posted Images

Publicerat
1 hour ago henke67 sa:

Skulle er inventering vara så mycket sämre?

Exakt frågan jag också ställer mig! Det är något som inte stämmer!

Nästa fråga jag ställer mig...

Är vi så otroligt mycket effektivare på att jaga björn här eller ha vi bara makalös tur att få skottchanser på dom då det gå så rasande snabbt?! Man kan ju bara spekulera i hur många skjutbara nallar som klarade dog också. 2st i samma såt hos oss på söndagen tex...

Publicerat
  • Författare
Just now HuggyBear sa:

Exakt frågan jag också ställer mig! Det är något som inte stämmer!

Nästa fråga jag ställer mig...

Är vi så otroligt mycket effektivare på att jaga björn här eller ha vi bara makalös tur att få skottchanser på dom då det gå så rasande snabbt?! Man kan ju bara spekulera i hur många skjutbara nallar som klarade dog också. 2st i samma såt hos oss på söndagen tex...

Visst är det konstigt!

Jämtlands län 49 341 km2 o 130 280 inv. (2019)

Gävleborgs län 18 199 km2 o 285 452 30/9 -17.

Jag vet inte hur stor skillnad ytan har att göra med det och befolkningsmängden.

Den sista frågan kan man vända och vrida på.

Publicerat

Trodde det skulle varit full skjutet på en vecka här uppe, men det har varit väldigt varma dagar nu sista dagarna.

Frost på morgon och 20 grader efter nån timme.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Trodde det skulle varit full skjutet på en vecka här uppe, men det har varit väldigt varma dagar nu sista dagarna.

Frost på morgon och 20 grader efter nån timme.

Ja, jag trodde det också! +2 drygt på morgonen vid 4.30 och nu +8,1 och dimma.

Publicerat
  • Författare

Sista björnen påskjuten i Norrbotten, enl. radio Norrbotten.

Eftersök pågår för att se om den är död, skadad el friskförklard.

Tyvärr finns det ingen länk att hänvisa till i skrivande stund.

Återkommer med mer info när det finns sådan att presentera.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago lsjonsson sa:

Sista björnen påskjuten i Norrbotten, enl. radio Norrbotten.

Eftersök pågår för att se om den är död, skadad el friskförklard.

Tyvärr finns det ingen länk att hänvisa till i skrivande stund.

Återkommer med mer info när det finns sådan att presentera.

Den påskjutna björnen är oskadd enl. eftersöket som har gjorts nu på morgonen och därmed återstår det en björn i Norrbotten på årets tilldelning, enl. radio Norrbotten. 

Publicerat
  • Författare

Nu är listan komplett över alla skjutna björnar i Norrbotten.:thumbsup:

https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/djur/jakt-och-vilt/bjornjakt.html

9 dagars jakt för 20 björnar och ändå är det mycket jakttid kvar så det hade nog kunnat fällats en och en annan nalle till i länet.:thumbsup:

Publicerat
6 hours ago lsjonsson sa:

Norrbottenspolitiker begär utökad björnjakt men det blir inget med det, enl. landshövdingen eftersom det sköts 65 under skyddsjakten.

https://sverigesradio.se/artikel/norrbottenspolitiker-kraver-utokad-bjornjakt

Kan inte begripa hur korkade dom är, såvida dom inte vill att det ska skjutas på skyddsjakt istället.

Nästan Ingen björn är skjuten I områdena det behövs skyddsjakt på våren och då blir det samma sak kommande vår igen.

Publicerat
  • Författare
41 minutes ago karelsk blandning sa:

Kan inte begripa hur korkade dom är, såvida dom inte vill att det ska skjutas på skyddsjakt istället.

Nästan Ingen björn är skjuten I områdena det behövs skyddsjakt på våren och då blir det samma sak kommande vår igen.

Ja, det är väl skyddsjakt som gäller till våren.

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det är väl skyddsjakt som gäller till våren.

Blir bra, då behöver folket inte åtla i massor och hets jaga för att bli med på bild och lägga ut på sociala medier för att visa hur duktiga dom varit.

Publicerat
  • Författare
30 minutes ago karelsk blandning sa:

Blir bra, då behöver folket inte åtla i massor och hets jaga för att bli med på bild och lägga ut på sociala medier för att visa hur duktiga dom varit.

Det blir bra så!

• 8 months later...
Publicerat

20220509_150327.thumb.jpg.b9d4fc50b98444e66971f543d8dc9bbf.jpg20220509_161554.thumb.jpg.98b86920cdc48629dd7ff910e76e6c31.jpg

Publicerat
  • Författare

Se där ja! Nalle har vaknat upp nu.:thumbsup:

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

Se där ja! Nalle har vaknat upp nu.:thumbsup:

Just dom där tog vila igen. 

Men björn ser det ut finnas, hörs om spår lite överallt.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago karelsk blandning sa:

Just dom där tog vila igen. 

Men björn ser det ut finnas, hörs om spår lite överallt.

Ok!

Jag har inte hört mig för här nere vid kusten ännu!

Publicerat
8 minutes ago lsjonsson sa:

Ok!

Jag har inte hört mig för här nere vid kusten ännu!

Finns visst där med, var igång en tidigt kring lappträsk och nån djur hage om jag förstod rätt.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago karelsk blandning sa:

Finns visst där med, var igång en tidigt kring lappträsk och nån djur hage om jag förstod rätt.

Ok! Stora Lappträsk, Lilla Lappträsk eller finska Lappträsk som ligger efter vägen mot Övertorneå?

St. o Lilla Lappträsk ligger ju nära Bondersbyn medans finska ligger flera mil bort och det vet du givetvis.:thumbsup:

Publicerat
4 hours ago lsjonsson sa:

Ok! Stora Lappträsk, Lilla Lappträsk eller finska Lappträsk som ligger efter vägen mot Övertorneå?

St. o Lilla Lappträsk ligger ju nära Bondersbyn medans finska ligger flera mil bort och det vet du givetvis.:thumbsup:

Nåt av dom två första och tror det var stora.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago karelsk blandning sa:

Nåt av dom två första och tror det var stora.

Ok! Det brukar cirkulera nalle runt stora varje år.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ja ska väl egentligen inte gnälla, men bara för gnällandets skull.

Har kollat rovbase och läste på jaktjournalens sida att det blivit några björnar på skyddsjakt, undra om det inte är så länsstyrelsen vill att dom ska skjutas.

Bäst av allt borde ju vara att skjuta dem på hösten istället av dom som vill jaga så skulle det bli mindre på våren skjutet, är nu i flera år det är skjutit mycket och fortsätter så. Finns troligen också mer björn än det dom gissar sig till.

Men som det är nu så slipper dom åtlar i skogen,bilkörning efter hundar som passerar flera jaktområden, hets och förflyttningar under jakterna.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu är resultatet klart från spillningsinventeringen i Norrbotten. Rekordmånga 1800 prov lämnades in och detta gav enl. deras beräkningar ca 650 björnar i Norrbotten. Tilldelningen för höstens björnjakt är inte färdig för Norrbotten.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/650-bjornar-i-norrbotten/